Unta parantavat luontaistuotteet
Onko jotain luontaistuotetta (laillista!), joka helpottaa stressaantuneen ihmisen nukkumista. Työstressi on älytön (tälle ei nyt mitään voi) ja nukun muutaman tunnin yössä. Sitten pyörin loppuyön hereillä välillä ehkä hetkeksi nukahtaen. Hyvänä puolena, että voin sitten nousta töihin hyvissä ajoin. Auttaako joku luontaistuotete tähän. Lääkäri tarjosi melatoniinia. Auttaako se muka aamuyön uneen? Illalla nukahdan kyllä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toiminut ashwagandha. Otan illalla paria tuntia ennen nukkumaanmenoa kaksi kapselia. Auttaa nimenomaan stressiin ja tasapainottaa samalla hormonitasoja.
Mitä tämä on?
Minusta tuntuu, ettei mikään muu auta tuohon aamuyön heräilyyn ja valvomiseen kuin stressin vähentäminen. Melatoniini auttaa kyllä nukahtamaan illalla, mutta ei vaikuta mitenkään enää aamuyöllä.
En kyllä tiedä, mutta seuraanpa ketjua!
Sulla saattaa olla uniapnea. Vaikka et olisi ylipainoinen. Kannattaa tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Paitsi jos uniapnea salaperäisesti helpottaa lomilla.
Ap
Uniapneaan ei auta muu kuin cpap hengityskone. Se toimii todella hyvin. Kannattaa kokeilla ja, anna itsellesi aikaa tottua siihen.
Pitkäkestoinen melatoniini. Tuoreet kirsikat, banaanit, kaurapuuroa illalla.
Sänky pedata kivaksi ja tuulettaa, viilentää yöksi.
Älylaitteet kiinni hyvissä ajoin, kodissa hämärät valot iltaisin, Lämmin suihku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Paitsi jos uniapnea salaperäisesti helpottaa lomilla.
Ap
Et voi diagnosoida sitä itse.
Työstressin ei tarvitse olla asia, "jolle ei nyt mitään voi". Kyllä sille on voitava, turha hajottaa itseään tai tuhota terveyttään yhdenkään työpaikan takia. Jos ei keskustelu esimiehen kanssa auta, niin hanki itsellesi sopivampi työ. Ja sanon tämän kaikella rakkaudella. Stressi on toisinaan pienissä määrin ok, mutta en tykkää siitä, että normalisoidaan stressi, joka vie yöunet pidemmällä aikavälillä.
Valeriaana eli tuotenimellä Sedonium
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/SEDONIUM-valeriaanavalmiste-50-…
Iltamagnesium niminen valmiste. Toimii itsellä.
Oon kokeillut aswagandaa, millä oli jokseenkin erikoinen vaikutus. Olen käyttänyt nuoruudessa psykedeelejä, ja noin tunnin sisällä ottamisesta olo muuttui hieman ja nosti mieleen nimenomaan jonkin muiston psykedeelisen olon. Muistutti sitä siis jotenkin pikkiriikkisen. Tuttuni jolla myös kokeilussa samaan aikaan, ei kokenut mitään tajunnallista muutosta, mutta olen hiton herkkä aivan kaikelle mitä pistän kitusiini.
Toiseksi, noin viikon ajan päivittäin otettuna se todella rentoutti niin että nukahtaminen helpottui ja pidensi unta. Tämä vaikutus loppui. Olen ymmärtänyt että tätä pitää käyttää juurikin kuureina jaksottain, ei jatkuvasti.
Itse uniapneaa kärsivänä nukuin myös paremmin loman aikana silloin kun en vielä käyttänyt konetta koska ehdin saada enemmän lyhyitä unia. Se ei kuitenkaan korjaa ongelmaa työnteon aikana kun en kerkee rauhoittua päivän aikana eikä nukkumiseen ole riittävää aikaa. Cpap kone auttoi saada pidemmän laatu unen normaaleina päivinä.
Mut hei. Kärsi sitte ihan rauhassa sun apnean kanssa ja vedä jauhoja josta ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Työstressin ei tarvitse olla asia, "jolle ei nyt mitään voi". Kyllä sille on voitava, turha hajottaa itseään tai tuhota terveyttään yhdenkään työpaikan takia. Jos ei keskustelu esimiehen kanssa auta, niin hanki itsellesi sopivampi työ. Ja sanon tämän kaikella rakkaudella. Stressi on toisinaan pienissä määrin ok, mutta en tykkää siitä, että normalisoidaan stressi, joka vie yöunet pidemmällä aikavälillä.
Kyllä tämän työtilanteen tietää tasan tarkkaan pomo ja pomon pomo. He ovat tässä samassa veneessä. Tilanne toivottavasti helpottuu myöhemmin, mutta nyt vaan on todella hankalaa. Henkistä tukea kyllä saamme, töitä nyt vaan on liikaa. Olen kyllä päättänyt, että teen vain 1 t päivässä ylitöitä. Muu jää tekemättä ja pyörii sitten päässä yöllä.
Ap
Minkä ikäinen. Varhaisvaihdevuosien yksi yleisimmistä oireista on juuri heräily aamuyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen. Varhaisvaihdevuosien yksi yleisimmistä oireista on juuri heräily aamuyöllä.
Tätä joskus mietin. Helpottavatko vaihdevuodetkin lomalla? Nukun siis lomalla oikein hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oon kokeillut aswagandaa, millä oli jokseenkin erikoinen vaikutus. Olen käyttänyt nuoruudessa psykedeelejä, ja noin tunnin sisällä ottamisesta olo muuttui hieman ja nosti mieleen nimenomaan jonkin muiston psykedeelisen olon. Muistutti sitä siis jotenkin pikkiriikkisen. Tuttuni jolla myös kokeilussa samaan aikaan, ei kokenut mitään tajunnallista muutosta, mutta olen hiton herkkä aivan kaikelle mitä pistän kitusiini.
Toiseksi, noin viikon ajan päivittäin otettuna se todella rentoutti niin että nukahtaminen helpottui ja pidensi unta. Tämä vaikutus loppui. Olen ymmärtänyt että tätä pitää käyttää juurikin kuureina jaksottain, ei jatkuvasti.
Mä aloin nähdä unia ihan tosissaan. Ihan hemmetin eläviä ja vaikuttavia. Nukuin hyvin, ei siinä, aamuisin olin vaan, että huh huh.
Onks se luonnontuote, jos pyytää että mies rapsuttaa uneen????
Mulla on toiminut ashwagandha. Otan illalla paria tuntia ennen nukkumaanmenoa kaksi kapselia. Auttaa nimenomaan stressiin ja tasapainottaa samalla hormonitasoja.