Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön yksinhuoltaja saa enemmän rahaa kuin minä, työssäkäyvä palkansaaja

Vierailija
14.09.2023 |

Hän saa asumistuet, korotetut lapsilisät ja kaikki mahdolliset tuet.
Minä en saa mitään. Sen sijaan ansiosidonbauata leikataan ja hallitus poistaa lapsikoritukset ( kaupanalalla on mahdoton saada täysiä työtunteja , joten joudun hakemaan ansiosidonnausya usein).

Herää kysymys, että heittäydynkö työttömäksi yh:ksi vai jatkanko tätä pelleilyä?

Ja jos jatkan niin millä motivaatiolla?

Kommentit (519)

Vierailija
221/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kertyy eläkettä,työttömälle ei,sulla on paremmin asiat joka suhteessa..työtön on työtön,ihan naurettavaa olla kateellinen..itse kun olin yh työtön niin ei ollut kyllä paljoo rahaa ja ne tuet tulee aina eripäivinä..mites makselet laskuja ku 100e tänään ja ens viikolla loput rahat?kyllä töissä kivempaa

Vierailija
222/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi on niin paljon 30 tunnin työviikkoja? Mikä järki ison firman tehdä tuollaista, kun ei sillä tule toimeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mahdollista että työtön yksinhuoltaja saa enemmän kuin sinä ellei hän elä ansiosidonnaisella joka on korkea/hyvä ansiosidonnainen. Jos työtön yh on työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varassa hän ei varmasti saa enempää kuin sinä tai ainakin sinä olet oikeutettu hakemaan sitä samaa toimeentulotukea ja saat silloin ihan yhtä paljon kuin muut yh äidit. Tietysti lapsilukumäärä vaikuttaa. Sanoit myös että olet työssä mutta haet jatkuvasti ansiosidonnaista? Eikös ansiosidonnaista saa vain työtön ihminen?

Vierailija
224/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kanssa samoilla linjoilla,työtön yksinhuoltaja ja ylipäätänsä suurin osa työttömistä saa enemmän kuin minä,matalapalkka alan työntekijä enkä saa edes mitään tukea koska kelan mielestä tulot todella korkeat:D 1200 e/kk...vuokra,vesi,sähkö,netti,ruoka niin arvatkaapa huviksenne jääkö käteen mitään? No ei! Vuokrakin on sen 500 e/kk halvempaa ei tällä alueella ole,auton käytöstä olen luopunut vuosia sitten ja se on myytykin,pyöräilen tai kävelen töihin.

Matalimman palkat ovat kyllä aivan hanurista, mutta työttömät eivät edelleenkään tienaa enemmän, kuin sinä. 

Vierailija
225/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ihmettelen tätä että työttömänä saisi muka enemmän. En ole itse koskaan ollut ansiosidonnaisella vaan työmarkkinatuella joka on 600e about netto kk. Siihen asumistuki. Ja pitää hakea toimeentulotukea. Vammaista lasta hoidan kotona ja olen yh. Ei ole lokoisat oltavat eikä kehuttavaa. Tosin jossain köyhässä maassa olisimme varmaan kuolleita jo, että sikäli yhteiskunnalle kiitollinen, mutta paljon on silti kärsimystä ja vaikeuksia.

Jos olet matalapalkalla, sinulla on toistaiseksi oikeus asumistukeen ja tarvittaessa siihen toimeentulotukeenkin. Se on kaikille ihan sama laskelma, toki asumiskunta vaikuttaa hyväksyttyihin asumiskustannuksiin, mutta noin muuten toimeentulotukea hakiessa työtä tekevä ja työtön on samalla viivalla.

En siksi käsitä miten kukaan voi sanoa että työtön yh tienaa enemmän kuin työssä käyvä. Työssä käyvälläkin on oikeus hakea toimeentulotukea siinä missä työttömälläkin.

Siihen uskon että ns tasoihin voi mennä että jos on matala palkka ja joutuu hakee toimeentulotukea niin saman voisit saada olemalla työttömänä. Mutta silti työ tuo silti muita plussia, kerrytät eläkettä, saat verotuksessa mahd. vähennyksiä, kerrytät työssä oloa, saat ehkä työkavereita, sosiaalisia suhteita, merkitystä elämään, pysyt rutiineissa, jotka vaikuttaa terveyteen. Jotkut onnelliset saa työterveyshuollon. 

