Eläkerahat eivät riitä tuleville sukupolville, myöskään töitä ei ole saatavilla, mutta silti eläkeläisiä kannustetaan jäämään työelämään ja kerryttämään supereläkelisiä
Eiköhän järkevää olisi irrottaa nuo seniilit työelämästä niin joku nuori saa mahdollisuuden alansa työpaikkaan. Lisäksi noiden korotettujen eläkeprosenttien saaminen työstä eläkkeellä on loputtava, niin jää tuleville sukupolville jotain jaettavaa.
Miettikää nyt vaikka jotain toimitusjohtajaa joka jatkaa eläkkeelle, 5% lisää joka vuosi. Jos eläke on vaikka 25.000€/kk niin pelkästään yhden eläketyövuoden jälkeen se on 1250€/kk lisää yhteisestä eläkekassasta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 55-vuotiaat pois työelämästä ja työpaikat nuoremmille! Sen ikäiset ovat jo asunnot, autot ja mökit hankkineet ja maksaneet eivätkä todellakaan tarvitse enää töitä tai lisää omaisuutta. Tuon mummo- ja pappaporukan ahneus ja itsekkyys on sanoin kuvaamatonta!
Eläkeikäni on yli 65 vuotta, että koita nyt elää sen kanssa. Mieluusti jäisin eläkkeelle mutta kun ei saa. Millekään työttömyyskorvaukselle en jää sen takia, että joku nassikka inisee että vien hänen työnsä.
Näinpä, ja ainakin meidän tuotekehityksen töihin palkataan melkein järjestään ulkomaisia korkeakoulutettuja, kun ovat pätevämpiä kuin suomalaiset hakijat tai sitten niitä suomalaisia hakijoita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitäisi olla kansaneläkkeen ja työeläkkeen rinnalla myös vapaaehtoinen eläkevakuutusjärjestelmä johon henkilö voisi säästää ja sijoittaa eikä tätä rahaa voisi laskea tuloksi jos joutuu vaikka kelan etuuksille. Se ei olisi nostettavissa ennen 58 ikävuotta. Tämä mahdollistaisi joustavat eläkejärjestelytkin työuran loppupäässä.
Mihinkäs tuo on kadonnut?
Meillähän ON tuo jo. Mitä ihmettä höpiset?
on valtavasti ammatteja, mm terveydenhuollon alalla, joissa on valtava tekijäpula, erityisesti esim lääkäreistä ja hoitajista. Siellä on myös yhteiskuntavastuunsa kantavia, tunnollisia puurtajia, jotka eivät eettisistä ja omantunnollisista syistä voi jäädä , koska tietävät että heidän työlleen ei ole jatkajia, ja potilaat jäävät entistä pahempaan pulaan.
Toinen asia, ns. boomereiden eläke on kohtalainen, koska he ovat painaneet katkeamatonta työuraa35v -40v ilman pitkiä vanhempainvapaita sun muita. Nuorten on hyvä ymmärtää, että jos käyttää varhaisaikuisuutensa ympäri maailmaa reissaamiseen, sitten muutaman vuoden välein vähän burnout lomia sun muita nykyajan hömpötyksiä, niin ei se eläke sillä lailla kartu. Jos tekee koko ikänsä töitä, kyllä siinä eläkettäkin karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tästä eläkeponzista täälläkin varoiteltu jo vuosia.
kaikki 70-luvun jälkeen ovat tämän ponzin häviäjiä.
70-luvulla syntyneet on pahimpia häviäjiä tässä kusetuksessa.
jep. Eläke alkoi karttumaan myöhemmin kuin nuoremmilla, kuitenkin saivat aivan kaikki samat eläke-etujen leikkaukset kuin nuoremmatkin, myöskään opiskelut/raskausajat eivät kerryttäneet eläkettä.
eli saivat kaikki nuorempien leikkaukset, mutta jäivät paitsi nuorempien saamista parannuksista...
Minä olen -54 syntynyt ja nyt jo eläkkeellä. Minulla oli myös kaikki nuo mainitsemasi eläkkeen leikkaukset, joten ne eivät ole mikään 70-luvulla syntyneiden 'etuoikeus'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep. Eläke alkoi karttumaan myöhemmin kuin nuoremmilla, kuitenkin saivat aivan kaikki samat eläke-etujen leikkaukset kuin nuoremmatkin, myöskään opiskelut/raskausajat eivät kerryttäneet eläkettä.
eli saivat kaikki nuorempien leikkaukset, mutta jäivät paitsi nuorempien saamista parannuksista...
Minä olen -54 syntynyt ja nyt jo eläkkeellä. Minulla oli myös kaikki nuo mainitsemasi eläkkeen leikkaukset, joten ne eivät ole mikään 70-luvulla syntyneiden 'etuoikeus'.
TE, maksoitte VÄHEMMÄN eläkemaksuja, Teidän eläke kertymä oli parempi, Te saitte jäädä eläkkeelle nuorempana.... Eli EI, teillä EI OLE ollut noita leikkauksia. Ne tuli meille 70-luvulla syntyneille ja nuoremmille. Nuoremmat sai taas parannuksina tuon aikaisemman aloituksen eläkkeiden kertymisille ja eläkkeen kertyminen myös tutkinnoista ja äitiyslomasta. Näitä ei taas (ehtinyt) tulla meille 70-lukulaisille. Eli me 70-lukulaiset saimme TEIDÄN JA NUOREMPIEN järjestelmien huonot puolet.
Vierailija kirjoitti:
Jään eläkkeelle heti kun mahdollista, jo ennen eläkeikää jos saan kerättyä rahaa elämiseen kunnes oikea eläke alkaa.
