Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: "20 lapsen vanhemmat päättivät, etteivät oppilaat mene enää kouluun - syynä yhden luokkatoverin käytös"

Vierailija
11.09.2023 |

"Parikymmentä turkulaisen alakoulun oppilasta on jäänyt kotiin tänään maanantaina luokassa esiintyvän väkivallan takia.

Ylen saamien tietojen mukaan yksi luokan oppilaista on käynyt toistuvasti luokkakaveriensa ja koulun henkilökunnan kimppuun. Ongelmat luokassa ovat jatkuneet viime syksystä saakka.

24 huoltajaa on allekirjoittanut kirjeen, jossa todetaan, etteivät lapset palaa kouluun ennen kuin koulu voi taata heille turvallisen oppimisympäristön. Kirjeessä vaaditaan myös koulua järjestämään etäopetusta niin kauan kuin tilanne on ratkaisematta.

Kirje on lähetetty maanantaina koulun rehtorille, Turun kaupungin johtaville viranhaltijoille, lapsiasiainvaltuutetulle sekä opetusministerille.

Väkivallantekoja on ollut viikoittain, jopa päivittäin. Purraan, hakataan, potkitaan ja heitetään esineitä. Joskus poliisitkin ovat käyneet koululla rauhoittelemassa tilannetta. Pelottaa, milloin joku tönäistään alas rappusista tai tapahtuu jotakin muuta vakavampaa, Ylen haastattelema isä kuvailee"

Ja sitten se oleellisin, eiköhän kaikki osaa päätellä mitä inkluusiolla tarkoitetaan
"Vanhemmat ovat sitä mieltä, että tilanne on seurausta inkluusiosta"

https://yle.fi/a/74-20049311

Kommentit (743)

Vierailija
581/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kokee kiusaamisen sellaisenkin, kun joku häntä katsoo liian kauan ja joku, kun joku sattuu vaan kävelemään liian läheltä ohi. Joku vaan nauraa äänekkäästi ja toinen kuvittelee, sen nauravan juuri hänelle.

Koulukiusaamista on ollut kautta historian. Itse jouduin myös koulussa kiusatuksi,

mutta en ole siitä myöhemmin yhtään katkera, ajattelen vaan, tällaista tapahtuu.

Olen tavannut myöhemmin koulukavereita, eikä koskaan muistella pahalla koulu aikoja.

Voi että,ihanko sinua katsottiin pitkään?

Kokeileppa sitä että kengät katoavat ja kävelet sukkasiltasi bussiin. Ruokalassa lautasellesi syljetään. Kirjastonkirja otetaan repustasi ja tuhotaan. Äänestetään koulun rumimmaksi tytöksi.".Mutta hei,ei muistella pahalla!

Vierailija
582/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Näin täytyy toimia, jotta kiusaaminen saadaan kuriin. 👍

Tarkkailuluokat on saatava takaisin! Niitä tarvitaan nyky-Suomessa enemmän kuin koskaan aikaisemmin!

Sorry, EU kieltää ne.

Erotaan EU:sta. Ei meillä ole varaa sellaiseen hullutukseen!

"EU-komissio: Varautukaa 17–29 miljardin euron lisämenoon vuoteen 2027 mennessä.

EU-komissio antoi valtioneuvostolle heinäkuussa tiedonannon, jonka mukaan pelkästään kuluvalla budjettikaudella 2021–2027 elpymispaketin korkomenot ovat 17–27 miljardia euroa suuremmat kuin aiemmin on oletettu.

Komission tämänhetkinen ”indikatiivinen” arvio on 19 miljardia euroa loppukaudelle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/97a7eecf-c186-4879-9f71-ece1fe0c9…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisoinnista sain käsityksen että eroperhe josta toinen, oletettavasti miesoletettu ei ole halunnut lasta erityisen tuen luokalle vaikka sitä on tarjottu. Nyt sitten vasta sopu syntyi ja lapsi pääsee vihdoin tarvitsemaansa pienryhmään, jossa rauhallisempaa ym.

Eli vanhempien vika tämä on ollut, ei koulun.

Tsiisus!!!!

Vierailija
584/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
585/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä nykyistä vihervasemmistolaista meininkiä. Kaikkea kyllä osataan vastustaa  ja vain per verssejä asioita edistetään. 