Vierailija
226/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka aloja pitäisi tukea hieman. Onhan se ihan älytöntä, että aina ei voi mennä töihin, jos haluaa tulla toimeen. Kalliimmaksi se työtön tulee yhteiskunnalle. Ihan kun tässä maassa ei osattaisi laskea vaihtoehtokustannuksia. Kyllä pienikin plus tai 0 on parempi valtion kassassa kun miinus.

Vierailija
227/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen tätä että työttömänä saisi muka enemmän. En ole itse koskaan ollut ansiosidonnaisella vaan työmarkkinatuella joka on 600e about netto kk. Siihen asumistuki. Ja pitää hakea toimeentulotukea. Vammaista lasta hoidan kotona ja olen yh. Ei ole lokoisat oltavat eikä kehuttavaa. Tosin jossain köyhässä maassa olisimme varmaan kuolleita jo, että sikäli yhteiskunnalle kiitollinen, mutta paljon on silti kärsimystä ja vaikeuksia.

Jos olet matalapalkalla, sinulla on toistaiseksi oikeus asumistukeen ja tarvittaessa siihen toimeentulotukeenkin. Se on kaikille ihan sama laskelma, toki asumiskunta vaikuttaa hyväksyttyihin asumiskustannuksiin, mutta noin muuten toimeentulotukea hakiessa työtä tekevä ja työtön on samalla viivalla.

En siksi käsitä miten kukaan voi sanoa että työtön yh tienaa enemmän kuin työssä käyvä. Työssä käyvälläkin on oikeus hakea toimeentulotukea siinä missä työttömälläkin.

Siihen uskon että ns tasoihin voi mennä että jos on matala palkka ja joutuu hakee toimeentulotukea niin saman voisit saada olemalla työttömänä. Mutta silti työ tuo silti muita plussia, kerrytät eläkettä, saat verotuksessa mahd. vähennyksiä, kerrytät työssä oloa, saat ehkä työkavereita, sosiaalisia suhteita, merkitystä elämään, pysyt rutiineissa, jotka vaikuttaa terveyteen. Jotkut onnelliset saa työterveyshuollon. 

Niin eikö töissäkäyvän Yh muka saa ollenkaan lapsilisää?

Vierailija
228/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin valhe, mitä useammin toistelemalla se muuttuu todeksi -muka. Suomessa työttömien tuet eivät ole missään määrin massiiviset JA niihin liittyy myös paljon ehtoja joita nykyinen hallitus haluaisi vielä tiukentaa. Propagandaahan tuo onkin, jolla yritetään oikeuttaa nämä leikkaukset ja kurjistamiset. 

Vierailija
229/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se väärin, että Suomessa ei palkalla välttämättä pärjää. Työttömänäkin pitää pystyä jossain asumaan ja syömään, lapset tarvitsevat vaatetta ym. Eiköhän se työkkäri potki sitä yksinhuoltajaakin jatkuvasti työnhakuun tai tulee karenssit (ja vyötä joutuu kiristämään entisestään). Ei juhlaa varmasti kummallekaan ryhmälle, enkä lähtisi kahdehtimaan. Kaikesta ollaan leikkaamassa.

Itse olen työkyvytön yh. Kuntoutuksien myötä todettu lopullisesti työkyvyttömäksi ja pysyvä työkyvyttömyyseläke saatu. Sairauksia riittää, eläkekertymä jäi pieneksi. Lapsi on erityislapsi, josta työtä ja huolta. Jotkut on minullekin olleet kateellisia tästä elämäntilanteesta ja siitä järkyttävän "suuresta" summasta, jonka elämiseen saamme. Kyllä mielummin olisin terve ja töissä. Ainaista eurojen laskemista eikä ulospääsyä.

Vierailija
230/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity nyt vaikka liittoon. Ja osallistu sen toimintaan. Ehkä saat joskus parempaa palkkaa. Voit tietysti keskittyä haukkumaan heitä, joilla menee vielä huonommin. Oma valintasi.

Miten nii´llä menee huonommin? siis jos työtön Yh saa enemmän rahaa kuin työssä käyvä niin kyllähän sillä työssäkäyvällä menee huonommin. Työssäkäyvä venyy aamuisin ja iltaisin kun pitää lasta hakea ja viedä esim hoitoon. Työmatka voi olla pitkä jne.. työ hankaloittaa asioiden hoitoa usein. Näin esimerkkinä

'

ja AP olet niin oikeassa! 

Vierailija
231/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan ansiotyöstä bruttona 6000 kuussa, nettona se on 3500. Kelalta saan lapsilisät kahdesta yh-korotuksella ja elatustuen (lasten isä työtön ja tuloton) yhteensä 700 kuussa. Kaiken lisäksi tykkään työstäni, mulla on ihana miesystävä ja mun lapset on huipputyyppejä.

Nyt ei joku täsmää. Mun ex mies saa nettona 3700 ja kahdesta lapsesta maksaa elareita 700e kuussa. Miten sun työtön ja tuloton ex voi maksaa muka saman verran elareita?

Vierailija
232/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä ollaa kateellisia jo yksinhuoltajallekin.

Sairasta!

Vierailija
233/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö Ap tukien suuruuksia? EIVÄT ole suuria!! Sinulla on väärät kuvitelmat.

Minä saan kotona asuvasta 2 lapsesta 48e/ kk lapsikorotusta. Siinä YKSINHUOLTAJAN lisä, eli ( huima🤔))se määrä jonka saan enemmän muihin verrattuna. Ja rahaa jää vuokran( kaksio)

jälkeen elämiseen vajaa 600e

Oletko Ap yksinkertainen?

Kyllä hän on.

Ihme kun on saanut töitä..

Vierailija
234/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalapalkka aloja pitäisi tukea hieman. Onhan se ihan älytöntä, että aina ei voi mennä töihin, jos haluaa tulla toimeen. Kalliimmaksi se työtön tulee yhteiskunnalle. Ihan kun tässä maassa ei osattaisi laskea vaihtoehtokustannuksia. Kyllä pienikin plus tai 0 on parempi valtion kassassa kun miinus.

Se on ihan sama mitä valtion pussissa tapahtuu mut työtön tuo lähes kaikki rahansa kunnalle tai kaupungille missä elää. Eli me työttömät lihotamme kunnan kassaa siinä missä töissäkäyväkin

Vierailija
235/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liity nyt vaikka liittoon. Ja osallistu sen toimintaan. Ehkä saat joskus parempaa palkkaa. Voit tietysti keskittyä haukkumaan heitä, joilla menee vielä huonommin. Oma valintasi.

Miten nii´llä menee huonommin? siis jos työtön Yh saa enemmän rahaa kuin työssä käyvä niin kyllähän sillä työssäkäyvällä menee huonommin. Työssäkäyvä venyy aamuisin ja iltaisin kun pitää lasta hakea ja viedä esim hoitoon. Työmatka voi olla pitkä jne.. työ hankaloittaa asioiden hoitoa usein. Näin esimerkkinä

'

Miten se työtön yh saa enemmän rahaa, kuin työssä käyvä yh? Kyseisiä ryhmiä pitää verrata toisiinsa, että koko vertailussa on ollenkaan mitään mieltä. Onhan se itsestään selvää, että suurempi lukuinen perhe saa ja myös kuluttaa enemmän, kuin vaikka yksineläjä. Onko palkkojakaan mitään järkeä vertailla vaikka siltä kantilta mitä lääkäri ja kaupan kassa tienaa? Onko reilua, että lääkäri saa enemmän kuin kaupan kassa? Ensimmäiselle kuuluu työssään päivystysvuoroja ja jälkimmäisellä taas ei ole viikossa täysiä tunteja. Mutta ajattele, lääkäri se vaan tienaa silti enemmän!?

Vierailija
236/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan ansiotyöstä bruttona 6000 kuussa, nettona se on 3500. Kelalta saan lapsilisät kahdesta yh-korotuksella ja elatustuen (lasten isä työtön ja tuloton) yhteensä 700 kuussa. Kaiken lisäksi tykkään työstäni, mulla on ihana miesystävä ja mun lapset on huipputyyppejä.

Nyt ei joku täsmää. Mun ex mies saa nettona 3700 ja kahdesta lapsesta maksaa elareita 700e kuussa. Miten sun työtön ja tuloton ex voi maksaa muka saman verran elareita?

Mun ex ei maksa mulle senttiäkään. Tuo 700 euroa on lapsilisät ja elatustuki Kelasta.

Vierailija
237/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää työttömäksi !  

