Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pitkiä avioliittoja enää?

Vierailija
14.09.2023 |

Samanlaisia kuin isovanhemmillamme? Rakastuttiin kesäheininä ja vanhettiin yhdessä sammaleina?

Sydän pakahtuu näihin -yhdessä 70 vuotta-tarinoihin.
Tunnetteko näitä rakkaustarinoita?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata liikaa ihannoida pitkiä avioliittoja. Puolensa siinä on, mutta myös ei mitään takeita onnellisuudesta.

Niinpä. Minunkin isovanhemmat ehti olla naimisissa 40 vuotta ennen ukin kuolemaa. Ihailtavaako? Ehkä, mutta mummo myös pelkäsi ukin äkkipikaisuutta ja aggressiivisuutta, samoin lapset. Pitäisikö silti ihailla, että yhdessä on pysytty loppuun asti?

Vierailija
62/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ehti olla 56 vuotta naimisissa ennenkuin isä kuoli. Mun sisarukset ovat olleet nyt 41 ja 37 vuotta puolisoidensa kanssa naimisissa. Minulla ja miehellä tuli tänä vuonna 26 vuotta aviossa ja 31 vuosi yhdessä ja yhä tahdotaan. En sanoisi että kovin huonosti on mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me juhlimme juuri 18-vuotishääpäivää.

Vierailija
64/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että väkivaltainen tai valehteleva ihminen muuttuu, vaatii sen että hän aidosti haluaa muuttua. Jos näin on niin todellakin vierastan ajatusta että sitä mahdollisuutta ei anneta vaan kannat kopisten lähdetään suhteesta koska "kerrasta poikki". Enkä edelleenkään puhu tilanteesta että hakataan puoliso pahasti tai että mitenkään kajoaa lapsiin.

Sen jälkeen kun mies ja me yhdessä hankittiin ulkopuolista apua on molemmat muuttuneet ja etenkin mies. Ei hän olisi yksin jäätyään apua hakenut. Nyt hän on lapsillekin äärettömän huolehtiva, rauhallinen ja aina lasta tukeva isä.

Ero olisi ollut tosi huono vaihtoehto.

Vierailija
65/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. 30+ vuotta takana onnellisina.

Tieto siitä, että yhteen ihmiseen voi luottaa aina kaikissa tilanteissa on arvokkaampaa kuin moni ymmärtää.

Hoh hoh. Vähänpä elämästä tiijät. Elämässä voi sattua mitä vaan ja hupsista- voit yhtäkkiä löytää itsesi ypöyksin, kun vaikka sairastut ja puoliso menee vieraisiin.

Aina voi kaikenlaista sattua, mutta täydellä luotolla mennään kunnes toisin todistetaan.

Haluan veikata sen puolesta, että elin elämäni ihmisen kanssa, joka oli luottamuksen arvoinen.

Vierailija
66/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nelikymppisiä ja oltu naimisissa 17 vuotta. Mutta me ollaankin ns porvareita ja eletään niiden ihanteiden mukaan.

Vierailija
67/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan nelikymppisiä ja oltu naimisissa 17 vuotta. Mutta me ollaankin ns porvareita ja eletään niiden ihanteiden mukaan.

Eli kummallakin omat hoidot avioliiton sivussa, joista ei kysellä eikä kerrota?

Vierailija
68/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat naimisissa 58 vuotta, liitto päättyi isän kuolemaan.

Vierailija
69/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ei ole kummallakaan, mutta kummallakin on ollut ;).

Mutta sen verran tasa-arvo tosiaan vaikuttaa, että myös minulla eli naisella oli rakastaja =).

Vierailija
70/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotta takana avioliitossa ja hyvin jaksaa varsinkin kun välillä käy vähän seikkailemassa

Vierailija
71/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ehti olla 56 vuotta naimisissa ennenkuin isä kuoli. Mun sisarukset ovat olleet nyt 41 ja 37 vuotta puolisoidensa kanssa naimisissa. Minulla ja miehellä tuli tänä vuonna 26 vuotta aviossa ja 31 vuosi yhdessä ja yhä tahdotaan. En sanoisi että kovin huonosti on mennyt.

Tuttavapiiriä, työ- ja harrastuskavereita kun seurailee, niin tuntuu että liittojen kestävyys tai kestämättömyys tosiaan periytyy vahvasti. Eli eroperheiden lapset eroavat itsekin helpommin. Omassa suvussani juuri kukaan ei ole eronnut, läheisin eronnut sukulaiseni on pikkuserkkuni, ja tuskin sattumalta myös hänen kaksi lastaan ovat eronneet. 

Vierailija
72/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on. Vanhemmat ovat jaksaneet riidellä ja nälviä toisiaan jo yli 60 vuotta.

Vierailija
73/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon myyjänä Prismassa, ja meillä käy päivittäin ihana, vanhahko ( varmaan n.8-kymppiset) pariskunta, jotka kulkee aina, siis joka ikinen päivä, käsi kädessä koko kauppareissun. Se näyttää onnelliselta! Itsellä vasta 35 vuotta parisuhdetta takana, mutta tuohon ois pyrkimys 😊👍🏻

Tulee mieleen, että toisella on tasapaino-ongelmia tai huono näkö eli tuo käsi kädessä kulkeminen on vain turvallista.

Vierailija
74/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ei ole kummallakaan, mutta kummallakin on ollut ;).

Mutta sen verran tasa-arvo tosiaan vaikuttaa, että myös minulla eli naisella oli rakastaja =).

Ja kehut teidän liittoa 🤢?

Vierailija
75/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon myyjänä Prismassa, ja meillä käy päivittäin ihana, vanhahko ( varmaan n.8-kymppiset) pariskunta, jotka kulkee aina, siis joka ikinen päivä, käsi kädessä koko kauppareissun. Se näyttää onnelliselta! Itsellä vasta 35 vuotta parisuhdetta takana, mutta tuohon ois pyrkimys 😊👍🏻

Tulee mieleen, että toisella on tasapaino-ongelmia tai huono näkö eli tuo käsi kädessä kulkeminen on vain turvallista.

Eihän sillä ole väliä? Voishan toiselle hommata vaikka rollaattorin, mutta he näyttävät siltä, että kävelevät käsikkäin ihan rakkaudesta 😊

Vierailija
76/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiiriä, työ- ja harrastuskavereita kun seurailee, niin tuntuu että liittojen kestävyys tai kestämättömyys tosiaan periytyy vahvasti. Eli eroperheiden lapset eroavat itsekin helpommin. Omassa suvussani juuri kukaan ei ole eronnut, läheisin eronnut sukulaiseni on pikkuserkkuni, ja tuskin sattumalta myös hänen kaksi lastaan ovat eronneet. 

Tosta on eri mieltä! Itse oon eroperheestä, tosin olin vain 2-vuotias, vanhempieni erotessa. Puolisoni taas eli äitinsä kanssa, koska isänsä kuoli, puolisoni ollessaan alle 2-vuotias. Itselleni on ollut tosi tärkeää saada ydinperheemme pysymään kasassa, myös ilmeisesti puolisolleni, kun tässä olemme olleet jo 35 vuotta. Ja olen ylpeä siitä.

Vierailija
77/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Yhdessä jo yli 35 vuotta. Sama tilanne suurella osalla samaikäisistä ystävistäni, ikää 57 v.

Vierailija
78/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosta on eri mieltä! Itse oon eroperheestä, tosin olin vain 2-vuotias, vanhempieni erotessa. Puolisoni taas eli äitinsä kanssa, koska isänsä kuoli, puolisoni ollessaan alle 2-vuotias. Itselleni on ollut tosi tärkeää saada ydinperheemme pysymään kasassa, myös ilmeisesti puolisolleni, kun tässä olemme olleet jo 35 vuotta. Ja olen ylpeä siitä.

Tasapainoinen ydinperhe on parasta lapsille.

Vierailija
79/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat olleet yhdessä 18- ja 19-vuotiaista asti, kohta 40 vuotta siis. Isäni on aika suorasukainen, välillä sanoo äidilleni turhan tylysti, mutta olen pistänyt merkille kuinka kauniisti ja arvostavasti äidistäni puhuu kun äiti ei ole paikalla.

Itse olin ensimmäisessä parisuhteessani 12v, ikävuodet 17-29.

Vierailija
80/92 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosi usein sarjaeroajan taustalta löytyy eroja useissa aiemmissa sukupolvissa. Mallioppiminen.