Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kukaan voi syödä kerralla litran jäätelön tai pussillisen sipsejä?

Vierailija
17.09.2023 |

En ole ikinä voinut syödä kerralla suklaalevyä tai kokonaista sipsipussia. Oksentaisin jos söisin litran jäätelön kerralla. Kun tekee mieli makeaa syön hedelmän tai marjoja, suklaata 2-3 palaa. Sitten ei enää tee mieli yhtään enempää.
Millainen ihminen pystyy ahtamaan suklaalevyn kerralla??

Kommentit (325)

Vierailija
261/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi.

T. N 53 vee

Vierailija
262/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oikein laskin, 0,9 litran Aino-jäätelössä on 167 grammaa hiilihydraattia, josta 121 grammaa on ihan vaan sokereita. Kaloreita 1200 kcal ja tyydyttynyttä rasvaa 29 grammaa.

Ei voi olla kenenkään mielestä "normaalia" vetää tuollaista kerralla. Toki niin saa tehdä mutta seurauksia - varsinkin usein harrastettuna - saa jokainen miettiä mielessään.

Kun laskin aiemmin tänne kaloreita veti joku hihasta ja sanoi, ettei tässä ole kaloreista kyse vaan vatsalaukun tilavuudesta. Että näin.

Mulla on hoikka vartalo, rr huippuluokkaa sekä kolesterolit, että sokerit. Mikäs tässä porskutellessa. Enää tulee mieleen vain kateus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä helposti kaksi lautasellista spagettia ja 8 hapankorppua, miten tuo eroaa sipsipussista?

Ap:n aloituksesta tulee mieleen joku karkkihyllyn edessä kuolaava nälkäkurki,joka syö haarukallisen salaattia ja voihkaisee " "olen aivan täynnä!"

Etkö oikeasti ymmärrä miten? Pelkästään suolan ja rasvan osalta eroaa. 

Jos spagettilautasesi on esim jauheliha/tomaattikastikkeella, niin saat tuosta ruoka-annoksestasi paljon tarpeellisia ravintoaineita. Hapankorput on terveellisiä jopa. 

Sipsipussista saat vain tyhjiä kaloreita ja ihan liikaa suolaa. 

Onko kommentoijien ero iässä? Itsekin nuorempana, parikymppisenä, saatoin syödä tosi epäterveellisesti. Silloin ajatteli olevansa kuolematon.

Mutta kun on jo keski-iän ylittänyt, sen raadollisemmin tajuaa että jos haluaa olla terve vielä kun pitäisi hoitaa lapsenlapsia, niin ei voi elää ja olla ihan miten sattuu. Paras vanhuudenturva on terveelliset elämäntavat. 

Mutta kun tuo turva ei ole sinun käsissä.

Mun vanhemmilla ei ole ollut terveet elämäntavat ja nauttivat jo lapsenlapsen lapsista, vanhin noista on koulussa. Mummun kulta.

Syövät edelleen viinereitä ja muita herkkuja. Kumpikaan ei ylitä normaalia painorajaa. Jokainen tyylillään.

Vierailija
264/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. Jo se sokerin määrä saisi aikaan huonon olon niin että tulee stoppi.

Vierailija
265/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan menee ruuhkavuosia(sohvalla maaten) viettävällä voimismammalla jo Putouksen alkua odotellessa.

Vierailija
266/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka saa kirkkaimman kruunun? Varmaan se, joka ei syö kerralla litraa jäätelöä! Vai saisiko se, joka näkee hieman oman erinomaisuuteensa ulkopuolelle ja ymmärtää, että kaikki asiat johtuvat jostakin. Myös se, että joku syö kerralla kokonaisen suklaalevyn.

Mä en ymmärrä miksi tämä asia triggeröi herkkujen ahmijoita. Haukutaan heti omahyväiseksi ja " luuletkos olevasi parempi ihminen" raikaa. Vaikka totuus on se että kukaan ei tarvitse litraa jäätelöä kerralla eli se on ylensyöntiä. Miksi tästä pitää raivostua? Se on totta. Myöntäkää ahmimisenne ja sillä selvä.

Juuri tuo ylimielinen asenne, että sinä tiedät mitä kukakin tarvitsee ja ei tarvitse. Eihän ihminen tarvitse nykyajan mukavuuksiakaan, olemme luotuja metsiin ja luoliin mutta on ne mukavuudet vain kiva olla olemassa. Ja jos joku haluaa joskus vetää paketin jäätelöä kerralla, niin mitä se sinun persettäsi kaivaa?

