Oma juttusi, olisiko siitä ammatiksi?
Onko sinulla jokin, mikä tahansa asia, tekeminen, harrastus, sellainen mihin et koe koskaan kyllästyväsi? Voisitko luoda sellaista ammattin, elinkeinon itsellesi. Ettei tarttis varsinaisesti tehdä "töitä", ainoastaan puuhata mielekkäästi.
Kommentit (29)
On ja voin. Työtä se silti on, vaikka tekee intohimoaan työkseen. Sitä tekee muille eikä itselleen.
Ei riitä että tekee omaa juttuaan. Työtään pitää myydä, matkkinoida, kommunikoida asiakkaiden kanssa. Monella tähän liittyy firma ja pitää hoitaa kaikki yritystoimintaansa liittyvä. Verotus ja eläkemaksut on karua ja syövät motivaatiota vaikka olis kuin intohimohommissa.
Minusta olisi ihana olla ammattitanssija, mutta a) en ole tarpeeksi hyvä, ja b) siltikin olisi epävarma työura. Eli jää harrastuksen tasolle. Kaikille taiteen alan ammattilaisille, jotka valittavat niukasta tulotasosta, liian vähäisestä yhteiskunnan tuesta taiteelle jne., minulla ei riitä ymmärrystä. Siis sille valitukselle. On jo ihan luksusta, jos saa tehdä omaa intohimoaan työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihana olla ammattitanssija, mutta a) en ole tarpeeksi hyvä, ja b) siltikin olisi epävarma työura. Eli jää harrastuksen tasolle. Kaikille taiteen alan ammattilaisille, jotka valittavat niukasta tulotasosta, liian vähäisestä yhteiskunnan tuesta taiteelle jne., minulla ei riitä ymmärrystä. Siis sille valitukselle. On jo ihan luksusta, jos saa tehdä omaa intohimoaan työkseen.
Yhteiskunnan tukea taiteilijoille en ymmärrä. Tai sitten jokaiselle pitää suoda mahdollisuus tehdä jotain kivaa puuhastelua verovaroin.
Yrittämisen suhteen tämä maa voisi ottaa mallia Virosta. On vailla tolkkua että täällä yli puolet ansaitusta menee ns hyväntekeväisyyteen. Siksi en yritä vaikka voisin. Verotus pitäisi olla jollain tavalla samassa linjassa palkkatyötä tekevien kanssa. Pitäköön muuten tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä että on hyvä. Ei missään lajissa riitä että on hyvä tai edes loistava. Sen päälle pitää olla paljon muutakin ja sattua hyvä mäihä.
Ja. Jag har gjort ett yrke av det. Arbetsdagarna är i regel roliga.
Olen lapsesta asti rakastanut hamahelmeilyä, teen tosi isojakin töitä joihin menee järjettömiä määriä helmiä ja aikaa, ammatiksi siitä ei olisi.
Joo, opiskelen sitä juuri, tosin en nyt välttämättä tekis sitä 40h viikossa silti jos saisi valita.
Parikin harrastusta on joilla jotkut tienaavat elantonsa. Toiseen on jopa oikeaa koulutusta. Mutta asun pienellä paikkakunnalla. Toinen, palvelun myyntiä olisi lähinnä paikallistasolla, koska matkustaminen söisi tulot tai nostaisi hinnan pilviin. Toinen ihan tuotteiden myyntiä, voisi kai aloittaa isostikin, myynti olisi enimmäkseen muualle mutta se vastisi investointeja joihin ei ole uskallusta.
Kyllä tällä persseellä tilin tekis!