YLE: "20 lapsen vanhemmat päättivät, etteivät oppilaat mene enää kouluun - syynä yhden luokkatoverin käytös"
"Parikymmentä turkulaisen alakoulun oppilasta on jäänyt kotiin tänään maanantaina luokassa esiintyvän väkivallan takia.
Ylen saamien tietojen mukaan yksi luokan oppilaista on käynyt toistuvasti luokkakaveriensa ja koulun henkilökunnan kimppuun. Ongelmat luokassa ovat jatkuneet viime syksystä saakka.
24 huoltajaa on allekirjoittanut kirjeen, jossa todetaan, etteivät lapset palaa kouluun ennen kuin koulu voi taata heille turvallisen oppimisympäristön. Kirjeessä vaaditaan myös koulua järjestämään etäopetusta niin kauan kuin tilanne on ratkaisematta.
Kirje on lähetetty maanantaina koulun rehtorille, Turun kaupungin johtaville viranhaltijoille, lapsiasiainvaltuutetulle sekä opetusministerille.
Väkivallantekoja on ollut viikoittain, jopa päivittäin. Purraan, hakataan, potkitaan ja heitetään esineitä. Joskus poliisitkin ovat käyneet koululla rauhoittelemassa tilannetta. Pelottaa, milloin joku tönäistään alas rappusista tai tapahtuu jotakin muuta vakavampaa, Ylen haastattelema isä kuvailee"
Ja sitten se oleellisin, eiköhän kaikki osaa päätellä mitä inkluusiolla tarkoitetaan
"Vanhemmat ovat sitä mieltä, että tilanne on seurausta inkluusiosta"
Kommentit (743)
Kuten huomaatte, on epätasapainoisia vanhempia , vanhempia, joilla ei elämänhallintaa. Tuskin heillä taitoja kasvatukseen, rajojen laittoon. Huolenpitoon. Siksi on epätasapainoisia, kurittomia, välinpitämättömia lapsia ja nuoria. Toisten kiusaaminen ja väkivalta on järkyttävää, eikä sitä voi millään syyllä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Me tarvitsemme tätä inksluusiota koska työvoimapula. T. Pääaivopieruministeri Orpana ja työttömyydenedistämisministeri Satiainen
Vasemmistoliitto ja SDP taitaa kyllä olla syypäitä tässä.
Monikulttuuria käytännössä.. Jaffeja
Moni nepsy eli ADHD vaan istuu linnassa. Korjaan; linnassa istuvista lähes kaikilla on ADHD. Mitäs tämä teille kertoo?
Mahtava homma että asia ratkesi todennäköisesti kaikkien kannalta paremmalla tavalla. On kyllä oikeastaan suorastaan järkyttävää että tässä tapauksessa toinen vanhempi on omalla toiminnallaan ilmeisesti mahdollistanut tämän terrorin jatkumisen. Tapausta avanneelle lapsen äidille kiitos. Ei varmasti ole ollut helppoa, toivottavasti nyt mennään parempaan sielläkin suunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Moni nepsy eli ADHD vaan istuu linnassa. Korjaan; linnassa istuvista lähes kaikilla on ADHD. Mitäs tämä teille kertoo?
Linnassa istuvista murhaajista lähes kaikki ovat miehiä. Mitä tämä sinulle kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Inkluusio lienee kasvatustieteilijöiden idea, osa heistä vasemmistoa ja osa oikeistoa, osa jopa keskustaa. Se vaan, että tämä mitä Suomessa nyt on, ei ole sitä inkluusiota mitä nämä asiantuntijat ovat tarkoittaneet vaan eräänlainen säästöversio siitä, jossa inkluusion vaatimat lisäresurssit on jätetty antamatta ja vain dumpattu inkluusiolapsia muiden joukkoon.
Puhut siis aiheen vierestä jos kuvittelet tämän nykymeiningin olevan sitä mitä inkluusion kuuluisi olla.
Kasvatustieteilijöiden mukaan inkluusion piti tulla erityisluokkien säilyttämistä halvemmaksi. Lisäresurssien tarpeesta ja siitä että nykymeininki ei ole "oikeaa inkluusiota" alettiin jauhaa vasta kun huomattiin, että pieleen meni ja pahasti.
http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html
"Tuleeko inkluusio liian kalliiksi, onko siihen koskaan varaa? Lisääntyvää rahantarvetta käytetään usein perusteena torjua oppilaiden integrointi tavallisille luokille. Lainsäädäntö ei anna lupaa tällaisten perustelujen käyttöön (HE 309/ 1993). Väite on virheellinen myös siksi, että inklusiiviset järjestelmät on säännöllisesti havaittu muita halvemmiksi (Odom 2001; Pruslow 2003; YK, 2007)."
Vierailija kirjoitti:
Kuten huomaatte, on epätasapainoisia vanhempia , vanhempia, joilla ei elämänhallintaa. Tuskin heillä taitoja kasvatukseen, rajojen laittoon. Huolenpitoon. Siksi on epätasapainoisia, kurittomia, välinpitämättömia lapsia ja nuoria. Toisten kiusaaminen ja väkivalta on järkyttävää, eikä sitä voi millään syyllä hyväksyä.
Suurin osa lapsista käyttäytyy normaalisti, vaikka kasvatus on vain päivällinen klo 19-21 välisenä aikana, kun vanhemmat pääsevät töistään. Joillain voi olla kotona vain mikroruoka odottelemassa.
Tämä on se realismi missä vanhemmat elää. Harvalla on varaa tehdä lyhyempää päivää jne.
Jokainen vanhempi tietää tämän sisimmissään, että todellisudessa jää se kasvatus aika vähäiselle määrälle. Viikonloppuna kerkeää sitten enemmän. Osan vanhemmista pitää silloinkin tehdä töitä. Erityisesti yrittäjillä on aika raskasta. Turha syyllistää vanhempia jos lapsi on oikeasti vaikea tapaus.
Voidaan suosiolla unohtaa nyt se teoreettinen kasvatus ja elämän realiteetit lasten kanssa. Käsi rehellisesti sydämelle. Tässä vain syyllistetään niitä vanhempia joilla on käytöshäiriöisiä lapsia.
Etsitään yksinkertaisia vikoja ja ulkoistetaan homma vanhempien niskoille.
Enemmistö lapsista ei aiheuta ongelmia vaikka ns. ideaali sössönsöö kasvatus jää rehellisesti sanottuna viikonloppuun.
Tää pitäisi muistaa kuitenkin. Lapset ottaa mallia muista lapsista ja ympäristöstään. Se vanhempien sössönsöö kasvatus on tosi vähäistä, kun laskee ne tunnit päivässä ja viikossa sen lapsen kanssa.
Työt vie niin suuren ajan elämästä, että turha syyllistää vanhempia joille on syntynyt huonosti käyttäytyvä lapsi. Se lapsi voisi olla kenellä tahansa. Mun omat lapset käyttäytyy onneksi kuin enkelit ja mun kasvatus on jäänyt hyvin vähäiselle. HE varmasti vain matkivat mua miten rauhallisesti oon sohvalla töiden jälkeen.
En edes jaksa töiden jälkeen riehua tai päästää pierua. Oon hiljaa ja luen uutiset. Sitten syön ja komennan hampaanpesulle. Jos jaksan niin luen iltasadun paitsi teinille, koska se ei todellakaan halua.
Sitten nukkumaan. Ei munkaan vanhemmat erityisesti mitenkään kasvattaneet mua mystisin menoin.
Elämä oli sitä että vanhemmat kävi töissä ja minä kävin koulussa. Siinäpä se ja jos aikaa oli, niin juteltiin.
Tuskin se on sen kummallisempaa ongelmakäytöslasten kotona.
Häiriintynyt poika joutuu vaihtamaan koulua. Tarvittiin näin julkinen juttu, jotta saatiin homma pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo siitä ettei kotona ole edes yritetty hoitaa ongelmia. Koulussa ei ole saanut tarvitsemaansa tukea. Sen se kertoo.
Linnassa istuvilla on myös paljon epävakaita persoonallisuuksia. Se kertoo siitä, että lapsuudessa on tapahtunut jotain, joka on saanut persoonallisuuden kehittymään väärin.
Ja se, että suurin osa on miehiä, kertoo siitä, että miehillä on usein enemmän haasteita impulssikontrollissa ja tunteiden käsittelyssä.
Lähes kaikki vangit ovat kärsineet (lähi)väkivaltaa. Väkivalta synnyttää väkivaltaa ja jos lapsuudessa oppii, että nyrkeillä ja puukolla ratkaistaan riidat, niin tie vie vankilaan jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Missäs lapsen isä on?
Varmaan töissä.
Kuka saa ne kortit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lapsista käyttäytyy normaalisti, vaikka kasvatus on vain päivällinen klo 19-21 välisenä aikana, kun vanhemmat pääsevät töistään. Joillain voi olla kotona vain mikroruoka odottelemassa.
Tämä on se realismi missä vanhemmat elää. Harvalla on varaa tehdä lyhyempää päivää jne.
Jokainen vanhempi tietää tämän sisimmissään, että todellisudessa jää se kasvatus aika vähäiselle määrälle. Viikonloppuna kerkeää sitten enemmän. Osan vanhemmista pitää silloinkin tehdä töitä. Erityisesti yrittäjillä on aika raskasta. Turha syyllistää vanhempia jos lapsi on oikeasti vaikea tapaus.
Voidaan suosiolla unohtaa nyt se teoreettinen kasvatus ja elämän realiteetit lasten kanssa. Käsi rehellisesti sydämelle. Tässä vain syyllistetään niitä vanhempia joilla on käytöshäiriöisiä lapsia.
Enemmistö lapsista ei aiheuta ongelmia vaikka ns. ideaali sössönsöö kasvatus jää rehellisesti sanottuna viikonloppuun.
Tää pitäisi muistaa kuitenkin. Lapset ottaa mallia muista lapsista ja ympäristöstään. Se vanhempien sössönsöö kasvatus on tosi vähäistä, kun laskee ne tunnit päivässä ja viikossa sen lapsen kanssa.
Työt vie niin suuren ajan elämästä, että turha syyllistää vanhempia joille on syntynyt huonosti käyttäytyvä lapsi. Se lapsi voisi olla kenellä tahansa. Mun omat lapset käyttäytyy onneksi kuin enkelit ja mun kasvatus on jäänyt hyvin vähäiselle. HE varmasti vain matkivat mua miten rauhallisesti oon sohvalla töiden jälkeen.
En edes jaksa töiden jälkeen riehua tai päästää pierua. Oon hiljaa ja luen uutiset. Sitten syön ja komennan hampaanpesulle. Jos jaksan niin luen iltasadun paitsi teinille, koska se ei todellakaan halua.
Sitten nukkumaan. Ei munkaan vanhemmat erityisesti mitenkään kasvattaneet mua mystisin menoin.
Elämä oli sitä että vanhemmat kävi töissä ja minä kävin koulussa. Siinäpä se ja jos aikaa oli, niin juteltiin.
Kasvatus on ennen kaikkea vanhempien esimerkkiä. Heidän käytöksestään, tekemisistään ja puheistaan se lapsi ammentaa. Ei ulkopuolisten.
624: Näin on.Ilman rohkeita vanhempia turkulaiskoulussa moni lapsi saisi edelleen jännittää ja pelätä, milloin kiusaaja iskee kimppuun. Nyt on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kertooko se sitten siitä että koululaitos syrjii tietynlaisia ihmisiä ja yrittää työntää tietynlaiset ihmiset samasta jauhelihamasiinasta ulos kuin kaikki muutkin.
Koululaitos on tietynlaisille ihmisille ja vankila on myös tietynlaisille ja päinvastoin kuin Norjan vankilasysteemi, niin muissa maissa ei ole saatu hyviä tuloksia aikaan ja rikosten uusiutuminen on valtavaa suhteessa Norjan systeemiin.
Pitäisikö todeta että vankilatkaan ei toimi ja koulujärjestelmäkään ei toimi hyvin ja parantamisen varaa olisi monissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linnassa istuvista murhaajista lähes kaikki ovat miehiä. Mitä tämä sinulle kertoo?
Miehet osallistuu myös eniten sotiin. Lähes 100% on miesten aloittamia.
Ennen ja nyt.
Miehissä on jotain sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa ne kortit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus on ennen kaikkea vanhempien esimerkkiä. Heidän käytöksestään, tekemisistään ja puheistaan se lapsi ammentaa. Ei ulkopuolisten.
Kyllä se on koko ympäristön.
Lapset matkii ympäristöstä kaiken. Moni lapsi saattaa oppia ystävänsä vanhemmilta enemmän kuin omiltaan, mutta oppii kuitenkin. Ulkopuolisia ei tavallaan ole ihmiseläimellä tai ihmislapsilla.
Ulkopuolisajattelua ei ole. Kyse on laumasta.
Tästä tulee nyt kuva että lakko ja muiden vanhempien yhtenäisyys oli järjestetty siksi että tämä toinen osapuoli ymmärsi että oma lapsi nyt ei ihan oikeasti kuulu normaaliin luokkaan eikä haraa enää järjestelyä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Häiriintynyt poika joutuu vaihtamaan koulua. Tarvittiin näin julkinen juttu, jotta saatiin homma pakettiin.
mikähän koulu otti tai joutui ottamaan
Kyllä. Nepsyistä ne hiljaisimmat jää usein vaille opetusta, kun opettajat eivät huomioi tai huomaa heitä.
Ovat niin huomaamattomia. Tämä on suuri harmi, koska hiljainenkin kaipaa apua opinnoissaan, vaikkei uskaltaisi sitä ääneen sanoa.