Töitä eläkkeellä voin tehdä satunnaisesti jos vaikka pienyrittäjä meinaa olla hetkellisesti pulassa ja minulla on osaaminen hänet pulasta pelastaa eikä nuorta pelastajaa ole saatavilla.
Koko "työurani", vaikka olenkin vain matalapalkkainen duunari, olen yrittänyt siirtää ihan kaikki tietoni ja taitoni eteenpäin uusille työntekijöille, kannustanut ja neuvonut miten työelämästä selviää rikkomatta itseään. Että heidän olisi helppo olla töissä, työllistyä muuallekin ja jaksaa työelämää, toisaalta myös uskallusta häipyä huonosta paikasta.
Ja siis eläkkeelle pääsisin noin 67-vuotiaana, siihen on noin 25 vuotta, en mitenkään ole silloin enää työkykyinen kun nyt jo alkaa raskas työ vaatimaan osansa terveydestä.
-Sama-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE, maksoitte VÄHEMMÄN eläkemaksuja, Teidän eläke kertymä oli parempi, Te saitte jäädä eläkkeelle nuorempana.... Eli EI, teillä EI OLE ollut noita leikkauksia. Ne tuli meille 70-luvulla syntyneille ja nuoremmille. Nuoremmat sai taas parannuksina tuon aikaisemman aloituksen eläkkeiden kertymisille ja eläkkeen kertyminen myös tutkinnoista ja äitiyslomasta. Näitä ei taas (ehtinyt) tulla meille 70-lukulaisille. Eli me 70-lukulaiset saimme TEIDÄN JA NUOREMPIEN järjestelmien huonot puolet.
Ja samat leikkaukset sai ainakin osa 60-luvulla syntyneistä. Tästähän on tutkimuskin, että häviäjät on 60 ja 70 luvulla syntyneet, tarkkoja vuosilukuja en muista. Voittajia jo 80-luvulla syntyneet
Eläke pitäisi maksaa vain konkreettisesti kertyneestä itse ja työnantajan maksamasta eläkemaksusta. Myöskään eläkettä ei pidä maksaa, jos sitä ei ole itse kerryttänyt. Sitä varten on toimeentulotuki.
Minä haluaisin nyt rohkeita päättäjiä jotka uskaltaisivat kajota eläkkeisiin. Ei noissa himmeleissä ole mitään järkeä. Kaikista yli 3000€ eläkkeistä voisi leikata ja reilusti. Ei kukaan tarvitse enempää elääkseen hyvää elämää sitten kun työelämään liittyviä kuluja ei enää ole maksettavana ja perhekin jo elätetty ajat sitten. En halua että köyhien eläkkeistä leikataan mutta noissa isommissa olisi paljonkin varaa. Ja lisätyön ei tulisi missään nimessä enää kasvattaa eläkettä, hehän saavat eläkkeen lisäksi jo palkan siitä työstä. Vaan kertymä jäisi siihen mistä eläke alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se tosiasia ettei te nuoret osaa tehdä töitä niin kuin me, tunnollisesti loppuun saakka vajaalla miehityksllä.
Kolme palkkaatte mun tilalle kun tästä lähden. Osaan asiota joita te ette vaikka olen kertonut ne teille usein.Teidän on pakko päästä keksimään pyörä uudestaan.
No kohta se ei ole enää minun ongelma.Kuten tämä yksi nuori somettaja joka keksi kulkaa kävelyn ilman medialaitteita! Oli ollut mielen vapauttaja. Ajatella.
Nimenomaan asian ytimessä! Panttaat nyt kolmen nuoren mahdollista työpaikkaa olemalla "parempi eläkeläinen". Päästä jo irti jotta muut saavat alkaa jahtaamaan unelmiaan, ostamaan vaikka asunnon työpaikasta saatavilla olevilla rahoilla tai perustaa jopa perheen. Päästä irti!
Paitsi, että siihen varmasti palkataan vain yksi. Pärjäsihän edellinenkin. Lisäksi monessa paikassa eläköityvän tilalle ei säästösyistä edes palkata, vaan työt jaetaan muille.
Itse jatkan niin kauan kuin jaksan. Nyt eläke n. 600€ brutto.
T: 60v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samat leikkaukset sai ainakin osa 60-luvulla syntyneistä. Tästähän on tutkimuskin, että häviäjät on 60 ja 70 luvulla syntyneet, tarkkoja vuosilukuja en muista. Voittajia jo 80-luvulla syntyneet
Ei ole. 80-luvulla syntyneillä on hiukan parempi tilanne kuin 70-luvulla syntyneillä mutta ei heilläkään hyvin mene. Kaikki 70-luvulla ja sen jälkeen syntyneet tulevat saamaan vähemmän eläkkeinä kuin ovat sisään maksaneet. Tarkka vuosi taisi olla 68, silloin syntyneet saavat vielä omansa pois, kaikki sitä vanhemmat ovat voittajia ja nuoremmat häviäjiä.
Koko eläkesysteemi on huijausta, kukaan tai mikään muu kuin valtio ei saa mitään, ja ne rahat otetaan teiltä väkisin. Älkää luottako valtioon tai sen elatukseen, tehkää omat tienne.
Juuri oli Puopololla asiaa aiheesta, käykää katsomassa ja laskekaa itse, jos ette muuten usko.
Vähän veikkaan, että jos tulevaisuudessa saa eläketuloja Suomesta, on pikemminkin vaikeuksissa kuin voitolla, koska sen rahan juuret on silkassa mädässä kiinni.
Tärkeintä että Suomen rakentaneet suuret ikäluokat saa hyvät eläkepäivät. Nuoremmat joutaa jäädä nuolemaan näppejään kun aina kateelisina syyttävät meitä kaikista ongelmisataan ja janoavat meidän työllä tehtyä omaisuutta.