***MAALISMASUT MA-KE***
Tässä uutta pinoa alkavaan viikkoon
Linkki edelliseen:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (32)
Np-ultrassa käyty ja kaikki hyvin. Turvotus 1,8mm ja nenäluukin näkyi hienosti. Virkeä ja eläväinen kaveri masussa köllöttelee ja voi että miten liikuttavaa oli nähdä pienen aukovan suutaan ja laittavan sitten peukun suuhunsa. Vaikka sitä neljättä kertaa kokemassa tätä koko hommaa, niin aina se vaavin näkeminen on yhtä liikuttavaa. Itse olen ollut muutamana päivänä tuntevinani pieniä liikkeitä masussa ja lääkärin mukaan se on aivan mahdollista, koska istukka on takana ja näin ollen ei ole vaimentamassa potkuja.
Ultrasta kotiin ajallessa todennäköisesti täpärästi vältin kolarin. Jostain päähänpistosta vaihdon kaistaa normaalista poiketen aikaisemmin kuin yleensä ja jos olisin tehnyt toisin ja, niin olisin suurella todennäköisyydellä saanut auton perääni. Nyt sitten seurasin tilannetta vierestä ja toisen auton takapuskuriinsa sai melkoisella rytäkällä auto, jonka perässä ajoin ennen kaistanvaihtoa... hui kuinka pelästyin!
Rakenneultra varattiin 23.10, joten sitä odotellessa...
Ihanaa, paha olo on tiessään ja väsymyskin vähän helpottaa. Nyt kun vielä ultrassa kaikki oli hyvin, niin vähän pää pilvissä tässä liikutaan. Nyt nauttimaan täysin rinnoin tästä viimeisestä raskaudestani :)
Vasculille tsemppihali,kaikki on varmasti ok. Tuo np-ultra tehtiin sulle kyllä aika varhain. Itse kävin ultrassa viikolla 10+6 ja silloin lääkäri ei halunnut edes mitata niskaturvotusta, kun viikot niin vähäiset. Niinpä kävin siis tänään 12+6 viikolla uudestaan.
Jaksamista kaikille!
Andoliniska 12+6
Sen verran on puolestauduttava, että lääkäri sanoi minulle, että ultralla saa n.70% varmuuden, veriseulalla yhdistettynä 80-90%. Minä olen iältäni 23v, joten ikäni tuskin nostaa riskilukua. Ja koska turvotuskin oli normaali, sekään ei nosta riskilukua.
Oman pikkusiskoni piti olla vammainen ainoastaan veriseulan perusteella ja kun katsoin äitiäni sen kaksi viikkoa hermostuneena kun hän odotteli lapsivesitutkimusen tuloksia, en ihan heti tahtoisi kokea samaa itse. Sisko on täysin terve :o)
Toki siihen veriseulaan kannattaa mennä, jos on päättänyt että raskaus keskeytetään lapsen ollessa vammainen. Itse en kuitenkaan usko että pystyisin keskeytykseen, joten mitä järkeä mennä hermostuttamaan itseä lisää tutkimuksilla. Lisäksi sille sikiölle voi myöhemmässäkin vaiheessa ilmetä jokin toinen vamma, synnytyksessä voi tapahtua jotain, vauva-aikana voi käydä jotain, taaperona voi käydä mitä tahansa jne jne.
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee :o)
Ensiksi Vacsulille voimia ja jaksamista epätietoisuuden kanssa!! Mun esikoisen kanssa "jouduin" (halusinkin) lisätutkimuksiin rakenneultran jälkeen liian lyhen reisiluumitan takia,mutta ihan terve poika tuolla leikkii :)
OMAA: Tänään oli lääkärineuvola ja otti papan :( voi himskatti kun meni mahanpohja kipeeksi siitä,ei kiva!! Mut töistä oli vapaa joten meni vähän rauhallisemmin muuten tää päivä niin ei niin haitannut...
Katsottiin myös ultralla ja siel se pikkanen vilkutteli jälleen,ihana nähdä :D
Sairaalasta oli tullut veriseulan tulokset ja meillä (nt 1mm) kaikki oli normaalisti niissä.
Ai niin,ostin netistä vaunut :D VOI NOLO :D Onhan tää vähän aikaista mut tuli niin hyvä tarjous vastaan hih hih!!
keyes 13+3 (? muistankohan nyt oikein ?)
