Lukio vai amis?
Olen nyt ysiluokalla ja olen aika paljon miettinyt, että menisinkö lukioon vai amikseen. Keskiarvo yläasteen aikana on aikalailla aina ollut noin 8,3 - 8,5 välillä näiden vuosien aikana. Lukio kiinnostaisi, mutta niin myös amis. Ongelma on se, että en osaa yhtään päättää kumpaan menisin. Mielessäni on ollut yksi ala, jota olen miettinyt nyt noin vuoden ajan. Amis kiinnostaa ehkä hitusen enemmän, mutta sitten taas en tiedä, miten se tulee vaikuttamaan tulevaisuuteeni. Kaksoistutkinto ei oikein houkuttele, kun olen kuullut siitä kaikkea ei hyvää.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion yleissivistävyys on pelkkä myytti. Peruskoulun jatke se on yleissivistyksen kannalta ja todella moni lukiolainen on jossain ihan harhakuvitelmissa oikean yleissivistyksen suhteen.
Minä vuonna ja missä kävit lukion?
En minään vuonna enkä missään. Silti olen hakannut enemmistön lukion käyneistä yleissivistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta lukio. Et kestä kuukauttakaan tuollaisella keskiarvolla amiksessa.
Mitä helvettiä tuo nyt sitten oli tarkoittavinaan? Itselläni oli 8,5 keskiarvo peruskoulusta ja ihan hyvin kestin amiksessa.
Samaa minä mietin. Oma keskiarvoni tosin oli vain 7.8 peruskoulussa mutta meidän amisluokalla priimuksen peruskoulun keskiarvo oli 9. jotain, en tarkkaan muista. Nyt tuo kyseinen jätkä pyörittää omaa firmaansa varsin menestyksekkäästi.
FIrman perustamiseen ei tarvi käydä lukiota eikä amista. Moni nuoruuden kaveri perusti aikoinaan firman, osa menestyi ennen kuin myivät, osalle kävi huonommin, mutta se on sitä yrittäjyyttä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ammattikoulua. Saa ammattitutkinnon. Lukion voi käydä aikuisenakin, jos haluaa.
Paitsi jos tavoitteena on esim. lääkis tai oikis. Silloin lukio on ylivoimaisesti parempi vaihtoehto.
Sitten pitääkin ne lukion paperit olla hyvät, muuten niillä saa pyyhiskellä ahteria.
Miki pitäisi olla hirveän hyvät? Miksi pitäisi tulla lääkäriksi? On vaikka mitä
muutakin. Itseään on varsin hyvä sivistää ja sitten katsella mihin suuntaan elämä vie. Ja voi suunnata ja suunnata itsekin.
Jos et ole täysin varma mitä opiskella amiksessa, valitsisin noilla arvosanoilla lukion. Ja jos menisin kuitenkin amikseen, niin pitäisin huolen että valitsemani ala on hyvin resurssoitu (amiksessa resurssipulaa) ja että valmistumisen jälkeen olisin tarpeeksi hyväpalkkaisessa ja työllistävässä työssä.
Olisin halunnut kuulla, mitä linjaa ap on amiksessa ajatellut. Ja mikä olisi sitten se vaihtoehto lukion jälkeen.
Itse opiskelen tietojenkäsittelytieteitä yliopistossa ja tunnen pari opiskelijaa, joilla on ammattikoulutausta. Toinen oli kokki ja toinen sähkömies. Ihan hyvin he ovat yliopistossa opiskelusta selvinneet, vaikka toki matematiikka on ollut heille työläämpää, kun ei ollut lukion pitkää matematiikkaa pohjalla.
Ammattikoulusta on mahdollista jatkaa AMK:hon tai tosiaan mennä suoraan yliopistoon, jos sille päälle sattuu ja saa opiskelupaikan. Uskoisin, että ainakin joillain aloilla siitä AMK-pohjasta voisi olla hyötyäkin. Tiedän esim. yhden, joka opiskeli ensin sähköasentajaksi, sitten jossain vaiheessa myöhemmin kävi AMK:n ja vielä myöhemmin luki DI:ksi. Jos aloittaa uransa käytännön töissä sähkömiehenä ja opiskelee myöhemmin lisää, niin että voi tehdä sähkösuunnittelua, niin onhan se selvää että niistä aiemmista opinnoista ja käytännön työkokemuksesta on hyötyä niissä suunnittelutehtävissä. Tai ainakin laajempi näkemys asioista kuin jollain, joka on tehnyt sähköhommia vain paperilla.
Koulutuspolut on Suomessa joustavat ja nyt tehtävä valinta ei ole mikään elinkautinen. Myöhemmin ehtii opiskella lisää, jos siltä tuntuu. Ja riippumatta siitä mitä opiskelee, niin ne työelämässä tarvittavat taidot opitaan vasta siellä työelämässä. Koulutus lähinnä antaa lähinnä pohjatiedot ja valmiudet töissä oppimiseen.
Muistui vielä jälkeenpäin, että yliopistoonhan voi mennä suoraan yläasteeltakin, jos harrastuneisuutta riittää. Ei välttämättä tarvitse käydä lukiota, vaikka ei lukiosta haittaakaan ole. Yksi reipas lukiolainen valmistui kandiksi jo lukion tokalla luokalla.
Suomen koulutusjärjestelmä on todellakin joustava. Yksi tuttu kävi polun lukio-AMK-YAMK ja siitä sitten väitteli tohtoriksi.
Pro tip: Ei ole myöskään kiellettyä mennä lukion jälkeen ammattikouluun! Yksi tuttu suoritti lukion jälkeen harrastukseensa liittyvän ammattikoulututkinnon, kun mietti mitähän sitä seuraavaksi opiskelisi. Meni sitten sen ammattikoulututkinnon jälkeen yliopistolle.
Ellet tiedä mitä haluat niin mene lukioon , ehkä selviää piankin onko sinusta lukiolaiseksi vai alkoiko kiinnostaa ammatillinen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion yleissivistävyys on pelkkä myytti. Peruskoulun jatke se on yleissivistyksen kannalta ja todella moni lukiolainen on jossain ihan harhakuvitelmissa oikean yleissivistyksen suhteen.
Älä viitti. Se mitä lukio tarjoaa, on tätä meidän yhteiskunnan tarjoamaa yleissivistystä. Sillä pohjalla pärjää moneen.
Kielet, historia, maantiede, filosofia, psykologia, yhteiskuntaoppi, biologia, uskonto, terveystieto, matematiikka, fysiikka, kemia, mistä muualta saat nämä tiedot kolmessa neljässä vuodessa.
Älä viitti. Se mitä lukio tarjoaa, on tätä meidän yhteiskunnan tarjoamaa yleissivistystä. Sillä pohjalla pärjää moneen.