Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusatun perhe asensi videokamerat - MOT näki videot

Vierailija
11.09.2023 |

On se kumma kun tuollaista sallitaan nykypäivän suomessa.

https://yle.fi/a/74-20048619

Kommentit (1761)

Vierailija
1321/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen lopettamisesta. Omalla kohdallani olen saanut lapsiini kohdistuneen kiusaamisen loppumaan vain ja ainoastaan soittamalla suoraan jommalle kummalle kiusaajan vanhemmalle. Koulu ei auta yhtään. Toisinaan on käynyt niin, että vanhempi on ihan ymmällään soitosta, eikä tunne lainkaan porukkaa, missä lapsi pyörii. Toisinaan on toinen, ei puhelimessa ollut vanhempi, soittanut minulle jälkikäteen illemmalla aivan järkyttävän haukkumispuhelun (olen tästä sekoilusta tajunnut, että kotiasiat huonossa jamassa). Mutta joka kerta kiusaaminen on loppunut. Oleellista mielestäni on itse olla jämäkkä, asiallinen, rauhallinen, provosoitumaton ja faktatiedot hallussa kun ottaa yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Asiaan puuttuminen vanhempana viestii myös omalle lapselle, että asioihin voi vaikuttaa ja tämä lisää turvallisuuden tunnetta jo sinällään. Koulun toimet ja opettajien vastaukset yhteydenottoihin ovat olleet niin naurettavia ja hampaattomia, etten niitä viitsi edes listata. Ja tiedoksi - olen itsekin opettaja, mutta toisella kouluasteella.

Noinhan se pitää hoitaa eikä mitään lasuja ja rikosilmoituksia tehtailemalla.

Aikuisten oikeasti kuvittelet ettei tätä ole jo yritetty pahimpien kanssa. Noinhan se on varmasti ollut tilanne niillä vanhemmilla jotka on jutun tapauksessa pyytäneet anteeksikin lapsensa kanssa. Sitten on nää sun kaltaiset vähättelijät jotka ei edes näe mitään ongelmaa.

Siinä kun käy tuntemattomista lasua vääntämään niin taitaa se keskusteluyhteys kuivua jo siihen.

Siinä vaiheessa kun aletaan lasua tekemään keskustelut on keskusteltu jo ajat sitten. Ja susta nyt varmasti näkee viidessä minuutissa että keskustelu on täysin turhaa ja lasutkin varmasti hyvinkin tuttu käsite. Onnea vaan tulevaisuuteen, kun yhteiskunta lopulta hoitaa lapsesi kasvatuksen johon sinä et kyennyt.

Vierailija
1322/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siellä Länsi-Pakilassa on vialla? Kuulostaa karsealta.

Kuka tonne haluu enää muuttaa  ?  Ei ainakaan parempi väki jolla on lapsia.   Alkaa asuntojen hinta laskemaan radikaalisti.  Onko muuttumassa Myllypuroksi   ? Kiitos ei   tuonne asumaan lapsieni kanssa.

Me parempi väki jo asutaan täällä. Tuskin yksi juttu nyt tuota tulee muuttamaan, että tänne ei enää haluttaisi muuttaa. Koulu on tehnyt sen minkä on lain nojalla pystynyt tekemään. Kyllä se on nyt noiden apinoiden vanhemmat, joilla on avaimet käsissä. Ja sitä paitsi tuota koulua käyvät muutkin kuin länsi-Pakilan lapset.

Ikävää nimitellä muita apinoiksi. Ei todellakaan vanhemmalle sopivaa kieltä.

Vielä ikävämpää on että yhtä kiusaa puoli koulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelijä, mieti jos olisit tähän ketjuun käyttämäsi ajan sijaan lukenut vaikka mll:n matskuja teineistä ja varmasti on netti muutenkin pullollaan kaikenlaisia opetusmateriaaleja lasten ja teinien kasvatuksesta. Jos vaivautuisit vanhempainiltaan, sielläkin jaettiin jotain lappuja. Sen sijaan roikut täällä hokemassa miten kananmunien heittely ihmisten talojen päälle ei ole mikään ongelma. Ihmiset kuule toivoo että niille sun lapsille olisi tarjolla pikkasen parempia eväitä elämään kuin tämä.

Vierailija
1324/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jotkut pyytänyt anteeksi ? Miksei kaikki ole pyytänyt? Täytyy sanoa kyllä on vanhemmissa vikaa kun eivät saa lapsia kuriin. Kuinka pitkälle tuonkin pitää mennä ennen kuin lastensuojelu ja poliisi ottavat asian vakavissaan. 

Sen takia ilmeisesti jotkut eivät ole pyytäneet anteeksi, koska ovat sitä mieltä, että uhri on kiusannut heidän lastaan ja ovat sitten jo ihan oikeusjuttua viritelleet. Mikä sitten on totta ja mistä tämä kaikki on saanut alkunsa. Tuossa tilanteessa olisin itse vanhempana kuitenkin yrittänyt saada sovun syntymään, vaikka kiusaaminen olisi ollut molemmin puolista. En millään voi käsittää, että lietsotaan vaan vihaa enemmän ja enemmän. Olisin sitten vaan sanonut lapselle, että pysy sitten kaukana tuosta tyypistä ja itse asiassa noin ollaan meillä myös toimittu. En kyllä käsitä miten uhrin perhe ei ole harkinnut koulun vaihtoa. Tiedän, ei ole hänen tehtävänsä, mutta että yli kolme vuotta on ollut kiusaamista ja mitään konkreettista ei tapahdu. Koulukaan ei kuitenkaan ihan kaikkeen pysty vaikka tässäkin tapauksessa teki sen mitä laki sallii.

