Lukio vai amis?
Olen nyt ysiluokalla ja olen aika paljon miettinyt, että menisinkö lukioon vai amikseen. Keskiarvo yläasteen aikana on aikalailla aina ollut noin 8,3 - 8,5 välillä näiden vuosien aikana. Lukio kiinnostaisi, mutta niin myös amis. Ongelma on se, että en osaa yhtään päättää kumpaan menisin. Mielessäni on ollut yksi ala, jota olen miettinyt nyt noin vuoden ajan. Amis kiinnostaa ehkä hitusen enemmän, mutta sitten taas en tiedä, miten se tulee vaikuttamaan tulevaisuuteeni. Kaksoistutkinto ei oikein houkuttele, kun olen kuullut siitä kaikkea ei hyvää.
Kommentit (29)
Kaksoistutkinto. Saat ammatin ja yleissivistystä.
Miksi et menisi lukioon? Siellä yleissivistyksesi kehittyisi ja voisit miettiä rauhassa tulevaisuuden ammattitoiveitasi.
Suosittelen ammattikoulua. Saa ammattitutkinnon. Lukion voi käydä aikuisenakin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksoistutkinto. Saat ammatin ja yleissivistystä.
Luitko edes aloitusta loppuun?
Ilman muuta lukio. Et kestä kuukauttakaan tuollaisella keskiarvolla amiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä tuo nyt sitten oli tarkoittavinaan? Itselläni oli 8,5 keskiarvo peruskoulusta ja ihan hyvin kestin amiksessa.
Lukio tietty, ensinnäkin kirjat maksaa siellä paljon ja sinulla on mahdollisuus opiskella siihen asti että olet 18v ilmaiseksi.
Lukio on ilmainen nykyään. Ellei tiedä mitä haluaa niin menee lukioon miettimään, saat kattavan yleissivistyksen, kielitaidon jne.
Yle koulukone 2024 lukio vai amis
Lukion yleissivistävyys on pelkkä myytti. Peruskoulun jatke se on yleissivistyksen kannalta ja todella moni lukiolainen on jossain ihan harhakuvitelmissa oikean yleissivistyksen suhteen.
Sille alalle mikä kiinnostaa lukiossa voi harrastella vielä aikuisenakin jos jaksaa yleissivistys yhä vielä innostaa.
Kaksoistutkinto on hyvä valinta. Eli menet smikseen ja suoritat yhteisinä tutkinnon osina kirjoitettavat aineet. Kysy opolta.
Jos haluat jatkaa peruskoulua niin lukio, mutta jos haluat oppia tekemään jotain niin amis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä tuo nyt sitten oli tarkoittavinaan? Itselläni oli 8,5 keskiarvo peruskoulusta ja ihan hyvin kestin amiksessa.
Samaa minä mietin. Oma keskiarvoni tosin oli vain 7.8 peruskoulussa mutta meidän amisluokalla priimuksen peruskoulun keskiarvo oli 9. jotain, en tarkkaan muista. Nyt tuo kyseinen jätkä pyörittää omaa firmaansa varsin menestyksekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Kaksoistutkinto on hyvä valinta. Eli menet smikseen ja suoritat yhteisinä tutkinnon osina kirjoitettavat aineet. Kysy opolta.
Kaksoistutkinto on oikeasti ihan tyhjä arpa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ammattikoulua. Saa ammattitutkinnon. Lukion voi käydä aikuisenakin, jos haluaa.
Paitsi jos tavoitteena on esim. lääkis tai oikis. Silloin lukio on ylivoimaisesti parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Lukion yleissivistävyys on pelkkä myytti. Peruskoulun jatke se on yleissivistyksen kannalta ja todella moni lukiolainen on jossain ihan harhakuvitelmissa oikean yleissivistyksen suhteen.
Minä vuonna ja missä kävit lukion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos tavoitteena on esim. lääkis tai oikis. Silloin lukio on ylivoimaisesti parempi vaihtoehto.
Sitten pitääkin ne lukion paperit olla hyvät, muuten niillä saa pyyhiskellä ahteria.
Voit valita mennä amikseen ja sitten työhönkin. Lukion ehtii suorittaa vaikka työn ohella tai eikö sielläkin amiksessa ole jotain mahdollisuuksia lukion kursseja suorittaa.
Varmimmin säilyy tulevaisuudessa amis-työpaikat, niitä ei heti tekoäly vie.
Lukio tietenkin.