Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD/Asperger ym. tutkimukset. Kuinka kauan teillä meni aikaa diagnoosin saamiseen?

Vierailija
19.09.2023 |

Minun työkykyäni aletaan nyt selvittämään pitkän työttömyysjakson jälkeen. Ja edessä ovat neurologiset tutkimukset, joissa tutkitaan, onko minulla mahdollisesti ADHD tai "poikkeamia" autismin kirjolle. Molemmista minulla on viitteitä, mutta niitä ei ole virallisesti selvitetty. Mahdollisuus olisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, jos saisin diagnoosin.

Kysymys teille, joilla on jompikumpi diagnoosi: kuinka kauan noihin tutkimuksiin meni aikaa ennen kuin saitte diagnoosin? Ja saitteko diagnoosin? Se, että tehdään neurologisia tutkimuksia, ei tietenkään takaa sitä, että saisi diagnoosin.

Katsoin alustavasti netistä, mitä kaikkea käydään läpi. Siellähän laitetaan syyniin koko elämäkerta!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa meni ehkä noin 8kk, joskin osa ajasta meni odotteluun (tutkimusten jälkeen piti odottaa psykiatrin aikaa reilu 2kk). Tämä tosin työterveyden puolella, julkisella voi mennä pidempään. Omat tutkimukseni sisälsi yhden lääkärikäynnin (1 tunti/käynti) + labrat, 3 käyntiä psykologilla (1,5 tuntia/käynti), 2 käyntiä psykiatrilla (1 tunti/käynti) + labrat, ekg, huumeseula.

Vierailija
2/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö siinä haastatella vanhempia tai muita perheenjäseniä? Minun vanhempani ovat molemmat jo kuolleet.

Julkisella puolella tosiaan olen menossa tutkimuksiin, mutta jos sinulla meni 8 kk työterveyspuolella, niin julkisen puolen tutkimukset kestävät ties miten kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin on aika pitkät jonot nykyisin. Odotellessa voit jatkaa työnhakua.

Vierailija
4/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos adhd:n takia pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin voi juma*auta! Maa on puolillaan neurokirjolla olijoita, kuka täällä enää työt tekee.

Vierailija
5/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos adhd:n takia pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin voi juma*auta! Maa on puolillaan neurokirjolla olijoita, kuka täällä enää työt tekee.

Niin minulle ehdotettiin, että diagnoosin jälkeen voisin saada työkyvyttömyyseläkkeen, koska ei minua kukaan kuitenkaan huoli enää töihin. Olen liian vanhakin.

Vierailija
6/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö siinä haastatella vanhempia tai muita perheenjäseniä? Minun vanhempani ovat molemmat jo kuolleet.

Julkisella puolella tosiaan olen menossa tutkimuksiin, mutta jos sinulla meni 8 kk työterveyspuolella, niin julkisen puolen tutkimukset kestävät ties miten kauan.

Kyllä, haastateltiin vanhempia lapsuuden osalta. Jos vanhempia ei voida haastatella, niin pyritään hankkimaan neuvolan ja kouluterveydenhuollon kirjauksia, vanhoja todistuksia ym. materiaalia.

Vierailija
7/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, ei pääse.

Vierailija
8/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmasti pelkällä adhd:lla pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, kyllä siihen muutakin tarvitaan. Osalla yliopistoni professoreista on adhd. Ja myyntitöissä monta muuta.

Toki se vaikeuttaa epäkiinnostavan työn tekemistä (ohjeistukset unohtuu, keskittyminen herpaantuu), muttei missään nimessä estä työntekoa ylipäätään.

Vierailija
9/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tutkimuksiin työllisyyden kuntakokeilun kautta. Pari kuukautta odottelua, kaksi neuropsykologikäyntiä, pari psykiatrikäyntiä ja autismikirjon diagnoosi n. 2 kk tutkimusten jälkeen. Ei haastateltu omaisia, itsellä ikää 50+.

Vierailija
10/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei puhettakaan eläkkeestä vaan kuntoutukseen haku t: 50+ autisti

Vierailija
11/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes ajattelet eläkettä, eivät nuo ole sairauksia!

Vierailija
12/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minulle ehdotettiin, että diagnoosin jälkeen voisin saada työkyvyttömyyseläkkeen, koska ei minua kukaan kuitenkaan huoli enää töihin. Olen liian vanhakin.

No et todellakaan tule saamaan ellei sinulla ole noihin todella vaikeita mt-liitännäisiä, tai fyysisiä sairauksia.

Vierailija
13/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan pääse, noita ei edes luokitella sairauksiksi.

Vierailija
14/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti 3 vuotta ennen kuin lähete otettiin vastaan, sitä ennen tuli hylkyjä. Tutkimukset kesti noin 6 kk ja sitten diagnoosi autismin kirjo.

Vierailija
15/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan tule saamaan ellei sinulla ole noihin todella vaikeita mt-liitännäisiä, tai fyysisiä sairauksia.

Fyysistä kremppaakin on, koska ikää on minulla jo 63 vuotta, mutta ne eivät ole esteenä työllistymiselleni, mutta mahdollinen ADHD,  pitkä työttömyys ja korkea ikä ovat.

-ap-

Vierailija
16/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika yksityispuolelle niin pääset nopeammin. Jos vaan pystyt taloudellisesti

Vierailija
17/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes ajattelet eläkettä, eivät nuo ole sairauksia!

En tietenkään ajatellut vaan vastasin AP:lle joka siitä puhui.

Vierailija
18/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia/sukulaisia pyrkivät haastattelemaan lapsuuden vuosilta. Jos ei ole luotettavaa tietoa on vaikeaa asettaa diagnoosi koska pitäisi olla viitteitä sairaudesta jo lapsuudessa. Viime vuosina on tuntunut siltä että ainakin osa julkkiksista on saanut diagnoosin "kuin apteekin hyllyltä". Toki se että on lahjakas jollain alueella verottaa jotain toista aluetta mutta silti ihmettelen. Myös runsas päihteiden käyttö kuitataan jollain kirjainyhdistelmällä (tiedän että sitä liittyy mt-ongelmiin ja tarkkaavaisuuteen). 

Itse toivon että olisin lähtenyt hakemaan apua ja selvittämään asioita aikaisemmin. Liian pitkään uskoin olevani laiska, saamaton, hankala, vaikea, katkera, kateellinen, itsekäs, näköalaton, tuuliviiri, kaikki nämä kehut toisen vanhempani suusta joka väitti olevansa rakastavin vanhempi jonka maa päällään kantaa. Ainoastaan minä sain ylläolevilla ja monilla muilla (toisen vanhemman suvusta perityillä) piirteillä tarpeen läksyttää ja opettaa ja olla ankara. Ei tarvinnut kuin siskoa, ihmiskunnan kermaa, katsoa ja huomata kenestä ne viat löytyvät. 

Vierailija
19/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempia/sukulaisia pyrkivät haastattelemaan lapsuuden vuosilta. Jos ei ole luotettavaa tietoa on vaikeaa asettaa diagnoosi koska pitäisi olla viitteitä sairaudesta jo lapsuudessa. Viime vuosina on tuntunut siltä että ainakin osa julkkiksista on saanut diagnoosin "kuin apteekin hyllyltä". Toki se että on lahjakas jollain alueella verottaa jotain toista aluetta mutta silti ihmettelen. Myös runsas päihteiden käyttö kuitataan jollain kirjainyhdistelmällä (tiedän että sitä liittyy mt-ongelmiin ja tarkkaavaisuuteen). 

Itse toivon että olisin lähtenyt hakemaan apua ja selvittämään asioita aikaisemmin. Liian pitkään uskoin olevani laiska, saamaton, hankala, vaikea, katkera, kateellinen, itsekäs, näköalaton, tuuliviiri, kaikki nämä kehut toisen vanhempani suusta joka väitti olevansa rakastavin vanhempi jonka maa päällään kantaa. Ainoastaan minä sain ylläolevilla ja monilla muilla (toisen vanhemman suvusta perityillä) piirteillä tarpeen läksyttää ja opettaa ja olla ankara. Ei tarvinnut kuin siskoa, ihmiskunnan kermaa, katsoa ja huomata kenestä ne viat löytyvät. 

Tässä Ap. Kiitos hyvästä ja avaavasta vastauksesta. Minäkin olen pitkään, oikeastaan koko ikäni kärsinyt erilaisista oireiluista, joita nyt sitten epäillään minulla autismin kirjoon kuuluviksi. Mutta tuntemani ihmiset pitivät minua ihan tavallisena lapsena. Opettajia on vaikea haastatella, koska kaikki ovat jo kuolleet, samoin vanhempani eikä neuvolakorteissa ja kouluterveyspapereissa ole mitään muita merkintöjä kuin pituus,paino ja rokotukset. Silloin 60-luvun alussa ei liiemmin "runoiltu" terveystietoihin eikä asioita tutkittu niin tarkasti kuin nykyisin. Olen 63v, täytän kohta 64, mutta potentiaalisia työssäolo aikaa on vielä sen verran jäljellä, että TE-toimistosta kehottivat selvittämään työkuntoisuuttani. Ja siksi nyt sitten aloitetaan nämä neurologiset tutkimukset. Todennäköisesti ennätän päästä vanhuuseläkkeelle ennen kuin kaikki tutkimukset on tehty.

Vierailija
20/34 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuosi ja 5 kk, eka soitosta tk:hon ja kun tuli dg.   Tuosta oli puolisen vuotta ihan vaan odottelua että tutkimukset alkaa, sitä ennen siis Tk-lekuri teki lähetteen(sitä varten hoitsun luona kävin täytteleen lappuja yms. monta kertaa.) Ja itse tutkimukset sitten sen puolisen vuotta,parikymmentä käyntiä .

Pelkästään autismi/adhd  diagnoosilla ei tule eläkettä, tämän tiedän erittäin hyvin. Niitä ei luokitella sairauksiksi .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi