Koululaisten ulkovaatteet, kuinka nirsoja ovat teillä?
Meillä 5-luokkalainen ei meinaa suostua laittamaan nyt sadekelillä enää edes goretex-kenkiä, niken tennareissa olisi pitänyt päästä lähtemään. Koska kukaan muukaan ei kuulemma käytä mitään "pikkulasten" kenkiä. Ovat siis mustat ja siistit vikingin tennarimalliset goret, ei mitkään päiväkotilasten versiot. Sentään vedenpitävä kuoritakki meni mukisematta päälle.
Miten teillä alakoululaiset tai miksei yläkoululaisetkin suhtautuvat vaateasioihin etenkin näin vesi- tai pakkaskeleillä? Oletteko nirsojen vanhemmat löytäneet jotain merkkejä/malleja mitkä mukisematta kävisi ja olisivat silti sään puolesta asianmukaiset? Tympii riidellä tämmöisestä ja koittaa vääntää rautalangasta miksei ole mitään järkeä kulkea koko päivää märillä sukilla... Toppahousukautta odotellessa 😬
Kommentit (50)
Me aikuiset olemme ihan itse aiheuttaneet tuon hölmöilyn ostamalla kalliita merkkivaatteita kasvuikäisille lapsille ja sallimalla tällaisen käytöksen.
Täällä kakarat vertailee ala-asteella välitunnilla kenellä on kalleimmat lenkkarit ja onko naapurin Airforcet aidot vai ei.
Osalla tavoitteena, että oma yksi vaatekappale on kalliimpi kuin kaverin koko outfitti, jotta siitä pääsee sanomaan ja omaa egoaan pönkittämään. Kotona ja kavereilta tämä opitaan.
Itse olen sanonut, että menköön alasti sitten kouluun jos ei tavalliset säänmukaiset vaatteet kelpaa.
Ei enää viitosluokan jälkeen ole pukeutunut sään mukaan, eli laittanut ulkoiluhousuja, ehkä jos superkylmä talvella luulisin että laittais.. mutta ratkaistiin asia kunnon kalsareilla niin tarkenee. Pipot on onneksi muotia, niitä käyttää mutta muutoin ne ottaa isommista koululaisista mallia ja kengät tms pitää olla samoja mitä muillakin. Toki en kaikkea osta sen mukaan mitä lapsi sanoo, jos vanhat on hyvät niitä käytetään. Mutta kun tahtoo tuo jalka kasvaa että melkein joka vuosi saa esim. Kengät ostaa. Mutta nämä taitaa aika lailla kengillä olla sisällä niin varpaat niillä sulais kuomissa.. ei ne toki niitä suostuis käyttämäänsä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria kiusataan jopa sukkien väristä.Meidän poika ,nyt aikuinen, valikoi niin tarkkaan vaatteet ja kengät että ei vaan vahingossakaan joudu uhriksi.
Se on ikävää. Itse jotenkin ajattelen, että jos itsevarmasti ja häpeilemättä pukeutuu miten huvittaa, muut ei ehkä niin helposti jaksa kiinnostua. Onhan nuorilla ties mitä tyylejä ja kun rohkeasti vetää tyylinsä mukaisesti, muut tottuu ja ajattelee, että se nyt on semmoinen. Se nyt on x, sillä on aina saappaat. Se nyt on x, käyttää aina mustia vaatteita. Se nyt on x, tuommoinen partiolainen, aina tekniset ulkovaatteet päällä.
Oman tytön kohdalla ainakin toiminut hyvin. Kaverit ei laittaneet ulkohousuja enää viime talvena (6.lk). Hän laittoi kun ei huvittanut palella. Kysyin kommentoiko muut. Kyllä, kysyivät miksi hän ainoana pitää ulkkareita vaikkei vanhemmat edes näe onko ne koulussa päällä vai eivät. Oli vastannut, että ei niin, mutta kun en jaksa palella. Eikä siitä sen koommin ollut kukaan kysynyt. On tosin muutenkin aika omapäinen ja omanlaisensa, ei kiinnosta pintamuoti, vaan mukavuus. Siistilta ja kivalta siis näyttää, muodikkaaltakin, mutta se ei oikeastaan juurikaan kiinnosta häntä. Harrastuksetkaan eivät ole valtavirtaa jne. Eli ehkä muut ovat hänenkin kohdalla tottuneet, että se nyt on tuollainen vähän erikoinen ja hyväksyvät sen kun hän itse ei mitenkään asiaa häpeile🤷
Helsingistä, heippa. Nelosluokkalainen poika mielellään laittaa kumpparit ja sadetakin, jos aamulla sataa. Merkeillä ei ole mitään väliä, hän ei ole vaatteista kiinnostunut eikä kaveritkaan. Ainoa mistä tulee keskustelua on vaatteiden määrä. Minä palelijana pukisin lapsen aina suunnilleen talvisotaa varten (anteeksi tämä kielikuva), mutta annan itse hänen päättää koska osaa pukea itselleen sopivasti eikä tarkoituksella vänkää vastaan.
