Koulukiusatun perhe asensi videokamerat - MOT näki videot
On se kumma kun tuollaista sallitaan nykypäivän suomessa.
Kommentit (1761)
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen lopettamisesta. Omalla kohdallani olen saanut lapsiini kohdistuneen kiusaamisen loppumaan vain ja ainoastaan soittamalla suoraan jommalle kummalle kiusaajan vanhemmalle. Koulu ei auta yhtään. Toisinaan on käynyt niin, että vanhempi on ihan ymmällään soitosta, eikä tunne lainkaan porukkaa, missä lapsi pyörii. Toisinaan on toinen, ei puhelimessa ollut vanhempi, soittanut minulle jälkikäteen illemmalla aivan järkyttävän haukkumispuhelun (olen tästä sekoilusta tajunnut, että kotiasiat huonossa jamassa). Mutta joka kerta kiusaaminen on loppunut. Oleellista mielestäni on itse olla jämäkkä, asiallinen, rauhallinen, provosoitumaton ja faktatiedot hallussa kun ottaa yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Asiaan puuttuminen vanhempana viestii myös omalle lapselle, että asioihin voi vaikuttaa ja tämä lisää turvallisuuden tunnetta jo sinällään. Koulun toimet ja opettajien vastaukset yhteydenottoihin ovat olleet niin naurettavia ja hampaattomia, etten niitä viitsi edes listata. Ja tiedoksi - olen itsekin opettaja, mutta toisella kouluasteella.
Noinhan se pitää hoitaa eikä mitään lasuja ja rikosilmoituksia tehtailemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo kundit ei lopeta tuota kiusaamista ? Vanhemmat ei todennäköisesti ole puuttuneet asiaan eli eivät välitä mitä lapset tekee. Kiusaaminen mennyt jo todella pitkälle. Ollaan suomessa ja nuoriso saa tehdä mitä vaan. Varmasti löytyisi ihmisiä jotka kävisivät antaa pienen opetuksen noille idiooteille.
Kyllähän siellä on puututtu kun osa käynyt pyytämässä anteeksi. Ei varmasti lähde spontaania anteeksipyyntöä teiniltä.
Kehityskelpoiset ja kunnon vanhemmat on käyneet pyytämässä anteeksi. Tässäkin ketjussa on esimerkki vanhemmasta joka sitkeästi pitää kiusausringin pyörimässä kun teinit on kato niin pölhöjä ja 14-vuotiaana on vielä liian aikaista opettaa ei-sanaa... Muut teinit pelkää niitä yhden tai parin vanhemman prrrshedelmiä joille on kyllä sallittua heitellä kanamunia ja pyöriä kiusatun talon ympärillä. Eihän 14-vuotiaalta nyt mitenkään voi parempaa vaatia 🙄.
Hanki apua itsellesi, torvi! :D
Oletko kiusaajien puolella? Satuitko näperöimään ketjun tykkäystoimintojakin niin, ettei alapeukku tälle mahtavalle mielipiteellesi onnistu?
Olen lapsellisuuttasi ja tyhmyyttäsi vastaan. Taisi alapeukun toimimattomuuden syy olla siellä tuolin ja päätelaitteen välissä ;)
Ei ollut minun näppäimistöltä tuo. Jos olet joku noista vanhemmista tai muuten vastaava, muista että kun jotain tällaista sattuu, kaikki kyllä tietää kuka olet ja miten surkea ja keinoton vanhempi olet, vaikka kukaan ei siitä sulle viisaaasti mainitse sanaakaan. Varmaankin pershäiriösi saa kuvittelemaan jotain muuta mutta tämä on totuus asioista.
Vedä happea välillä, urpo! :D
Ettet vain olisi yksi niistä kiusaajista? Jotka ajattelevat olevansa voittamattomia. Kyllä se kuule tällä menoa kohta vanhempiesikin ylimielinen hymy hyytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tainneet kiusaajien äiskät ja iskät löytää tiensä tänne, sen verran hartaasti puolustellaan kiusaamista tyyliin "poJaT oN pOikiA". Jos on lusikalla annettu niin turha kauhalla vaatia.