Äänestä sitten kokkomusta,tollo

Vasemmistoa äänestämällä ei näytä korjaantuvan yksikään todellinen ongelma edes valittamalla. En siis oikein näe syytä äänestää noita vain siksi ettei ne ole kokoomus kun tässä olisi kuitenkin maan toimiminen tärkeämpää kuin politiikkojen lapselliset ideologiaväännöt.

Vasemmisto siis tarjoaa kansalle pelkkää ideologiaa. Saa nähdä mitä kokoomus tarjoaa persujen kanssa mutta ainakaan nuo ei ole vasemmisto (joka ei saa mitään aikaan) ja se on jo positiivista.

Selkiskö?

Eipä tuo ole mikään ihme.

1917 SDP ja muu vasemmisto hävisi Eduskunnan äänestyksen itsenäisyysjulistyksen esittämisestä, järjesti ulosmarssin Eduskunnasta ja aloitti sisällissodan saadakseen pysyä edelleen pyccän kainalossa! 

Hävittyään sisällissodan ja Suomen itsenäistyttyä ne yrittivät jatkuvasti toimia vieraan vallan eduksi saadakseen siltä selkänojaa omille pyyteilleen.

Tämän vieraan vallan kaaduttua 1991 ne liittivät laittomasti Suomen toiseen Kansojen Vankilaan vuonna 1995 ja tästä saamme kärsiä edelleen valtavien, järjenvastaisten menojen ja oman lainsäädännön polkemisen muodossa.

Vasemmisto ei pysty itsenäisyyteen. Se on aina toiminut ja tulee aina toimimaan Isänmaamme etua vastaan.

*

Presidentti Risto Ryti:

"Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi."

Vierailija
586/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

599. Suurin piirtein eka kerta, kun luen häiriköivän lapsen vanhemman myöntävän suoraan, että juuri hänen skidinsä on se muita terrorisoiva häirikkö. Yleensä omaa puolustetaan henkeen ja vereen tyyliin "eihän se meidän poika"...

Vierailija
587/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvä nyt kaikki vanhemmat kapinaan... kaikki väkivalta ja kaikki kiusaaminen pois kouluista tai koulut kiinni kunnes nämä asiat ovat kunnossa...

Jos väkivallan tekoja on jo tapahtunut niin vanhempien pitää nostaa rikossyyte rehtoria ja koulun johtokuntaa vastaan. Kannattaa ensin ilmoittaa tästä, eim kukaan halua joutua rikossyytteeseen, rehtori nyt viimeeksi

Vierailija
588/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia mielipiteitä joillakin. Kiusaaminen on eri asia kuin käytös jolle ei itse voi mitään. Ei nepsy välttämättä kiusatakseen hermostu. Joku arveli ettei hyväkäytöksinen kympin oppilas voi olla nepsy. Kyllä kuulkaas voi. Minulla on autistinen lapsi. Esimerkillisen hyvin käyttäytyvä, kohtelias, muut huomioonottava. Näin myös koulun aikuisten mielestä. Onneksi kuitenkin on päässyt pienryhmään, jossa hänen on helpompi opiskella. Ei ole kympin oppilas vaan ihan tavallista keskitasoa. Joku myös sanoi, että sairaalakoulu on vain somaattisesti sairaille. Kyllä siellä on luokat myös psyykkisesti oireileville. Paikkoja valitettavasti aivan liian vähän.

Eli en mä voi mitään et mä hakkaan muita ihmisiä, ku nepsy😅mä selitän, et kiusaajat on eri homma. Kaikkien täytyy kärsii, koska mä oon pipi pää...oikeesti?

Oon eri mutta miten sulle voi olla niin vaikea asia erottaa tahallinen toiminta tahattomasta? Ootko siis myös sitä mieltä, että jos vahingossa tönäiset jonkun tanssilattialla maahan ja tämä nyrjäyttää nilkkansa, niin sinulle kuuluu pahoinpitelytuomio?

Vierailija
589/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut kymmenien lasten vanhemmille! Ilman heidän joukkovoimaansa mikään ei olisi ko. koulussa muuttunut!

Vierailija
590/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä erityislapsia on nykyään niin valtavasti? On nepsyä ja ties mitä, jolla oikeitetaan ties mikä käytös. "Meitin Viljamilla on autismi niin hän nyt ei vain siedä muita joten joutuu mätkimään turpaan."

Vierailija
591/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

599. Suurin piirtein eka kerta, kun luen häiriköivän lapsen vanhemman myöntävän suoraan, että juuri hänen skidinsä on se muita terrorisoiva häirikkö. Yleensä omaa puolustetaan henkeen ja vereen tyyliin "eihän se meidän poika"...

No ei kyllä puolustella yleensä. Aika moinen yleistys.

Yleensä on niin että lasta on vaikea saada kuriin jo kotona ja mitkään keinot ei auta ja ei saa apua mihinkään ongelmiin.

On suuri epäonni että saa hankalan lapsen kohdalleen. Omat on onneksi niin vieraskoreita että osaavat käyttäytyä ja olla hiljaa koulussa, vaikka en ole kerinnyt heitä kasvattaa juuri yhtään.

Enin aika menee töissä ja illalla kerkeän vain moikata lapsia. On suuri epäonni vanhemmalle jos oma lapsi on sellainen temperamentiltaan ettei osaa olla yleisten normien mukaisesti.

Sanoisin että kasvatuksella tuskin on suurta merkitystä siinä miten lapset käyttäytyy.

Ei minuakaan ole tarvinnut kasvattaa. Olisin voinut kasvaa vaikka millaiseksi gansteriksi, kun vanhemmat olivat lähinnä viikonloppuvanhempia töidensä takia.

Suurin osa lapsista saa vapaan kasvatuksen, koska molemmat vanhemmat ovat iltamyöhään asti töissä ja lapsella on koko päivä vapaata aikaa toteuttaa itseään.

Vierailija
592/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä erityislapsia on nykyään niin valtavasti? On nepsyä ja ties mitä, jolla oikeitetaan ties mikä käytös. "Meitin Viljamilla on autismi niin hän nyt ei vain siedä muita joten joutuu mätkimään turpaan."

Ei ole yhtään enempää.

Nykyään ollaan niin länsimaistuneita ja vähemmän vasemmistolaisia. Nykyään ollaan yksilöllisempiä.

Jokainen tietää mistä pitää ja miten haluaa elää jo pienestä pitäen.

Paha siihen on kenenkään tulla sanomaan että syö nyt pinaattilettusi, kun lapsi tietää jo ettei pidä niistä.

Ja lapsi tietää länsimaissa että on tasa-arvoinen aikuiseen nähden ja ihminen siinä  missä muutkin.

Nämä opetetaan jo koulussa lasten päivän aikana. Lapsilla on oikeuksia ja he tietävät niistä.

Nykyään lapset on älykkäämpiä ja vähemmän kollektiivisia.

Pitäisikin miettiä mitä hyvää saa, että käyttäytyy hyvin. Kapitalismissa maksetaan hyvästä käytöksestä.

Jengitkin pyytää suojelurahaa että ei aiheuteta häiriöitä naapurustossa.

Vierailija
593/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkluusio ei ole mikään uusi keksintö. Vietiin lapsuuteni ja nuoruuteni 80-90 -luvuilla pikkukaupungissa, jossa ulkomaalaisia oli ehkä muutama hassu. Peruskoulussa kaikki olivat kantasuomalaisia, lukiossa oli kai yksi muualta tullut. Mutta yläaste oli yhtä helvettiä, kun joku valopää keksi sijoittaa suurimman osan tarkkislaisista normaaliluokkiin. Päivittäin sai pelätä kiusaamista ja paikkoja paskottiin ihan urakalla, reksi oli munaton nössö. Pari tyyppiä tiedän, jotka kiusattiin lähes suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle ja esim. mulle ja usealle muulle loppuelämän mielenterveysongelmat. Mä selvisin jotenkuten, jatkoin lukioon ja myöhemmin amk:hon, josta sain ammatin. Töitä on riittänyt aina. Nämä kantasuomalaiset häiriköt ovat kuka missäkin, enimmäkseen kai kiven sisässä, varhaiseläkkeellä tai puskevat koiranputkea.

Vierailija
594/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syy häiriköintiin on neurologinen, se lapsi kärsii itse tosi paljon. Tällaisen lapsen pitäisi olla pienessä ryhmässä, jossa erityisluokanope ja tarpeeksi monta ohjaajaa. Strukturoitu työjärjestys, ennakointi, apuvälineet. Tämä oppilas ei kestä hälyä, yhtäkkiä vaihtuvia tilanteita ja levottomuutta. Seurauksena on sitten jotain ikävää. Joillakin tavarat lentää, jotkut hakkaavat päätään seinään ja ikävimpänä toisen ihmisen mätkiminen. Kaikki luokassa kärsivät. Pienestä kiinni kaikki. Tällaisen oppilaan pitäisi päästä eikä suinkaan joutua erityisopetukseen. Vaan eivät päättävät ihmiset ymärrä.

Vierailija
595/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkluusio ei ole mikään uusi keksintö. Vietiin lapsuuteni ja nuoruuteni 80-90 -luvuilla pikkukaupungissa, jossa ulkomaalaisia oli ehkä muutama hassu. Peruskoulussa kaikki olivat kantasuomalaisia, lukiossa oli kai yksi muualta tullut. Mutta yläaste oli yhtä helvettiä, kun joku valopää keksi sijoittaa suurimman osan tarkkislaisista normaaliluokkiin. Päivittäin sai pelätä kiusaamista ja paikkoja paskottiin ihan urakalla, reksi oli munaton nössö. Pari tyyppiä tiedän, jotka kiusattiin lähes suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle ja esim. mulle ja usealle muulle loppuelämän mielenterveysongelmat. Mä selvisin jotenkuten, jatkoin lukioon ja myöhemmin amk:hon, josta sain ammatin. Töitä on riittänyt aina. Nämä kantasuomalaiset häiriköt ovat kuka missäkin, enimmäkseen kai kiven sisässä, varhaiseläkkeellä tai puskevat koiranputkea.

Minä kävin kouluni vuosina 1972-84 ja kaikesta lukemastani päätellen ne ajat taisivat olla suomalaisen koulun kultaisia vuosia. En voi olla muuta kuin kiitollinen syntymävuodestani!

Vierailija
596/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät olevasi nepsy tai vaikka vakavasti mielenterveyshaasteinen, ethän poi'i. Mukulasi todennäköisesti perii haasteesi ja on sitten häiriöksi muille. Kuten nyt Turussa nähtiin. Tai sitten se mukulasi liikkuu teininä astalon kanssa kaduilla muita hakkaamassa.

Vierailija
597/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät olevasi nepsy tai vaikka vakavasti mielenterveyshaasteinen, ethän poi'i. Mukulasi todennäköisesti perii haasteesi ja on sitten häiriöksi muille. Kuten nyt Turussa nähtiin. Tai sitten se mukulasi liikkuu teininä astalon kanssa kaduilla muita hakkaamassa.

Suuri osa nepsyistä on kilttejä ja hyvin käyttäyviä. Kuten minun lapseni. On kuulemma koko luokan parhaiten käyttäytyvä.

Vierailija
598/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella kovis kahdeksankymmentäluvun ja ysärin taitteissa.

Opettajina olivat samat hullut kuin omilla vanhemmilla aikoinaan.

Samat naamat rupsahtaneina ja sain nauttia näistä ilkeistä lurppanaamoista ennen heidän eläkkeelle siirtymistä. Kaikenlaisia suunsoittajia oli opettajienkin puolella ja varsinaisia vittuilijoitakin. Kuvittelivat itsensä paremmiksi ihmisinä ja ylemmiksi arvoasteikoltaan.

Isäni veljeä oli vedetty nyrkilla vatsaan jumppalan alakerrassa ja nostettu rivelyksistä seinään roikkumaan, niin että paita oli hajonut. Tiesin kaikki väkivallanteot seitkytluvulta ja uhrien nimiä sekä heidän tarinansa. Osasin kiristää väkivallantekijää, kun tämä iski silmänsä minuun ja "sukunimeeni".

Tiesin myös että kyseinen tapaus juo työaikana ja otin minäkin hörppyjä hänen viinapullosta, koka tiesin juopottelusta ja osasin uhkailla oikeista vivuista. Teko olisi ollut myös alaikäisen juottaminen kouluajalla humalaan rikos. Tapaus myös piti erityiskuulusteluja ainakin seitkytluvulla siten, että piti puhelinluetteloa poikien pään edessä ja löi nyrkillä puhelinluetteloa ettei tullut naamaan näkyviä jälkiä. Isäni veli kertoi että koki myöhemmin kovia päänsärkyjä pahoinpitelyistä puhelinluettelon iskeytyessä päähän.