Lasten merkkejä muka Reimat ja Vikingit... Kilin kellit, sanon minä. Ostin eilen _itselleni_ Reimat, kun sattui löytymään tosi kivat. Kuka tästä nyt tulee minulle naljailemaan, häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoria kiusataan jopa sukkien väristä.Meidän poika ,nyt aikuinen, valikoi niin tarkkaan vaatteet ja kengät että ei vaan vahingossakaan joudu uhriksi.
Se on ikävää. Itse jotenkin ajattelen, että jos itsevarmasti ja häpeilemättä pukeutuu miten huvittaa, muut ei ehkä niin helposti jaksa kiinnostua. Onhan nuorilla ties mitä tyylejä ja kun rohkeasti vetää tyylinsä mukaisesti, muut tottuu ja ajattelee, että se nyt on semmoinen. Se nyt on x, sillä on aina saappaat. Se nyt on x, käyttää aina mustia vaatteita. Se nyt on x, tuommoinen partiolainen, aina tekniset ulkovaatteet päällä.
Oman tytön kohdalla ainakin toiminut hyvin. Kaverit ei laittaneet ulkohousuja enää viime talvena (6.lk). Hän laittoi kun ei huvittanut palella. Kysyin kommentoiko muut. Kyllä, kysyivät miksi hän ainoana pitää ulkkareita vaikkei vanhemmat edes näe onko ne koulussa päällä vai eivät. Oli vastannut, että ei niin, mutta kun en jaksa palella. Eikä siitä sen koommin ollut kukaan kysynyt. On tosin muutenkin aika omapäinen ja omanlaisensa, ei kiinnosta pintamuoti, vaan mukavuus. Siistilta ja kivalta siis näyttää, muodikkaaltakin, mutta se ei oikeastaan juurikaan kiinnosta häntä. Harrastuksetkaan eivät ole valtavirtaa jne. Eli ehkä muut ovat hänenkin kohdalla tottuneet, että se nyt on tuollainen vähän erikoinen ja hyväksyvät sen kun hän itse ei mitenkään asiaa häpeile🤷
Saat olla ylpeä. Lapsesi on järkevä ja hänellä on terve ja hyvä itsetunto. Ei tarvitse mennä massan mukana ja ihmetellä mitä muut ajattelevet. Voi kun moni muukin lapsi saisi kasvaa näin!
Jotenkin surullista tuo tiettyjen merkkien leimaaminen lasten/päiväkotilaisten merkeiksi. Kun lapsiahan ne alakoululaisetkin vielä täysin ovat. Jännä miten osassa perheistä näin käy ja osassa ei. Onko kasvatuksella osuutta tähän? Meneekö vanhemmat sitten mukaan siihen merkkien arvottamiseen vai ovatko nämä lapset niitä teinimäisiä päiväkotilaisia, joita on jo parivuotiaasta puettu miniaikuisiksi?
Meillä on sovittu, että ulkohousut laitetaan paukkupakkasella, muuten riittää toppatakki. Pipot on menneet päähän mukisematta.
Talvea rasittavammaksi koen tämän märän kauden. Tennareilla tai lenkkareilla haluavat mennä ja märät kengät haisee hirveältä. Takki pitää sentään vettä. Syksyllä ei kyllä mitenkään saa näille ulkohousuja jalkaan, vaikka kaatamalla sataisi. Ovat 6.lk ja 5.lk poikia.
Mun lapsi pukee ihan mukisematta kumpparit ja sadetakit. Johtuu ehkä vanhempien esimerkistä ja siitä, että ulkoillaan paljon vapaa-ajallakin niin on tottunut kulkemaan kunnon ulkovaatteissa? Reiman vaatteita kyllä näkee kaikenikäisillä alakoululaisille ainakin, samoin Vikingin kengät on n. joka toisella koulukaverilla, joten vaikea mieltää niitä mitenkään päiväkoti-ikäisten vaatteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista tuo tiettyjen merkkien leimaaminen lasten/päiväkotilaisten merkeiksi. Kun lapsiahan ne alakoululaisetkin vielä täysin ovat. Jännä miten osassa perheistä näin käy ja osassa ei. Onko kasvatuksella osuutta tähän? Meneekö vanhemmat sitten mukaan siihen merkkien arvottamiseen vai ovatko nämä lapset niitä teinimäisiä päiväkotilaisia, joita on jo parivuotiaasta puettu miniaikuisiksi?
Meillä päin noita Vikingin gorelenkkareita käyttää kyllä about ihan kaikki joilla on vaan varaa sellaisiin. Tyylitietoisimmat teinit ei ehkä, mutta kyllä siis monet yläkoululaisetkin. Reiman takeissa on koot 170cm asti ja erikseen isojen mallistot kouluikäisille.