Tietenkin. Niinhän se on tällä palstalla aina, kun joku esittää vähänkin eriävän näkökannan. Eihän se sitten voi kukaan muu olla kuin joku asianosainen. Huoh. Tämä palsta se ei koskaan petä tässäkään asiassa.
Joo, on tullut selväksi se eriävö mielipide että joukolla vainoaminen ja munien heittely talon seinään on ok. Mitä tästä opimme? Ehkä ihmisten kannattaisi vain rohkeasti mennä teikäläisten psykokakaroiden iholle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jos se kasvatus ei vaan kiinnosta ja/tai onnistu ja se on tullut selväksi niin kuin näytät kädestä pitäen. Ei mitään lyömistä tms tietenkään mutta jonkinlainen aikuisen ihmisen sakinhivutus kuitenkin. Mieluimmin minäkin sitä lasta kasvattaisin oikeasti toimivilla ja hyvän tuloksen tuottavilla keinoilla, mutta minkä teet kun se ei ole vaihtoehto ja tämä ihminen on ainoa mitä sille lapselle on eväiksi elämään annettu.
No mutta kultapieni. Käsitit nyt väärin. En ole puhunut omista lapsistani ja kyse ei ole ollenkaan minun lapsistani. Ja jäänkin odottamaan seuraavaa kommenttiasi, kuinka mukamas olen jonkun noiden lasten vanhempia. Et oikeasti tuon parempaan pysty.
Ei sillä ole väliä onko jutussa kyse sinun lapsista vai ei jos mielestäsi vainoaminen, ihailu ja räjäyttely on vain jotain poikien leikkiä ja sallittua. Lapsesi ovat joka tapauksessa mätiä ja sinun ei kuulu olla vanhempi. Ehkä lapsesi ovat vielä pieniä ja annat heidät oikeille huoltajille. Jos ovat jo teinejä niin rakta on se että poistamalla koko perheesi olisi kaikilla muilla parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo kundit ei lopeta tuota kiusaamista ? Vanhemmat ei todennäköisesti ole puuttuneet asiaan eli eivät välitä mitä lapset tekee. Kiusaaminen mennyt jo todella pitkälle. Ollaan suomessa ja nuoriso saa tehdä mitä vaan. Varmasti löytyisi ihmisiä jotka kävisivät antaa pienen opetuksen noille idiooteille.
Kyllähän siellä on puututtu kun osa käynyt pyytämässä anteeksi. Ei varmasti lähde spontaania anteeksipyyntöä teiniltä.
Kehityskelpoiset ja kunnon vanhemmat on käyneet pyytämässä anteeksi. Tässäkin ketjussa on esimerkki vanhemmasta joka sitkeästi pitää kiusausringin pyörimässä kun teinit on kato niin pölhöjä ja 14-vuotiaana on vielä liian aikaista opettaa ei-sanaa... Muut teinit pelkää niitä yhden tai parin vanhemman prrrshedelmiä joille on kyllä sallittua heitellä kanamunia ja pyöriä kiusatun talon ympärillä. Eihän 14-vuotiaalta nyt mitenkään voi parempaa vaatia 🙄.
Hanki apua itsellesi, torvi! :D
Oletko kiusaajien puolella? Satuitko näperöimään ketjun tykkäystoimintojakin niin, ettei alapeukku tälle mahtavalle mielipiteellesi onnistu?
Olen lapsellisuuttasi ja tyhmyyttäsi vastaan. Taisi alapeukun toimimattomuuden syy olla siellä tuolin ja päätelaitteen välissä ;)
Ei ollut minun näppäimistöltä tuo. Jos olet joku noista vanhemmista tai muuten vastaava, muista että kun jotain tällaista sattuu, kaikki kyllä tietää kuka olet ja miten surkea ja keinoton vanhempi olet, vaikka kukaan ei siitä sulle viisaaasti mainitse sanaakaan. Varmaankin pershäiriösi saa kuvittelemaan jotain muuta mutta tämä on totuus asioista.
