Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden kannustamiseksi lapsilisä yli 200 euroon per lapsi

Vierailija
20.09.2023 |

Tulorajat lapsilisille tuskin koskaan toteutuu, mut jotain tarttis tehdä kun syntyvyys Suomessa on sitä mitä se nyt on..
Syntyvyyden kannustamiseksi lapsilisän voisi nostaa reiluun 200 euroon /lapsi. MUTTA tuo pitäisi muuttaa veronalaiseksi!

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lasta, kun en sitä halua.

Yleisin syy: Lapset ja vanhemmuus eivät kerta kaikkiaan houkuta.

Olen seurannut läheltä lapsiperheiden arkea ja on vahvistanut mun ajattelua, että mä en halua sellaista elämää.

Mulle on sanottu, että mä en voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Varmasti se pitää paikkansa, mutta entä sitten?

Enemmän varmasti kaduttaisi se, että taipuisin yhteiskunnan painostukseen, hankkisin lapsia ja katuisin sitä.

Toki teet elämälläsi mitä haluat ja ei siinä mitään. Kerron kuitenkin tässä omat kokemukseni, sillä tuttavapiirissäni on suht monta n. 40 vuotiasta naista, jotka ovat epätoivoisia, sillä lasta ei yrityksistä huolimatta tahdo tulla.

Ilmiötä kutsutaan unissakävelyksi lapsettomuuteen. Se johtuu siitä, että on joko tarkoituksella viivästetty lasten hankkimista tai vielä yleisempi syy, eli mieli on vaan jossain vaiheessa muuttunut odottamatta ja täysin yllättäen, että lapsia sittenkin halutaan. Lapsettomuusklinikat on nykyisin täynnä tällaisia pariskuntia - niin mekin. Tosin itse kiitän luojaani, että saatiin edes yksi lapsi. Itse olin pitkään, että voin ihan hyvin elellä lapsia, mutta onneksi, ONNEKSI, mieli muuttui.

Jos haluaa olla oikein "itsekäs", niin minä hankkisin ajoissa yhden lapsen, sillä yhden kanssa pärjää ja on helppoa olla. Sen voi jättää sit siihen (lapsenteon) eikä hankkia enempää, jos se ei ole sun juttu. Mutta jos (ja kun) sitten haluaa isomman perheen, niin on siihenkin sitten mahdollisuus.

Tämä siksi, että kun alkaa ikääntyä, eikä reissaaminen, harrastukset ja työ enää anna samoja fiiliksiä kuin ennen, niin elämästä katoaa helposti merkitys aivan täysin, jos sulla ei ole perhettä ympärillä

Hen, mä olen jo 55 eikä yhtään kaduta lapsettomuus, päinvastoin. Ei lapselle voi tunkea vastuuta vanhemman onnellisuudesta. 

Ja mä 47. Lapsi on todella vaativa otus. Pitää olla valmis laittamaan lapsi kaiken edelle ja sitä päivää ei ole tullut, että olisin ollut tähän valmis ja ainut oikea päätös oli jättää lapsi tekemättä.

Höps. Ei ole. Tai no, toki se riippuu lapsesta ja hänen persoonastaan, mutta kyllä niiden kanssa täysijärkiset pärjää.

Ja sinä 55v et tiedä mistä puhut.

Luit lainauksesta yhden lauseen ja lähdit kommentoimaan lukematta viestiä loppuun? Jos ei ole valmis laittamaan lasta kaiken edelle lasta ei kannata tehdä vaikka tämän kanssa pärjäisikin.

Vierailija
42/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otetaan lisää velkaa, vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja otetaan lisää velkaa, vai?

Veroäyreihin tuntuvia korotuksia?

Vierailija
44/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Jumalauta, perheverotuksesta luovuttiin että saavutetaan tasa-arvo ja nyt joku ääliö haluaa sen takaisin?!

Tasa-arvo? Onko nykytila oikeasti tasa-arvo?

Oletko nähnyt tutkimusta siitä, miten tasa-arvoisimpien maiden äidit ovat kaikkein uupuneimpia? - koska he edelleen tekevät leijonanosan lastenhoidosta ja kodinhoidosta, vaikka tekevät myös kokopäivätyötä kodin ulkopuolella. 

Se ei oikeasti ole kyllä tasa-arvoa, että naiselle tuli entisen äidin ja kodinhoitajan työn LISÄKSI toinen kokopäivätyö lisää. Varmasti siinä uupuu. 

Vain pienessä osassa perheitä arjen vastuuta jaetaan tasapuolisesti. Muistelen että on tutkittu, miten vain kaikkein korkeakoulutetuimmat miehet aidosti jakavat lasten- ja kodinhoiton vastuita puolison kanssa. 

Nyt ei valitettavasti ole aikaa hakea kumpaankaan tutkimukseen linkkejä, mutta eiköhän nuo löydy jos kiinnostaa. 

Yh-perheistä en edes aloita.

Vierailija
45/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo vaikuttaa? Se, että palkansaajilla ei ole ostovoimaa on se ongelma.

Vierailija
46/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut läheltä lapsiperheiden arkea ja on vahvistanut mun ajattelua, että mä en halua sellaista elämää.

Mulle on sanottu, että mä en voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Varmasti se pitää paikkansa, mutta entä sitten?

Enemmän varmasti kaduttaisi se, että taipuisin yhteiskunnan painostukseen, hankkisin lapsia ja katuisin sitä.

Toki teet elämälläsi mitä haluat ja ei siinä mitään. Kerron kuitenkin tässä omat kokemukseni, sillä tuttavapiirissäni on suht monta n. 40 vuotiasta naista, jotka ovat epätoivoisia, sillä lasta ei yrityksistä huolimatta tahdo tulla.

Ilmiötä kutsutaan unissakävelyksi lapsettomuuteen. Se johtuu siitä, että on joko tarkoituksella viivästetty lasten hankkimista tai vielä yleisempi syy, eli mieli on vaan jossain vaiheessa muuttunut odottamatta ja täysin yllättäen, että lapsia sittenkin halutaan. Lapsettomuusklinikat on nykyisin täynnä tällaisia pariskuntia - niin mekin. Tosin itse kiitän luojaani, että saatiin edes yksi lapsi. Itse olin pitkään, että voin ihan hyvin elellä lapsia, mutta onneksi, ONNEKSI, mieli muuttui.

Jos haluaa olla oikein "itsekäs", niin minä hankkisin ajoissa yhden lapsen, sillä yhden kanssa pärjää ja on helppoa olla. Sen voi jättää sit siihen (lapsenteon) eikä hankkia enempää, jos se ei ole sun juttu. Mutta jos (ja kun) sitten haluaa isomman perheen, niin on siihenkin sitten mahdollisuus.

Tämä siksi, että kun alkaa ikääntyä, eikä reissaaminen, harrastukset ja työ enää anna samoja fiiliksiä kuin ennen, niin elämästä katoaa helposti merkitys aivan täysin, jos sulla ei ole perhettä ympärillä

Hen, mä olen jo 55 eikä yhtään kaduta lapsettomuus, päinvastoin. Ei lapselle voi tunkea vastuuta vanhemman onnellisuudesta. 

Ja mä 47. Lapsi on todella vaativa otus. Pitää olla valmis laittamaan lapsi kaiken edelle ja sitä päivää ei ole tullut, että olisin ollut tähän valmis ja ainut oikea päätös oli jättää lapsi tekemättä.

Höps. Ei ole. Tai no, toki se riippuu lapsesta ja hänen persoonastaan, mutta kyllä niiden kanssa täysijärkiset pärjää.

Kun lasta lähtee yrittämään, pitää sitoutua siihen, että se oma lapsi saattaa olla neuroepätyypillinen tai sille saattaa tulla kehityksen häiriöitä. Ja tällä vuosikymmenellä joutuu taistelemaan hyperkaupallisuuden ja Tiktokin kaltaisia ilmiöitä vastaan. Ei kiitos, liian vaativaa.

Vierailija
47/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka veronmaksajien määrä.vähenee tulevaisuudessa niin ei sillä ole mitään merkitystä kun myös kulut pienenee. Ei tarvita niin paljon kouluja, päiväkoteja ja neuvoloita, lapsilisää tarvitsee maksaa vähemmän ja töitä riittää paremmin kaikille kun ihmisiä on vähemmän. Rahaa riittää ihan hyvin myös vanhuksille. Miksi synnyttää tähän maahan vaan enemmän ja enemmän tuilla eläjiä?

Suomen väestön ikärakenne ennen - nykyinen - tuleva

Suomeen saa toivottovasti sitten muista maista -kuten ehkä Filippiineiltä kunnon NAISIA!

-synnyttäviä; jotka eivät oo niin ihtiänsä täynnä mitä nykypäivänä Suomiakat tahtoo olla :p

Vierailija
48/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Jumalauta, perheverotuksesta luovuttiin että saavutetaan tasa-arvo ja nyt joku ääliö haluaa sen takaisin?!

Oletko nähnyt tutkimusta siitä, miten tasa-arvoisimpien maiden äidit ovat kaikkein uupuneimpia? - koska he edelleen tekevät leijonanosan lastenhoidosta ja kodinhoidosta, vaikka tekevät myös kokopäivätyötä kodin ulkopuolella. 

Se ei oikeasti ole kyllä tasa-arvoa, että naiselle tuli entisen äidin ja kodinhoitajan työn LISÄKSI toinen kokopäivätyö lisää. Varmasti siinä uupuu. 

Vain pienessä osassa perheitä arjen vastuuta jaetaan tasapuolisesti. Muistelen että on tutkittu, miten vain kaikkein korkeakoulutetuimmat miehet aidosti jakavat lasten- ja kodinhoiton vastuita puolison kanssa. 

Nyt ei valitettavasti ole aikaa hakea kumpaankaan tutkimukseen linkkejä, mutta eiköhän nuo löydy jos kiinnostaa. 

Lässyn lässyn

Vierailija
49/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lasta lähtee yrittämään, pitää sitoutua siihen, että se oma lapsi saattaa olla neuroepätyypillinen tai sille saattaa tulla kehityksen häiriöitä. Ja tällä vuosikymmenellä joutuu taistelemaan hyperkaupallisuuden ja Tiktokin kaltaisia ilmiöitä vastaan. Ei kiitos, liian vaativaa.

Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia. Vaikka se lapsi oli kuinka helppo ja terve se joutuisi elämään ties millaisten sekopäiden keskellä sitä päivittäistä arkeaan. Lasta voi suojella vain olla tekemättä niitä.

Vierailija
50/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka veronmaksajien määrä.vähenee tulevaisuudessa niin ei sillä ole mitään merkitystä kun myös kulut pienenee. Ei tarvita niin paljon kouluja, päiväkoteja ja neuvoloita, lapsilisää tarvitsee maksaa vähemmän ja töitä riittää paremmin kaikille kun ihmisiä on vähemmän. Rahaa riittää ihan hyvin myös vanhuksille. Miksi synnyttää tähän maahan vaan enemmän ja enemmän tuilla eläjiä?

Suomeen saa toivottovasti sitten muista maista -kuten ehkä Filippiineiltä kunnon NAISIA!

-synnyttäviä; jotka eivät oo niin ihtiänsä täynnä mitä nykypäivänä Suomiakat tahtoo olla :p

Niin ongelmaan ei ole miehet, jotka eivät osallistu tasavertaisesti.

Vierailija
51/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Hei historia, tule hakemaan pölyttyneet käsitteet takaisin.

Vierailija
52/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ongelmaan ei ole miehet, jotka eivät osallistu tasavertaisesti.

ongelmahan*

Vierailija
53/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Haista paska! Useimmat suomalaiset miehet ovat

perusluonnoltaan unelmamiehiä. Käyvät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, tekevät suuren osan kotitöistä, hoitavat lapsia ja viettävät kumppaninsa kanssa laatuaikaa yhdessä.

Vierailija
54/71 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Hei historia, tule hakemaan pölyttyneet käsitteet takaisin.

Voitko alleviivata, mitä pölyttyneitä käsitteitä tarkoitat. En nimittäin sellaisia löydä. 

Ihan tämän päivän tutkimuksia, tämän päivän arkea, eikä historian pölyttyneitä käsityksiä. 

Jkl yliopiston sivuilta löytyy artikkeli ensinmainittuun

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2022/04/aidit-ovat-uupuneim…

Toista en nyt ehdi hakea. 

Vierailija
55/71 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Olen tämän kannalla enemmän.

Lasten hankinta monille pariskunnille on niin päähänpisto tai perhe sattumuksien ja epätoivon päälle kyhätty rakennelma enää nykyisin, että voisi sanoa perheinstituution kokeneen kovia.

Ne jotka pysyy kasassa terveenä perheenä, voisivat saada alennusta verotuksessa. Ja ehkä yksinhuoltajat. Ei muut.

Valitettava tosiasia on, että huonosti toimivia perheitä on liikaa, joissa molemmat tulisivat paremmin toimeen henkisesti omillaan. Hommaan ei sitouduta, on ongelmia tai tousaalta teennäistä rakennelmaa, joka poksahtaa ennen pitkää. Oirehtivia lapsia on etenkin perheissä joissa kaksi vanhempaa nykyisin paljon. Samoin vuoroviikkoperheissä. En halua tukea osaltani tällaisia. Vain terveitä perheitä!

Vierailija
56/71 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotettu korotus tulee kohdentaa ydinperheiden lapsille.

Vierailija
57/71 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Lasten hankinta monille pariskunnille on niin päähänpisto tai perhe sattumuksien ja epätoivon päälle kyhätty rakennelma enää nykyisin, että voisi sanoa perheinstituution kokeneen kovia.

Ne jotka pysyy kasassa terveenä perheenä, voisivat saada alennusta verotuksessa. Ja ehkä yksinhuoltajat. Ei muut.

Valitettava tosiasia on, että huonosti toimivia perheitä on liikaa, joissa molemmat tulisivat paremmin toimeen henkisesti omillaan. Hommaan ei sitouduta, on ongelmia tai tousaalta teennäistä rakennelmaa, joka poksahtaa ennen pitkää. Oirehtivia lapsia on etenkin perheissä joissa kaksi vanhempaa nykyisin paljon. Samoin vuoroviikkoperheissä. En halua tukea osaltani tällaisia. Vain terveitä perheitä!

Jotkut vielä levittävät ydinperher*sismia päivästä toiseen.

Vierailija
58/71 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan perheverotus. 

Perheverotus jossa ydinperheellä matalampi veroaste olisi hyvä. Kannustaisi terveisiin arvoihin. Enkä puhu väkivalta- tai päihdetapauksista tietenkään nyt.

Vierailija
59/71 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka.

Kenelle se on mahdollisuus?

Vierailija
60/71 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta. Itseasiassa sekään ei vaikuttaisi syntyvyyteen mitenkään vaikka poistettaisiin koko etu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän