Mitä voi tehdä jos elää perustoimeentulotuella, ja nyt rahat yksinkertaisesti vain loppuivat jo tässä kuussa kun hinnat ovat nousseet ja oli niin paljon harvinaisempia kuluja?
Olen joutunut ruoan lisäksi tässä kuussa muun muassa:
-Käymään parturissa
-Ostamaan erikoishammastahnaa
-Ostamaan pyykinpesuainetta
-Ostamaan sukkia (vanhat kaikki reikäisiä)
-Ostamaan astianpesuainetta
-Ostamaan vaihtoharjaspäitä sähköhammasharjaan
-Ostamaan Shampoota
-Ostamaan Deodoranttia
-Ostamaan lamppuja valaisimiin kotiin
-Ostamaan uudet kengä syksyksi (vanhat loppuunkulutettu)
Ynnä muuta ynnä muuta...Nyt rahat yksinkertaisesti loppuivat, ja ruokaa on juuri ja juuri loppuviikoksi.
Voiko tällaisessa tilanteessa saada lisätukea jotenkin??
T: Hätääntynyt
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Haet työttömyysetuutta ja lopetat sen toimeentulotuella loisimisen.
Minä saanu jo työmarkkinatukea.
Olen työtön työnhakija.
ap
Lainaa kavereilta/vanhemmilta, ei tässä muuta ratkaisua ole. Ruokajakelusta voi saada jotakin (kirkoilla tai vastaavilla on, tarkista miten siellä päin). Periaatteessa sosiaalitoimistosta voi saada täydentävää toimeentulotukea, mutta en tiedä myöntäisivätkö sinun tapauksessa
Mene töihin. Ota vastaan kaikki työ aluksi, sitten kun olet jo töissä voit hakea jotain parempaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei osteta... tai ostetaan mahdollisimman halvat. Esim. Ei vaihtopäitä vaan halvin hammasharja. Ei erikoistuotteita.
Edullisin tuote yleensäkin.
Yhdet sukat riittää, kun peset ne illalla. Aamulla kuivat taas.
Pitää ymmärtää, että ei voi ostaa, jos ei ole rahaa.-Hammaslääkäri on ehdottomasti sanonut mulle että pitää käyttää sähköhammasharjaa eikä käsikäyttöistä.
Hampaani reikiintyvät herkästi.
-Ostan edullisia tuotteita. Nytkin vertailin vaihtopäiden hintoja eri kauppojen välillä.
-Yhdet sukat ei riitä! Meinaatko että joka yö pyöritän pesukoneohjelman yksien sukkien takia?ap
Mihin työtön tarvitsee sukkia jos makaa vaan kotona??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet työttömyysetuutta ja lopetat sen toimeentulotuella loisimisen.
Minä saanu jo työmarkkinatukea.
Olen työtön työnhakija.ap
Sitten sinulla ei ole rahapulaa.
Myy tietokoneesi ja puhelin torissa
Mä en oo käynyt kampaajalla kolmeen vuoteen ja ostanut kirppareilta, torilta vaatteeni.
Yllättävän hyviä löytöjä olen tehnytkin, kun viitsi etsiä.
T. Pitkäaikaistyötön
mt - kuntoutuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei osteta... tai ostetaan mahdollisimman halvat. Esim. Ei vaihtopäitä vaan halvin hammasharja. Ei erikoistuotteita.
Pitää ymmärtää, että ei voi ostaa, jos ei ole rahaa.-Hammaslääkäri on ehdottomasti sanonut mulle että pitää käyttää sähköhammasharjaa eikä käsikäyttöistä.
-Ostan edullisia tuotteita. Nytkin vertailin vaihtopäiden hintoja eri kauppojen välillä.
-Yhdet sukat ei riitä! Meinaatko että joka yö pyöritän pesukoneohjelman yksien sukkien takia?ap
En ihmettele miksi Suomessa on niin paljon työttömiä mielenterveyssyistä.
