Onko teistä noloa varata aika autokorjaamolle polttimon vaihtoon?
Siis kun ei ole ketään joka vaihtaisi enkä ite osaa.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin toimiva tapa on ajaa Motonetin pihaan, käydä ostamassa se polttimo, aukaista konepelti ja alkaa ihmetellä. Takuuvarmasti muutaman minuutin sisällä joku mies kysyy sulta tarvitsetko apua.
Noin, ongelma ratkaistu. Testattu useita kertoja, toimii :)
Todellakin toimii.
Mutta siinä tulee perse tai poskilihakset niin kipeiksi, että käyn ennemmin Motomaatissa. Maksaa tyyliin vitosen tms
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö kaupungistasi Motonet? Sieltä löytyy Motomaatti, jossa hoituu pienet auton laitot esim. polttimoiden vaihto, pyyhkimien sulkien vaihto....aikaa varaamatta.
Mun autoon eivät osanneet siellä vaihtaa, juurikin sellainen tapaus että pitä hieman purkaa että pääsee käsiksi polttimoon. Itse olen tuon homman kertaalleen tehnyt (vaikka herranjestas olen nainen!) enkä viitsi toiste ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin toimiva tapa on ajaa Motonetin pihaan, käydä ostamassa se polttimo, aukaista konepelti ja alkaa ihmetellä. Takuuvarmasti muutaman minuutin sisällä joku mies kysyy sulta tarvitsetko apua.
Noin, ongelma ratkaistu. Testattu useita kertoja, toimii :)
tätä vois kokeilla kyllä :)
Mun autossa pitää puoli puskuria irrottaa polttimon vaihdon takia.
En viitti sitä itse alkaa tekemään kerrostalon pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Joissain autoissa polttimen vaihto on tehty todella hankalaksi. Itsellä oli VW jossa toisen puolen polttimon vaihto oli helppoa, mutta toisella puolella oli niin ahdasta että olisi tarvittu lapsen kädet tai erikoistyökalu. Aikani kiroiltuani ajoin auton huoltoon ja käskin vaihtaa.
Tämä. Olen vanhempiin autoihini vaihdellut polttimoita huoletta, mutta nykyisessä joutuu nerokkaasti purkamaan tavaraa konepellin alta päästäkseen edes noihin xenoneihin käsiksi.
Eli vaihdatan vuosihuollon yhteydessä tarvittaessa, pääsen vähimmällä vaivalla. Ei ole noloa.
Minä olen hetsku mies, ja en kykene vaihtamaan polttimoa. Minulla on isot kädet eikä ne mahdu niin pieneen tilaan. Sanoisin näin että pienikätinen, näppärä nainen pystyy vaihtamaan polttimon paremmin kuin minä.
Ei, ne on nykyään niin hankalasti saavutettavissa, jos on yhtään uudempi auto.
Ite tosin käynyt Motonetistä, halvempaa kuin huoltoliikkeessä. Ja osaisin kyllä itsekin polttimon vaihtaa, mutta aina vaihto osunut kylmään aikaan eikä ole katosta tai sisätilaa missä vaihdon suorittaisi, eikä pimeässä (töiden jälkeen on jo pimeää) taivasalla viitsi.
Nykyautoissa kaikki tehty tahallaan kaikki operaatiot vaikeaksi tai mahdottomiksi itse hoitaa.
Menet pihalle ja sanot naapurille että vaiha tämä jos osaat. Jos se on mies niin sehän näyttää että osaa.
Osassa uudempia autoja polttimon vaihto voi tarkoittaa paljon suuremman kokonaisuuden vaihtoa. Noloa on mennä sössimään itse jos ei osaa ja vasta sitten mennä ammattilaiselle. Voihan talonkin maalauttaa ammattilaisella vaikka todennäköisesti jokainen osaa pitää maalipensseliä kädessään.
On. Katsoin youtubesta ohjeet ja vaihdoin itseni.
Aja Motonetiin: Pistäs poeka polttimo paikoilleen. Käy kädenkäänteessä.
Vierailija kirjoitti:
On. Katsoin youtubesta ohjeet ja vaihdoin itseni.
Eiks sun pitäny vaihtaa polttimo?
Miksi olisi? Etenkin nykyautoissa se voi olla varsin hankala toimenpide, voi joutua jopa purkamaan katteita että pääsee vaihtamaan tai muuten vain vaatii erinomaista sorminäppäryyttä.
Vaihdoin kerran vanhasta autosta polttimon, kun hoksasin kuinka se tehdään. Olen nainen. Usein se naisen pieni käsi mahtuu jopa paremmin pieneen koloon, jollaisessa tuo polttimo usein on.
Viimeksi ostin polttimon ST1 huoltoasemalta ja siellä jopa vaihdettiin se parissa minuutissa ilman lisälaskutusta. Riippuu ihan automerkistä onko polttimo helposti vaihdettavissa vai vaatiiko vääntämistä/ruuvaamista jos jotain on vaihtopaikan edessä tai tiellä.
Autosta riippuen myös tuulilasinpyyhkimien vaihto voi olla hankalaa. Jos löytyy ns pikaliitin, se on tietenkin todella helppoa eli lähinnä vain työnnetään paikoilleen, mutta etenkin vanhemmissa autoissa se on melkoista kikkailua.
Vaikka polttimon saisikin itse vaihdettua, niin viimeistään katsastusmies kertoo, että se on väärin suunnattu... Helpointa hakea polttimo motonetistä ja motomaatin poika ilmaiseksi sen polttimon vaihtaa ihan odottaessa.
Riippuu täysin autosta. Monista autoista olen itse vaihtanut, mutta nykyisissä talouden autoissa meni viime kerralla niin hermot että vein öljypisteelle vaihdettavaksi. Ei edes ollut mikään sinällään vaikea, perus halogeeni, mutta tila konepellin alla niin ahdas ettei syksyn kylmyydessä kohmeisin käsin siitä tullut mitään vaikka jotain internetin vihjeitäkin lueskelin ja yritin. Huoltamollakin sanoivat että teoriassa menisi purkamatta mutta ovat ko. mallin kohdalla todenneet että helpompi vähän nostaa sälää pois tieltä, ainakin isompi kätisten asentajien...
Jossain se vaihdetaan moottoritilan kautta, jossain pitää vaihtaa ns huoltoluukusta etulokasuojan kautta eturengas sivuun kääntäen, joissain vaatii katteiden/suojien irrottamista moottoritilasta että pääsee käsiksi.
Ihan totta, että monesti tuo on helpompi operaatio naisen pienellä ja sirolla kädellä, koska tilaa on monesti todella vähän.
No ei ole noloa. Nykyisissä autoissa polttimot yleensä niin hankalasti vaihdettavia etten edes viitsi alkaa moiseen. En mä renkaitakaan enää itse vaihda vaikka sen osaisinkin.