Haimassa kasvain, osaako joku kertoa minkälainen on ennuste?
Isälläni on todettu tänään utraäänitutkimuksessa kasvain haimassa? Viipalekuvaus olisi tarkoitus tehdä mahdollisesti huomenna. Isäni ei osannut sanoa muutakuin, että kasvain on haiman sisällä? ja halkaisijaltaan 5-10cm.
Onko haiman kasvaimet aina haimasyöpää, jossa yhdeksän kymmenestä kuolee kuuden kuukauden sisällä diagnoosista?
Isällä on ollut vatsakipuja satunnaisesti muutaman vuoden ajan. Vuosi sitten tehtiin ultrat, tähystykset, magneettikuvaukset yms ja kaikki oli kunnossa.
Nyt on viimeisen kuukauden oksentanut ja mikään ruoka/juoma ei pysy sisällä. Lääkärien diagnoosi ehdotukset on vaihdellut lähes päivittäin.
Pelottaa, itkettää ja tuntuu kamalta. No toivottavasti muutaman päivän sisällä ollaan viisaampia, mutta odottavan aika on pitkää.
Kommentit (28)
Omalla isälläni oli juuri kuvatunlaisia oireita, tutkittiin, eikä mitään löytynyt. Kunnes sitten oli myöhäistä... Hän kuoli muutaman viikon päästä diagnoosista. Voimia teille, teillä on rankat ajat edessä, mikäli kyseessä on haimasyöpä. Toivon totisesti että ei ole.
Isä nukkui pois keskiviikkona. Kasvain oli tämän tiedon mukaan levinnyt selkäydinkanavaa ja aiheutti nopean romahduksen. Vielä viikko sitten kaikki oli olosuhteisiin nähden hyvin. Mutta sitten tuli kaksoiskuvat, kuulon heikkeneminen ja puheongelmat jne.
Ja nyt isää ei enää ole. Mulla on niin kova ikävä. Miksi parhaiden pitää lähteä aina ensin? Minä olisin tarvinnut vielä isää ja lapsenlapset pappaa.
Ainoa asia joka hieman lohduttaa tässä surussa on se ettei isällä ole enää kipuja ja että hän sai lähteä rauhallisesti nukkuessa.
kamalaa kun ei ole muuta sanontaa ilmaista tuota, tuntuu niin kuluneelta. Oma isäni kuoli 2,5 v sitten levinneeseen paksusuolisyöpään. Nyt olen rauhassa siitä asiasta, mutta surutyö kesti kauan, tuntui niin epäreilulta. Minkä ikäinen isäsi oli? Minun oli 60 v.
T. Mari
VAIN MAASSA
Tässä illassa asuu suru.
Lamppu sytytettynä se odottaa jo ovella.
Voiko kukaan olla kanssani nyt?
Tuuletkaan? - Nukahtaneet.
Huone on ahdas.
Murhe täyttää sen.
Linnunrata kuiskaa avarasta kodistaan;
vain maassa on rinta noin raskas.
" huutelin" aina välillä sinua näillä sivuilla kun jäit mieleeni " hätähuutosi" takia . minulla oli silloin joulukuussa samanmoinen tilanne kuin sinulla , niin osasin samaistua hätääsi . . . isälläni oli meno juuri nuihin aikoihin tutkimuksiin onko syöpä levennyt (sairastaa harvinaista parantumatonta syöpää ). tammikuussa saimme tietää että arvot olivat pysyneet ennallaan ja taas saimme huokaista puoleksi vuodeksi . Toivon sinulle voimia jaksaa tämän äärettömän suuren surusi keskellä *halaa* .
Osanottoni. : (
Toivottavasti se lohduttaa, että isäsi ei ehtinyt kuitenkaan kovin kauan sairastaa...
Ja jos poisnukkunut oli onnellinen elämässään ja kaikki oli hyvin, mikäpä oikeastaan olisi parempi aika lähteä... Ei pidä murehtia sitä, mitä hän ehkä menetti; tulevasta ei kuitenkaan koskaan tiedä. Hänellä oli nyt hyvä aika poistua tästä elämästä.
Voimia perheellenne!
jos haluat netistä vertaistukea suruusi, käy sivuilla www. cancer. fi ja siellä keskustelut ja sururyhmä.
Voimia ja jaksamista sinulle!
ollut maksassa hyvänlaatuinen kasvain jo 8 vuotta.