Mitä voi tehdä jos elää perustoimeentulotuella, ja nyt rahat yksinkertaisesti vain loppuivat jo tässä kuussa kun hinnat ovat nousseet ja oli niin paljon harvinaisempia kuluja?
Olen joutunut ruoan lisäksi tässä kuussa muun muassa:
-Käymään parturissa
-Ostamaan erikoishammastahnaa
-Ostamaan pyykinpesuainetta
-Ostamaan sukkia (vanhat kaikki reikäisiä)
-Ostamaan astianpesuainetta
-Ostamaan vaihtoharjaspäitä sähköhammasharjaan
-Ostamaan Shampoota
-Ostamaan Deodoranttia
-Ostamaan lamppuja valaisimiin kotiin
-Ostamaan uudet kengä syksyksi (vanhat loppuunkulutettu)
Ynnä muuta ynnä muuta...Nyt rahat yksinkertaisesti loppuivat, ja ruokaa on juuri ja juuri loppuviikoksi.
Voiko tällaisessa tilanteessa saada lisätukea jotenkin??
T: Hätääntynyt
Kommentit (90)
Remington hiustenleikkuri ColourCut HC5035
29,95 €
Koko setin saksineen saa Prismasta. Johdollinen halpa hiusten leikkuukone on parempi ja tehokkaampi kuin joku halpa akku kone.
Vaikka meillä olisi varaakin niin emme käy 30-50 euron parturissa. Miheni ajaa itse koneella parin millin sängen joka viikko ja tykkää siitä mallista yli kaiken ja se sopii hänelle. Minä leikkaan itse ja ystävä auttaa tarpeen vaatiessa.
Kuinka joku toimeentulotuella voi olla niin uusavuton ettei osaa hiuksiaan leikata, katsoa netistä vähän ohjeitakin ja joku kaveri auttaa ja sinä autat kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei osteta... tai ostetaan mahdollisimman halvat. Esim. Ei vaihtopäitä vaan halvin hammasharja. Ei erikoistuotteita.
Edullisin tuote yleensäkin.
Yhdet sukat riittää, kun peset ne illalla. Aamulla kuivat taas.
Pitää ymmärtää, että ei voi ostaa, jos ei ole rahaa.-Hammaslääkäri on ehdottomasti sanonut mulle että pitää käyttää sähköhammasharjaa eikä käsikäyttöistä.
Hampaani reikiintyvät herkästi.
-Ostan edullisia tuotteita. Nytkin vertailin vaihtopäiden hintoja eri kauppojen välillä.
-Yhdet sukat ei riitä! Meinaatko että joka yö pyöritän pesukoneohjelman yksien sukkien takia?ap
Tarvitseeko niitä päitä vaihtaa? Mulla on ollut sama pää käytössä ainakin 4 vuotta ja paketissa tuli 2 päätä mukana. Kyllähän siinä hammasharjan käyttöohjeessa tietenkin sanotaan, että pitää vaihtaa aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei osteta... tai ostetaan mahdollisimman halvat. Esim. Ei vaihtopäitä vaan halvin hammasharja. Ei erikoistuotteita.
Edullisin tuote yleensäkin.
Yhdet sukat riittää, kun peset ne illalla. Aamulla kuivat taas.
Pitää ymmärtää, että ei voi ostaa, jos ei ole rahaa.-Hammaslääkäri on ehdottomasti sanonut mulle että pitää käyttää sähköhammasharjaa eikä käsikäyttöistä.
Hampaani reikiintyvät herkästi.
-Ostan edullisia tuotteita. Nytkin vertailin vaihtopäiden hintoja eri kauppojen välillä.
-Yhdet sukat ei riitä! Meinaatko että joka yö pyöritän pesukoneohjelman yksien sukkien takia?ap
Tarvitseeko niitä päitä vaihtaa? Mulla on ollut sama pää käytössä ainakin 4 vuotta ja paketissa tuli 2 päätä mukana. Kyllähän siinä hammasharjan käyttöohjeessa tietenkin sanotaan, että pitää vaihtaa aika usein.
Ihan samaa ihmettelen mutta tietenkin laitevalmistaja haluaa mainostaa käyttöohjeessa tiheetä vaihtamista ihan vain kaupallisessa tarkoituksessa. 🤣. Hammasharjakin kestää tosi pitkään vaikka pesen sen tiskikoneessa kerran kuukaudessa. Totta kai kauppias ja valmistaja suosittelelisi vaihtamista vaikka joka päivä jotta kauppa käy. 🤣 Kuinka moni uskoo näiden käyttöohjeiden suosituksiin. 🤔
Vierailija kirjoitti:
29,95 €
Koko setin saksineen saa Prismasta. Johdollinen halpa hiusten leikkuukone on parempi ja tehokkaampi kuin joku halpa akku kone.
Vaikka meillä olisi varaakin niin emme käy 30-50 euron parturissa. Miheni ajaa itse koneella parin millin sängen joka viikko ja tykkää siitä mallista yli kaiken ja se sopii hänelle. Minä leikkaan itse ja ystävä auttaa tarpeen vaatiessa.
Kuinka joku toimeentulotuella voi olla niin uusavuton ettei osaa hiuksiaan leikata, katsoa netistä vähän ohjeitakin ja joku kaveri auttaa ja sinä autat kaveria.
Moni toimeentulotuella oleva on vakavasti masentunut kuten minä.
Ei ole kavereita.
En tosin kyllä käy kampaajallakaan...
Tällä hetkellä vaihdan sen sähköhammasharjanpään kun alkaa väri lähtemään ja harjakset hapsottamaan liikaa. En silloin kun valmistaja kehoittaa. Enkä tosin sentään neljän vuoden välein vaan ehkä noin kahdesti vuoteen.
Tuokin neljän vuoden välein voi vielä tosin tulla eteen jos hammashoidosta joutuu näillä hinnoilla säästämään. Onneksi toimeentulotuki sitten maksaa hammaslääkärikulut.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Yleensä työtön ostaa kaljaa ja tupakkia ja sitten hoksaa myöhemmin että olisi pitänyt ostaa kengät ja ruokaa.
Puhut nyt päihdeongelmaisista. 🙄
Ei todellakaan kaikki työttömät juo kaljaa, tai polta!
Ihan sairasta miten täällä ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vaihdan sen sähköhammasharjanpään kun alkaa väri lähtemään ja harjakset hapsottamaan liikaa. En silloin kun valmistaja kehoittaa. Enkä tosin sentään neljän vuoden välein vaan ehkä noin kahdesti vuoteen.
Tuokin neljän vuoden välein voi vielä tosin tulla eteen jos hammashoidosta joutuu näillä hinnoilla säästämään. Onneksi toimeentulotuki sitten maksaa hammaslääkärikulut.
Miksi alapeukkuja? Sehän on ihan tosi että perusterveydenhuollosta joutuu tinkimään ja ne jotka ei saa toimeentulotukea ja muut tulot ei riitä säästävät myös reseptilääkkeistä. Ei siinä mitään hammaslankoja ostella jos talous on tiukilla vaikka kuinka asiantuntijat kehoittaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
29,95 €
Moni toimeentulotuella oleva on vakavasti masentunut kuten minä.
Ei ole kavereita.
En tosin kyllä käy kampaajallakaan...
Ymmärrän kyllä. Työmarkkinatuki on ollut iät ja ajat liian alhainen ja nyky elintason kalleudella aivan järkyttävän alhainen. Joskus kun jouduin pätkätöiden välissä elämään niin alhaisella tulolla niin tuotti se mielenterveysongelmia hyvin nopeesti. Pitkään eläessä niin alhaisilla tuilla olisi mennyt terveys ja työkyky kokonaan. Siihen aikaan piti käydä sossussa joka kuukausi kerjäämässä.
Mitä kauemmin olisin joutunut kotona olemaan niin sitä korkeammaksi kynnys lähteä sieltä nousee. Moni nuori sanoi jo että kahdessa kuukaudessa nousee se lähtemisen kynnys tosi korkeaksi. Minua vielä lähipiiristä syyllistettiin että kuinka lapseton ihminen kehtaa olla kotona kun en heti löytänyt uutta työpaikkaa tai tarkoituksella huilasin välillä raskaista töistä etten ihan heti viitsinyt hakea uutta työtä. Se syyllistäjä itse teki lapsia ja loikoili miehensä tuloilla kotona ja hänen mielestää se oli hyvä syy olla kotona. Vei sitten päiväkotiin lapset päiväksi ja hoidatutti kaikki viikonloput isovanhemmilla itse juhliessa ja kaikki päivät viikolla levätessä. Lapsettomalla ei olisi saanut olla edes kodinkoneita niin että lapseton pesee käsin pyykit ja astiat eikä lapseton tarvitse yhtään mitään, ei edes lupaa elää kun oli ihan arvoton hänen mielestään. Minä pistin välit poikki kokonaan enkä ole koskaan katunut.
Se on järkyttävää eikä yhteiskunnan pitäisi päästää varsinkaan nuoria syrjäytymään. Minä en ymmärrä miksi huolehditaan iäkkäistä työttömistä ja niiden työllistymisestä kun pitäisi kaikki resurssit kohditaa nuoriin etteivät ne jää kotiin. Masentuneisuus tulee siitä kun ei ole mitään tekemistä eikä virkaa koko yhteiskunnassa. Työntekeminen ja hyödyksi tulemisen tunne on parasta terapiaa.
Minä en ollut nuorena ronkeli ja kelpasi työ kun työ kunhan vain pääsin työhön. Minulle oli vanhemmat työkaverit suurta terapiaa ja sosiaalista seuraa. Siihen aikaan ei kiusattu nuorta vaan ymmärtäväisesti ja äidillisesti minua ohjattiin työpaikoilla eikä jätetty oman onnensa nojaan.
Nykyajan tehotuotannossa ja kamalassa rahan ahneudessa on kamalaa kun kenelläkään ei ole aikaa. Kaikkien selkänahasta pitää saada maksimaaliset voitot ja millään muulla ei ole väliä.
Välillä joutuu miettimään mitä ostaa.
Töissä tai ei.
Pitää vain selvitä sillä mitä on ja huolehtia että rahaa riittää.
Valinnoilla pystyy vaikuttamaan rahan menoon.
Jos tulot on tiukalla ja pitää saada esim uudet kengät niin sitten priorisoidaan ja ostetaan ne kengät tässä kuussa ja ne vähemmän kiireelliset esim. se parturi siirretään seuraavalle kuulle (ei ole pakollinen)...Mikä tuossa on niin vaikeaa?