Vedä happea välillä, urpo! :D
Ettet vain olisi yksi niistä kiusaajista? Jotka ajattelevat olevansa voittamattomia. Kyllä se kuule tällä menoa kohta vanhempiesikin ylimielinen hymy hyytyy.
Trollihan sinä taidat sittenkin olla. Jatka valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tainneet kiusaajien äiskät ja iskät löytää tiensä tänne, sen verran hartaasti puolustellaan kiusaamista tyyliin "poJaT oN pOikiA". Jos on lusikalla annettu niin turha kauhalla vaatia.
Tietenkin. Niinhän se on tällä palstalla aina, kun joku esittää vähänkin eriävän näkökannan. Eihän se sitten voi kukaan muu olla kuin joku asianosainen. Huoh. Tämä palsta se ei koskaan petä tässäkään asiassa.
Joo, on tullut selväksi se eriävö mielipide että joukolla vainoaminen ja munien heittely talon seinään on ok. Mitä tästä opimme? Ehkä ihmisten kannattaisi vain rohkeasti mennä teikäläisten psykokakaroiden iholle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jos se kasvatus ei vaan kiinnosta ja/tai onnistu ja se on tullut selväksi niin kuin näytät kädestä pitäen. Ei mitään lyömistä tms tietenkään mutta jonkinlainen aikuisen ihmisen sakinhivutus kuitenkin. Mieluimmin minäkin sitä lasta kasvattaisin oikeasti toimivilla ja hyvän tuloksen tuottavilla keinoilla, mutta minkä teet kun se ei ole vaihtoehto ja tämä ihminen on ainoa mitä sille lapselle on eväiksi elämään annettu.
No mutta kultapieni. Käsitit nyt väärin. En ole puhunut omista lapsistani ja kyse ei ole ollenkaan minun lapsistani. Ja jäänkin odottamaan seuraavaa kommenttiasi, kuinka mukamas olen jonkun noiden lasten vanhempia. Et oikeasti tuon parempaan pysty.
Ei sillä ole väliä onko jutussa kyse sinun lapsista vai ei jos mielestäsi vainoaminen, ihailu ja räjäyttely on vain jotain poikien leikkiä ja sallittua. Lapsesi ovat joka tapauksessa mätiä ja sinun ei kuulu olla vanhempi. Ehkä lapsesi ovat vielä pieniä ja annat heidät oikeille huoltajille. Jos ovat jo teinejä niin rakta on se että poistamalla koko perheesi olisi kaikilla muilla parempi olla.
Voi sua pientä raasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorille syyte ja ulos virasta.
Lapsella on subjektiivinen oikeus kouluavustajaan lain mukaan. Miksi tätä oikeutta ei ole käytetty? Asianmukaisesti koulutettu avustaja (ei tehtävään kouluttamaton työllistetty), olisi voinut turvata koko luokan turvallisen koulunkäynnin. Käsittämätöntä, että tilanteen on annettu jatkua näin pitkään.
Tuskin häiriköivä lapsi on suoriutunut yksinään oppivelvollisuuteen kuuluvista opinnoista. Koulun velvollisuus on turvata oireilevan lapsen opiskelu tarvittaessa avustajan tuella. Laiminlyömällä lainmukaisen avustajan palkkaamisen, koulu on aiheuttanut koko luokalle turvattoman ja ahdistavan ympäristön, jossa opetus ei ole voinut mitenkään toteutua.
Ei, kyllä nuo pojat on lähteneet parhaimpiin lukioihin mitä pääkaupunkiseudulta löytyy.
Jos tämä on varmaa tietoa niin kerro roskaporukalle terveisiä mitä muut ajattelee heidän epäonnistumisestaan eli siitä mitä ovat vanhempina.
Siis jotkut pyytänyt anteeksi ? Miksei kaikki ole pyytänyt? Täytyy sanoa kyllä on vanhemmissa vikaa kun eivät saa lapsia kuriin. Kuinka pitkälle tuonkin pitää mennä ennen kuin lastensuojelu ja poliisi ottavat asian vakavissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo vaikuttaa siltä että eristäytyminen vain eskaloi tilannetta ja samoin helikopterivanhemman pörräys siloittelemassa ja kauhistelemassa jokaista tölväisyä. Toivottavasti lukiossa menee paremmin eikä kaatunut homma heti nasujaisiin.
Minkä v.. nasujaisiin, ei kuulu suomalaiseen koulujärjestelmään.
Kuuluu Helsinkiläisiin perinteisiin. Kananmunaa päähän nasuille tms. pöljäilyä.
Pakko olla tullut aivan viime vuosina, ei kuulunut tuntemieni Helsinkiläisten lukioaikaan, joku halloween lookalike tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua pientä raasua.
Kannattaa kohdentaa sääli sinne missä sitä tarvitaan eli pakilan lapselle joista ei omat väljemmät välitä. Muuten niille olisi annettu kunnon eväät elämään, nyt selvästi jäänyt saamatta.
Tärkeä ulostulo perheeltä ja kiusaaminen pitää saada kitkettyä pois! Mielestäni tässä MOT:n jutussa ei ole Joonaksen yksityisyyttään suojeltu tarpeeksi! Pelkän etunimen muuttaminen ei auta. Lähinnä hänen tulevaisuuttaan mietin, jos toivotaan uutta alkua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen lopettamisesta. Omalla kohdallani olen saanut lapsiini kohdistuneen kiusaamisen loppumaan vain ja ainoastaan soittamalla suoraan jommalle kummalle kiusaajan vanhemmalle. Koulu ei auta yhtään. Toisinaan on käynyt niin, että vanhempi on ihan ymmällään soitosta, eikä tunne lainkaan porukkaa, missä lapsi pyörii. Toisinaan on toinen, ei puhelimessa ollut vanhempi, soittanut minulle jälkikäteen illemmalla aivan järkyttävän haukkumispuhelun (olen tästä sekoilusta tajunnut, että kotiasiat huonossa jamassa). Mutta joka kerta kiusaaminen on loppunut. Oleellista mielestäni on itse olla jämäkkä, asiallinen, rauhallinen, provosoitumaton ja faktatiedot hallussa kun ottaa yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Asiaan puuttuminen vanhempana viestii myös omalle lapselle, että asioihin voi vaikuttaa ja tämä lisää turvallisuuden tunnetta jo sinällään. Koulun toimet ja opettajien vastaukset yhteydenottoihin ovat olleet niin naurettavia ja hampaattomia, etten niitä viitsi edes listata. Ja tiedoksi - olen itsekin opettaja, mutta toisella kouluasteella.
Aikuisten oikeasti kuvittelet ettei tätä ole jo yritetty pahimpien kanssa. Noinhan se on varmasti ollut tilanne niillä vanhemmilla jotka on jutun tapauksessa pyytäneet anteeksikin lapsensa kanssa. Sitten on nää sun kaltaiset vähättelijät jotka ei edes näe mitään ongelmaa.
Kun kiusatut on saatu hengiltä niin lapset saavat olla rauhassa. Eiköhän Karhuryhmä voisi käydä ampumassa nämä pskiaissiat.
Vierailija kirjoitti:
Siis jotkut pyytänyt anteeksi ? Miksei kaikki ole pyytänyt? Täytyy sanoa kyllä on vanhemmissa vikaa kun eivät saa lapsia kuriin. Kuinka pitkälle tuonkin pitää mennä ennen kuin lastensuojelu ja poliisi ottavat asian vakavissaan.
Jos ei vaikka ollut aihetta? Nythän tiedetään vain toisen osapuolen kertomus. Vaikuttaa vähän siltä että tässä on tehty kärpäsestä härkänen ja vanhemman panikointi on vain huonontanut tilannetta. Ikävää mutta kaikki olisivat voineet toimia fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten oikeasti kuvittelet ettei tätä ole jo yritetty pahimpien kanssa. Noinhan se on varmasti ollut tilanne niillä vanhemmilla jotka on jutun tapauksessa pyytäneet anteeksikin lapsensa kanssa. Sitten on nää sun kaltaiset vähättelijät jotka ei edes näe mitään ongelmaa.
Siinä kun käy tuntemattomista lasua vääntämään niin taitaa se keskusteluyhteys kuivua jo siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosoikeudellisuuden ikärajaa pitää laskea, varsinkin jos teot ovat toistuvia. Alle 15v kohdalla voisi ensin poliisi antaa voimakkaan varoituksen,ja sitten teon toistuttua nuori joutuisi tekemään yhteiskuntapalvelua tms. Roskien keräämistä, julkisten vessojen siivoamista jne. Se olisi niille sopivan nöyryyttävää...
Tosiaan rikosoikeudellinen ikäraja kymmeneen vuoteen. Nuohan oikein kehuu, että vielä voin puolitoista vuotta tehdä rikoksia, eikä kukaan voi mitään. Lisäksi vanhemmat vastuuseen nuorempien rikoksista ja koululle oikeuksia muuhunkin kuin pään silittelyyn.
Taitaa olla paikalla jonkun kiusaajan vanhempi, kun noita alapeukkuja tulee, jos ehdottaa, että vanhemmat vastuuseen.
Niin taitaa. Siksi onkin hyvä mainita heidän tyhjäpäisistä joutopennuista ja heidän luuserivanhemmistaan.( jos voi vanhemmuudeksi edes kutsua)Sen edestään löytää, minkä taakseen luulee jättävänsä. Tässä tapauksessa häiritsee sekin, että jotkut" vanhemmat ", sanoneet myös lastensa joutuvan kiusatuksi jos vastustavat porukkaa!!! Tarpeeksi moni, jos olisi kääntynyt porukkaa vastaan "Joonaksen" puolelle, niin kiusaajat olisivat kutistuneet. Huonoa vanhemmuutta nuo selitykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin äidin nimellä ja kas kummaa: löytyi äitin neljän vuoden kitinä Iltikseen jostain lapsensa polkupyöräonnettomuudesta. Onkohan tämäkin taas niitä itkijänaisia, joiden lapsille aina sattuu ja tapahtuu.
Ihmettelen sitä miksi poliisi ei saanut mitään aikaiseksi, vaikka rikosilmoituksia tehtiin? Poliisilla oli ihan kuvaakin, mutta asia ei edennyt mihinkään. Oliko äiti tehtaillut noita rikosilmoituksia niin paljon, mutta poliisi ei nähnyt niissä mitään tutkittavaa?
Tuo kiusaaminen ei ole ok ja kun vielä menivät sinne pojan kodin nurkille. Mutta olen myös kuullut sellaisia kiusaamistapausta, että kiusaaja on valehdellut kaikkea mitä hänelle on tehty ja siitä tilanne on sitten lähtenyt eskaloitumaan. Kiusaajan äiti uskoi kaiken vaikka mitään sellaista ei ollut oikeasti edes tapahtunut.
Katsoitko ohjelman? Jossa kymmenpäinen nuorisojoukko hengaa sun kodin lähellä suunnitemissaan vahingoittaa sun kotia, mutta sitten jänustävät ja juoksevat pois. Mitäköhän poliisi voi tuolle jos tyypit on alle 15 v eikä varsinaista rikosta lopulta edes tapahtunut? Mutta miltä tuntuisi jos ne olis sun talon nurkalla valitsemassa jäämöhkälettä joka heitetään ikkunaan? Mistään tuosta jutusta ei ilmennyt että poika itse olisi kiusannut ketään. Kyllä se olisi toimittajalle selvinnyt jos niin olisi.
Niin, mitään rikosta ei sitten kuitenkaan tapahtunut. Missä tässä se ongelma oli? Ja jutun mukaan suurin osa nuoris perheineen on käynyt pyytämässä anteeksi niinkuin kuuluukin. Jonkun nuoren vanhempi ei sitten ole samaa mieltä uhrin kanssa mitä on oikeasti tapahtunut.
Ja kyllä, tuo uhri poika on voinut myös keksiä juttuja mitä hänelle on tehty ja sitten tilanne on karannut käsistä. Tiedän joskus niin käyneen. Tässä jutussa ei nyt vaan ollut mukana ketään toisia osapuolia, mutta toivon jonkun vanhemmista astuvan esiin ja kertovan miksi tilanne lähti eskaloitumaan. Ei oikeuta tuohon toimintaan, mutta aina se uhri ei ole sitä miltä näyttää.
Tulipalon sytyttäminen ja toisen omaisuuden räjäyttäminen ei ole rikollista? No ei ollut kaikkien vanhempien mielestä. Kenties se onkin sinun epäihminen joka siellä oli räjäyttämässä kun olet sitä mieltä ettei rikosta ole tapahtunut.
Perinteinen poikain kepponen pistää tykäri postilaatikkoon. Eihän se oikein ole mutta ihme panikointia taas...
Perinteisiä poikein kepposia kuten tyttöihin väkisin käyminen. Onnea sen raiskaajan kasvattamiseen. Toivottavasti perheesi kuolee kotinne sisään tulipaloissa niin maailmasta tulee vähän parempi paikka.
Että sellainen ylilyönti sieltä taas :D
Mistä muualta luulet että raiskaajia tulee? Tuollaisen kasvatuksen tuloksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vaikka ollut aihetta? Nythän tiedetään vain toisen osapuolen kertomus. Vaikuttaa vähän siltä että tässä on tehty kärpäsestä härkänen ja vanhemman panikointi on vain huonontanut tilannetta. Ikävää mutta kaikki olisivat voineet toimia fiksummin.
Miksi toinen osapuoli ei ole antanut haastattelua? Ehkä osaakin tarpeeksi hävetä sitä ettei kyvyt riittänyt edes lapsen kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia ilmeisesti jotkut eivät ole pyytäneet anteeksi, koska ovat sitä mieltä, että uhri on kiusannut heidän lastaan ja ovat sitten jo ihan oikeusjuttua viritelleet. Mikä sitten on totta ja mistä tämä kaikki on saanut alkunsa. Tuossa tilanteessa olisin itse vanhempana kuitenkin yrittänyt saada sovun syntymään, vaikka kiusaaminen olisi ollut molemmin puolista. En millään voi käsittää, että lietsotaan vaan vihaa enemmän ja enemmän. Olisin sitten vaan sanonut lapselle, että pysy sitten kaukana tuosta tyypistä ja itse asiassa noin ollaan meillä myös toimittu. En kyllä käsitä miten uhrin perhe ei ole harkinnut koulun vaihtoa. Tiedän, ei ole hänen tehtävänsä, mutta että yli kolme vuotta on ollut kiusaamista ja mitään konkreettista ei tapahdu. Koulukaan ei kuitenkaan ihan kaikkeen pysty vaikka tässäkin tapauksessa teki sen mitä laki sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toinen osapuoli ei ole antanut haastattelua? Ehkä osaakin tarpeeksi hävetä sitä ettei kyvyt riittänyt edes lapsen kasvattamiseen.
Onko edes kysytty? Koulu nyt ei voi asiaa sen tarkemmin kommentoida.