Saahan sitä haluta syödä litran jäätelöä kerralla, mutta on se silti ylensyöntiä. Ihan yhtälaista ylimielisyyttä on sekin että haukutaan ties miksi nipoiksi ja takakireiksi niitä, jotka ei tykkää syödä isoja määriä jäätelöä ym. Ihan kuin se tekisi ihmisestä jotenkin rennomman jos voi vetää mielettömiä määriä epäterveellistä ruokaa?

Missä kohtaa on jotain haukuttu siitä, että *ei* syö koko pakettia kerralla?

Useissa viesteissä, mm. "vit-n terveysintoilijaksi".

Voi persus teijän kans 😂

Minkä ikäisiä ootta 😅

Sitä sopii kysyä tuolta haukkujalta joka riehuu täällä 🤷🏼.

Vierailija
267/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oikein laskin, 0,9 litran Aino-jäätelössä on 167 grammaa hiilihydraattia, josta 121 grammaa on ihan vaan sokereita. Kaloreita 1200 kcal ja tyydyttynyttä rasvaa 29 grammaa.

Ei voi olla kenenkään mielestä "normaalia" vetää tuollaista kerralla. Toki niin saa tehdä mutta seurauksia - varsinkin usein harrastettuna - saa jokainen miettiä mielessään.

Kun laskin aiemmin tänne kaloreita veti joku hihasta ja sanoi, ettei tässä ole kaloreista kyse vaan vatsalaukun tilavuudesta. Että näin.

Mulla on hoikka vartalo, rr huippuluokkaa sekä kolesterolit, että sokerit. Mikäs tässä porskutellessa. Enää tulee mieleen vain kateus

Ei, en ole kateellinen ihmiselle joka kehuskelee vetelevänsä 121 grammaa sokeria yhdellä kerralla.

Vierailija
268/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaniljajäätelössä on 170 kcal / 100 gr ja painoa 1 litran paketilla 485 grammaa, lukee paketin kyljessä -> kun syö litran vaniljajäätelöä niin saa reilut 800 kcal energiaa.

Pringlesissä on 536 kcal / 100 gr ja 190 gr putkilosta saa 1000 kcal.

Pringlesin ja jäätelön voi vetää kerralla, jos huvittaa, mutta sitten ei saa syädä samana päivänä muuta kuin porkkanaa ja muuta vähäkalorsta terveellistä, tai vaarana on että alkaa lihomaan.

Itse aina välillä sorrun kaupassa ja ostan jotain tuollaista ja syön ne heti pois, että pääsee tyhmyyksistä eroon, sekä jonkun verran yritän laskea kaloreita "nyt tuli vedettyä puolen vorokauden kaloritarve" ja välttää tuplasyömistä, että vetää sekä pringlesit, jäätelöt, että myös täydet ateriat.

Herkkujen syöminen merkitsee itselleni  sitä että täytyy sen jälkeen vähän kärsiä ja ottaa iisimmin syömisten kanssa, tosin ei onnistu aina, vaan kyllä ne herkut tahtovat helposti kostautua.

Tämä on syömishäiriöistä käytöstä eikä tähän pidä lähteä eikä muita kannustaa. Normaalia syömistä on se että syö terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja myös niitä herkkuja kohtuullisen määrän itseään kuunnellen. Ei ole normaalia puputtaa porkkanaa, laskea kaloreita ja sitten vetää 2000 kalorilla herkkuja. 

Voi vit-n terveysintoilijat!

Ei ole kyse terveysintoilusta vaan järkevästä ja tasapainoisesta suhteesta ruokaan. Jos oikeasti haluaa tänään syödä vain porkkanan ja sitten 2000 kcal herkkuja, no mikäs siinä. Mutta ruoan rajoittaminen porkkanaan jotta "saa" syödä 2000 kilokalorilla herkkuja - tai että "saa" syödä enää porkkanan koska söi jo 2000 kcal herkkuja - ei ole normaalia. Se on syömishäiriöistä käytöstä.

Edelleen! Vit-n terveysintoilijat!

Edelleen, ei ole kyse terveysintoilusta. Syömishäiriö on vakava asia.

Jumsliste! Minä olen normaalipainoinen ja voin vetäistä litran jäätelöä! Minulla on terve suhde ruokaan. Kaikki herkuttelijat eivät ole syömishäiriöisiä. Minä satun todella pitämään jäätelöstä. En syö joka päivä. Usko jo! Sinä olet vit-n terveysintoilija.

Usko jo, että riehumisellasi nolaat vain itseäsi. Jos luet viestini kunnolla, huomaat ettei litran jäätelöannos tarkoita syömishäiriötä. Mutta se että laskee kaloreita siinä mielessä mitä "saa" ja mitä "ei saa" syödä - se on häiriintynyttä syömistä. Ei ole terveellistä eikä normaalia kituuttaa koko päivää porkkanalla jotta illalla "saa" syödä. Tai toisaalta rankaista itseään herkuista olemalla alhaisilla kaloreilla. SE tässä on pointtina ja se ei vaahtoamisestasi miksikään muutu.

Niin, se on tätä päivää että omasta painosta ja kaloreiden kulutuksesta huolehtiminen katsotaan syömishäiriöksi ja vapaa ylensyöminen ja rajoittamaton lihominen on hyvää ja normaalia ja kehopositiivista. Mieluummin olen näillä standardeilla katsottuna sitten vaikka "syömishäiriöinen".

Ei ole kyse tästä ja ihan hyvin tiedät sen. Painoaan saa tarkkailla, kaloreita saa laskea. Jos se pysyy aisoissa, kaikki on hyvin. Lihomiseen ei kannusta kukaan. Kyse on siitä että kituuttaa nollakaloreilla jotta saa ylensyödä herkkuja tai toisaalta rankaisee itseään kun tuli syötyä herkkuja. Silloin on häiriintynyt suhde ruokaan. Normaali mieli ei käsittele ruokaa noin. Normaalia on syödä normaalia ruokaa sekä herkkuja sopivasti ja ennen kaikkea hyvällä mielellä.

Kun minä syön jäätelöä, en tee mitään noista mainitsemistasi asioista. Halusit tai et, on minulla jäätelön syönnin ohessa terve suhde ruokaan ja muuhun syömiseen. Se ei minusta häiriöistä tee!

Miksi sitten vastaat viestiin jossa puhutaan nimenomaan syömishäiriöstä? Tuossa ekassa lainatussa viestissä kirjoittaja kuvailee syömishäiriöistä käyttäytymista - miksi tulet tähän julistamaan että sinulla ei ole syömishäiriötä?

Vierailija
269/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla terve suhde ruokaan ja ajatella että litra jäätelöä kerralla on normaalia. Noi kaksi asiaa ei sovi samaan todellisuuteen. Myös moni alkoholisti ajattelee, että pari bisseä joka ilta on normaalin rajoissa, mutta ei se tee siitä totta. -eri

Vierailija
270/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmillä ja marjoilla herkuttelu? Ei kiitos.

Takakireää meininkiä.

Pakko sanoa tähän et mun mielestä tuoreet vadelmat, pensasmustikat tai vaikka viinirypäleet menee ihan herkuista vaikka olenkin karkkihiiri myös. Pirun kalliita vain nuo ensin mainitut.

Vierailija
271/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoiset ihmiset, jotka syö lusikallisen tai kaksi jäätelöä ja on sen jälkeen että apua, ei voi syödä enempää, niin teidän esivanhemmat ois kyllä aika pettyneitä teihin. Luultavasti pitäsivät vähän hulluina, kun ei makea&rasvainen maistu. Jos puhutaan siitä, millainen käytös on ihmiselle lajityypillistä, niin kyllähän se makean, rasvaisen ja tiheäkalorisen ruuan himo on yksi sellainen piirre.

Vierailija
272/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoiset ihmiset, jotka syö lusikallisen tai kaksi jäätelöä ja on sen jälkeen että apua, ei voi syödä enempää, niin teidän esivanhemmat ois kyllä aika pettyneitä teihin. Luultavasti pitäsivät vähän hulluina, kun ei makea&rasvainen maistu. Jos puhutaan siitä, millainen käytös on ihmiselle lajityypillistä, niin kyllähän se makean, rasvaisen ja tiheäkalorisen ruuan himo on yksi sellainen piirre.

Aika luovia perusteluja löydätte ylensyöntiä oikeuttamaan, pakko siitä nostaa hattua :D

Vierailija
273/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, helposti se onnistuu.

Voin antaa oppitunteja, jos hinnasta sovitaan.

Vierailija
274/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana yksi kaveri päätti syödä näytösluonteisesti litran jäätelöä. En muista koskaan nähneeni, niin pahoinvoivaa tyyppiä. Sohvalla voivotteli, kunnes oksensi. Kyllä litran jäätelön vetäminen on teillä vaatinut pitkää harjoittelua ja se ihmiselle tuleva tunne ja järki, nyt ei enää. Siitä olette sillä mässäilyllä päässeet eroon. Ota kuka tahansa teini ja pistä syömään litra jäätelöä. Siinä näet miten normaali ihminen luontaisesti käyttäytyy sellaisen sokeri- ja rasvamäärän edessä.

Vierailija
275/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään koskaan pystynyt syömään kerralla litraa jäätelöä, sipsipussia taikka suklaalevyä. Vaikka herkkusuu olenkin.

Vierailija
276/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä helposti kaksi lautasellista spagettia ja 8 hapankorppua, miten tuo eroaa sipsipussista?

Ap:n aloituksesta tulee mieleen joku karkkihyllyn edessä kuolaava nälkäkurki,joka syö haarukallisen salaattia ja voihkaisee " "olen aivan täynnä!"

Etkö oikeasti ymmärrä miten? Pelkästään suolan ja rasvan osalta eroaa. 

Jos spagettilautasesi on esim jauheliha/tomaattikastikkeella, niin saat tuosta ruoka-annoksestasi paljon tarpeellisia ravintoaineita. Hapankorput on terveellisiä jopa. 

Sipsipussista saat vain tyhjiä kaloreita ja ihan liikaa suolaa. 

Onko kommentoijien ero iässä? Itsekin nuorempana, parikymppisenä, saatoin syödä tosi epäterveellisesti. Silloin ajatteli olevansa kuolematon.

Mutta kun on jo keski-iän ylittänyt, sen raadollisemmin tajuaa että jos haluaa olla terve vielä kun pitäisi hoitaa lapsenlapsia, niin ei voi elää ja olla ihan miten sattuu. Paras vanhuudenturva on terveelliset elämäntavat. 

Mutta kun tuo turva ei ole sinun käsissä.

Mun vanhemmilla ei ole ollut terveet elämäntavat ja nauttivat jo lapsenlapsen lapsista, vanhin noista on koulussa. Mummun kulta.

Syövät edelleen viinereitä ja muita herkkuja. Kumpikaan ei ylitä normaalia painorajaa. Jokainen tyylillään.

Miten niin ei ole omissa käsissä? Se, millaiset elintavat on? Se on nimenomaan yksi harvoista asioista, johon voi itse vaikuttaa, oman vanhuutensa varalle. Terveelliset elämäntavat. Nivelvaivaisia on jo omassa tuttavapiirissä 45-vuotiaissa, ja selvä syy-yhteys taitaa olla ylipainoon. 

Toinen mihin voi vaikuttaa, säästöt / sijoitukset jotta ei ole köyhyysloukussa eläkeläisenä. 

Vierailija
277/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litra jäätelöä kerralla?

Itse pystyin jo helposti ENNEN ekaluokkaa syömään litran jäätelöä kerralla, joskus mummo hemmotteli meitä jätskillä...

Kokonainen sipsipussi/suklaalevy menee helposti alas, parikin kappaletta on helppo syödä kerralla.

Kiinnostaisi tietää, paljonko (eli kuinka vähän) ap syö jos tuollaiset määrät ovat jotenkin ylivoimaisia?

Anoreksiaa tms?

T: N 62 kg

Vierailija
278/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litra jäätelöä kerralla?

Itse pystyin jo helposti ENNEN ekaluokkaa syömään litran jäätelöä kerralla, joskus mummo hemmotteli meitä jätskillä...

Kokonainen sipsipussi/suklaalevy menee helposti alas, parikin kappaletta on helppo syödä kerralla.

Kiinnostaisi tietää, paljonko (eli kuinka vähän) ap syö jos tuollaiset määrät ovat jotenkin ylivoimaisia?

Anoreksiaa tms?

T: N 62 kg

En ole AP, mutta nuo mainitsemasi määrät ovat järkyttäviä. Omat annokseni ovat jäätelötuutti tai n. 1/5 litran paketista. Sipsejä 40 tai 70g pussi. Karkkia n. 50 grammaa. Suklaata samaten.

Enkä todellakaan olisi voinut lapsena syödä litran pakettia kerralla - se oli tarkoitettu koko viisihenkiselle perheelle, huutia siitä olisi tullut jos yksi olisi porsastellut kaiken. Todennäköisesti annoskokosi on vääristynyt jo lapsena jos kerta tuollainen on ollut "herkuttelua".

Vierailija
279/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo litra jäätelöä on ainoa, joka voisi tehdä tiukkaa. 500ml tötsän olen usein kyllä syönyt.

Sipsipussin olen syönyt kerralla useinkin, myös sellaisen megakokoisen.

Suklaa on niin energiatiheää, että sitä ei ole edes vaikea syödä levyllistä. Määrällisesti ei tunnu valtavalta, vaikka toki energiaa siinä piisaa.

Vierailija
280/325 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkemmin sanottuna luontaisesti ei ole olemassa sokerin ja rasvan yhdistelmää, joten ei ole kehittynyt kylläisyyden tunnetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi