Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei halua isovanhemman hautajaisiin

Vierailija
14.09.2023 |

Meillä on 12v lapsi jonka biologisen isän äiti kuoli. Hän ei oikeastaan ollut meille mitenkään läheinen, mutta hautajaisiin meidät kuitenkin kutsuttiin. Lapsi ei kutsunut tätä isovanhempaa mummoksi, mummuksi jne. vaan etunimellä. Lapsen biologisen isän kuoleman jälkeen lapsi on tavannut ihan yksittäisiä kertoja tätä isovanhempaa. Yksi syy on se, että he asuvat tosi kaukana.

Kun kerroin asiasta lapselle niin tämän reaktio oli tasoa aha ja kun otin puheeksi hautajaiset niin lapsi sanoi heti että hän ei ainakaan mene. No mitäpä me muutkaan siellä tekisimme. Mietin vaan, että onko ok olla menemättä hautajaisiin? Olen melko varma että ainakin toinen näistä vainajan lapsista eli siis lähiomaisista ymmärtäisi sen ettei lapsi halua hautajaisiin, toisesta en ole niinkään varma. Mietinkin, onko ihan ok jättää menemättä?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa totta kai puhuin asiasta ihan ensin, koska se on tavallaan hänen asiansa eniten. Muut meidän perheestä minun ja tämän vanhimman lapsen lisäksi ei ole koskaan edes tavanneet kyseistä ihmistä.

Vierailija
22/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämätöntä osallistua. En ollut isovanhempieni hautajaisissa, en kenenkään heistä, eikä siitä kukaan ole vetänyt hernettä nenäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täytyy erikseen mainita että on biologinen isä?

Vierailija
24/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsen vika ole, jos vanhempi on vieraannuttanut toisen vanhemman suvusta. Pelkäätkö, että lapsi tykästyy toisen puolen sukulaisiin?

Miten niin? Juurihan kerroin että lapsen biologisen isän toiseen sisaruksen olemme pitäneet yhteyttä. Syyt miksi emme toiseen tai tähän isovanhempaan ole olleet yhteydessä ei ole varsinaisesti ollut riippuvaisia meistä.

Vierailija
25/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitini isä kuoli, niin en mennyt hautajaisiin, kun en ollut edes koskaan tavannut kyseistä henkilöä.

Vierailija
26/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsujan kunnioittaminen? 

ps lapsi perii isänsä lakiosuuden, sen otatte vastaan?

Itseasiassa ei peri, koska lapsi ei ole juridisesti heille mitään sukua.

Olet nero!

Vierailija
27/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten lasta ei viedä hautajaisiin. Kukkia voi kyllä lähettää.

Vierailija
28/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samankaltainen tilanne, olin itse se lapsi. Isä kuoli kun olin 7v. En ollut kummankaan isovanhemman hautajaisissa, koska ei meillä ollut mitään isovanhemman ja lapsenlapsen välisen suhteen kaltaista suhdetta, ei edes tuttavuussuhdetta. Olin 12v ja 20v kun kuolivat, nyt olen kolmekymppinen ja mielestäni päätökseni on edelleen ollut oikea.

Vierailija
29/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on biologinen lapsi niin miksi ei perisi? Itsekin perin isäni jota en ollut koskaan edes nähnyt ja toinen mies oli minulle se oikea isä, mutta se ei poistanut oikeutta periä äitini syrjähyppy miestä kuka oli biologinen isäni.

Vierailija
30/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ei tartte mennä. Ovat selvästi jäänyt vieraaksi tälle mummolle.

Ja tietysti otatte vastaan lakiosan, ei ole lapsenlapsen vika ettei mummoa ole kiinnostanut hänen olemassa olo.

Vierailija
31/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on biologinen lapsi niin miksi ei perisi? Itsekin perin isäni jota en ollut koskaan edes nähnyt ja toinen mies oli minulle se oikea isä, mutta se ei poistanut oikeutta periä äitini syrjähyppy miestä kuka oli biologinen isäni.

Koska kun lapsen isä adoptoi hänet, ei biologisen isän sukuun ole enää mitään juridista yhteyttä. Ei ole siis myöskään perintöoikeutta.

Vierailija
32/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kukkia lähetämme ainakin, jos emme mene.

Vierailija
33/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään pakko ei ole mennä kenenkään hautajaisiin. Vainaja on kuollut. Jos joku elävä ottaa nokkiinsa niin siitä vaan. Itse kun kuolen niin en edes halua mitään pönötyshautajaisia. Suoraan uuniin vaan.

Täysin samaa mieltä! Olen jo sopinut, että kun kupsahdan, niin mitään ei pidetä. Ovat sen verran ikäviä "surujuhlia" nuo. Suoraan monttuun vaan. 😉

Vierailija
34/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen suhtautuminen monilla, tämä "pakko mennä hautajaisiin" ajatus. Mielestäni hautajaisiin meneminen on jokaisen oma päätös jota tulee muiden kunnioittaa. Jos vainajaa ei koe valtavan läheiseksi tai välit ovat rikki,  en edes ajattelisi kahdesti menenkö. En.

Mikäli vainaja taas on läheinen mutta matka on pitkä tai vaikea, oma suru on liian valtava, haluaa muistella vainajaa omalla tavallaan, tms. on mielestäni ihan ok olla menemättä. Huatajaiset on sosiaalinen riitti, mutta se ei enää vainajan mieltä kohenna - tärkeintä on viettää läheisten kanssa aikaa kun he vielä ovat täällä kanssamme. 

Vierailija
35/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole pakko mennä. Olen itse ollut pois monista hautajaisista ja lähettänyt vain surunvalitteluadressin.

Jotenkin se kuitenkin täytyy noteerata, joten adressi on hyvä jos ei pääse tai halua mennä paikan päälle.

Vierailija
36/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään pakko ei ole mennä kenenkään hautajaisiin. Vainaja on kuollut. Jos joku elävä ottaa nokkiinsa niin siitä vaan. Itse kun kuolen niin en edes halua mitään pönötyshautajaisia. Suoraan uuniin vaan.

Työnnätkö suoraan uuniin myös äitisi, isäsi, puolisosi, sisaruksesi, tyttäresi ja poikasi?

Vierailija
37/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelisin niin että mitä sinne hautajaisiin menemään jos ei ole eläessäkään ollut mitään välejä. Tuntuisi tosi tekopyhältä.

Vierailija
38/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset kuuluvat lapsillekin yleissivistykseen, niin epämukavia tilaisuuksia kuin ne ovatkin. Niistä oppii paljon, vaikkapa sen millaiset hautajaiset itse haluaa järjestää sitten kun se on ajankohtaista.

12-vuotias ei tosiaan päätä itse monista muistakaan asioista. Vanhemmat päättävät.

Vierailija
39/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin hautajaisiin meno voi olla niin ahdistava asia etten väkipakolla pakottaisi lasta sinne lähtemään.

Siskoni joka ei kestä kuolemaa ei ole tullut neljän isovanhempamme hautajaisiin eikä varmaan tule vanhempiemmekaan ja tämä asia minulle täysin ok koska tiedän etten halua lisätä surevan ihmisen tuskaa pakottamalla tekemään jotain mistä kokee suurta ahdistusta

Vierailija
40/80 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kun lapsen isä adoptoi hänet, ei biologisen isän sukuun ole enää mitään juridista yhteyttä. Ei ole siis myöskään perintöoikeutta.

Kertoisitko mistä sait idean, että lapsi on adoptoitu. Minä en huomannut sitä tietoa.