Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minun on tosi vaikea päästä alle sadan kilon kun kerran sen yli lihosin. Syön vähän mutta silti paino vain pysyy

Vierailija
20.09.2023 |

Tietenkin jos positiivisia ollaan niin maaliskuusta tähän hetkeen olen laihtunut yli 10 kiloa.
Kuitenkin liikun enemmän, syön vähemmän. Joskus syön aivan liian vähän kun ei vain maistu.
Hypotyreoosi todettu mutta lääkitys aika suurella pitoisuudella siihen on.

Nyt on jo useamman kuukauden paino sahannut 104-110 kilon välillä. Ei tarvitse kuin viikon syödä vähän enemmän niin paino pompsahtaa taas tuonne korkeammalle.

Ei vain tipu kuten kuvittelisi. Pitäisi vielä ainakin 20 kiloa tiputtaa, aivan vähintään.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon saaminen normaaliksi ja pitäinen normaalina ei ole helppoa. Tsemppiä meille molemmille!

Vierailija
2/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ylipainosta ja lihavuuden hoidosta ymmärretään nykyisin paljon enemmän. On totta, että jos kerran on lihonut, niin kaikki on vaikeampaa. Nälkä on myös vahva vihollinen, kun syö vähemmän kuin kuluttaa, on kuitenkin useimmiten nälkä. Lisäksi monen ihmisen arjessa on hankala toteutraa täydellisesti kaikkea painonpudotuksen kannalta tärkeitä asioita: ruokavaliota, riittävää unta, stressitöntä elämää, liikuntaa jne. Myös erilaiset lääkkeet ja sairaudet vaikuttavat hankaloittavasti painonpudotukseen. Laihdutuslääkkeet toimivat monilla, nyt se uusi lupaava lääkekin tulossa markkinoille. Itsellä auttaa Saxenda, tosin ei täysin ongelmaton ole sivuvaikutusten vuoksi. Mutta siihen perusongelmaan hyvä eli jos haluan laihtua, on syötävä niukasti, vaikka liikunkin. Niukasta syömisestä seuraa nälkä, joka johtaa hallitsemattomaan syömiseen helposti etenkin huonoissa olosuhteissa väsyneenä ja stressaantuneena. Saxenda vie ruokahalun. Ongelmana tosin on lievä pahoinvointi lähes koko ajan minulla. Mutta kestän sitä, koska haluan painon tippuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan laihtumiseen voi käyttää aikaa?

Ennen oli todella kiire laihtua. Näännytin itseni.

Laihduin todella nopeasti. Sitten kun en enää kyennyt hallitsemaan itseäni lihoin tuplat takaisin.

Nyt olen ajatellut olevani varovaisempi. Ei stressiä, ei mitään liikoja odotuksia. Järkevämpää syömistä mutta ei totaalikieltoa. Syön kun on nälkä, joskus herkuttelen.

Tulen nykyään täyteen paljon nopeammin. Niin ollen myös herkkujen syönti on jäänyt puoleen kuten kaikki muukin syöminen tietenkin.

Eli tavallaan oikealla suunnalla mutta riittääkö tämä?

Ap

Vierailija
4/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on elämänhistoriasi ja nykytilanne? Onko siellä kuormitustekijöitä? Traumoja? Stressiä? Hylkäämisiä/menetyksiä? Addiktioja?

Miksi syöt "liikaa"? Tunnetko nälkää/kylläisyyttä? Syötkö johonkin syömisentarvetunteeseen ja mihin tilanteeseen se liittyy? Täytätkö syömällä energiavajetta? Saatko ruoasta AITOA nautintoa?

Vierailija
5/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa Mysimba, muita en ole edes kokeillutkaan. 

Vierailija
6/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan laihtumiseen voi käyttää aikaa?

Ennen oli todella kiire laihtua. Näännytin itseni.

Laihduin todella nopeasti. Sitten kun en enää kyennyt hallitsemaan itseäni lihoin tuplat takaisin.

Nyt olen ajatellut olevani varovaisempi. Ei stressiä, ei mitään liikoja odotuksia. Järkevämpää syömistä mutta ei totaalikieltoa. Syön kun on nälkä, joskus herkuttelen.

Tulen nykyään täyteen paljon nopeammin. Niin ollen myös herkkujen syönti on jäänyt puoleen kuten kaikki muukin syöminen tietenkin.

Eli tavallaan oikealla suunnalla mutta riittääkö tämä?

Ap

Voi käyttää koko elämän. Vaikka kaksi kiloa vuodessa. Jos saat aina saavutetun tuloksen pysymään, se on jo voitto ja hyvä niin. 

Vierailija
7/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, kun aloitin säännöllisen liikkumisen että paino ei putoa yhtä nopeasti kuin jos en tekisi mitään. Ilmeisesti kun lihasmassaa tulee hidastaa se kilojen lähtemistä, kun pelkkää vaakaa tuijottaa. Opin, että pelkkä tuijottaminen vaakaan ei kerro kaikkea. Olen normaalipainoinen, tuo oma havaintoni tältä kesältä. Syön aivan samoja määriä lähes joka päivä, joten se ei voi olla syy mistä tuo ero johtuu, olen erittäin tarkka syömisistäni.

Vierailija
8/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla korkeimmillaan paino kävi 105 kg. Aikaisemmin olin normaalipainoinen mutta syöpälääkkeen ja kilpirauhasen leikkauksen jälkeen paino nousi lyhyessä ajassa.

Sain painoa tiputettua kitukuurilla 5 kg, siihen jämähti. Sitten lisäsin hieman kaloreita, noin 1900 päivässä niin alkoi taas tippumaan. Nyt ollut jo yli puolivuotta 90 kieppeillä, ei paljon heilahda suuntaan eikä toiseen vaikka välillä olisi useampikin viikko ettei jaksa laskea kaloreita. Olen tyytyväinen että paino pysyy tässä, ajattelen että vakiinnutan sen tähän sitten taas lähden tavoittelemaan seuraavaa -10 kg.

Syön ja tykkään terveellisestä ruoasta ja kasvikset ovat herkkuani, minulla ei ole mielitekoja epäterveelliseen. Näin syön joka tapauksessa.

Ongelmani on se että olen töissä liikunnan parissa ja kalorivajauksessa on vaikea jaksaa töitä kun syöpähoidot muutenkin on tuhonneet kroppaa. Mieli kestää nälkää hyvin mutta kroppa ja fysiikka ei.

Vierailija
9/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai syöt vain vähän? Milloin ajattelit lopettaa sen valehtelusi?!

Vierailija
10/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on elämänhistoriasi ja nykytilanne? Onko siellä kuormitustekijöitä? Traumoja? Stressiä? Hylkäämisiä/menetyksiä? Addiktioja?

Miksi syöt "liikaa"? Tunnetko nälkää/kylläisyyttä? Syötkö johonkin syömisentarvetunteeseen ja mihin tilanteeseen se liittyy? Täytätkö syömällä energiavajetta? Saatko ruoasta AITOA nautintoa?

Historia täynnä traumaa, uupumusta ja addiktiota. Tällä hetkellä eron tuskaa mutta ei muuta stressiä ainakaan kamalasti. Raha-asiat tietenkin välillä huolettaa vähän.

Miten se kuitenkaan tähän liittyy?

Tunnen nälkää, välillä tosin en. Kylläisyyttä nopeasti nykyään, niin että tulee huono olo aika helposti.

Vatsa sekaisin jatkuvasti.

Joskus syön silkastaan väsymykseen mutta en oikein jaksa sitäkään nykyään.

Joskus nautin ruoasta, yleensä en. Syön vain kun on pakko/tekee mieli mutta todellisuudessa en jaksaisi edes syödä.

Ap

Vierailija
11/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla korkeimmillaan paino kävi 105 kg. Aikaisemmin olin normaalipainoinen mutta syöpälääkkeen ja kilpirauhasen leikkauksen jälkeen paino nousi lyhyessä ajassa.

Sain painoa tiputettua kitukuurilla 5 kg, siihen jämähti. Sitten lisäsin hieman kaloreita, noin 1900 päivässä niin alkoi taas tippumaan. Nyt ollut jo yli puolivuotta 90 kieppeillä, ei paljon heilahda suuntaan eikä toiseen vaikka välillä olisi useampikin viikko ettei jaksa laskea kaloreita. Olen tyytyväinen että paino pysyy tässä, ajattelen että vakiinnutan sen tähän sitten taas lähden tavoittelemaan seuraavaa -10 kg.

Syön ja tykkään terveellisestä ruoasta ja kasvikset ovat herkkuani, minulla ei ole mielitekoja epäterveelliseen. Näin syön joka tapauksessa.

Ongelmani on se että olen töissä liikunnan parissa ja kalorivajauksessa on vaikea jaksaa töitä kun syöpähoidot muutenkin on tuhonneet kroppaa. Mieli kestää nälkää hyvin mutta kroppa ja fysiikka ei.

Sinulla on juuri sama tausta kuin minulla. Jotenkin luulin, että itse olen kirjoittanut viestin. Eli mulla myös kilpirauhanen poistettu syöpäkasvaimen vuoksi, korvaushoitona Thyroxin. Olin tätä ennen normaalipainoinen ollut, joskin helposti lihova. Sitten paino nousi huimaa vauhtia poiston jälkeen ja minulla myös korkeimmmillaan paino ollut n. 105 kg.

Vierailija
12/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota netistä sivu eli selaimeesi : sairaalan ruoka ajat.Sietä löytyy mitä syövät päivän aikana ja kellon ajat milloin syövät. esim. Kello 8 aamiainen.Lopunas 11.30. välipala kello 14.  Päivälinen kello 16.30 ja ilta pala kello 19.  Noudata 100% ruoka aikoja ja syö samaa ruokaa kuin listassa kelon aikojen mukaan on.Yhtän et lipsu kellon ajat ja se ravinto.Jos perhe samaa safkaa,samaan aikaan.Eväät mukaan jos et hima ole esim .ruoka aikaan mitä listassa on ja pidät kinni kelon ajasta. Perhelinen nainen laihtui 30 kg. Kesti 3 vuotta laihtua. Ikuinen laihduttaja hän. Sama yksin asuva laitui 40 kg.kesti 5 vuotta. Kilot ei tuleet takas,kun yhä noudattavat kellotetua ruoka aikaa.Hetkessä ne kilot eivät tuleet,eivät myöskään lähde.Ei dietillä vaan syömäällä ruokaa.Kun paino lähtee jaksaa hyötylikuntaa kävelyäkin.Painon pudotuksessa tukea saa terveyskeskus terveyden hoitajalta kun pyytää sitä itse.

