Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei halua isovanhemman hautajaisiin

Vierailija
14.09.2023 |

Meillä on 12v lapsi jonka biologisen isän äiti kuoli. Hän ei oikeastaan ollut meille mitenkään läheinen, mutta hautajaisiin meidät kuitenkin kutsuttiin. Lapsi ei kutsunut tätä isovanhempaa mummoksi, mummuksi jne. vaan etunimellä. Lapsen biologisen isän kuoleman jälkeen lapsi on tavannut ihan yksittäisiä kertoja tätä isovanhempaa. Yksi syy on se, että he asuvat tosi kaukana.

Kun kerroin asiasta lapselle niin tämän reaktio oli tasoa aha ja kun otin puheeksi hautajaiset niin lapsi sanoi heti että hän ei ainakaan mene. No mitäpä me muutkaan siellä tekisimme. Mietin vaan, että onko ok olla menemättä hautajaisiin? Olen melko varma että ainakin toinen näistä vainajan lapsista eli siis lähiomaisista ymmärtäisi sen ettei lapsi halua hautajaisiin, toisesta en ole niinkään varma. Mietinkin, onko ihan ok jättää menemättä?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin paikkoihin mihin kutsutaan ei ole pakko mennä. Olkoon muut mitä mieltä tahansa. Moni sukulainen on kuollut ja mennyt naimisiin ilman, että minua varten olisi tarvinnut haaskata rahaa kakkukahveihin. Menköön ne, jotka pitävät ko. tilaisuuksia tärkeinä. Näin kirkkoonkuulumattomana kärsin kaikesta jeesustelusta, jota näissä aina höpötetään tai virsiä lauletaan. Kuollutta voin muistella lämmöllä, jos on ollut minun mielestäni ns. hyvä tyyppi ja hääparia voin onnitella seuraavalla tapaamiskerralla.

Lapset tosiaan voivat aivan hyvin jättää hautajaiset väliin halutessaan. Aika kauhea ajatus olisi, että omiinkin hautajaisiin joku joutuisi väkisin tulemaan, vaikka ei haluaisi.

Vierailija
82/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiskutsu on kutsu josta ei kieltäydytä. Se on kunnia-asia. 

Voi kieltäytyäkin jos ei halua mennä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaatisi menemään, jos lapsi ei halua lähteä.

En minäkään mutta perunkirjoihin kuuluu osallistua koska on perijä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi