Naapurisi tarjoaa sinulle ämpärillistä omenoita. Miten reagoit?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mennään panolle mutta pitäköön omenensa
Vissiin hyvännäköinen naapuri siellä.
Valehtelen joko että
A: Voi kiitos paljon, mutta just saatiin anopilta kolme ämpärillistä! Ei mahdu enää mihinkään lisää.
B: Voi kiitos paljon, mutta meillä ei tule omenat syödyksi. Niin ovat mies ja lapset nirsoja, ja itselle on ämpärillinen liikaa.
Omenat ovat ongelmajätettä. Jopa jalkakäytävän reunoilla on laatikoita ja pusseja ja lappu "saa ottaa". Tosi houkuttelevaa, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea symbolikieltä?
Eevakin antoi Aatamille vain yhden omenan.
Pidä nyt huoli, että saat hyödyn koko ämpärillisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos, saan omenoista vatsavaivoja.
Kiitän ja teen siideriä!
Omenat pestään ja lohkotaan sellaisinaan saaviin, jossa on kädenlämpöistä vettä. Saavin peitoksi levitetään liina ja sidotaan se kiinni.
Omenan kuorissa on aina monenlaisia villihiivoja, mutta niissä on tarpeeksi sitä oikeaakin. Muutamaan päivään ei tapahdu mitään, mitta sitten panos alkaa kuohua.
Kun käyminen on lähes loppunut, keitä vedestä ja hunajasta liuos.
Suodata ja pullota siideri ja lisää jokaiseen pulloon jälkiruokalusikallinen ( ei liikaa! ) kädenlämpöistä hunajaliuosta antaaksesi hiivalle lisää ravintoa ja käynnistääksesi näin jälkikäymisen ja saadaksesi siideriisi poreita ja kuplia.
Sulje kruunukorkit ja siirrä pullot kellariin kypsymään kuukaudeksi, pariksi.
Lisätyn hunajaliuoksen konsentraatio ja määrä ovat kriittiset. Jos prosessi osuu nappiin, saat pienellä vaivalla ja ilman kemikaaleja raikasta, kuplivaa, kuivaa keskiaikasiideriä!
Mä kuorisin, viipaloisin ja kuivattaisin.
Niin oon tehnyt jo pitkään.
Pieni hiillos pihagrillillä ja ei kuivattaminen kauaa kestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea symbolikieltä?
Eevakin antoi Aatamille vain yhden omenan.
Pidä nyt huoli, että saat hyödyn koko ämpärillisestä.
Mistä tiedämme Eevan ja Aatamin olleen kommunisteja?
- No kun ne olivat alasti puskassa eikä niillä ollut kuin yksi omena ja ne luulivat olevansa paratiisissa!
Mä sain ämpärillisen puolukoita naapurilta ja tein siitä mehua ja annoin takaisin lahjoittajalle ja kolmannelle naapurille osan mehusta.
Vierailija kirjoitti:
Ilahdun ja kiitän vuolaasti. omenoille on aina käyttöä.
Sama. Vien vaik joskus leipomani leivän tai pullaa kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain ämpärillisen puolukoita naapurilta ja tein siitä mehua ja annoin takaisin lahjoittajalle ja kolmannelle naapurille osan mehusta.
https://www.martat.fi/reseptit/puolukkamehu/
Muistaakseni tällä ohjeella, ja tosi hyvää mehua tulikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisia omenoita kannattaa hyödyntää, uunissa tulee monta hyvää ruokaa ja loput hilloksi.
Minä syön sellaisenaan. Niin hyviä! Enemmän makua kuin ulkomaisissa ompuissa.
Totta!
Meillä tehdään uuniomeniksi ja syödään jäätelön ja iltakahvin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos, saan omenoista vatsavaivoja.
Kiitän ja teen siideriä!
Omenat pestään ja lohkotaan sellaisinaan saaviin, jossa on kädenlämpöistä vettä. Saavin peitoksi levitetään liina ja sidotaan se kiinni.
Omenan kuorissa on aina monenlaisia villihiivoja, mutta niissä on tarpeeksi sitä oikeaakin. Muutamaan päivään ei tapahdu mitään, mitta sitten panos alkaa kuohua.
Kun käyminen on lähes loppunut, keitä vedestä ja hunajasta liuos.
Suodata ja pullota siideri ja lisää jokaiseen pulloon jälkiruokalusikallinen ( ei liikaa! ) kädenlämpöistä hunajaliuosta antaaksesi hiivalle lisää ravintoa ja käynnistääksesi näin jälkikäymisen ja saadaksesi siideriisi poreita ja kuplia.
Sulje kruunukorkit ja siirrä pullot kellariin kypsymään kuukaudeksi, pariksi.
Lisätyn hunajaliuoksen konsentraatio ja määrä ovat kriittiset. Jos prosessi osuu nappiin, saat pienellä vaivalla ja ilman kemikaaleja raikasta, kuplivaa, kuivaa keskiaikasiideriä!
Maistuuko hyvälle? Kehuvia adjektiivejä oli tekstissä paljon, mutta maku kiinnostaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.martat.fi/reseptit/puolukkamehu/
Muistaakseni tällä ohjeella, ja tosi hyvää mehua tulikin.
...puolukoustahan täällä just kirjoiteltiinkin... eikö...
Kiljun riemusta! Meidän puu ei tehnyt yhtään omenaa
Voi kun tarjoaisikin. Olisi ihanaa.
Etkö ole katsonut Kummelia?