Hoitoalan rasismi - ei haluta ulkomaalaisia
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole rasismia, että en halua työparikseni kielitaidotonta henkilöä. Jotta työt ehditään tekemään, on pakko jakauta siten, että molemmilla on ne omat hoidettavat. Jokaisella potilaalla on omat ertiystarpeensa, ja asiat jotka on huomioitava/ tehtävä tietyllä tavalla. Kun toinen ei ymmärrä suomea juurikaan, johtaa se siihen, että joudun ottamaan itselleni hoidettavaksi kaikki vaikeimmat tapaukset, ja helpommat jää tälle työparille. Tulee siis minulle tosi raskaaksi, ja SILTI tapahtuu vaaratilanteita, koska niiden helpompienkin kohdalla on usein asioita jotka on erikseen huomioitava, enkä voi kulkea vierellä vahtimassa toisen työtä, kun on omani hoidettavana.
Lisään vielä, että on varmaan sanomattakin selvää, että kielitaidottoman kirjaaminen on todella vaillinaista ja usein virheellistä. Seuraavan vuoron hoitaja joutuu jatkamaan ilman kunnollisia esitietoja, kun ei saa kunnollista suullista raporttia, eikä voi myöskään tarkistaa asioita kirjauksista. Tämä voi aiheuttaa lisää isoja riskeja potilaan kannalta, ja se hoitaja vastaa osaltaan mahdollisista virheistä, vaikka ne todellisuudessa johtuisivat siitä, että hän ei ole saanut tarvittavaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole rasismia, että en halua työparikseni kielitaidotonta henkilöä. Jotta työt ehditään tekemään, on pakko jakauta siten, että molemmilla on ne omat hoidettavat. Jokaisella potilaalla on omat ertiystarpeensa, ja asiat jotka on huomioitava/ tehtävä tietyllä tavalla. Kun toinen ei ymmärrä suomea juurikaan, johtaa se siihen, että joudun ottamaan itselleni hoidettavaksi kaikki vaikeimmat tapaukset, ja helpommat jää tälle työparille. Tulee siis minulle tosi raskaaksi, ja SILTI tapahtuu vaaratilanteita, koska niiden helpompienkin kohdalla on usein asioita jotka on erikseen huomioitava, enkä voi kulkea vierellä vahtimassa toisen työtä, kun on omani hoidettavana.
Oletko ennemmin ilman työparia kokonaan? Kun sehän se vaihtoehto on.
Onhan myös se vaihtoehto, että vaihtaa työpaikkaa. Ei kukaan jaksa loputtomiin tehdä työtä tilanteessa, jossa joutuu tekemään käytännössä lähes kaiken yksin, vaikka työt on tarkoitettu kahdelle. Sillä ei olevrasismin kanssa mitään tekemistä, ettei haluta työskennellä kielitaidottomien kanssa. Se oli pointtini.
Jos minä alaikäisen potilaan edunvalvojana joudun sanelemaan hoitsulle epikriisin kun lääkäri ei osaa edes kunnolla lääketieteellistä englantia (saati että suomi olisi hallussa) kotimaisella klinikalla, jätän menemättä ko lääkärille. Oli rasismia tai ei.
Tuo ketjussa päivystävä alapeukuttaja-vastaanvänkääjä on kuin uhmaikäinen taapero tai teini, kaikesta pitää olla eri mieltä vaikka se ei olisi edes loogista tai järkevää.
Mutta kyllä mielesi muuttuu siinä vaiheessa, kun joudut asioimaan kielipuolen lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.
Minä vastustan ulkomailta hoitajien tuomista hoitajakriisin ratkaisemiseksi. Siksi että:
- on jo nähty että ihmiset lähtevät omalla riskillä, mahdollisesti isosti taloudellisesti panostaen, ja vasta Suomessa selviää kaiken maailman vaatimukset kielitaidosta ja työllistyminen ei olekaan varmaa
- on epäeettistä tuoda hoitajia maista joissa on itsessään pula hoitajista
- hoitajille maksetaan palkkaa joka ei todennäköisesti riitä perheenyhdistämiseen
- ulkomaisia hoitajia halutaan koska työolot suhteessa palkkaukseen ovat niin päin honkia ettei suomalaiset sitä halua; ei ole oikein tarjota samaa kuraa suuremmassa taloudellisessa hädässä oleville sen sijaan että korjaisi työoloja
- rekrytointi on harhaanjohtavaa ja epäeettistä, esim. Suomessa hoitotyötä mainostavassa materiaalissa ilmoitetaan palkka muodossa joka sisältää ylityöt, eli oletetaan lähdetään oletuksesta että ulkomailta tuleva hoitaja tekee kiltisti ylitöitä pärjätäkseen
Ulkomaalaisia vastaan minulla ei ole mitään. Ulkomaalaisten kohtelemista vähempiarvoisina on paljonkin, ja tämä hoitajakriisin ratkaisu ulkomailta massatuoduilla hoitajilla on samaa kategoriaa kuin jätekriisin ratkaiseminen kippaamalla meidän roskat kehittyviin maihin. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ketjussa päivystävä alapeukuttaja-vastaanvänkääjä on kuin uhmaikäinen taapero tai teini, kaikesta pitää olla eri mieltä vaikka se ei olisi edes loogista tai järkevää.
Mutta kyllä mielesi muuttuu siinä vaiheessa, kun joudut asioimaan kielipuolen lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.
Itse käyn mieluiten lääkärillä, jonne pääsen. Huonoin hoito on aina hoitajalla tai lääkärillä, jota ei ole ollenkaan.
On ulkomaalaistaustaisia hoitajia ollut jo vuosia monilla työpaikoilla. Toiset sulautuu työyhteisöön hyvin, toiset ehkä haluaa pitää etäisyyttä työkavereihin ja keskittyvät vahvemmin itse työhön.
Työyhteisöön he joka tapauksessa kuuluvat.
Minusta tuo rasismipuhe on mennyt jo liiallisuuksiin. "Peikkoja" nähdään sielläkin, missä niitä ei ole.
Miksi rasistien syrjiminen ei muka ole rasismia?
Hoitajaksi kun vain ei voi päästä kuka tahansa. Hoitotyössä on suuri vastuu ihmisestä ja työssä on varmistettava, että potilas tulee ymmärretyksi ja lääkesäätelyssä täytyy olla erinomainen kielitaito. Tuossa työssä ei ole varaa virheisiin.
Tehdään omat osastot, kun nykyään on muutenkin niin paljon tuota ulkomaan tuotetta siellä terveydenhuollossa asiakkaana, että nämä kielitaidottomat sitten hoitaa kykynsä mukaan niitä hengenheimolaisiaan ja suomalaiset hoitaa suomalaisia.
Koululääketiede ja monikulttuuri pois
Tulkoot vaikka Marsista kunhan kielitaito on riittävä.
Ei ole rasismia vaan ei jakseta kielipuolikollegoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä minkä värinen iho on tai missä syntynyt vaan kyse on kielitaidosta. Eikö sitä suostuta myöntämään, että heikko kielitaito vaarantaa potilasturvallisuuden ja teettää töitä enemmän niillä jotka osaavat kieltä. On ihan hullua, että hoitajien tietotyö, koulutus ja erilaiset Raportointijärjestelmät järjettömän hienoilla termeillä vaan lisääntyy samalla kun työyhteisön kielitaito romahtaa massiivisesti. Kyllä se on ongelma josta täytyy voida puhua ääneen. Lisäksi kyllä sekin on ongelma jos ei tunne vanhojen ihmisten erilaista kieltä ja suomen vanhaa kulttuuria esim vanhustenhoidossa. Vanhukset puhuvat eri tavalla kuin me, käyttävät eri sanoja osittain joilla omanlaisensa merkitykset. Kommunikaatio on tosi tärkeä missä tahansa terveysalan tai sosiaali-alan työssä.
Oisko ollut eilisessä Hesarissa kun joku älykäs kirjoitti, että pitäisi harkita sitä että terveydenhuollossa otettaisiin viralliseksi kieleksi englanti. Siis täällä Suomessa. Suomea ei tarvitsisi enää edes osata puhua, riittää että puhuu englantia.
Tää ois hyvä kaikki juntit kielitaidottomat koska ps oletetut päästäis kylmän pierun.
Viime kesänä tein töitä kolmen kielitaidottoman kanssa. Mukavia naisia ja yrittivät oppia töitä. Ei sujunut Suomi, ei englanti.
Yksi varsinkin oli aktiivinen. Otti olkapäästä ja viittoi kysyvästi. Kun en ymmärtänyt, otti kädestä kiinni ja näytti, että miten tämä hoidetaan.
Näytin hänelle ja siitä se lähti sujumaan.
Mutta kiirettä piti, kun omatkin työt piti hoitaa ja heidänkin kirjaukset.
Aija väsynyt olin kesän jälkeen, kun joka vuorossa oli kuelitaidoton työkaverina
Ei yllätä. Hoitsuja myrkyllisempiä työkavereita saa hakea. Itsellä on asiakkaan roolissa vain positiviisia kokemuksia muun taustaisista hoitajista. Kaikki ovat myös puhuneet selkeää suomea.
Vauvani oli vastasyntyneiden teho-osastolla, siellä oli virolaisia ja somaleja töissä, oikein päteviä ja mukavia.
Mulle on aivan sama minkä värinen mun työkaveri on, olkoon vaikka vihreä ja puhun kyllä englantia, mutta jos työkaveri ei ymmärrä suomen kieltä eikä työtehtäviään eikä osaa lukea, puhua ja kirjoittaa suomen kieltä, ei hän pysty työskentelemään sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa.
Miksi ei voi kirjata englanniksi?
Oletko ennemmin ilman työparia kokonaan? Kun sehän se vaihtoehto on.