Kuri oli äärettömän kovaa, mutta ei toiminut koviksiin ja ei toiminut minuunkaan. Kiusaajaopettaja ei saanut koskaan murrettua hurriganes-koviksia, eikä minuakaan!

Kunnioitus on ostettava. Muu on kommunismia ja on turha olettaa että vapaasti syntynyt ihminen käyttäytyy vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi hyvin jos kohdellaan kuin saastaa. Toiset syntyy koviksina ja pistää vastaan. Aikuiseksi kasvettuaan muuttuvat kunnon jätkiksi. Kaikki isäni veljet ovat työelämässä olleita ja nykyään eläkkeellä. Minäkin olen töissä ja eikä tullut linnakundia, vaikka on nahkatakki edelleen päällä ja kaulukset pystyssä! Erityisoppilaat on asia erikseen, heillä voi olla ongelmia aikuisenakin. Siihen on  hyvä puuttua ajoissa.

Opettajissakin on sellaista vanhan ajan fasismia ollut, että puututaan nuoren miehen kunniakkaaseen asenteeseen ja yritetään nujertaa ylpeys pois. Se on paha virhe ja siinä voi saada nenilleen pahasti.

Tätä tapahtuu edelleen. Nykyäänkin naputetaan lippalakista päässä ja purukumista jankutetaan myös verovaroilla. Kyse on yksilön oikeuksista pitää elimistössään purukumia ja lakkia päässä. Se ei kuulu opetukseen mitenkään. Tätä on edelleen ja tästä jankataan meidän verovaroilla opetusaikana.

Se ei kuulu opettajille lainkaan jos on lakki päässä ja purukumi suussa.

Tarinani opettaja on jo eläkkeensä nauttinut ja kuopattu. Rauha hänen muistolleen.

En pitänyt kyseisestä ihmisestä yhtään. Hän oli lasten hakkaaja. Me ei nykyään haluta että yliopistossa opetetaan opettajaopiskelijoille miten pahoinpidellään nuorista miehistä kunnia ja ylpeys pois.

Koska me halutaan että miehet tuntee itsensä ylpeiksi ja kunniakkaiksi. Sitä tarvitaan aikuisena paljon.

Opekoulutukseen ei kuulu pyövelimäinen militantti käyttäytyminen.

Tämä sen takia erikseen mainittuna, koska tiedän että osa fasisteista toivoo kouluun fyysistä kuria.

Nykyajan nuorten kanssa sillä saadaan vain koulusota aikaiseksi. Nuoret on nykyään itsetunnoltaan kovempia ja tietää oikeutensa. Jotenkin raskasta lukea että tarvittiin vanhemmilta tuollainen tempaus että asia muuttui. Minä vaan epäilen että muuttuiko mikään kuitenkaan. Tapaus on vain pintaraapaisu siihen mitä kouluissa tapahtuu ja on tapahtunut menneinä vuosikymmeninä.

Vierailija
599/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20049725

Äiti on iloinen koululakosta, nyt lapsi saa apua ja muut opiskella rauhassa. Isä oli se joka vastusti erityisluokkaa.

Vierailija
600/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus Ilta-Sanomat

Turkulaisessa alakoulussa väkivaltatilanteita aiheuttanut oppilas vaihtaa koulua, uutisoi Yle. Asiasta kertoo Ylelle oppilaan äiti.

Tilanne on ollut kohtuuton myös muille oppilaille. Olen hyvin tyytyväinen, että muut vanhemmat puuttuivat vihdoin tilanteeseen. Olen itse taistellut lapsen puolesta useamman vuoden, että hän saisi apua. Olen odottanut, että tulisi joku ulkopuolinen voima, joka saisi muutoksen liikkeelle, äiti kertoo Ylelle.

Luokan vanhemmat kirjoittivat aiemmin vetoomuskirjeen, jossa vanhemmat kertoivat lastensa pysyvän kotona niin kauan, että heille taataan lain vaatima turvallinen oppimisympäristö.

Iltalehden eilisessä haastattelussa luokkatoverin isä kertoi olleensa yhteydessä useisiin Turun kaupungin viranomaisiin, mutta mitään konkreettista ei ollut tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi