Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: "20 lapsen vanhemmat päättivät, etteivät oppilaat mene enää kouluun - syynä yhden luokkatoverin käytös"

Vierailija
11.09.2023 |

"Parikymmentä turkulaisen alakoulun oppilasta on jäänyt kotiin tänään maanantaina luokassa esiintyvän väkivallan takia.

Ylen saamien tietojen mukaan yksi luokan oppilaista on käynyt toistuvasti luokkakaveriensa ja koulun henkilökunnan kimppuun. Ongelmat luokassa ovat jatkuneet viime syksystä saakka.

24 huoltajaa on allekirjoittanut kirjeen, jossa todetaan, etteivät lapset palaa kouluun ennen kuin koulu voi taata heille turvallisen oppimisympäristön. Kirjeessä vaaditaan myös koulua järjestämään etäopetusta niin kauan kuin tilanne on ratkaisematta.

Kirje on lähetetty maanantaina koulun rehtorille, Turun kaupungin johtaville viranhaltijoille, lapsiasiainvaltuutetulle sekä opetusministerille.

Väkivallantekoja on ollut viikoittain, jopa päivittäin. Purraan, hakataan, potkitaan ja heitetään esineitä. Joskus poliisitkin ovat käyneet koululla rauhoittelemassa tilannetta. Pelottaa, milloin joku tönäistään alas rappusista tai tapahtuu jotakin muuta vakavampaa, Ylen haastattelema isä kuvailee"

Ja sitten se oleellisin, eiköhän kaikki osaa päätellä mitä inkluusiolla tarkoitetaan
"Vanhemmat ovat sitä mieltä, että tilanne on seurausta inkluusiosta"

https://yle.fi/a/74-20049311

Kommentit (743)

Vierailija
621/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä erityislapsia on nykyään niin valtavasti? On nepsyä ja ties mitä, jolla oikeitetaan ties mikä käytös. "Meitin Viljamilla on autismi niin hän nyt ei vain siedä muita joten joutuu mätkimään turpaan."

heille pitää olla omat ryhmät

Vierailija
622/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiriintynyt poika joutuu vaihtamaan koulua. Tarvittiin näin julkinen juttu, jotta saatiin homma pakettiin. 

mikähän koulu otti tai joutui ottamaan

Toivottavasti pääsee kouluun, jossa voidaan hänen rajoitteensa ottaa huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin keskustelu on kuin rodunjalostuskeskustelua, jossa erityislapset halutaan vain pois, mutta ei haluta auttaa heitä, koska se maksaa.

Ikävä sävy näissä keskusteluissa jossa nepsyt ja heidän vanhemmat saavat rodunjalostus asenetta niskaansa.

ADHD ja vankilatilastot on mainittu.

Ilmeisesti siinä mielessä että adhd-lapsen voi laittaa suoraan vankilaan kulkematta velvollisuutta käydä koulua.

Vierailija
624/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raunistulan koulun rehtori pitäisi myös siirtää "toiseen" kouluun ja pian.923

Vierailija
625/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni nepsy eli ADHD vaan istuu linnassa. Korjaan; linnassa istuvista lähes kaikilla on ADHD. Mitäs tämä teille kertoo?

Linnassa istuvista murhaajista lähes kaikki ovat miehiä. Mitä tämä sinulle kertoo?

Miehet osallistuu myös eniten sotiin. Lähes 100% on miesten aloittamia.

Ennen ja nyt.

Miehissä on jotain sellaista.

Ennen oli pojille omat koulut.

Vierailija
626/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka saa ne kortit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaatte, on epätasapainoisia vanhempia , vanhempia, joilla ei elämänhallintaa.  Tuskin heillä taitoja kasvatukseen, rajojen laittoon. Huolenpitoon.  Siksi on epätasapainoisia, kurittomia, välinpitämättömia lapsia ja nuoria.  Toisten kiusaaminen ja väkivalta on järkyttävää, eikä sitä voi millään syyllä hyväksyä.

Suurin osa lapsista käyttäytyy normaalisti, vaikka kasvatus on vain päivällinen klo 19-21 välisenä aikana, kun vanhemmat pääsevät töistään. Joillain voi olla kotona vain mikroruoka odottelemassa.

Tämä on se realismi missä vanhemmat elää. Harvalla on varaa tehdä lyhyempää päivää jne.

Jokainen vanhempi tietää tämän sisimmissään, että todellisudessa jää se kasvatus aika vähäiselle määrälle. Viikonloppuna kerkeää sitten enemmän. Osan vanhemmista pitää silloinkin tehdä töitä. Erityisesti yrittäjillä on aika raskasta. Turha syyllistää vanhempia jos lapsi on oikeasti vaikea tapaus.

Voidaan suosiolla unohtaa nyt se teoreettinen kasvatus ja elämän realiteetit lasten kanssa. Käsi rehellisesti sydämelle. Tässä vain syyllistetään niitä vanhempia joilla on käytöshäiriöisiä lapsia.

Etsitään yksinkertaisia vikoja ja ulkoistetaan homma vanhempien niskoille.

Enemmistö lapsista ei aiheuta ongelmia vaikka ns. ideaali sössönsöö kasvatus jää rehellisesti sanottuna viikonloppuun.

Tää pitäisi muistaa kuitenkin. Lapset ottaa mallia muista lapsista ja ympäristöstään. Se vanhempien sössönsöö kasvatus on tosi vähäistä, kun laskee ne tunnit päivässä ja viikossa sen lapsen kanssa.

Työt vie niin suuren ajan elämästä, että turha syyllistää vanhempia joille on syntynyt huonosti käyttäytyvä lapsi. Se lapsi voisi olla kenellä tahansa. Mun omat lapset käyttäytyy onneksi kuin enkelit ja mun kasvatus on jäänyt hyvin vähäiselle. HE varmasti vain matkivat mua miten rauhallisesti oon sohvalla töiden jälkeen.

En edes jaksa töiden jälkeen riehua tai päästää pierua. Oon hiljaa ja luen uutiset. Sitten syön ja komennan hampaanpesulle. Jos jaksan niin luen iltasadun paitsi teinille, koska se ei todellakaan halua.

Sitten nukkumaan. Ei munkaan vanhemmat erityisesti mitenkään kasvattaneet mua mystisin menoin.

Elämä oli sitä että vanhemmat kävi töissä ja minä kävin koulussa. Siinäpä se ja jos aikaa oli, niin juteltiin.

Tuskin se on sen kummallisempaa ongelmakäytöslasten kotona.

Vastuu lapsen kasvatuksesta kuuluu vanhemmille, ja vain heille. Ei todellakaan voida puhua mistään ulkoistamisesta. Haloo, nyt valoja päälle siellä!

Vierailija
627/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella ajattelin, että joku kiihkolestaperhe, jos ovat 20 lasta pyöräyttäneet. 

Vierailija
628/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa hulluutta ja kus päisyyt selitellään rasismilla. Tätä tapaa työelämässäkin...kaikki muut ympärillä on rasteja vaikka itse käyttäytyy kun eläin.

Nää pitäis saada loppumaan.

Vierailija
629/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostavaa keskustelua kirjoitti:

Tämäkin keskustelu on kuin rodunjalostuskeskustelua, jossa erityislapset halutaan vain pois, mutta ei haluta auttaa heitä, koska se maksaa.

Ikävä sävy näissä keskusteluissa jossa nepsyt ja heidän vanhemmat saavat rodunjalostus asenetta niskaansa.

Ilmeisesti siinä mielessä että adhd-lapsen voi laittaa suoraan vankilaan kulkematta velvollisuutta käydä koulua.

Suomessa on nää 88 asenteet voimissaan ja päin helvettiä.

Tuota poikaa pitäisi auttaa ja palauttaa elämänsuunta raiteille.

Toivottavasti ei vain vaihda koulua ja suunnattomuus jatkuu. Huoli pitäisi olla nyt häirikköpojassa.

Luulisi että Turusta löytyisi ammattitaitoa ja osaamista yhden pienen ongelmatapauksen oikaisuun.

Tässä on nyt NÄYTÖN PAIKKA.

Vierailija
630/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaatte, on epätasapainoisia vanhempia , vanhempia, joilla ei elämänhallintaa.  Tuskin heillä taitoja kasvatukseen, rajojen laittoon. Huolenpitoon.  Siksi on epätasapainoisia, kurittomia, välinpitämättömia lapsia ja nuoria.  Toisten kiusaaminen ja väkivalta on järkyttävää, eikä sitä voi millään syyllä hyväksyä.

Suurin osa lapsista käyttäytyy normaalisti, vaikka kasvatus on vain päivällinen klo 19-21 välisenä aikana, kun vanhemmat pääsevät töistään. Joillain voi olla kotona vain mikroruoka odottelemassa.

Tämä on se realismi missä vanhemmat elää. Harvalla on varaa tehdä lyhyempää päivää jne.

Jokainen vanhempi tietää tämän sisimmissään, että todellisudessa jää se kasvatus aika vähäiselle määrälle. Viikonloppuna kerkeää sitten enemmän. Osan vanhemmista pitää silloinkin tehdä töitä. Erityisesti yrittäjillä on aika raskasta. Turha syyllistää vanhempia jos lapsi on oikeasti vaikea tapaus.

Voidaan suosiolla unohtaa nyt se teoreettinen kasvatus ja elämän realiteetit lasten kanssa. Käsi rehellisesti sydämelle. Tässä vain syyllistetään niitä vanhempia joilla on käytöshäiriöisiä lapsia.

Enemmistö lapsista ei aiheuta ongelmia vaikka ns. ideaali sössönsöö kasvatus jää rehellisesti sanottuna viikonloppuun.

Tää pitäisi muistaa kuitenkin. Lapset ottaa mallia muista lapsista ja ympäristöstään. Se vanhempien sössönsöö kasvatus on tosi vähäistä, kun laskee ne tunnit päivässä ja viikossa sen lapsen kanssa.

Työt vie niin suuren ajan elämästä, että turha syyllistää vanhempia joille on syntynyt huonosti käyttäytyvä lapsi. Se lapsi voisi olla kenellä tahansa. Mun omat lapset käyttäytyy onneksi kuin enkelit ja mun kasvatus on jäänyt hyvin vähäiselle. HE varmasti vain matkivat mua miten rauhallisesti oon sohvalla töiden jälkeen.

En edes jaksa töiden jälkeen riehua tai päästää pierua. Oon hiljaa ja luen uutiset. Sitten syön ja komennan hampaanpesulle. Jos jaksan niin luen iltasadun paitsi teinille, koska se ei todellakaan halua.

Sitten nukkumaan. Ei munkaan vanhemmat erityisesti mitenkään kasvattaneet mua mystisin menoin.

Elämä oli sitä että vanhemmat kävi töissä ja minä kävin koulussa. Siinäpä se ja jos aikaa oli, niin juteltiin.

Vastuu lapsen kasvatuksesta kuuluu vanhemmille, ja vain heille. Ei todellakaan voida puhua mistään ulkoistamisesta. Haloo, nyt valoja päälle siellä!

Kyllä tässä on selvästi siirretty ongelma suoraan ongelmalapsen vanhemmille ja he eivät ole saaneet apua ongelmaan koululta tai mistään muualtakaan taholta.

Tämähän on se ongelma kun vanhemmat eivät tavallisella kasvatuksella ole saaneet tuloksia aikaiseksi.

Tässä selvästi syyllistetään ongelmalapsien vanhempia.

Ja koulu ei kykene auttamaan, mutta silti meillä on pakollinen oppivelvollisuus. Valot päälle sulle.

Ei mulle tai ongelmalasten vanhemmille. Heillä tässä on ollut hätä.

Te ette voi käsittääkään millaista huolta ja kohtuutonta häpeää ongelmalapsi aiheuttaa omille vanhemmilleenkin.

Vierailija
631/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostavaa keskustelua kirjoitti:

Nyt et ihan ymmärtänyt. Täällä on mainittu ratkaisuehdotuksia, kuten erityisluokat ja -koulut. Se maksaa mutta se myös lisää oppimista ja kouluviihtyvyyttä. Samalla se auttaa kaikkia, erityisoppilasta, muita oppilaita ja opettajia.

Samalla se vähentää myös lasten päätymistä päihteiden ja rikosten tielle, koska heidät saadaan haaviin ja avun piiriin aiemmin. Ennaltaehkäisy tulee aina halvemmaksi kuin tuhojen korjaus.

Jos haluat ajatella sen rodunjalostuksena, niin ole hyvä vaan. Ajatuksesi on kuitenkin virheellinen ja asennoitunut siten, että nuo lapset olisivat jotenkin viallisia. Eivät he ole. He ovat lapsia, jotka tarvitsevat tukea ja rauhaa. Niitä asioita, joita normaalissa luokassa ei voida tarjota.

Vierailija
632/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden lasten koulutyö pysäytetty yhden riehujan takia. Näin Suomi reagoi ongelmiin. Kannattaisiko jo kokonaan luovuttaa kun ei tuosta enää tule mitään.

Vierailija
633/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo häirikkökoulu tulisi sulkea kokonaan?

634/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani nepsyt ovat kyllä lähinnä häirikön vastakohtia . Enimmäkseen siis.

tätönen 23

Vierailija
635/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilta tai kunnalta pitää saada apua jos opettaja ja vanhemmat eivät kykene tekemään muutosta.

Tällä on selkeä ennaltaehkäisevä apu ongelmatapauksen tulevaisuutta ajatellen.

Myös säästöjä tulee pidemmällä juoksulla.

Ei voida jätää pelkästään vanhemmille ja opettajalle ongelmaa hoitamatta.

Vierailija
636/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häirikkölapsi siirrettiin toiseen kouluun häiriköimään. Joko siellä on koululakko?

Vierailija
637/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sisäsiitoista porukkaa.

Vierailija
638/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Nyt tämä lapsi sit maalitauluna kaikille vaikka aikuisten mokahan tuo on.

Vierailija
639/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häirikkölapsi siirrettiin toiseen kouluun häiriköimään. Joko siellä on koululakko?

"Lapsen äiti kertoo, että lapsi aloittaa erityisentuen koulussa jo keskiviikkona."

Vierailija
640/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Nyt tämä lapsi sit maalitauluna kaikille vaikka aikuisten mokahan tuo on.

Kyllä, hyvin sanottu.