Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies vähättelee kuorsaamista ja kieltäytyy uskomasta, että hänellä on uniapneaa

Vierailija
15.09.2023 |

Ei usko, että kuorsaa, ja ei myöskään usko että yöllä tulee hengityskatkoksia. tai sitten vääntää koko asian vain vitsiksi. Miksi mulla on näin ärsyttävä mies? Kyse ei ole pelkästä meluhaitasta, vaan myös terveydelle haitallisesta asiasta. Ja välillä oikeasti säikähdän kun toinen ei hengitä ollenkaan ja sitten yhtäkkiä kauhea korina lähtee kuin moottorisahan käynnistäisi.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain julkisella puolella saa kotiin yöpolygrafialaitteen, ja tuon kommentin perusteella jopa nopeammin kuin yksityisellä. Toki muitakin tutkimuksia saatetaan tehdä laitetta odotellessa, jos oireina on esim. väsymys ja kuorsaaminen.

Uniapnealaitteet ovat nykyisin hyvin hiljaisia ja helppokäyttöisiä. Helppo ottaa mukaan vaikka reissuunkin. Se on mahtava tunne, kun väsymys ei olekaan enää jatkuva seuralainen! Väsyttääkö teidän kuorsaavia miehiänne? Kenties väsymyksestä eroon pääsystä löytyisi tarpeeksi motivaatiota tehdä asialle jotain.

Terveysasemalle, muutaman viikon odotus kotona tehtävään unipolygrafiaan, muutaman kk odotus uniklinikkalle ja laiteopastukseen, muutama kk treeniä laitteen kanssa ja energiaa piisaa taas 🌞

Vierailija
42/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: myös äänestää persuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan toi aken toiminta ei kannusta menemään lääkäriin. Tullut siihen tulokseen että ambulanssilla kun menee niin voi hoitokin kiinnostaa.

Yleisin hoito-ohje: ota buranaa ja seurataan.

Aika paljon olisi korjattavaa koko systeemissä. Keskussairaala ja suurimmat terveyskeskukset pitäisi alkaa toimimaan 24/7 normaalilla toiminnalla eikä mitään päivystys pelleilyä erikseen. Ainakin itse olisin tyytyväinen normaaliin käyntiaikaan vaikka 3 yöllä kuin että aika olisi 3 kuukauden päästä johonkin todistukseen ym.

Vierailija
44/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä olla pääsy testiin, jossa ake (arvauskeskus) lainaa vuorokaudeksi mittauslaitteen, jonka tulosten perusteella sitten määrittelevät, onko apnea ja kuinka paha.

Tarkoitan siis, että sellaiseen pääsee, jos epäilyksiä uniapneasta on.

Mä en ole päässyt. Mä kävin vuosi sitten ekan kerran aiheesta lääkärissä. Mulla oli jopa noita ääninäytteitä mukanani, että kuunteles nyt. Muutenkin kaikki kohdat voi rastittaa mun kohdalla mitä oppikirjasta löytyy.

Nyt ravaan verikokeissa testeissä, kun suljetaan erilaisia muita asioita pois.

Meillä näin: raskaiden keskustelujen jälkeen sain puolisoni menemään lääkäriin hengityskatkosten takia. Sai heti "kotimittauslaitteen". Oli uskomaton määrä katkoksia tunnissa. Sai välittömästi Pap-laitteen. 

Samalla lääkärireissulla otettiin verikokeet yms. Ja löytyikin kakkosluokan diabetes, korkea kolesteroli,  kilpirauhasen vajaatoiminta. Mitä vielä? No, korkea verenpaine.

Nyt on kaikkiin lääkitys ja, tietty, tää PAPPI. 

Vierailija
45/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt kannattaa nauhoittaa kuorsausta, mitä völiä, vaikka ensimmäinen reaktio on suuttuminen, jos se saa lopulta uskomaan, että kuorsaa ja menemään lääkäriin.

Vierailija
46/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet idiootin kanssa?

Vierailija
47/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänitä puhelimella kuorsausta ja toista hänelle ääninäyte seuraavana aamuna.

Ei auta. Todisteilla ei merkitystä kun haluaa kieltää koko ongelman. Mulla on täsmälleen samanlainen mies. 😠

Nukumme eri huoneissa ja tätä on jatkunut jo 8 vuotta.. haluaisin erota mutta en raaski jättää tuota tolvanaa.

Et raaski jättää tolvanaa??? Ja oma elämä pazkaksi???

Mies jos kuorsaa, se pitää jättää.

Ok

Seuraavaksi kun vaimoni pieraisee tai röyhtäisee tai vaikka hikoilee, laitan avioeron vireille välittömästi.

M40

No ainakin vaimosi kannattaa mennä pikaisesti lääkäriin, jos hän öisin röyhtäilee tai pieree niin paljon, ettet sinä saa meteliltä unta koko yönä.

Tajusitko eron?

Vierailija
48/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorsaus itsessään kai ei ole mitään uniapneaa. Isäni on jo reippaasti yli 90-vuotias ja on aina kuorsannut aivan älyttömästi. Hän on terveempi kuin minä, ei ole edes mitään lääkityksiä. Eikös ne ole ne hengityskatkot juuri, mistä ap:kin mainitsi, mitkä ovat uniapneaa. 

Vierailija
49/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolisolla on uniapnea ja hän on todella urheilullinen ja hoikka. Uniapnea ei aina oo ylipainoisten ongelma.

Vierailija
50/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä olla pääsy testiin, jossa ake (arvauskeskus) lainaa vuorokaudeksi mittauslaitteen, jonka tulosten perusteella sitten määrittelevät, onko apnea ja kuinka paha.

Mä en ole päässyt. Mä kävin vuosi sitten ekan kerran aiheesta lääkärissä. Mulla oli jopa noita ääninäytteitä mukanani, että kuunteles nyt. Muutenkin kaikki kohdat voi rastittaa mun kohdalla mitä oppikirjasta löytyy.

Tuskinjulkisella terveysasemalla mitään yöunipolygrafialaitteita ole, ainakaan hyllyssä.

Esim. Mehiläisellä pk-seudulla niitä on muutamia, pitää saada nimensä varauslistaan ja jono voi olla viikkoja.

Kuorsauksen ääni itsessään ei kerro ollenkaan uniapneasta, silloinhan ilma nimenomaan kulkee kun ääni pärisee.

Apnea tarkoittaa hengityskatkosta. Jos lääkärille äänitteitä viet, ensiksi pitäisi olla hiljaista ja sitten korahdus kun yhtäkkiä alatkin saamaan henkeä. Ja näitä sitten minimissään viisi kertaa tunnissa. Sitten voidaan alkaa puhumaan uniapneasta.

Tuntikausien voimakasääninen kuorsaus ei ole uniapneaa.

Uniapneallinen siis todellakin kuorsaa kuin nouseva lentokone. Keuhkot yrittävät vetää kaikella voimalla ilmaa löpsön läskin kaulakudoksen läpi niin hengityskatkojen välissä, ja etenkin hengityskatkon loppuessa, kuorsaus on ihan järkyttävän kovaäänistä. Apneaepisodin loppuessa kuuluu samanlainen ääni kuin jonkun viemäriputken auetessa, ja näitä sitten monta (kymmentä) kertaa yössä. Lopun aikaa sitten karsea kuorsaus, kun uni on kai keveämpää ja kaulakudokset eivät ihan tukkoon rentoutuneet.

Apnea-eksän vieressä oli ihan kamalaa nukkua ja lopulta välttelin jopa tapaamista ja yökyläilyä. Joka yö sai herätä monta kymmentä kertaa ja ravistella huutokuorsaavan pörisevän sian hereille omasta melusaasteestaan. Ei edes uskonut kuorsaavansa ennen kuin otin videon yöllä ja meni tutkimuksiin. Lopulta sai sen apneakoneen vaikeaan uniapneaan, mutta itse olin saanut tarpeekseni ja lopetin suhteen. Verenpaine nousee ihan vain muistellessa noita aikoja.

Vierailija
51/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolisolla on uniapnea ja hän on todella urheilullinen ja hoikka. Uniapnea ei aina oo ylipainoisten ongelma.

Minunkin exälläni on. Sairastui sen vuoksi syömishäiriöön.

Vierailija
52/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinjulkisella terveysasemalla mitään yöunipolygrafialaitteita ole, ainakaan hyllyssä.

Esim. Mehiläisellä pk-seudulla niitä on muutamia, pitää saada nimensä varauslistaan ja jono voi olla viikkoja.

Kuorsauksen ääni itsessään ei kerro ollenkaan uniapneasta, silloinhan ilma nimenomaan kulkee kun ääni pärisee.

Apnea tarkoittaa hengityskatkosta. Jos lääkärille äänitteitä viet, ensiksi pitäisi olla hiljaista ja sitten korahdus kun yhtäkkiä alatkin saamaan henkeä. Ja näitä sitten minimissään viisi kertaa tunnissa. Sitten voidaan alkaa puhumaan uniapneasta.

Tuntikausien voimakasääninen kuorsaus ei ole uniapneaa.

Uniapneallinen siis todellakin kuorsaa kuin nouseva lentokone. Keuhkot yrittävät vetää kaikella voimalla ilmaa löpsön läskin kaulakudoksen läpi niin hengityskatkojen välissä, ja etenkin hengityskatkon loppuessa, kuorsaus on ihan järkyttävän kovaäänistä. Apneaepisodin loppuessa kuuluu samanlainen ääni kuin jonkun viemäriputken auetessa, ja näitä sitten monta (kymmentä) kertaa yössä. Lopun aikaa sitten karsea kuorsaus, kun uni on kai keveämpää ja kaulakudokset eivät ihan tukkoon rentoutuneet.

Apnea-eksän vieressä oli ihan kamalaa nukkua ja lopulta välttelin jopa tapaamista ja yökyläilyä. Joka yö sai herätä monta kymmentä kertaa ja ravistella huutokuorsaavan pörisevän sian hereille omasta melusaasteestaan. Ei edes uskonut kuorsaavansa ennen kuin otin videon yöllä ja meni tutkimuksiin. Lopulta sai sen apneakoneen vaikeaan uniapneaan, mutta itse olin saanut tarpeekseni ja lopetin suhteen. Verenpaine nousee ihan vain muistellessa noita aikoja.

Ehkä tässä tarkoitettiinkin sitä, että pelkkä voimakas kuorsaus ei ole uniapneaa, vaan siihen pitää liittyä niitä hengityskatkoksia. Kuorsata voi aivan kamalalla äänellä vaikka ei ole uniapneaa.

Vierailija
53/53 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollaisen moottorisahakuorsaajan ex-puoliso Ei suostunut tekemään asialle mitään tai menemään tutkimuksiin.

Lopulta kun erosimme (ei kuorsauksen vuoksi sentään), tajusin että en ole oikeasti nukkunut kunnolla yhtään yötä viimeiseen 20 vuoteen.

Oli aivan uskomatonta nukkua 7 tuntia putkeen havahtumatta 15 kertaa yössä.