IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Tottahan tuo on. On vain mukavampi tuhnutella sohvalla kuin olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Just, työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Kuinka monta työtöntä teidän työpaikalle on otettu viime aikoina töihin?
Just, arvasin, ei yhtään. Kunhan lässytät tyhmää jargonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just, työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Kuinka monta työtöntä teidän työpaikalle on otettu viime aikoina töihin?
Just, arvasin, ei yhtään. Kunhan lässytät tyhmää jargonia.
Ja yllätys, että jos joku joskus palkataan niin sillä on jo työpaikka. Eli vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo voisi ensin laittaa ne loisiat sieltä helsingin ympäristöstä töihin missä on järjestetty kulkeminen kaiken maailman vempeleillä helpoksi.Niiden mukulatkin pyörii siellä varastamassa ja hakkaamassa lapsia kun on helppo vaihtaa maisemaa jäämättä kiinni.
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuu lapsiperheköyhyydestä ja sitä ollaan nyt lisäämässä.
Itse työttömänä en käy elokuvissa, ravintoloiss enkä teattereissa.
No, itse asiassa ole nyt töissä, mutta määräaikainen työ joten laitan rahat säästöön.
Nuo ryöstöt haittaa niitä joilla on rahaa kulkea harrastuksiin, käydä elokuvissa, teattereissa, ravintoloissa.
Ensin laitetaan lasten vanhemmat palkattomaan työkokeiluun työmarkkinatuella ja sitten ihmetellän, kun ryöstöt lisääntyy.
Nyt leikataan myös ansiosidonnaiset jne vanhemmilta joten nuoret saa vähemmän rahaa.
Pitäisikö nyt perustaa työryhmä pohtimaan asiaa.
Kyllä, nyt pitää perustaa työryhmä pohtimaan asiaa mistä ryöstöt johtuu ja tottakai ryhmän pohtijoille maksetaan iso palkka.
Mulla on omistusasunto ja Espanjan matka varattu ja pohdin mistä nuorten ryöstelyt johtuu, mietitäänpäs nyt oikein 🤔
Orvon kommentit tuntuvat pahalta. Tietääkö hän, millaista on olla työkyvytön? Uskon lisäksi, että melko pieni määrä ihmisiä kuitenkaan "tarkoituksella" on työttömänä Suomessa, eiköhän suurin osa ilolla mene töihin jos niitä löytyy ja pystyy tekemään.
Minua pelottaa nykyisessä hallituksessa se, että tunnutaan unohtaneen viimeiset 3-4 raskasta vuotta: korona-ajalta on varmasti jäljellä patoutunutta mielenterveysongelmaa, jota varmasti sodan syttyminen Ukrainassa lisäsi. Toki sota itsessään kauheinta, mutta se on aiheuttanut myös mm. Hintojen nousua.
Kärsin pandemia-ajasta itse paljon ja tuntuu, että juuri olen alkamassa päästä jaloilleni. En melkein uskalla lukea enää näitä uutisia. Voi kun pystyisi suunnittelemaan elämää edes hiukan nyt eteenpäin. Pelkästään ajatus siitä, että joutuisi muuttamaan kodistaan, tuntuu tosi raskaalta.
Kelapummi kirjoitti:
Ei kannata ottaa työtä vastaan jos palkka on alle 15 euroa tunti. Kaikki on kallista nykyään, ruuan hinta 70% kalliimpaa kuin ennen joten ei kannata mennä töihi halvalla.
Miksei kannata? Mitä jos kaikki ajattelisivat noin kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Missä on ne puoli miljoonaa työpaikkaa Orpo? Ja palkalla, jolla elää?
Ei niitä ole. Onko politikko koskaan ollut rehellinen. Oma prese niillä on ensin. Jokaisella.
Kohta joutuu valintamyymälät muuttamaan takaisin palvelumyymälöiksi, kun jengi pöllii niin paljon. Venäjän tyyliin tavarat annetaan vitriinin takaa.
Tosin, ehkä siihen työllistyy ne puoli miljoonaa.
Suomessa on tällä hetkellä surkein hallitus ja pääministeri mitä kuvitella saattaa. Tätä tietämättömyyttä, suoranaista tolloutta ja asioista ymmärtämättömyyttä on tulossa runsaasti. Vain oma ja oman piirin etu on se, minkä kautta asioita katsotaan.
Kamalinta on että tämä osaamattomuus ja piittaamattomuus vaikuttaa niin monen suomalaisen pieni- ja keskituloisen elämään. Suomea ollaan ajamassa suohon.
Ei vaan mene jakeluun miten Orpo ja Orpon sakki pystyy nukkumaan yönsä tyytyväisenä tietäen mitä tekevät. Täydellinen välinpitämättömyys ja omat edut taitaa auttaa siinä aika paljon.
Olen samaa mieltä Petteri Orpon kanssa. Töitä kyllä saa, mikäli tyytyy vaikka puhelinmyyntiin ilman kunnon ammatillista koulutusta. Onneksi tuet katkaistaan vuodenvaihteessa, mikäli ei työllistyminen kiinnosta. Tuskin puoli miljoonaa suomalaista on "työkyvyttömiä"
Orpolla jyrisee ainoastaan p'rse.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkat ovat kohdallaan kaikki työpaikat täyttyvät, nyt monessa työpaikassa työstä saatavalla palkalla ei elä.
Jos kki työpaikat täytyvät ja työttömyys poistuu, työnantajat joutuvat kilpailemaan työntekijistä, halutaan paras kuhunkin paikkaa. Samalla työntekijöiden ei enää tarvitse kilpailla työpaikoista, koska kaikilla on töitä. Mites silloin käy palkkojen? Ne lähtevät nousuun! Sitähän työnantajat eivät halua, siksi halutaan pitää yllä työttömyyttä, osan täytyy olla ilman työpaikkaa, muuten järjestelmä romahtaa.
Sosiaalitukijärjestelmää tulee uudistaa ydinperheitä kannustavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkat ovat kohdallaan kaikki työpaikat täyttyvät, nyt monessa työpaikassa työstä saatavalla palkalla ei elä.
Kyllä kuule keskitason ansioillakin on tiukkaa tässä vaiheessa, kun hinnat nousee ja palkat ei kasva. Jopa niillä isoilla ansioilla (mitä isommat tulot, sitä isommat kulut). Silti on pakko töissä käydä, vaikka lähes kaikki menee elämiseen. Mitä jos kaikki jäisivät kotiin loisimaan, kun siitä maksetaan yhtä hyvin? Mistä ajattelit, että loisijoille riittäisi rahaa tukien maksuun? Taikaseinästäkö? Toimisiko suomi niin, ei taitaisi toimia.
Nykyjärjestelmää uusitaan koska ei ole riittäviä kannustimia töihin menoon. Se on koko maan kannalta hyvä asia että uudistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Avoimia paikkoja n. 30 000, joista todellakaan läheskään jokainen työpaikka ole kokoaikatyö ja toistaiseksi voimassaoleva. Taitaa suurin osa kokoaikatöistäkin olla lyhyitä 1-3 kk määräaikaisuuksia tai 6-12 kk määräaikaisuuksia. Lisäksi monella rekryfirmalla on sama työpaikka avoimena, koska työnantaja kilpailuttaa toimeksiannon eri rekryfirmojen kesken.
Jos irtisanomista helpotettaisiin kymmenet tuhannet pienyrittäjät uskaltaisivat kokeilla palkkaamista. Nyt se on sellainen ihmiskoe että monikin on sanonut "et koskaan en palkkaa kun ei siitä pääse eroon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimia paikkoja n. 30 000, joista todellakaan läheskään jokainen työpaikka ole kokoaikatyö ja toistaiseksi voimassaoleva. Taitaa suurin osa kokoaikatöistäkin olla lyhyitä 1-3 kk määräaikaisuuksia tai 6-12 kk määräaikaisuuksia. Lisäksi monella rekryfirmalla on sama työpaikka avoimena, koska työnantaja kilpailuttaa toimeksiannon eri rekryfirmojen kesken.
