IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on kujalla.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Eli töitä löytyy vaikka hyry mycke, kun ei tartte palkkaa maksaa eikä kesälomakaan eikä eläke kartu. Jestas mitä riistoa ja tämä sallitaan.
Kyllä kaikkien pitää osallistua. Ei tuo mitään riistoa ole vaan ihmisten aktivointia.
Jep, ja kohta saadaa myös julkisella irtisanomissuojan heikentäminen voimaan niin tulee lisää töitä.
Tiettyjä julkisen sektorin hoitamia asioita voidaan hyvin tehostaa yksityistämällä niitä. Menot pienenevät.
Juu, kaupunki ei palkannut eläkkeellä jäävien tilalle ketään. On työkokeilu ja palkkatukityö.
Tosin hommat toimii, kun eläkeläiset kuluttaa. Itse olen töissä, mutta en voi käydä parturissa enkä ostaa muuta kuin ruokaa, koska pitää säästää työttömyysajan ruokaan.
60 000 ihmistä kuolee vuodessa eli asiakkaat vähenevät joka vuosi ja asuntojen hintaromahdus on edessä.
Olen ajatellut satsata kodin siivoukseen ja katson telkkaria ja olen netissä.
Elokuvissa olen ollut kerran 20 vuoden aikana ja teatterissa kerran.
No mä menisin töihin jos se olisi kannattavaa. Suosittelisin nostamaan palkkoja niin tilanne voisi muuttua parempaan. Töihin menemällä en oikeastaan saisi enempää palkkaa kuin kotona olemalla tukia, joten ei oikein innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on kujalla.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Eli töitä löytyy vaikka hyry mycke, kun ei tartte palkkaa maksaa eikä kesälomakaan eikä eläke kartu. Jestas mitä riistoa ja tämä sallitaan.
Kyllä kaikkien pitää osallistua. Ei tuo mitään riistoa ole vaan ihmisten aktivointia.
Jep, ja kohta saadaa myös julkisella irtisanomissuojan heikentäminen voimaan niin tulee lisää töitä.
Tiettyjä julkisen sektorin hoitamia asioita voidaan hyvin tehostaa yksityistämällä niitä. Menot pienenevät.
Juu, kaupunki ei palkannut eläkkeellä jäävien tilalle ketään. On työkokeilu ja palkkatukityö.
Tosin hommat toimii, kun eläkeläiset kuluttaa. Itse olen töissä, mutta en voi käydä parturissa enkä ostaa muuta kuin ruokaa, koska pitää säästää työttömyysajan ruokaan.
60 000 ihmistä kuolee vuodessa eli asiakkaat vähenevät joka vuosi ja asuntojen hintaromahdus on edessä.
Olen ajatellut satsata kodin siivoukseen ja katson telkkaria ja olen netissä.
Elokuvissa olen ollut kerran 20 vuoden aikana ja teatterissa kerran.
Jalkahoidossa ja hierojalla en ole käynyt koskaan ja parturissa en 20 vuoteen.
Vähän kyllä huonolta näyttää tulevaisuus yrittäjien kannalta, kun nuorempi sukupolvi on tyhjätaskuja.
Orpo nyt sanoo mikä sopii agendaan. Valehtelee taas. Ei siinä sen kummempaa.
Orpo on hullu isolla H:lla! Ilkeä, yksinkertainen vallanhimoinen valehtelija.
Fiksuimmat onneksi näkevät tämän näyttelemisen ja valehtelemisen läpi!
Vierailija kirjoitti:
Rahaakin on piilossa, mutta ei haluta maksaa työstä ja jakaa sitä kapitalistisen reilusti.
Oikeisto odottaa työttömiltä kommunistista hyväntekeväisyyttä.
Rahaa on kyllä piilossa, mutta maksaa ei haluta. Tästä tässä on kyse.
Totta! Meillähän onkin piilokommunistinen hallitus! Ne haluavat, että kaikki tekee ilmaiseksi töitä. Tosin myös mitään toimeentuloakaan ei haluta taata, niin mitäs aatetta se sitten edustaa? Jotain jenkkien tai Kiinan orjahommia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi mitään hätää jos puolet työttömistä alkaisi menestyneiksi miljonääri yrittäjiksi ja toinen puoli ökyrikkaiksi huippu urheilijoksi.
Jokainen on oman elämänsä seppä. Niinhän meille somessa jotkut opettavat. En ymmärrä vaan miksi näin opettavat haukkuvat ja solvaavat hallitusta joka on aivan samalla asenteell liikkeellä nyt.
Mistä ihmeestä sait päähäsi että tuossa solvataan hallitusta. Mikä on se ajatusketju joka sai päättelemään tuolla tavalla?
Olen sosiaalityöntekijä ja voin kertoa, että ihmiset ovat todella lusmuja nykyisin. Kaikki halutaan ilmaiseksi, eikä töihin ole mitään motivaatiota. Näillä työttömillä on kuitenkin kivat asunnot, uudet huonekalut, kalliit kännykät, ripsipidennykset, tekokynnet ja rahaa viinaan ja tupakkaan. Samalla sitten haetaan ruoka-apua ja kitistään lisää ilmaista rahaa valtiolta.
Jos ihminen makaa sohvalla tekemättä mitään, niin tutkitusti 6 kk jälkeen työkyky laskee selvästi. Mutta kyse on laiskistumisesta, ei mistään oikeasta työkyvyttömyydestä. Miten sama ihminen voi kyllä käydä bilettämässä, mutta ei voi käydä töissä? Tehdä kaikkea itselleen mieluista, mutta työt on liian raskaita?
Ihan tiedoksi, että ei muutkaan siellä töissä nautinnon vuoksi käy, vaan elättääkseen itsensä. Vai luuletteko, että sossut nauttii näistä huutavista aikuisista, jotka eivät viitsi mitään tehdä itsensä eteen, mutta tietävät kyllä kaikki "oikeutensa" ja niitä jaksavat jankata päivästä toiseen. Saakelin lusmut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkat ovat kohdallaan kaikki työpaikat täyttyvät, nyt monessa työpaikassa työstä saatavalla palkalla ei elä.
Kaikillle ei vaan ole kokoaikatöitä. Työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä.
No olisko se huisin vaikeeta ottaa vastaan 2 osa-aikaista työtä ? Jos on nälkä niin luulis sitä sitten etsiä keino ettei olis koko ajan nälkä.
Kun ihminen vain aamusta iltaan valittaa kohtaloaan eikä asialle tee mitään niin olkoot nälässä. Täällä uhoavat vain noi mieleltään mukamas sairaat ja laiskat, joiden tarkoitus ei olekkaan työllistyä. Ainoastaan keksiä tekosyitä miksi työnteko ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä ja voin kertoa, että ihmiset ovat todella lusmuja nykyisin. Kaikki halutaan ilmaiseksi, eikä töihin ole mitään motivaatiota. Näillä työttömillä on kuitenkin kivat asunnot, uudet huonekalut, kalliit kännykät, ripsipidennykset, tekokynnet ja rahaa viinaan ja tupakkaan. Samalla sitten haetaan ruoka-apua ja kitistään lisää ilmaista rahaa valtiolta.
Jos ihminen makaa sohvalla tekemättä mitään, niin tutkitusti 6 kk jälkeen työkyky laskee selvästi. Mutta kyse on laiskistumisesta, ei mistään oikeasta työkyvyttömyydestä. Miten sama ihminen voi kyllä käydä bilettämässä, mutta ei voi käydä töissä? Tehdä kaikkea itselleen mieluista, mutta työt on liian raskaita?
Ihan tiedoksi, että ei muutkaan siellä töissä nautinnon vuoksi käy, vaan elättääkseen itsensä. Vai luuletteko, että sossut nauttii näistä huutavista aikuisista, jotka eivät viitsi mitään tehdä itsensä eteen, mutta tietävät kyllä kaikki "oikeutensa" ja niitä jaksavat jankata päivästä toiseen. Saakelin lusmut.
Sossulla näyttää koulutus menneen kokonaan hukkaan. Tai sitten oot vain nettisossu. Eli provoilija.
Niistä ns. "piilotyöpaikoista": laman aikaan 90-luvun alussa menin työkkäriin ja sanoin, että olen kuullut, että kaikki työpaikat eivät tule julkisesti haettavaksi, vaan niitä jaellaan jotenkin tiskin alta, ja haluan, että minua esitetään sellaiseen työpaikkaan. Siinä sitten huudeltiin jonnekin takahuoneeseen, että täällä on hyvä hakija. Sain työpaikan.
En tiedä, onko tuollainen käytäntö vielä voimassa. Olen nyt 59-vuotias, ja töissä julkisella puolella asiantuntijan hommissa. En tiedä, miten kävisi, jos nyt joutuisin työttömäksi, saisinko enää koskaan töitä. Bussikuskiksi minusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkat ovat kohdallaan kaikki työpaikat täyttyvät, nyt monessa työpaikassa työstä saatavalla palkalla ei elä.
No olisko se huisin vaikeeta ottaa vastaan 2 osa-aikaista työtä ? Jos on nälkä niin luulis sitä sitten etsiä keino ettei olis koko ajan nälkä.
Kun ihminen vain aamusta iltaan valittaa kohtaloaan eikä asialle tee mitään niin olkoot nälässä. Täällä uhoavat vain noi mieleltään mukamas sairaat ja laiskat, joiden tarkoitus ei olekkaan työllistyä. Ainoastaan keksiä tekosyitä miksi työnteko ei kiinnosta.
Tätä sinimusta hallitus juuri ajaa. Ihmiset saa tehdä töitä kahdessa tai kolmessa työssä että saa leivän pöytään. Muuhun sekään ei vielä riitä. Ja loput saa kuolla nälkään.
Suomessa ei ole työvoimapulaa, Suomessa on työpaikkapula. Ihmiset ei voi mennä mielikuvitustyöpaikkoihin joita ei ole olemassa vaikka te kuinka kiljutte kuin vähäjärkiset kuinka ihmisten pitää mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavien ja työkokeilujen ohjaajatkin sanoo, ettei niissä oloa pidä oikeille työnantajille mainostaa. Katsovat noita kieroon. Eli jos haluaa säilyttää itsekunnioituksensa, kannattaa noita ilmaistöitä vältellä parhaansa mukaan.
On "kuntouttavia työtoimia" ja kuntouttavia työtoimia. Näihin jälkimmäisiin ei oikeasti työkyvyttömän kannatakaan hakea.
Oma motivaatio voi olla ratkaiseva.
Neljä päivää viikossa, kuusi tuntia päivä, kuntouttavan kautta työkokeiluun ja nyt puolenvuoden määräaikainen.
Toki voi käydä keittelämässä kaffeeta kerran viikossa. Tottahan se on, se ei auta työllistymisessä
Minä olin kuntouttavassa kaksi päivää viikossa ,neljä tuntia päivä. Ryhmäläisillä ainoa ongelma oli työpaikan puute. Minä sain paikan ohjaajan välityksellä palkkatukipaikan, joka ei liittynyt alaan mitenkään. Työnantaja tiesi kyllä mistä tulin mutta aikaisempi työhistoriani oli se, joka painoi. Olin siellä kolme vuotta, opiskelin uuden ammatin oppisopimuksella. Töitä tulee riittämään.
N 60
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi mitään hätää jos puolet työttömistä alkaisi menestyneiksi miljonääri yrittäjiksi ja toinen puoli ökyrikkaiksi huippu urheilijoksi.
Tuo väittämä pitää paikkansa jos noin tapahtuisi. Mutta se on vain esimerkki siitä, kuinka helppoa on heitellä väitteitä jotka kyllä pitävät paikkansa, mutta joiden toteuttaminen on käytännössä mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ! Mun veli on ikänsä lusmuillut ja opettanut vielä tenavansakkin lusmuilemaan. Hänen tyttörellään ei ole varaa ostaa ruokaa mutta tekotipset, tekokynnet ja hiuspidennykset ovat laitettu vimpan päälle. Ja siinä sivussa työllistänyt poliisia, sosiaslityöntekijöitä kun sitä perheväkivaltaa on ollut riittämiin. Tytöllä on 3 lasta, keskimmäinen kuoli huumeisiin 15 vuotiaana, nuorin lapsista häirikkö koulussa ja kaikilla lapsilla eri isä jne jne.
Eli siellä on jo kolmas sukupolvi hyvällä tiellä kohti lusmuilua. Pistin välit veljeeni poikki 10 vuotta sitten ja syyksi ilmoitin juuri tämän: et ole tehnyt päivääkään töitä, eivät sun lapsetkaan, sossu elättää 8 ihmistä ja nyt vielä pyydät minulta rahaa. Ei tipu, mene töihin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ! Mun veli on ikänsä lusmuillut ja opettanut vielä tenavansakkin lusmuilemaan. Hänen tyttörellään ei ole varaa ostaa ruokaa mutta tekotipset, tekokynnet ja hiuspidennykset ovat laitettu vimpan päälle. Ja siinä sivussa työllistänyt poliisia, sosiaslityöntekijöitä kun sitä perheväkivaltaa on ollut riittämiin. Tytöllä on 3 lasta, keskimmäinen kuoli huumeisiin 15 vuotiaana, nuorin lapsista häirikkö koulussa ja kaikilla lapsilla eri isä jne jne.
Eli siellä on jo kolmas sukupolvi hyvällä tiellä kohti lusmuilua. Pistin välit veljeeni poikki 10 vuotta sitten ja syyksi ilmoitin juuri tämän: et ole tehnyt päivääkään töitä, eivät sun lapsetkaan, sossu elättää 8 ihmistä ja nyt vielä pyydät minulta rahaa. Ei tipu, mene töihin !
Tuo elämäntyyli jossa omaa vastuuta ei kanneta siirtyy helposti sukupolvesta toiseen. Mitään tuottavaa työtä ei haluta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ei sovittele työvuoroja eikä voi olla 2 työpaikassa samaan aikaan ja kilpailevassa yrityksessä ei saa tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo elämäntyyli jossa omaa vastuuta ei kanneta siirtyy helposti sukupolvesta toiseen. Mitään tuottavaa työtä ei haluta tehdä.
Sanoo tanttamuori joka on ollut samassa työpaikassa 30 vuotta ja luulee omalla työpaikalla olevia työttömiä opiskelijoiksi.