Kertoo jotenkin perheestä paljon, että alakouluikäiset lapset (etenkin vielä ihan lapset kuten 5.lk ja alle) on olevinaan niin teinejä ettei kelpaa Reimat ja Viikkarit. Kenkien ja vaatteiden mallit ovat vielä ihan tätä päivääkin, eivät eroa millään tavalla "aikuisten merkeistä" ja ominaisuudet erinomaiset, jopa paremmat. Kasvatus pielessä jos merkki merkitsee niin paljon.
Selittäkääpä se, että vaikka saappaat ja sadetakki on ihan ok, ei mitään kitinää, menee oma-aloitteisestikin päälle, mutta kurahousut, vaikka ne on täsmälleen samaa materiaalia kuin sadetakki, ei kelpaisi millään, vaikka sataisi kaatamalla? 3lk.
Ei noissa reimoissa ja vikingeissä taida kokoja olla, sen takia ne mielletään nuorempien vaatteiksi. Loppuukohan koot 152/160cm ja kengätkin varmaan 39. Ainakin meillä poika väliinputoaja vaatteissa, ei mahdu enää lasten koot. Mutta miesten koot sitten reilumpia. Mutta sieltä tai nuorisopuolelta ostetaan eikä siellä enää Reimaa ja Vikingiä ole. Joten sillä ne mielletään aika lailla pienempien vaatteiksi. Eli varmaan alta viitosluokkalaisten. Nää siirtyy sit automaattisesti aikuisten merkkeihin. Tytöille voi mennä kauemmin mutta jotenkin en usko että yläasteikäinen tyttökään ostaa Reimaa tai vikingiä..
Tottakai käyttävät säänmukaisia vaatteita. Eivät halua 7h koulupäivää olla märissä vaatteissa. Meneekö osalla lapset koulukyydeillä vai miten selviävät päivästä jos aamusta jo sataa? Ei meillä ole 5.lk ja 4.lk tytöt mitään valittaneet ja tähän asti on hyvin kelvanneet minun edellisen kauden alesta valitsemat ulkovaatteetkin. Tämä säänmukaisuus on kyllä asia mistä ei meillä edes neuvoteltaisi alakouluaikana jos ulinaa tulisi. Yläkoulussa harkinnan mukaan voidaan joustaa.
Kannattaa vaan luovuttaa.. tai ainakin osittain joustaa. Samalla lailla sitä ite paleltiin kakarana.
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa reimoissa ja vikingeissä taida kokoja olla, sen takia ne mielletään nuorempien vaatteiksi. Loppuukohan koot 152/160cm ja kengätkin varmaan 39. Ainakin meillä poika väliinputoaja vaatteissa, ei mahdu enää lasten koot. Mutta miesten koot sitten reilumpia. Mutta sieltä tai nuorisopuolelta ostetaan eikä siellä enää Reimaa ja Vikingiä ole. Joten sillä ne mielletään aika lailla pienempien vaatteiksi. Eli varmaan alta viitosluokkalaisten. Nää siirtyy sit automaattisesti aikuisten merkkeihin. Tytöille voi mennä kauemmin mutta jotenkin en usko että yläasteikäinen tyttökään ostaa Reimaa tai vikingiä..
On meillä Reiman laskukamat 8.lk tytöllä ja itse valitsi. Ei ne mitenkään eroa vaikka Peakin vastaavista, paitsi hinnaltaan ja logona R. Kokoja on 164 asti ja ovat todella reiluja, menevät mullekin 168cm aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Esim. didriksonilla haalareita ja kuriksia on 140 cm asti, eli noin 3-4-luokkalaisen kokoon asti. Eli joo, vitosella sit ei enää lasten malleja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan luovuttaa.. tai ainakin osittain joustaa. Samalla lailla sitä ite paleltiin kakarana.
On asioita mistä ei kyllä pitäisi joustaa. Pakkasella paljaat nilkat ja sormet on oikeasti vakava asia ja paleltumien vaara suuri. Mutta ehkä nämä luovuttavat toteavat peliajoistakin, että ei se tee muuta kun pelaa kaiket yöt, mut minkäs teet kun ei siltä saa konetta pois... Kyllä vanhemmat voisi ryhdistäytyä. 10v. penskan vastuulla ei ole päättää pukeudutaanko säänmukaisesti. Hän voi sopivista vaihtoehdoista valita mieleisen.
Reimat ja vikingit on kyllä teinien mielestä ihan päiväkotikamaa, ihan sama mitä aikuinen ajattelee. Kengistä käy yläkoulussa Nike AF kesät talvet. AF jo vähän siirtymässä pois muodista. Uggit myös ok
Minkä ikäiselle aiotte ostaa vielä talvihaalarin? Meillä nelosluokkalainen ei ainakaan heti tyrmännyt, kun kyselin, mutta onkohan muilla enää?
Tätä olen miettinyt, että missä näin tehdään. Ite en muista ysäriltä että olisi kiusattu, eikä kummankaan lapsen kokemuspiiriin kuulu, että koulussa olisi vaatteita kommentoitu.