Voi Vacsuli!!! Voin vain kuvitella tuon epävarmuuden tunteen... toivotaan että kaikki on hyvin. Itselläni tuo ultra on huomenna, ja väkisinkin mietityttää onkohan kaikki kunnossa. Toisaalta odotan innolla vauvan näkemistä, jos kaikki on kunnossa. Toivotaan niin.
Pahoivointi alkoi jo helpottaa alkuviikosta, mutta tänään sitten tuli taas takapakkia ja kaksi kertaa on pitänyt pönttöön kurkistaa... Toivo nostaa silti päätään, että ehkä nämä ovat viimeisiä kertoja...
Piiperö rv 12+3
En tänne aikaisemmin olekaan kirjoittanut, mutta Vacsuli, olin viikko sitten samassa tilanteessa. La minulla olisi 4.3, eli nyt menossa 13+6.
Meillä np oli 3,3 joten ei tarvinnut miettiä osallistuako verikoeseulaan vai ei; suora lähete naikkarille istukkabiopsiaan.
Soittivatkin sieltä heti seuraavana aamuna ajan ja vajaan viikon päästä pääsin biopsiaan. Riski oli myös tuo 1/5, joten kaikki toivo tuntui jo menetetyltä. Meillä pas-alkuinen raskaus. Ihan vain pikkasen pyöri päässä juuri tuo että keskeytykseenkö tässä sitten vielä joutuu, kun vuosien yrityksen jälkeen raskaus saatu alkuun...
Toimenpide sinänsä ei sattunut, tuntui vain epämiellyttävältä. Pidin loppupäivän vapaata töistä. Soittavat huonot uutiset ja postitse lähettävät hyvät uutiset. Loppuviikko menikin sitten töissä kädet täristen ja kännykkää tuijottaen. Viisi päivää tp:sta vastaus tuli sitten postissa, kromosomit ok (siis tutkituilta osin..).
Nyt jäljellä tarkempi rakenneultra, jossa erityisesti tutkivat sydämen. Olen netistä lukenut varmaan kaiken "niskaturvotus" sanalla, ja paljon löytyy ns."turhia" hälytyksiä. Yritä jaksaa, hermoja, jos jotakin, tarvitaan.
Koska eivät tarjoa kuitenkaan mitään varmistusultraa keskenmenon varalta, kävin eilen yksityisellä ihan vain ultrauttamassa tilanteen. Tunnen tosin jo ihan hyvin liikkeet.. Lääkäri oli niin positiivinen ja poika kasvanut edelleenkin hyvin, että nyt ehkä vähän jo itsekin rupeaa uskomaan asiaan.
Toivotaan, että kaikki menee hyvin!
Ollaan kohta lähdössä sinne tutkimukseen. Kertoilen sitten oikean päivän pinoon kuulumisia.
T:Vacsuli ja papu rv 12+1
ei välttämättä kaikkien lääkäreiden allekirjoittama, mutta ei ihan puppuakaan. Löytyy mm. erilaisia riskilukulaskimia ym. kun nämä asiat nyt meillä monilla kuitenkin päässä pyörivät.
Huomista ultraa odotellessa,
äippä + JuusoJosefiina 12.+0 [http://www.tekay.fi]
Vasculille minäkin voimia toivottelen! Pahinta on epätietoisuus/odotus/pelko... Koita jaksaa!
Mutta kuten joku tuossa pari viestiä aiemmin kirjoitti reisiluu-mitan olleen "väärä", niin mulla kävi Arttua odottaessa vähän sama. Meillä vaan kyseessä oli vatsan ympärysmitta, ja lääkäri alkoi jo puhua, että niinköhän ei saa ravintoa tarpeeksi ja pitää ottaa masun ulkopuolelle vauva kasvamaan..! No, kontrolliultrassa mitta oli kuitenkin ihan ok. (Tämä kaikki loppuraskaudessa jo.) Eli ei ne laitteet eikä mittaajat aina niin kovin oikeassakaan ole ;D Ja sama oli muuten synnytyspäivänä painoarvion kanssa: koko rask. ajan oli sanottu, että tulee pieni vauva (3000-3100g), ja yht'äkkiä en sitten saanut edes syödä tai mitään, kun on niiiiin iso vauva tulossa minun kokoiselleni ihmiselle, 3,8kg. No, poika oli lopulta 3512g, joten aika paljon heitti sekin ultraus, vaikka samana päivänä tehtiin =)
Joten toivotaan, että tuo Vasculin tapauskin on vain mitta-virhe. Voimia!
Pi-Ki 12+6 (joka alkaa jo pikkuisen voida paremmin - tosin pahan olon väistyessä tilalle tuli joka päiväinen migreeni...)
P.S. Mulla oli np-ultra viime pe, eli 12+0. Siellä kaikki ok, ja oikein oli eläväinen kaveri.
Ensimmäinen "virallinen! ultra takana ja voi sitä liikutuksen määrää... siellä se pikkuinen köllötteli, ja kaikki oli niinkuin pitääkin!!!
Laskettu aika siirtyi viikolla eteenpäin, eli onkin nyt vasta 21.3. Pääasia kuitenkin että pikkuinen oli hengissä ja vilkaskin näytti olevan. Lääkärin ensi kommentti olikin: Onpas eläväinen! Mittaa oli hurjat 4,9mm ja niskaturvotuskin äidin huojennukseksi vain 0,6. Eikös sen pitäisi olla ihan ok?
Piiperö joka onkin sitten vasta viikolla ööö... 11+5 (eikä 12+4)
Mullakin oli tänään np-ultra. Oli se kyllä aika ihmeellistä ja konkretisoi tätä juttua kunnolla. Vaikka pari viikkoa sitten neuvolassa kuunneltiin sydänääniä, niin oli tuo kuitenkin ihan eri asia.
Vähän sai kätilö pikkuista herätellä, että suostui kääntymään niskaturvotuksen mittausta varten. Mitat oli ok, turvotus 0.4mm ja pääperämittakin vastasi täsmälleen viikkoja.
Jatta 11+1
kaikki ok. Vähän piti vauvelia herätellä jotta niskaturvotus saatiin mitattua (0,9 mm). CRL 52,8 mm, vastasi viikkoja 12.1 kuten pitikin. Veriseulan tulokset tullee parissa viikossa postitse. Esikon kohdalla näkyivät neuvolan tiedoissa jo ennenkuin tulivat minulle. Eli olo on huojentunut. Lisäksi pahoinvoinnin tilalle parin viikon aikana tullut hillitön ummetus helpotti kummasti kun jännitän aina mahalla ja ultran odottelu aamulla kieltämättä pisti vatsan toimimaan :-) Ultrakuvan voisin tähän vielä laittaa,mutta en kehtaa mennä yleiselle skannerille kun papunen ei ole vielä mitenkään julkisesti tiedossa. Tosin epäilen että tämä pömppä ei ole kaikilta jäänyt huomaamatta :-) Rakenneultraan aika varattu 28.10. Eihän tuohon niin mahdottoman kauaa enää ole?!?
AUrinkoista viikonloppua ja voimahali Vasculille!
äippä + JuusoJosefiina 12+1
Voimia kaikille jännityksen ja tuskan kanssa painiville.. Itse päätin olla osallistumatta seuloihin, kuten edellisissäkin raskauksissa. Aborttia en pystyis kuitenkaan tekemään, joten olen omalla kohdallani sitä mieltä, että ehdin saada tiedon mahdollisesta vammaisuudesta synnytyksen jälkeenkin. Rakenneultraan kyllä mielellään menisin, jos se tarjottaisiin, koska sen tuloksiin luotan ja se kertoo niin paljon muutakin kuin nuo veriseulat,ym. Mietin asiaa tarkasti esikoisen kohdalla ja sen jälkeen olen sen enempiä miettimättä päättänyt tehä jokaisen kohdalla samalla tavalla.
kävin tänään neuvolassa ja ÄÄNET KUULUI! Kyllä tuntui ihanalta. Raskaus alkaa tosiaan tuntumaan todelliselta.
Kävin eilen ostamassa sen suuri käsityö-lehden. Kivan näköiset farkut siinä oli ja päätin ne tehdä. Yleensä suosin mahdollisimman helppoja ja yksinkertaisia kaavoja, mut nyt päätin ottaa haasteen vastaan ja tehdä ne tikkauksineen ja taskuineen, ym. Odotan innolla.. Omassa pikkukaupungissa vaan on niin kallis kangaskauppa, että pitää odottaa, että käydään isommassa paikassa..
Tää väsymys on jotain niiiiiiin syvältä!!! Mä haluan jo alkaa elää!!!!! Työn just ja just kykenen hoitamaan, mut en kotona jaksa yhtään mitään!!! Voi ku kehtais hakea saikkua, mut väsymys on mun mielestä vähän outo syy.. Vaikkakin tää on kyllä melkeinpä invalidisoivaa!!!
sori tää ainainen valitus.. Pientähän tää väsy on siihen nähden, miten hienosta asiasta tässä on kyse..
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
t. iiiik ja pikkuinen 11+0