Uudet laskelmat: Näin Orpon hallituksen leikkaukset iskevät Työttömälle -138 €/kk, suurimpina kärsijöinä lapset
Tuoreet laskelmat osoittavat hallituksen sosiaaliturvaleikkausten vaikutukset työttömälle yksineläjälle ja perheelle, jossa ollaan työttömyysturvan varassa. Rajut muutokset koskevat ansiosidonnaisella työttömyysturvalla olevia, sillä peruspäivärahalla olevan työttömän käytettävissä oleva tulo voi jopa nousta.
Koko artikkeli US:n tilaajille: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uudet-laskelmat-nain-orpon-hallituksen…
Jos on kysyttävää, kysykää kommenteissa.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet pienituloiset tekee niin monta lasta, ettei pysty niitä omakustanteisesti elättämään? Jos olet pienipalkkaisella alalla/sinne suuntautumassa niin älä tee yli 1-2 lasta. Ja kyllä, jokainen voi jäädä työttömäksi, mutta mikäli olet käynyt enemmän kouluja niin todennäköisesti myös työllistyt helpommin ja pystyt elättämään jälkikasvusi itsenäisesti.
Voi, ei se koulutus aina takaa sitä parempaa elintasoa ja katkeamatonta uljasta työuraa.
Terv. kaksi akateemista tutkintoa + monenmoista lisäkoulutusta vuosien varrella, mutta nyt 51-vuotiaana jo kaksi vuotta työttömänä. Takana pitkä pätkä pätkätyötä, erilaisia projekteja, joiden loputtua leipäkin loppui, kunnes uutta pätkää kehiin. Nyt työnantajat pitävät minua liian vanhana työelämään, vaikka itse tunnen olevani elämäni kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen summahan voi motivoida jonkun jo töihin!
Mainosten jaolla helposti tienaa 138 euroa. Kerran viikossa työtönkin voisi käydä pari tuntia töissä ja elintaso säilyisi yhtä hyvänä mitä se oli edellisen hallituksen aikana. Eikö työtön voi tehdä jonkun verran töitä ilman, että se vaikuttaa saavutettuihin etuuksiin?
t. mainosten jakaja
Orpon hallitus poistaa suojaosan, jolloin tuollaiset 138e keikat ovat vaitettavasti yhtä tyhjän kanssa, plus miinus nolla. Tuo raha vähennetään työttömyyskorvauksesta, joten tuo työ ei ainakaan rahallisesti tuo mitään lisää. Aiemmin on saanut tienata 300 euroon asti, ilman että tienesti on vaikuttanut työttömyyskorvaukseen.
Orpon hallitus poistaa suojaosan, jolloin tuollaiset 138e keikat ovat vaitettavasti yhtä tyhjän kanssa, plus miinus nolla. Tuo raha vähennetään työttömyyskorvauksesta, joten tuo työ ei ainakaan rahallisesti tuo mitään lisää. Aiemmin on saanut tienata 300 euroon asti, ilman että tienesti on vaikuttanut työttömyyskorvaukseen.
Työttömälle jää puolet ansaituista euroista. Sama se on monella hyvätuloisella verotuksen kanssa. Ihan reilua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta, ja lapsikorotusten poisto vähentää työttömyystukeani noin kolmasosalla.
Joo, monilapsiperheet ja yksinhuoltajat saavat nykyistä enemmän, kuten myös alle 3-vuotiaiden vanhemmat, mutta entäs me keskivertosuomalaiset? 2 lasta, eikä elinkeino perustu lisääntymiselle.
Nykyistä enemmän? Joo, lapsilisää tulee 26€ tai 10€ lisää, mutta sama raha lähtee lapsikorotuksista kuin muillakin työttömillä. Rikkaat yksinhuoltajat, yli 3:n alle 17v lapsen perheet ja alle 3v. lasten perheet saa enemmän, vaikka eivät sitä mihinkään tarvitse.
Eli köyhimmiltä otetaan ja rikkaille annetaan, tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle jää puolet ansaituista euroista. Sama se on monella hyvätuloisella verotuksen kanssa. Ihan reilua.
Ei siitä vähenentä kuin puolet, kuten aikaisemminkin oli ennenkuin suojaosuus tuli käyttöön.
Köyhät töihin kirjoitti:
Makoilevien stallareiden itku ja kipuilu on musiikkia korville!
Ei tässä ole mitään syytä kipuun eikä itkuun. Toimeentulotuki kompensoi hyvin jos on lapsia. Mun korville musiikkia on esim. sun itku ja kipu sitten kun tulen kertomaan ettei leikkaukset merkittävästi vaikutakkaan mun elämään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta, ja lapsikorotusten poisto vähentää työttömyystukeani noin kolmasosalla.
Joo, monilapsiperheet ja yksinhuoltajat saavat nykyistä enemmän, kuten myös alle 3-vuotiaiden vanhemmat, mutta entäs me keskivertosuomalaiset? 2 lasta, eikä elinkeino perustu lisääntymiselle.
Me keskivertosuomalaiset käymme töissä ja perheen verot alenee nyt useammalla sadalla kuukaudessa.
Ei kyllä keskivertoperheellä alene mitään satasia, höpö höpö, naiset tienaa noin kaksitonnia yleensä, korkeintaan 2500€, eikä siitä mene muutenkaan montaa satasta veroja. Miehet tienaa ehkä hyvässä lykyssä sitten sen kolme tonnia jossain duunaritöissä ja maksaa ehkä jopa lähemmäs tonnin veroja. Mitä siinäkään tuntuu joku korkeintaan muutaman parin prosentin lasku? 40 000€ vuositulot on miehillä yleinen, ja silloin veroprosentti on 20% tai alle, eli saman kuin etuuksilla elävillä, paitsi että ne etuudet on vain muutaman satasen kun ei saa verovähennyksiä kuin perusvähennyksen.
Jäädään kaikki pienituloiset valtion eläteiksi- virallisesti.
Tehdään sivussa pimeitä hommia, ehkä vähän laittomuuksiakin. Jos jostain jääkin kiinni, ei haittaa: sakot ja maksut ulosottoon vanhojen jatkoksi, tarvittaessa lepolomaa viikko tai kaksi telkien takana (kannattaa muuten hoidattaa mm. hampaat kuntoon samalla reissulla, ilmaistakin). Kun pääsee ulos, sama alusta.
Tähän meitä ajetaan. Jos huomattava osa alkaisi toteuttamaan tätä käytännössä, valtio voisi pohtia uusiksi politiikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät töihin kirjoitti:
Ei tässä ole mitään syytä kipuun eikä itkuun. Toimeentulotuki kompensoi hyvin jos on lapsia. Mun korville musiikkia on esim. sun itku ja kipu sitten kun tulen kertomaan ettei leikkaukset merkittävästi vaikutakkaan mun elämään :)
Toimeentulotuki kompensoi jos ei ole puolisolla mitään töitä, muutenhan toimeentulotukea ei saa jos on puoliso.
Ennenkin lasten kanssa asuttiin ahtaasti, jos ei ollut isoon asuntoon varaa. Mun lähes kaikki kaverit asuivat kaksioissa, samoin oma perheeni (pari varakkaampaa perhettä kavereissa oli). Nykyään on uusi normaali, että yhteiskunnan piikkiin elellään. Ja niin. Ihan normaaleja ihmisiä meistä silti kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään sivussa pimeitä hommia, ehkä vähän laittomuuksiakin. Jos jostain jääkin kiinni, ei haittaa: sakot ja maksut ulosottoon vanhojen jatkoksi, tarvittaessa lepolomaa viikko tai kaksi telkien takana (kannattaa muuten hoidattaa mm. hampaat kuntoon samalla reissulla, ilmaistakin). Kun pääsee ulos, sama alusta.
Tähän meitä ajetaan. Jos huomattava osa alkaisi toteuttamaan tätä käytännössä, valtio voisi pohtia uusiksi politiikkaansa.
Mitä jos vain nyt menisit töihin. Ei se keskiluokkaisuus niin kamalaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei palkkaa vajaakuntoista, sori.
Kela ei päästä iän takia eläkkeelle.
Olen ollut mm. kuntoutuksessa, työtoiminnassa ja palkattomissa harjoitteluissa ihan omasta aloitteestani. Olen saanut vain kehuja, mutta kun olisi aika ottaa palkkalistoille, katsellaankin seiniä. Osa ottaisi palkkatuella vuodeksi, eli valtio maksaisi heille palkkani ja he saisivat työpanokseni ilmaiseksi. Sille sanon "ei" ihan periaatteesta.
Ps. Viime viikolla sain työkkäristä puhelun, totesivat etteivät voi tukea opintojani. Sekin on nyt sitten torpattu.
Jos niitä kakaroita on pakko hommata niin sitten niiden kulut maksetaan itse, kaikki tuet lapsiperheiltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan vähän vajaita päästään nämä mene töihin hokijat. Töihin ei niin vain mennä. Pitäisi sanoa että hae töihin ja mene sitten jos saat töitä
Vierailija kirjoitti:
Kohta rupee ideologisesti työttömille ja muille vapaaehtoista vapaata ansiosidonnaisilla viettäville työt maistumaan! hyvä!
Jos maassa on muka se paljon puhuttu työvoimapula niin näin on pakko tehdä. Hyvä Orpo ja Purra!
Työnvieroksuminen on ihan arkipäivää yhteiskunnassamme, tiedän lukuisia esimerkkejä että työtä vältellään. Tuorein tältä viikolta
Ihan uteliaisuudesta kysyn, koska kerrot, että tunnet (lähipiirissäsi on) paljon ideologisesti työttömiä ja työn vieroksujia niin missä päin Suomea asut ja millä alalla toimit tai mitä harrastat? Mietin, että missä törmäät ja tapaat näitä ihmisiä jatkuvasti ja miten he avautuvat sinulle? Aidosti mietin millaisissa ympyröissä pyörit?
Mä itse olen keski-ikäinen ja asun Helsingissä ja ns. lähipiirini on aika pieni, muutama kymmenen ihmistä enkä tunne yhtään ideologisesti työtöntä tai työn vieroksujaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä kakaroita on pakko hommata niin sitten niiden kulut maksetaan itse, kaikki tuet lapsiperheiltä pois.
Ei tule koskaan tapahtunaan ja sun on vaan elettävä sen asian kanssa ja hyväksyttävä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät töihin kirjoitti:
Toimeentulotuki kompensoi jos ei ole puolisolla mitään töitä, muutenhan toimeentulotukea ei saa jos on puoliso.
Kompensoi tokija etävanhemmanki tilanteessa jos lapset asuu esim. vuoroviikoin.
Aina on toimeentuloturva takaamassa, että sos.turva toteutuu, kun kriteerit täyttyvät.
Joten kukaan ei jää tyhjän päälle. Siksi vieroksun noita että se ja se korvaus pienenee xx: lla.
Vierailija kirjoitti:
Yks hailee sun kitinät. Ei vaikuta millään tavalla mun elämään sun mielipiteet. Tulen seuraavan kerran lukemaan tätä aihetta ja kirjoittamaan kun tulen toteamaan ettei leikkaukset tunnu missään :) Siihen asti näkemiin :)
Miksi monet pienituloiset tekee niin monta lasta, ettei pysty niitä omakustanteisesti elättämään? Jos olet pienipalkkaisella alalla/sinne suuntautumassa niin älä tee yli 1-2 lasta. Ja kyllä, jokainen voi jäädä työttömäksi, mutta mikäli olet käynyt enemmän kouluja niin todennäköisesti myös työllistyt helpommin ja pystyt elättämään jälkikasvusi itsenäisesti.