Kartetaanko ylikouluttautuneita, miksi heitä ei valita työtehtäviin?
Kommentit (14)
Dippainssiä ei oteta siivoojaksi koska työnantaja tietää dipin hakevan koko ajan muitakin töitä.
En sano että kaikki kouluttautuneet olisivat samanlaisia, mutta on kokemusta tehdastyöhön tulleesta maisterista, joka ei mielestään voinut tehdä palkkansa eteen sitä duunia mitä muutkin. Selitti vain koko ajan miten se työ ei vastaa Hänen koulutustaan, Hän on Maisteri. Maisteri tänne laitetaan pakkaamaan hammastahnaa. Eikä kauheasti pakannut. Ei sitä sitten kovin montaa päivää siellä näkynytkään. Maisteria. Ilmeisesti osalle koulutus aiheuttaa vakavia ongelmia aivoihin, jolloin yksinkertaisetkin työtehtävät, jotka yleensä onnistuvat keneltä tahansa, muuttuvat ylivoimaisen vaikeiksi.
Joillakin aloilla kartetaan, erimekriksi koulutuksen saralla. Tohtorille on maksettava isompaa palkkaa, vaikka opettaisi aivan samaa aluetta kuin vähemmän kouluttautunut.
Vierailija kirjoitti:
En sano että kaikki kouluttautuneet olisivat samanlaisia, mutta on kokemusta tehdastyöhön tulleesta maisterista, joka ei mielestään voinut tehdä palkkansa eteen sitä duunia mitä muutkin. Selitti vain koko ajan miten se työ ei vastaa Hänen koulutustaan, Hän on Maisteri. Maisteri tänne laitetaan pakkaamaan hammastahnaa. Eikä kauheasti pakannut. Ei sitä sitten kovin montaa päivää siellä näkynytkään. Maisteria. Ilmeisesti osalle koulutus aiheuttaa vakavia ongelmia aivoihin, jolloin yksinkertaisetkin työtehtävät, jotka yleensä onnistuvat keneltä tahansa, muuttuvat ylivoimaisen vaikeiksi.
Minkä alan maisteri?
Meillä oli tehtaallamme aikaisemmin kova kynnys palkata insinöörin koulutuksella olevia tuotannon töihin. Luulo oli juuri se, että insinööri lähtee heti "parempien" töiden perään, kun tilaisuus tulee. Vaikka hakijat kuinka sanoivat, että haluavat tehdä haalarihommaa. Jossain vaiheessa tilanne muuttui ja varovaisesti alettiin palkkaamaan inssejä haalareihin. Yksikään ei ole lähtenyt ja mitä heitä tunnen, niin ei ole minkäänlaista intoa tai pyrkyäkään toimihenkilöhommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tehtaallamme aikaisemmin kova kynnys palkata insinöörin koulutuksella olevia tuotannon töihin. Luulo oli juuri se, että insinööri lähtee heti "parempien" töiden perään, kun tilaisuus tulee. Vaikka hakijat kuinka sanoivat, että haluavat tehdä haalarihommaa. Jossain vaiheessa tilanne muuttui ja varovaisesti alettiin palkkaamaan inssejä haalareihin. Yksikään ei ole lähtenyt ja mitä heitä tunnen, niin ei ole minkäänlaista intoa tai pyrkyäkään toimihenkilöhommiin.
Kiva kuulla, että asenteet voivat muuttua :)
Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto, mutta en halua tehdä vaativia asiantuntijatöitä. Niitä tehdessä olin stressaantunut ja uupunut, eikä vapaa-aika riittänyt palautumiseen. Koin olevani paljon onnellisempi vähemmän vaativissa hommissa. Töiden löytäminen vaan on hankalaa, koska helposti oletetaan, etten haluaisi pidemmäksi aikaa jäädä.
Koulutettu on uhka lähimmälle esimiehelle, ainakin korvien välissä.
Koulutettu hakee (kuten aiemmin todettu) muita töitä usein, ei tietenkään aina.
Koulutettu kyseenalaistaa kehnoja, vanhoja, tehottomia, toimimattomia jne toimintatapoja ja -malleja.
Koulutettu on monasti parempi ihmisjohtaja, joskin kouluttamattomissa voi olla rehellisesti hyväsydämisiä sekä johtajaluonteisia (vrt. kriisiajan johtaminen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto, mutta en halua tehdä vaativia asiantuntijatöitä. Niitä tehdessä olin stressaantunut ja uupunut, eikä vapaa-aika riittänyt palautumiseen. Koin olevani paljon onnellisempi vähemmän vaativissa hommissa. Töiden löytäminen vaan on hankalaa, koska helposti oletetaan, etten haluaisi pidemmäksi aikaa jäädä.
Kerro tuo hakemuksessa/haastattelussa. Älä kuitenkaan käytä termiä vähemmän vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tuo hakemuksessa/haastattelussa. Älä kuitenkaan käytä termiä vähemmän vaativa.
En ole käyttänytkään, mutta miten itse muotoilisit asian? On vaikea tuoda jotenkin positiivisesti ilmi, että työuupumuksen jälkeen haluaa helpompia (vähemmän vastuuta jne) hommia. Uupumiskokemuksestakaan ei voi puhua, koska se nähdään riskinä.
Konkreettisia vinkkejä otetaan mieluusti vastaan! :) etenkin jos on itse tehnyt tällaisen onnistuneen vaihdon. Esim. asiantuntijasta sihteeriksi, opettajasta koulunkäyntiavustajaksi, suunnittelijasta tuotantotyöntekijäksi.
Enkä siis tarkoita, etteikö ei-asiantuntijahommat voisi myös olla vaativia. Itse kaipaan vain sitä, että joku muu suunnittelee ja itse vain toteutan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri totta, että työ pitää mieltää paketiksi ja sellaisena arvioida. Muuttujina mm:
Työtehtävät, työajat, palkka, etenemismahdollisuudet, vastuu, stressi, työajan ja vapaa-ajan erillisyys, tittelin arvostus.
Kaiken päälle Suomen ankara veroprogressio aiheuttaa sen, että esimies voi ns. tienata vaikkapa 10k€ enemmän vuositasolla, mutta saa siitä omaan taskuunsa vain sen 5k€ verojen jälkeen. Jos kyseinen esimiesasema tulee kunnon stressin kanssa ja kivirekenä perässä vedettävien alaisten muodossa, niin harkitsisin pari kertaa tehtävän mielekkyyttä.
En ole käyttänytkään, mutta miten itse muotoilisit asian? On vaikea tuoda jotenkin positiivisesti ilmi, että työuupumuksen jälkeen haluaa helpompia (vähemmän vastuuta jne) hommia. Uupumiskokemuksestakaan ei voi puhua, koska se nähdään riskinä.
Konkreettisia vinkkejä otetaan mieluusti vastaan! :) etenkin jos on itse tehnyt tällaisen onnistuneen vaihdon. Esim. asiantuntijasta sihteeriksi, opettajasta koulunkäyntiavustajaksi, suunnittelijasta tuotantotyöntekijäksi.
Enkä siis tarkoita, etteikö ei-asiantuntijahommat voisi myös olla vaativia. Itse kaipaan vain sitä, että joku muu suunnittelee ja itse vain toteutan.[/quote]
Ei sitä kauhean positiivisesti voikaan spinnata, kun ainahan työnantajan unelma on työntekijä joka jaksaa uupumatta kantaa minkälaista vastuuta tahansa ja haluaa olla kaikessa paras.
Kokeilisin siis rehellisyyttä. Sanot, että olet tehnyt hommia x,y ja z ja kokenut, että olet onnellisimmillasi roolissa x. Jos olet vielä hyvä siinä roolissa x, niin ei sitäkään sovi unohtaa mainita.
Up