Vierailija
13/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota netistä sivu eli selaimeesi : sairaalan ruoka ajat.Sietä löytyy mitä syövät päivän aikana ja kellon ajat milloin syövät. esim. Kello 8 aamiainen.Lopunas 11.30. välipala kello 14.  Päivälinen kello 16.30 ja ilta pala kello 19.  Noudata 100% ruoka aikoja ja syö samaa ruokaa kuin listassa kelon aikojen mukaan on.Yhtän et lipsu kellon ajat ja se ravinto.Jos perhe samaa safkaa,samaan aikaan.Eväät mukaan jos et hima ole esim .ruoka aikaan mitä listassa on ja pidät kinni kelon ajasta. Perhelinen nainen laihtui 30 kg. Kesti 3 vuotta laihtua. Ikuinen laihduttaja hän. Sama yksin asuva laitui 40 kg.kesti 5 vuotta. Kilot ei tuleet takas,kun yhä noudattavat kellotetua ruoka aikaa.Hetkessä ne kilot eivät tuleet,eivät myöskään lähde.Ei dietillä vaan syömäällä ruokaa.Kun paino lähtee jaksaa hyötylikuntaa kävelyäkin.Painon pudotuksessa tukea saa terveyskeskus terveyden hoitajalta kun pyytää sitä itse.

Kyllä ne kilot voi tulla hetkessäkin. 15 kg 7 viikossa, seuraavat 20 kg 2 kk.

Vierailija
14/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden wegovy-kuuri ja lyhyet kävelylenkit ja vesijuoksu auttoivat minua.

Vierailija
15/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historia täynnä traumaa, uupumusta ja addiktiota. Tällä hetkellä eron tuskaa mutta ei muuta stressiä ainakaan kamalasti. Raha-asiat tietenkin välillä huolettaa vähän.

Miten se kuitenkaan tähän liittyy?

Tunnen nälkää, välillä tosin en. Kylläisyyttä nopeasti nykyään, niin että tulee huono olo aika helposti.

Vatsa sekaisin jatkuvasti.

Joskus syön silkastaan väsymykseen mutta en oikein jaksa sitäkään nykyään.

Joskus nautin ruoasta, yleensä en. Syön vain kun on pakko/tekee mieli mutta todellisuudessa en jaksaisi edes syödä.

Ap

Se liittyy sen, että hylätyksitulemiset ja menetykset yliaktivoivat opioidijärjestelmää, mikä johtaa tunnesyömiseen ja lihomiseen. 

https://www.is.fi/terveys/art-2000008252630.html

Laihdutuslääkkeistä ainakin Mysimba salpaa tätä liialliseksi aktivoitunutta opioidijärjestelmää ja saattaa auttaa siihen tuskaiseen oloon ihan psyykkisestikin, mikä ei liity ruokaan eikä lihavuuteen yhtään mitenkään.  

Vierailija
16/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on juuri sama tausta kuin minulla. Jotenkin luulin, että itse olen kirjoittanut viestin. Eli mulla myös kilpirauhanen poistettu syöpäkasvaimen vuoksi, korvaushoitona Thyroxin. Olin tätä ennen normaalipainoinen ollut, joskin helposti lihova. Sitten paino nousi huimaa vauhtia poiston jälkeen ja minulla myös korkeimmmillaan paino ollut n. 105 kg.

Minulla on myös kilpirauhasen poiston jälkeen ollut paino vähimmillään + 5 kg ja enimmillään + 25 kg aiempaan tilanteeseen nähden. 

Vierailija
17/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla, kuten mullakin, on metabolinen oireyhtymä.

Ylipaino varsinkin vatsalla jumittaa kropan. Kaulaan tulee luomia, ja ihoon tulee tummentumia.

Aion aloittaa vesipaaston, sillä se on nopein tapa korjata elimistö.

Vierailija
18/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lihonnut yli 110 kiloiseksi kun heräsin tilanteeseen. Yritin liikkua enemmän, mutta ei siitä tuntunut olevan apua. Sitten rupesin syömään vähän enemmän ja säännöllisemmin niin paino lähti putoamaan tasaisesti, nyt paino n.75 kiloa.

Vierailija
19/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho ottaa esimerkiksi kovan stressin aikana uuden painavamman ylläpitopainon, josta se yrittää pitää kiinni vastustamalla muutosta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
20/35 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko paljon sai tehdä aerobisia hikitreenejä, että paino lähti tippumaan minulla. En todellakaan mässyttänyt mitään rasvaruokia. Toivottavasti pääset tavoitteeseesi ap.