Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma juttusi, olisiko siitä ammatiksi?

Paikkansa hakija
19.09.2023 |

Onko sinulla jokin, mikä tahansa asia, tekeminen, harrastus, sellainen mihin et koe koskaan kyllästyväsi? Voisitko luoda sellaista ammattin, elinkeinon itsellesi. Ettei tarttis varsinaisesti tehdä "töitä", ainoastaan puuhata mielekkäästi.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neulomalla tienaa.

Käsillä tehtyjä juttuja ei haluta ostaa sillä hinnalla, että niistä saisi voittoa. Rumaa kiina-sälää saa paljon halvemmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi melko huono ravintola sellainen, missä saa sitä, mitä kokkia huvittaa tehdä, eikä sitä, mitä asiakas haluaa.

Vai olisinko Suomen toinen parfymööri?

Vierailija
4/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä laulaja, mutta vuodet ovat osoittaneet, että vain suhteilla pääsee töihin (viis taidoista).

Ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
5/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta alkurahoitus uupuu.

Vierailija
6/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi, on ja voisin.

7/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanny toki! 😎 Mutta onnistuu vain kesällä

Vierailija
8/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaus. Voisin kuvitella tekeväni ja järjestää näyttelyitä.

Vierailija
9/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo mukana kiinnostunut luonnosta.

Olen nykyään biologi.

Vierailija
10/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo mukana kiinnostunut luonnosta.

Olen nykyään biologi.

Huoh, autocorrect. Siis muksuna.

Vierailija
11/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkään harrastuksen kohde ammattina. Nyt eläkkeeellä ja harrastus jatkuu. Toisin sanoen elämäntapa

Vierailija
12/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei neulomalla tienaa.

Käsillä tehtyjä juttuja ei haluta ostaa sillä hinnalla, että niistä saisi voittoa. Rumaa kiina-sälää saa paljon halvemmalla.

Sama juttu puukäsitöirenkin kohralla. IKEA, Masku yms. myy niin halvalla huonekaluja että ei käsityölle löyry arvoa. Nytkun materuaalinkin hinta huipussa ne entisetkin asiakkaat kaikonneet kun hinta pakostakin noussut. Ehkä eläkkeen päälle tällä saisi lisätuloa mutta yrittäjänä tässä ei ole järkeä. Käsityömessut on oiva paikka myydä tuotteita, itsekin metästän kudottuja lapasia ja sukkia. Harmi vaan kun nää itsetehdyt tuppaa olemaan niin kestäviä niin ei montaa paria tartte :) toisinku kiinan skeida...

Vierailija
13/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että mikä tahansa kiva harrastus muuttuisi mulla ei-kivaksi, jos siitä tulisi työtä. Koska työssä on aina aikatauluja, pakkoja ja täytettäviä tavoitteita.

Vierailija
14/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikka millä mitalla, mutta useammalle tutulle on käynyt niin, että kun he sitten ovat tehneet jotain, viranomaiset ovat keksineet, että olet työttömyysjaksolla tehnyt ne työt ja perivät takautuvasti rahoja takaisin mielivaltaiselta ajalta plus oikeudenkäyntikulut.

Eipä uskalla. Saisin kyllä heti julkaistua juttuja, mutta en ehkä ainoaksi ammatiksi asti. Harrastaa ei saa lainkaan mitään, mistä voisi saada mitään korvausta työttömänä.

Jos pääsen töihin, voin julkaista työni "laillisesti" ilman pelkoa seuraamuksista.

Vierailija
15/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta ja monen muun kokemuksesta väitän, että kun intohimon kohteesta tekee ammatin, intohimo vähenee. Ilmiö on vähän sama kuin sillä, että suutarin lapsella ei ole kenkiä: työaikana tehtyjä ei kotiväelle anneta, eikä työajan ulkopuolella enää kiinnosta tehdä toista työpäivää.

Ja kuten ketjussa on jo kerrottu, erityisesti käsityöläisammateilla ei nykyisin elä.

Vierailija
16/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joka päivä tuntikausia tällä palstalla. Pitäisikö sitä sitten hakeutua palstan valvojaksi?

Vierailija
17/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalannut olen sekä öljyväreillä että akryylimaaleilla. Lisäksi olen tehnyt etsauksia ja savitöitä. Töitä on varastossa jotain parisataa ja usein maalaan jonkin vanhan työn päälle jo.

Näistä teoksista olen myynyt peräti kolme kappaletta sekä yhden rakusavesta tehdyn vadin. Töiden laadussa ei arvostelijoiden mukaan ole ollut suurempaa vikaa. Olen nimittäin osallistunut useisiin näyttelyihin ja tullut palkituksikin.

Pakko on ollut hillitä harrastusta, ettei tarvitse isompaa varastoa kohta. Ja tosiaankaan en olisi sillä taiteilulla itseäni elättänyt pari päivää enempää.

Puoliso harrastaa soittamista. On mukana useassa bändissä, mutta ei siitäkään keikkalusta elantoa revittäisi.

Vierailija
18/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta ja monen muun kokemuksesta väitän, että kun intohimon kohteesta tekee ammatin, intohimo vähenee. Ilmiö on vähän sama kuin sillä, että suutarin lapsella ei ole kenkiä: työaikana tehtyjä ei kotiväelle anneta, eikä työajan ulkopuolella enää kiinnosta tehdä toista työpäivää.

Ja kuten ketjussa on jo kerrottu, erityisesti käsityöläisammateilla ei nykyisin elä.

Olen vähän eri mieltä. Mikäli esim. restauroit arvokkaita vanhoja tauluja, niiden raameja tai kirkkomaalauksia ja skulptuureita tai hyvin vanhoja arvokkaita huonekaluja niin kyllä sillä vaan ihan hyvin tienaa. Luultavasti pitäisi muuttaa ulkomaille tekemään näitä mutta sekään ei haittaisi yhtään. 

Vierailija
19/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän eri mieltä. Mikäli esim. restauroit arvokkaita vanhoja tauluja, niiden raameja tai kirkkomaalauksia ja skulptuureita tai hyvin vanhoja arvokkaita huonekaluja niin kyllä sillä vaan ihan hyvin tienaa. Luultavasti pitäisi muuttaa ulkomaille tekemään näitä mutta sekään ei haittaisi yhtään. 

No, 99 % käsityön harrastajista ei restauroi kirkkomaalauksia ja skulptuureita.

Vierailija
20/29 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan ainakaan lisäinvestointeja. Tulee liian kalliita tuotteita. Lisäksi joskus voi aina mennä jotain mönkään, jolloin työn joutuisi aloittamaan alusta. Pitäisi melkein olla kauppa joka myy kaikenlaista oheistavaraa, koska ei pelkät kalliit tilaustyöt kannata. Monet lahjakkaat ja kokeneet ovat lopettaneet.