Jos irtisanomista helpotettaisiin kymmenet tuhannet pienyrittäjät uskaltaisivat kokeilla palkkaamista. Nyt se on sellainen ihmiskoe että monikin on sanonut "et koskaan en palkkaa kun ei siitä pääse eroon".
Uudistukset helpottavat työpaikkojen syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tällä hetkellä surkein hallitus ja pääministeri mitä kuvitella saattaa. Tätä tietämättömyyttä, suoranaista tolloutta ja asioista ymmärtämättömyyttä on tulossa runsaasti. Vain oma ja oman piirin etu on se, minkä kautta asioita katsotaan.
Kamalinta on että tämä osaamattomuus ja piittaamattomuus vaikuttaa niin monen suomalaisen pieni- ja keskituloisen elämään. Suomea ollaan ajamassa suohon.
Ei vaan mene jakeluun miten Orpo ja Orpon sakki pystyy nukkumaan yönsä tyytyväisenä tietäen mitä tekevät. Täydellinen välinpitämättömyys ja omat edut taitaa auttaa siinä aika paljon.
Tämä!!!
Itse mietin, onko kyse tietämättömyydestä vai ilkeydestä? En ole varma, kumpi niistä on pahempi vaihtoehto.
Itse heräilen nykyään ahdistuneena aamuöisin ja alan selaamaan asuntoilmoituksia yksin pimeässä. Mietin ja pyöritän mielessäni, jos kuitenkin minulla olisi varaa pitää meidät tässä asumassa myös tulevaisuudessa, rukoilen jopa jotain universumia välillä. Sain nyt viikon annoksen unilääkkeitä työterveyslääkäriltä.
Katselen työpaikkailmoituksia myös kauempana olevilta paikkakunnilta, jonnekin kai sitä on lähdettävä. Pois omilta juuriltaan ja lasten turvaverkkojen läheltä.
T: Työssäkäyvä, työvoimapula-alan kouluttautunut yhteishuoltaja, joka tarvitsee asumistukea itselleen ja lapsilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan mene jakeluun miten Orpo ja Orpon sakki pystyy nukkumaan yönsä tyytyväisenä tietäen mitä tekevät. Täydellinen välinpitämättömyys ja omat edut taitaa auttaa siinä aika paljon.Tämä!!!
Itse mietin, onko kyse tietämättömyydestä vai ilkeydestä? En ole varma, kumpi niistä on pahempi vaihtoehto.
Itse heräilen nykyään ahdistuneena aamuöisin ja alan selaamaan asuntoilmoituksia yksin pimeässä. Mietin ja pyöritän mielessäni, jos kuitenkin minulla olisi varaa pitää meidät tässä asumassa myös tulevaisuudessa, rukoilen jopa jotain universumia välillä. Sain nyt viikon annoksen unilääkkeitä työterveyslääkäriltä.
Katselen työpaikkailmoituksia myös kauempana olevilta paikkakunnilta, jonnekin kai sitä on lähdettävä. Pois omilta juuriltaan ja lasten turvaverkkojen läheltä.
T: Työssäkäyvä, työvoimapula-alan kouluttautunut yhteishuoltaja, joka tarvitsee asumistukea itselleen ja lapsilleen
Itse ajattelen, että kyse on tarkoituksellisesta ilkeydestä. Silloin mikähän taho olisi kaiken takana. Ei ole vaikea arvata.
Just sen takia laitetaan bruttona, kun ihmisten veroprosentit on mitä saattuu.
Ja moni omistusasunnossa asuva maksaa myös kiinteistöveroa.
Yrittäjät ei voi enää kohta kikkailla yel-tuloilla, heillä katsotaan jatkossa kaikki tulot eikä omistusasuntoon saa enää vuodenpäästä yleistä asumistukea.
Eli yrittäjä on jatkossa sen varassa mitä asiakkaat kuluttaa ja asiakkaat ovat vähentämässä kulutusta.