Mitä ehmettiä? Eilen vielä valtioneuvoston sivuilla kerrottiin, että asumistukea ei saisi enää vanhempien omistamaan asuntoon,
mutta nyt sitä tekstiä ei enää löydy? Oonko mä tulossa hulluksi vai onko se poistunut sieltä? Ensimmäinen vaihtoehto on myös hyvin mahdollinen.
Kommentit (55)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku takapakki tässä on otettu. Minä asun vanhempani omistamassa asunnossa, mutta olen pienituloinen siitä huolimatta. Isäni ei myöskään ole varakas. Maksan vuokraa alle markkinahinnan, jolloin asumistukikin on pienempi. Tämä asia koskettaa minua ja kiinnostelee aika tavalla, että täytyykö tässä alkaa hakemaan asuntoa.
Miksei vanhemmat anna asuntoa ennakkoperintönä sinulle?
Omistusasuntoon ei saa tulevaisuudessa asumistukea. En pystyisi maksamaan vastiketta, joka on tällä hetkellä 528 euroa ja nousee putkiremontin myötä yli satasella.
Eiköhän Kokoomuksella ole aika paljon äänestäjiä, joiden lapset asuvat heidän asunnoissaan ja saavat asumistukea. Edes Orpo ei voi olla niin typerä, että vie heiltä sen ainoan etuuden, jota heidän perheilleen maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku takapakki tässä on otettu. Minä asun vanhempani omistamassa asunnossa, mutta olen pienituloinen siitä huolimatta. Isäni ei myöskään ole varakas. Maksan vuokraa alle markkinahinnan, jolloin asumistukikin on pienempi. Tämä asia koskettaa minua ja kiinnostelee aika tavalla, että täytyykö tässä alkaa hakemaan asuntoa.
Mitä jos uuden asunnon etsimisen sijaan harkitsisit töihin menemistä? Sekin on (kai) potentiaalinen vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on sivu 10. syyskuuta 2023, eli löytyy vielä seuraava:
"Omistusasuntojen asumistuen lakkauttamisella on tarkoitus kohdentaa tukea kaikkein pienituloisimmille ja vähävaraisimmille tuensaajille. Sama koskee tuen lakkauttamista tilanteissa, joissa asunto on vuokrattu ruokakunnan jäsen vanhemmalta tai jossa asunnon omistaa ruokakunnan jäsenen vanhempi. Ansiotulovähennyksen poiston tavoitteena on kokoaikatyön vastaanottamisen kannusteiden parantaminen."
https://web.archive.org/web/20230910061955/https://www.lausuntopalvelu…
Tuohan on lausuntopyyntö. Tosiaan, miksi ei voisi lähettä lausuntoa, kun sitä kerran pyydetään?
Lausunnon voi myös jättää sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon (kirjaamo.stm@gov.fi). Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/22377/2023.
Postitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen: Sosiaali- ja terveysministeriö, PL 33, 00023 VALTIONEUVOSTO
Pointti on kuitenkin se että aiemmin siinä luki: "Omistusasuntojen asumistuen lakkauttamisella on tarkoitus kohdentaa tukea kaikkein pienituloisimmille ja vähävaraisimmille tuensaajille. Sama koskee tuen lakkauttamista tilanteissa, joissa asunto on vuokrattu ruokakunnan jäsen vanhemmalta tai jossa asunnon omistaa ruokakunnan jäsenen vanhempi. Ansiotulovähennyksen poiston tavoitteena on kokoaikatyön vastaanottamisen kannusteiden parantaminen."
Nyt siinä lukee: "Omistusasuntojen asumistuen lakkauttamisella on tarkoitus kohdentaa tukea kaikkein pienituloisimmille ja vähävaraisimmille tuensaajille. Ansiotulovähennyksen poiston tavoitteena on kokoaikatyön vastaanottamisen kannusteiden parantaminen."
Kokkarit säikähti, että ne joutuu maksamaan pentujensa vuokrat kun kakarat ei enää pystyisi loisimaan iskän ja äiskän kämpässä veronmaksajien piikkiin.
Joo, eiköhän tämä ole se syy. On tämä jännää, ekaa kertaa hallituksen toimet sataa ihan suoraan mun omaan laariin kaikki ja en yhtäkään noista hallituspuolueista äänestänyt...
Saisi nää pöljälakihahmotelmat kaatua jo tässä vaiheessa. Toinen typeryys on omistusasuntojen asumistuen poisto, vaikka se tulee yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi. Täälläkin tomppelit laskeskelevat miten pitkälle jonkin asunnon hinta riittäisi ja käyttävät laskelmissaan oletusta, että ihminen kituuttaisi vuosikaudet alle minimitoimeentulon asunnostaan saamalla rahalla JA olisivat onnistuneet lisäksi taikomaan käsiinsä kerrassaan ällistyttävän halvan vuokra-asunnon.
Todellisuudessahan jos siihen mennään, niin ihmiset käyttää sen asunnon hinnan hyvinkin nopeasti kun kerrankin on varaa vaikkapa matkustaa ja ostaa erinäisiä tavaroita, joita ei ole ollut varaa ostaa vuosikausiin kun tulot on olleet alle toimeentulotuen verran. Eli jos asumistuki on ollut vaikka sen pari sataa omistusasuntoon, niin säästetään se pari sataa kuussa kenties vuoden ajan ja sitten aletaankin maksamaan tukia huomattavastikin kalliimpaan vuokra-asuntoon, jonka ansiosta saa lisäksi enemmän toimeentulotukiakin! Eli säästöt mitä tällä saatiin kumoutuvat parissa kuukaudessa.
Oikeastihan tällä ei olekaan tarkoitus tuoda säästöjä valtiolle, vaan tällä yhdistelmällä, jossa kaikkea leikellään ja työntekijän oikeuksia poljetaan taantumassa kun samalla kaikkein varakkaimpien verotusta kevennetään, on tarkoitus siirtää ne köyhemmän väen asunnot rikkaille asuntosijoittajille, joille sitten voidaan maksaa asumistukea valtion pussista tämä köyhän vuokralaisen kautta mielihyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos uuden asunnon etsimisen sijaan harkitsisit töihin menemistä? Sekin on (kai) potentiaalinen vaihtoehto?
Aika moni pienipalkkainen duunari joutuu nostamaan asumistukea, koska se palkka tosiaan on niin pieni ja hallitus haluaa pienentää sitä entisestään?
Moni on myös sairas, vaikka sinä ja vakuutuslääkäri olisittekin aiheesta toista mieltä. Kuka työntantaja ottaa töihin työkyvyttömän ihmisen ja haluaa maksaa palkkaa? Sinäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmilla on varaa ylimääräiseen asuntoon niin ei ne kauhean köyhiä ole.
Vähän riippuu. Tossa naapurissa on myynnissä 92 neliömetrin asunto hintaan 29 000, että ei sellaisen hankkiakseen tarvitse olla rikas.
Aika moni köyhä kituutta melkoisissa mörskissä, joihin sen satasen, parin asumistuen myöntäminen on yhteiskunnalle silkkaa säästöä verrattuna siihen, että olisivat vuokra-asunnossa.
Onko muillakin tänään ongelmia noitten ylä- ja alapeukkujen kanssa? Ei millään ota vastaan vaikka miten napsuttelisi.
Vierailija kirjoitti:
"Omistusasuntojen asumistuen lakkauttamisella on tarkoitus kohdentaa tukea kaikkein pienituloisimmille ja vähävaraisimmille tuensaajille. Sama koskee tuen lakkauttamista tilanteissa, joissa asunto on vuokrattu ruokakunnan jäsen vanhemmalta tai jossa asunnon omistaa ruokakunnan jäsenen vanhempi. Ansiotulovähennyksen poiston tavoitteena on kokoaikatyön vastaanottamisen kannusteiden parantaminen."
Kyllä. .uutta tämä lause vanhempien omistamasta asunnodts on tosiaan poistettu viikonlopun jälkeen.
Sitä ei ole ollu koskaan lskiesitylsessä. Virkamies mokasi ja keksi ihan itse tämän.
Ei tosiaan lue, että.on päivitetty lausunnon lähetetekstiä...
Ei kai sitä aikuisen osalta kovin helppo oke selvittää, siinä missä Matti ja Pekka Korhonen eivät välttämättä ole mitään sukua toisilleen niin ihan eri nimiset voi olla äiti ja lapsi. Jos siis asuu erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. .uutta tämä lause vanhempien omistamasta asunnodts on tosiaan poistettu viikonlopun jälkeen.
Sitä ei ole ollu koskaan lskiesitylsessä. Virkamies mokasi ja keksi ihan itse tämän.
"Ansiotulovähennyksen poiston tavoitteena on kokoaikatyön vastaanottamisen kannusteiden parantaminen.""
Voi veljet. Ja yrittäjät on vinkuneet kuitenkin miten vaikeaa on löytää ihmisiä tekemään niitä pienempiä pätkiä. Eiköhän jokainen ota mielummin sen kokopäivätyön, jos sellaisen vain jostain saisi. Nyt hallitus askartelee ahkerana sen eteen, etteivät yritykset vaan löytäisi niitä osa-aikaisia mitä tarvitsisivat. Eipä tarvitse sitten ihmetelleä miksi ei enää löydy ruuhka-apua ja tuuraajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ansiotulovähennyksen poiston tavoitteena on kokoaikatyön vastaanottamisen kannusteiden parantaminen.""
Voi veljet. Ja yrittäjät on vinkuneet kuitenkin miten vaikeaa on löytää ihmisiä tekemään niitä pienempiä pätkiä. Eiköhän jokainen ota mielummin sen kokopäivätyön, jos sellaisen vain jostain saisi. Nyt hallitus askartelee ahkerana sen eteen, etteivät yritykset vaan löytäisi niitä osa-aikaisia mitä tarvitsisivat. Eipä tarvitse sitten ihmetelleä miksi ei enää löydy ruuhka-apua ja tuuraajaa.
Kyllä minä ainakin teen mielummin osa-aikatyötä, jos sellaista tekemällä saa suunnilleen samat kokonaistulot.
Lainvalmistelu näkyy olevan yhtä ontuvaa kuin nykyisen hallituksen viestintä ja toiminta muutenkin. Petteri saattaa kuukahtaa pumppuhäiriöön. Ei kestä stressiä eikä kykene johtajuuteen. Sehän melkein pillahti itkuun kyselytunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi voisi alentaa vuokraa jos haluat neuvotella asiasta, tai sitten etsit halvemman kämpän ja vanhempasi vuokraa asunnon jollekin jolla on oikeasti varaa ilman veronmaksajien tukea, eli minun rahoja, asua siinä.
Isäni ei hyödy tästä vuokrauksesta mitään, mutta sinun kiusallasi haen seuraavaksi asunnon johon saan maksimaaliset tuet. Sun rahat nyt ei riitä yhtään mihinkään. Jos sulla olis rahaa ja maksaisit veroja, niin et sä täällä pyörisi.
No totta kai isäsi hyötyy vuokrauksesta, kuvitteletko ettei asunnosta ole mitään kuluja? Isäsi omistaman asunnon kulut kuittaa yhteiskunnan maksama tuki. Samalla tavalla kuin muillakin yksityisillä vuokran antajilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole koskaan moista lausetta edes ollut. Ap lisäsi sen - kätevää, mutta onnistuu, kun osaa vähän sotkea asioita.
Oli siinä. Olen itse lukenut sen niin tuosta lausuntopynnöstä kuin STM:n sivuiltakin. Teksti poistui heti maanantai-aamuna kun siitä nousi sunnuntaina kiivas keskustelu täällä av:llä. Joku ministeriössä seuraa silmä tarkkana mitä me kirjoitamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi voisi alentaa vuokraa jos haluat neuvotella asiasta, tai sitten etsit halvemman kämpän ja vanhempasi vuokraa asunnon jollekin jolla on oikeasti varaa ilman veronmaksajien tukea, eli minun rahoja, asua siinä.
Isäni ei hyödy tästä vuokrauksesta mitään, mutta sinun kiusallasi haen seuraavaksi asunnon johon saan maksimaaliset tuet. Sun rahat nyt ei riitä yhtään mihinkään. Jos sulla olis rahaa ja maksaisit veroja, niin et sä täällä pyörisi.
No totta kai isäsi hyötyy vuokrauksesta, kuvitteletko ettei asunnosta ole mitään kuluja? Isäsi omistaman asunnon kulut kuittaa yhteiskunnan maksama tuki. Samalla tavalla kuin muillakin yksityisillä vuokran antajilla.
Älä jaksa saivarrella, tiedät, että tarkoitin ettei isä tienaa tällä vuokraustouhulla mitään. Pystyy pitämään asunnon, ei muuta. Mutta jos muuttaisin markkinahintaiseen asuntoon, joku hyötyisi siitä enemmän ja myös asumistuki olisi suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Lainvalmistelu näkyy olevan yhtä ontuvaa kuin nykyisen hallituksen viestintä ja toiminta muutenkin. Petteri saattaa kuukahtaa pumppuhäiriöön. Ei kestä stressiä eikä kykene johtajuuteen. Sehän melkein pillahti itkuun kyselytunnilla.
Niinpä vaikuttaa olevan onnetonta säätämistä, mutta enpä silti juuri muuta odottanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vanhemmat anna asuntoa ennakkoperintönä sinulle?
Omistusasuntoon ei saa tulevaisuudessa asumistukea. En pystyisi maksamaan vastiketta, joka on tällä hetkellä 528 euroa ja nousee putkiremontin myötä yli satasella.
Ei millään pahalla, mutta kuulostaa huonosti hoidetuilta yhtiöltä jos vastike on noin korkea! Kaksion vastike saa alkaa korkeintaan kolmosella, yksiön kakkosella
🇺🇦🇮🇱
Vähän riippuu. Tossa naapurissa on myynnissä 92 neliömetrin asunto hintaan 29 000, että ei sellaisen hankkiakseen tarvitse olla rikas.