Oleenkin ihmetellyt mikseivät kaikki ne  persuja, kokkareita ja muita fassareita äänestäneet tee niin. Se kun kuuluu olevan niin auvoista elämää. Ja ellei ole sitä sohvaa millä maata tukirahojaan laskemassa, kirppiksiltä kyllä löytyy. Ja sossu kuuluu maksavan.

Vierailija
238/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri tilanteita ei voi verrata, mutta sama yh voi saada ehkä satasen pari vähemmän työttömänä, kun työssä esim. 2500 brutto.

Ja täällä kun esitetty että ainahan sen toisen palkka olkoon vaikka pieni on paljon enemmän kun yhden. Huoh ei se niin mene.

Pienipalkkaiselke yh:lle tulee asumistukea monesti puolet siitä vuokrasta, mikä korvaa kumppanin osuuden ja elarit korvaa sen osuuden, millä kumppani elättäisi lapsia tuloillaan, jos edes pystyisi osallistumaan elareiden suuruisilla ummilla, jos todella matalat tulot.

Tuo on vain matematiikka eikä mitään mugjilua tai lietsontaa.

Toki 2000€ tienaavalla paljon parempi tilanne jos vaikka 3500 brutto tienaava kumppani kun yksin, mutta mikäköhän olisi tilanne 2 tai enemmän lasta ja vaikka 1800 brutto tienaava kumppani. Sitä voi laskea.

Mitäköhän sä mahdat höpäjää. Asumistuki 600€ korvaa toki sen että ei ole puolisoa maksamassa toista puolta asumisen kaikista kuluista. Elareita en saa, jos saisin niin nehän on kelan maksamana joku 170€/lapsi.

Ja sä väität pokkana että tuo on enemmän, kuin mitä keskivertopuoliso tuo palkkaa talouteen?

Asumistukeahan sitten maksetaan myös ydinperheisiin jos kakaroita on paljon ja tulot vähän. Se ei ole mikää yh-tuki.

Vierailija
239/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kanssa samoilla linjoilla,työtön yksinhuoltaja ja ylipäätänsä suurin osa työttömistä saa enemmän kuin minä,matalapalkka alan työntekijä enkä saa edes mitään tukea koska kelan mielestä tulot todella korkeat:D 1200 e/kk...vuokra,vesi,sähkö,netti,ruoka niin arvatkaapa huviksenne jääkö käteen mitään? No ei! Vuokrakin on sen 500 e/kk halvempaa ei tällä alueella ole,auton käytöstä olen luopunut vuosia sitten ja se on myytykin,pyöräilen tai kävelen töihin.

Onko suo 1200€/kk siis nettotulo? Ei työttömät saa noin paljon kuin sen puolitoista vuotta mitä saa ansiosidonnaista, jos sattuu että on ollut sen verran hyvä palkka että ansiosidonnainen on nettona noin paljon (veroprosentti huomattavasti suurempi kuin palkkatulosta)

Jos ei saa ansiosidonnaista, se työkkäriraha on vajaa 600€/kk käteen, siitäkö olet kateellinen? Tottakai kuka tahansa saa noin pienillä tuloilla asumistukea, myös sinä saat. Sehän menee täysin talouden tulojen ja henkilömäärän mukaan. Oletko laskenut laskurilla saisitko asumistukea noin pienillä tuloilla? Siinä on kuitenkin vielä palkansaajilla se 300€ huojennus eli suojaosuus, eli saat enemmän palkansaajana asumistukea kuin etuudensaajana.

Yksinhuoltaja ei saa itselleen mitään tukia, vaan kaikki lapsiin liittyvät tuet, on nimenomaan niille lapsille, ei ne millään pyhällä hengellä elä. Onko käynyt mielessä, että jos on yh, ja saa sen takia tukia, pitää niillä saaduilla etuuksilla myös elättää ne lapset? 

Vierailija
240/519 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Siis sinäkin vertaat yhtä työssäkäyvää ja koko yh perheen tuloja?

Pitää verrata työssäkäyvää yh:ta ja työtöntä yh:ta, jotta saamme selville saako tukia enemmän kuin palkkaa.

Koska, yhtuet eli lapsilisän yhkorotus tulee ihan kaikille yh:lle, mutta jos sulla ei ole lapsia, tai et ole yh, et saa kumpaakaan, koska ne lapsilisät on tarkoitettu lapsille.

Sama juttu elatusmaksun kanssa, se maksetaan lapselle, hänen elatuksestaan on kyse, ei siitä onko vanhempi töissä vai ei.