Tämä käytös 🙄
Oletko ollut koskaan opiskelijana jolla pitää pärjätä puolet toimeentulotuesta tai maksellut työttömänä opintovelkoja jolloinka ei jää muuhun kuin ruokaan rahaa. Ei todellakaan käydä parturissa tai kampaajalla millään tuilla vaan vasta sitten kun itse tienaa rahaa. Eikä tuilla osteta kemikaaleja ollenkaan.
Kun lopettaa tuollaisten kemikaali kuormien ostamisen niin voi huomata kuinka turhia ne olivat.
Ihmisen pitäisikin luopua liiasta kemikaali kuormituksesta. Minulla ottaa bussissa henkeen heti jos siellä tulee jo hajustettu ihminen. Tänään viimeksi sain kamalan yskänkohtauksen hajusteista. Kuinka niin tyhmiä on vieläkin että laittaa busseihin hajusteita.
Rahaa saa myymällä tavaraa pois mitä ei tarvitse. Sossusta saa rahaa vaikka jos tarviit uuden pesukoneen. Rahalla ei tietenkään tarvii ostaa pesukonetta, ei sossussa sitä kukaan vahdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele miksi Suomessa on niin paljon työttömiä mielenterveyssyistä.
Tämä käytös 🙄
Totuus sattuu??
Ensin varataan rahat kuukauden ruokiin ja muihin pakollisiin menoihin ja vasta sen jälkeen aletaan tekemään muita hankintoja. Jos on puolessa kuussa käyttänyt kaikki ruokarahat, niin sitten joko paastoaa, käy ruokajakelussa, tonkii kauppojen roska-astioita tai menee sienestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat siis joka kuukausi polttimia, astianpesuainetta, hammastahnaa, deodorantta, pyykinpesuainetta ja sukkia? Ja sitten ihmettelet miksi rahat on vähissä?
Minähän sanoin että olivat harvinaisempia menoja!
Ap
Hiustenleikkuu ei ole mikään välttämättömyys.
Yleensä työtön ostaa kaljaa ja tupakkia ja sitten hoksaa myöhemmin että olisi pitänyt ostaa kengät ja ruokaa.
No täytyy myöntää, että tuo "oli pakko käydä parturissa" vähän särähti korvaan. Näin pienipalkkaisessa kokoaikatyössä olevana en ole haaveillutkaan vuosikausiin partureista tai edes värjännyt hiuksia kotona. Minä ajan miehen tukan, mies tasoittaa multa latvat. Oma luonnonväri päässä. Ei kai parturissa käynti sentään pakollinen meno ole?
Muuten toivotan voimia tilanteeseen!
Vierailija kirjoitti:
No täytyy myöntää, että tuo "oli pakko käydä parturissa" vähän särähti korvaan. Näin pienipalkkaisessa kokoaikatyössä olevana en ole haaveillutkaan vuosikausiin partureista tai edes värjännyt hiuksia kotona. Minä ajan miehen tukan, mies tasoittaa multa latvat. Oma luonnonväri päässä. Ei kai parturissa käynti sentään pakollinen meno ole?
Mulla ei ole naista joka leikkaisi hiukseni...pakko käydä 2-3kk välein tai näytän rölliltä.
Eihän niin töitäkään saa...
ap
Ap osti viime kuussakin 5 paria sukkia. Voi kun te aina menette tähän vedätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole naista joka leikkaisi hiukseni...pakko käydä 2-3kk välein tai näytän rölliltä.
Eihän niin töitäkään saa...ap
Olihan sulla naisystävä. Et vaan muista valheitasi enää. Tehän ette muuta yhteen vaikka sulla on ylikallis kaksio.
Vierailija kirjoitti:
Ap osti viime kuussakin 5 paria sukkia. Voi kun te aina menette tähän vedätykseen.
Ei kaikki ap:t ole sama ihminen voi olla monta joilla sama ongelma
Olen yrittänyt tätä, ja viimeksi löysin 5 tunnissa 1,75e edestä pulloja.
Tappiolle jää kun ottaa huomioon ruokakulut etsimisen takia, ja kenkien kulumisen yms.
ap