Uudet laskelmat: Näin Orpon hallituksen leikkaukset iskevät Työttömälle -138 €/kk, suurimpina kärsijöinä lapset
Tuoreet laskelmat osoittavat hallituksen sosiaaliturvaleikkausten vaikutukset työttömälle yksineläjälle ja perheelle, jossa ollaan työttömyysturvan varassa. Rajut muutokset koskevat ansiosidonnaisella työttömyysturvalla olevia, sillä peruspäivärahalla olevan työttömän käytettävissä oleva tulo voi jopa nousta.
Koko artikkeli US:n tilaajille: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uudet-laskelmat-nain-orpon-hallituksen…
Jos on kysyttävää, kysykää kommenteissa.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Ja työttömiä sinne patistamaan.
Eiköhän työttömät osaa ihan itsekin ja eiköhän työttömät tiedä ihan itse, mikä ala sopii itse kullekin. Häiritsee tuo alituinen puhe "patistamisesta", kun on kyse työttömistä. Ikäänkuin olisi kyse jostain tahdottomasta ameebamaisesta massasta, jota täytyy tuuppia eteenpäin, kun se ei itse älyä liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Aina on toimeentuloturva takaamassa, että sos.turva toteutuu, kun kriteerit täyttyvät.
Joten kukaan ei jää tyhjän päälle. Siksi vieroksun noita että se ja se korvaus pienenee xx: lla.
Siinä on pieni ero, pärjääkö ilman toimeentulotukea vaiko sen kanssa.
Ilman: voit omistaa/saa olla säästöjä, et ole tilivelvollinen jokaisesta kirpparimyynnistä tai lasten synttärirahoista. Voit säästää ja ostaa itse esim. lomamatkan perheellesi. Maksat itse laskusi, joka motivoi kohtuulliseen kulutukseen. Kontrolli ja itsenäisyys säilyy.
Kanssa: et voi omistaa tai säästää käytännössä mitään, tiliotteet kuukausittain Kelalle. Jokainen yli tietyn summan menevä rahasumma tilillä, oli sitten lasten tienaamia tai sinun, katsotaan tuloksi: lapsia ei voi pakottaa elättämään vanhempiaan, mutta virkailija miinustaa lasten osuuden maksettavasta tuesta kyllä.
Laskut menevät viestipalvelun kautta netissä kasvottomalle käsittelijälle, et voi vaikuttaa käsittelyaikoihin. Luottotiedot voivat olla vaarassa, kun Kela jättääkin "inhimillisen virheen" takia jonkun puoli vuotta sitten umpeutuneen laskun maksamatta, tai tekee virheitä summien suhteen.
Ihminen menettää tunteen kontrollista, aikuisena kokee nöyryytystä kun sähköt katkeavat Kelan mokailun takia eikä tukikaan ole maksettu luvatusti: olen itse lukemattomia kertoja nieleskellen todennut perjantaina, että tuki on nyt viikon myöhässä, ja rahaa on kymppi jäljellä viikonlopuksi.
Ps. Joku sanoi etävanhempia tuettavan. Ei pidä paikkaansa, edes vuoroviikkovanhempi ei voi pitää tuettuna yksiötä isompaa asuntoa. Lasten asumiskulut lasketaan vain yhdelle vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Työnvieroksuminen on ihan arkipäivää yhteiskunnassamme, tiedän lukuisia esimerkkejä että työtä vältellään.
Palkanmaksun vieroksuminen on ihan arkipäivää yhteiskunnassamme, tiedän lukuisia esimerkkejä että palkan maksua vältellään.
Vierailija kirjoitti:
HUOMIOITAVAA että Orpo on itse ehdottanut että kaikista pienituloisimmat "VOISIVAT TINKIÄ -ITSE- VUOKRASTAAN"!! Löytyy youtubesta eduskunnan kyselytunnilta ( ellei poisteta ja tämä perustellaan "poliittisesti ei toivottuna videona") . Esitetään myös erittäin hyvä näkemys että miten helvetissä kukaan tinkii markkinatason vuokrista. Ja eikö vuokrien nousu suhteessa myös vastikkeiden ja maan arvon veron nousuun, ole juuri tämän hallituksen tekosia, jossa nyt ehdotetaan että pienituloiset voisivat tinkiä vuokristaan.... Voi helvetti mitä panettelua ja pelleilyä
Ne markkinatason vuokrat ovat nimenomaan olleet laskussa. Jos oma vuokranantaja ei suostu keskustelemaan vuokran alennuksesta, silloin voi olla ihan mahdollista saada se alempi vuokra vaihtamalla asuntoa.
On päällekkäisiä etuuksia joiden määrään lapset jo nyt vaikuttavat, miksi pitäisi tukea monella eri tavalla? Lapsilisää ollaan nostamassa. Ihan perusteltu päätös poistaa se. Ei työssäkäyvä tueton saa muun kuin lapsilisän, miksi muiden pitäisi saada enemmän?
Onneksi maahan muuttajat saavat vastaavasti entistä enemmän toimeentulo- ym. tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUOMIOITAVAA että Orpo on itse ehdottanut että kaikista pienituloisimmat "VOISIVAT TINKIÄ -ITSE- VUOKRASTAAN"!! Löytyy youtubesta eduskunnan kyselytunnilta ( ellei poisteta ja tämä perustellaan "poliittisesti ei toivottuna videona") . Esitetään myös erittäin hyvä näkemys että miten helvetissä kukaan tinkii markkinatason vuokrista. Ja eikö vuokrien nousu suhteessa myös vastikkeiden ja maan arvon veron nousuun, ole juuri tämän hallituksen tekosia, jossa nyt ehdotetaan että pienituloiset voisivat tinkiä vuokristaan.... Voi helvetti mitä panettelua ja pelleilyä
Ne markkinatason vuokrat ovat nimenomaan olleet laskussa. Jos oma vuokranantaja ei suostu keskustelemaan vuokran alennuksesta, silloin voi olla ihan mahdollista saada se alempi vuokra vaihtamalla asuntoa.
Kaikista pienituloisimmat asuvat kaupungin asunnoissa vuokralla. Niistä ei pysty itse tinkimään ja vuokria korotetaan joka vuosi. Luulevatko kokoomuslaiset, että köyhät asuvat tuttujen omistusasunnoissa ja hakevat asumistukea niihin? Selittäisi paljon.
Naisilla ei ole niin suurta huolta leikkauksista koska nainen istuu lompakon päällä. Kehitysmaissakin heikkoa palkkatasoa korvataan ripsipiirakan myynnillä. Jo nyt näkee tarjonnan olevan kasvamaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla ei ole niin suurta huolta leikkauksista koska nainen istuu lompakon päällä. Kehitysmaissakin heikkoa palkkatasoa korvataan ripsipiirakan myynnillä. Jo nyt näkee tarjonnan olevan kasvamaan päin.
Suosittelisitko tätä vaihtoehtoa esim. omalle tyttärellesi tai äidillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisitko tätä vaihtoehtoa esim. omalle tyttärellesi tai äidillesi?
En välttämättä tyttärelle mutta vaimolleni kyllä. Hyvää lisätienestiä verottomana.
Vierailija kirjoitti:
Aina on toimeentuloturva takaamassa, että sos.turva toteutuu, kun kriteerit täyttyvät.
Joten kukaan ei jää tyhjän päälle. Siksi vieroksun noita että se ja se korvaus pienenee xx: lla.
On todella huonoa politiikkaa ohjailla ihmisiä toimeentulotuen piiriin, koska toimeentulotuki on kaikkein byrokraattisin ja passivoivin tuki, ja lisäksi sinne putoaminen tarkoittaa useimmiten köyhyyttä, josta on mahdoton päästä pois. Ja palstallakin aina huudellaan, että toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi tueksi, joten silloinhan on erittäin typerää ajaa lisää ihmisiä pysyvästi toimeentulotuen asiakkaiksi.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Sosten laskelman mukaan pienituloisten määrä kasvaisi hallituksen toimien vuoksi ensi vuonna 40000 ihmisellä, joista noin 12700 olisi uusia pienituloisiin perheisiin kuuluvia lapsia.
Petteri Orpon kärkihanke etenee, köyhällistölle on paikka kaduilla kerjäämässä.
Vaikka pienituloisten ja vähäosaisten määrä kasvaa, niin hallitus on myös asettunut tavoitteekseen puolittaa toimeentulotukea saavien määrä nykyisestä mikä tarkoittaa että jatkossa aiempaa pienempi määrä olisi oikeutettuja toimeentulotukeen ja pienituloisten on tultava toimeen palkallaan esimerkiksi kuluja vähentämällä ja säästämällä esim pienempi asunto, halvempaa ruokas ja sähköä, vastteiden kierrätystä ja jne.
Orpo valitsi rikkaiden suosiminen
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/d47f67b0-7ea1-4cf3-a01e-3fa4b6d…
Lähtee kyllä enemmän, kun lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista ja ansiosidonnainen porrastetaan eli 2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto.
Minimieläke on 922 netto ja siihen saa vielä lapsikorotukset lisäksi.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Lamaa pukkaa, irtisanomisia on tulossa.
Onko suomessa isokin lapsityöttömyys vai mitä tässä nyt taas koitetaan selittää vasurien taholta?
Vaikuttaa siltä että keskituloisetkin ovat kohta pienituloisia.
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Sitten oli toinen juttu, että ei kannata pitää merkkivaatteita.
Vierailija wrote:
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Sitten oli toinen juttu, että ei kannata pitää merkkivaatteita.
Kannattaa pitää halpoja vaatteita eikä laittaa koruja.
Kyllä lapset kärsivät eniten omien vanhempiensa valinnoista. Peiliin katsomisen paikka. Ja varattomien ei pitäisi hankkia niin paljon lapsia, ettei niitä ole varaa elättää. Ei kiinnosta ylläpitää muiden lapsia ja maksaa järkyttäviä veroja.
Olisin varmaan työtön minäkin, jos en olisi opiskellut opintotuella.