Paljonko häänne maksoivat?
Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen mitä on tullut palstalaisten häät maksamaan. Oletteko saaneet häälahjojen muodossa paljon takaisin?
Kommentit (34)
Suoraan sanoen, en tiedä paljonko häämme maksoi. Vanhempani ovat perinteitä vaalivia ihmisiä ja he maksoivat häämme. Muu ei olisi tullut kysymykseenkään koska olivat jo aiemmin maksaneet siskojenikin häät.
Omasta puolestamme halusimme vain mahdollisimman yksinkertaiset ja ns edulliset häät. Vanhemmat halusivat että siellä on kunnon pitopöytä ja siihen suostuimme koska oli heille todella tärkeää. Kuitenkin esimerkiksi hääpaikan, koristelujen ja kukkien ym suhteen mentiin edullisilla vaihtoehdoilla.
Itse maksoimme tietysti miehen puvun, oman pukuni, sormukset ja kampaajan/meikin.
Vierailija kirjoitti:
Andreas kirjoitti:
Ei häät maksa hääparille mitään , koska morsiamen vanhempien kuuluu maksaa häät.
Näin se perinteiden mukaan menee.Ei muuten mene.
Kyllä tällainen perinne on nimenomaan ollut ja kauan. Ja jotkut tosiaan elää sen mukaan edelleen. Meillä vanhemmat olisi loukkaantuneet verisesti, jos emme olisi antaneet heidän maksaa. Oli heille kunnia-asia.
Viime vuonna juhlittiin ja maksoi n. 15 000e. Molempien vanhemmat maksoivat tästä noin puolet yhteensä.
Aikaa jo 13 vuotta niin vaikea muistaa tarkalleen. Oisko mennyt 7000-8000 euroa eikä tosiaankaan maksanut ulkopuoliset näistä. Lahjaksi saatiin varmaan joku 1500 euroa rahana.
Andreas kirjoitti:
Ei häät maksa hääparille mitään , koska morsiamen vanhempien kuuluu maksaa häät.
Näin se perinteiden mukaan menee.
Aika härskiä olis ollut maksattaa mun muistisairaalla äidillä meidän keski-ikäisten häät 😄
Ihan varma en ole tarkasta summasta mutta jotain 200-250 euron välillä.
Vajaa 10 vuotta sitten maksoi noin 5000 e.
Edulliset häät koska ostimme juuri niihin aikoihin omistusasunnon ja satsasinme siihen.
Sormusten osuus noin kolmasosa. Puku ja kengät noin 500 e yhteensä. Vanhemmat ei osallistuneet. Vihkimisen jälkeen laadukas lounas lähimmille. Myöhemmin edulliset mutta hauskat puutarhajuhlat n 40 hengelle. Hääyö uudessa kodissa.
Lahjaksi toivoimme ja saimme rahaa häämatkaa varten, teimme sillä viikon reissun edulliseen kohteeseen.
Jälkeenpäin on hyvä mieli kaikesta.
Juhlien kokonaissumma reilut 10000 ja maksajina me, mun vanhemmat ja miehen vanhemmat.
Muutaman tonnin maksoivat ja olivat sen arvoiset!
Häälahjat eivät olleet pääsymaksu häistä, emme panneet vieraita maksamaan juhlia tai osaa niistä. Suurin osa toi normaalin lahjan, rahaa tuli ehkä 100 e.
Vierailija kirjoitti:
500€
Unohdin laskea sormuksen. Eli olikin 2000€.
Juhlapaikan lasku sis. ruoat ja juomat taisi olla 5.000 €, puvut, meikki, kampaus jne. ehkä 2.000 €. Vieraita oli 60 hlöä. Vuosi 2011.
Noin 8000e kymmenisen vuotta sitten. Vieraita oli noin 120 ja tuolla rahalla sai kyllä tosissaan venyttää penniä ja tehdä paljon itse, että riitti. Enempää ei ollut laittaa.
Vierailta ei pyydetty rahaa/häälahjoja kattamaan häiden kustannuksia. Sellainen olisi mielestäni todella mautonta.
En tiedä tarkkaa summaa, mutta 5000-7000