Voi, jumalauta, että ihminen voi olla dorka. Et ole katsonut dokumenttia tai et omista mitään ymmärrystä.

Vierailija
1325/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jotkut pyytänyt anteeksi ? Miksei kaikki ole pyytänyt? Täytyy sanoa kyllä on vanhemmissa vikaa kun eivät saa lapsia kuriin. Kuinka pitkälle tuonkin pitää mennä ennen kuin lastensuojelu ja poliisi ottavat asian vakavissaan. 

Sen takia ilmeisesti jotkut eivät ole pyytäneet anteeksi, koska ovat sitä mieltä, että uhri on kiusannut heidän lastaan ja ovat sitten jo ihan oikeusjuttua viritelleet. Mikä sitten on totta ja mistä tämä kaikki on saanut alkunsa. Tuossa tilanteessa olisin itse vanhempana kuitenkin yrittänyt saada sovun syntymään, vaikka kiusaaminen olisi ollut molemmin puolista. En millään voi käsittää, että lietsotaan vaan vihaa enemmän ja enemmän. Olisin sitten vaan sanonut lapselle, että pysy sitten kaukana tuosta tyypistä ja itse asiassa noin ollaan meillä myös toimittu. En kyllä käsitä miten uhrin perhe ei ole harkinnut koulun vaihtoa. Tiedän, ei ole hänen tehtävänsä, mutta että yli kolme vuotta on ollut kiusaamista ja mitään konkreettista ei tapahdu. Koulukaan ei kuitenkaan ihan kaikkeen pysty vaikka tässäkin tapauksessa teki sen mitä laki sallii.

Voi, jumalauta, että ihminen voi olla dorka. Et ole katsonut dokumenttia tai et omista mitään ymmärrystä.

Tietenkin olen dorka. Olen vaan kuullut tuota juttuu.

Vierailija
1326/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden kiusaajien puolustelijat ja vähättelijät on näitä Näkkäläjärviä (joka osallistui siis poikajoukossa kissaperheen kidut-amiseen). Ainoa, mikä kiinnostaa, on oma ja oman jälkeläisen valtaan ja rahaan pääsy. Siksi niitä kiusaajia ei saisi rangaista.

Kun aikuisten maailmassa ei saada edes yhtä Näkkäläjärveä kuriin, kun löytyy niin paljon selkärangattomia tossuja, niin ei tietenkään lapsiakaan saada kuriin.

Työpaikkakiusaamistakaan ei saada kuriin juuri näiden tossujen takia, jotka nuolevat kiusaajia. Aikuiset ihmiset!

Vierailija
1327/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä ulostulo perheeltä ja kiusaaminen pitää saada kitkettyä pois! Mielestäni tässä MOT:n jutussa ei ole Joonaksen yksityisyyttään suojeltu tarpeeksi! Pelkän etunimen muuttaminen ei auta. Lähinnä hänen tulevaisuuttaan mietin, jos toivotaan uutta alkua..

Samaa juuri mietin!!

Vierailija
1328/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan Odinin sotilaista apua? Mihin muuten Soldiers of Odin on kadonnut?

Kysy vaikka siltä venäläiseltä odinilta, joka juuri napattiin Helsinki-Vantaalla epäiltynä sotarikoksista. Ei kai kukaan vakavissaan usko, että jotkut odinit voisivat tällaisessa auttaa?

Vierailija
1329/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Älä yritä kääntää asioita väärinpäin. Taidat olla jonkun luuseripennun vanhempi. Vihaa tässä ei lietsonut muut kuin nuo luuseripennut.

Vierailija
1330/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajien kuvat nettiin, auttasko? Myös heidän vanhempien.

Ihmeellisen hiljaa täällä ollaan. Edes minfosta ei löytynyt nimiä vaikka yleensä sieltä ja ylikseltä löytyy samantein.

Koska tekijät valkoihoisia ja vieläpä ns. hyvistä perheistä.

Siksi öyhöt on hiljaa.

Työnantajavalta on kipannut tänne musut.

Vierailija
1331/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kuulin radion uutisista, että poliisin mukaan useilla lapsilla on varusteena myös vii__dakko_veitsiä tai retki__kir__veitä. Siis missä on vanhempien vastuu??? 

Vierailija
1332/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Älä yritä kääntää asioita väärinpäin. Taidat olla jonkun luuseripennun vanhempi. Vihaa tässä ei lietsonut muut kuin nuo luuseripennut.

Rauhoitu nyt jo. Sorry, jos tuo juttu ei nyt sopinut sinun pirtaasi, mutta kyllä se asia noin on kuin kirjoitin. Ei se minun vikani ole, jos jonkun vanhempi näkee asian eri tavalla kuin uhrin perhe ja pitää uhria kiusaajana.

Vierailija
1333/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on kuvattu viime keväänä ja julkaistaan vasta nyt. Varmaankin syynä se että Joonas saisi aloitettua lukion rauhassa.

Vierailija
1334/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on aina kauhea asia varsinkin lapsilla. Mutta toimittajan tapa kirjoittaa antaa kyllä todella omituisen kuvan hänen arvomaailmastaan.

"Joonaksen perheen asuinalue Helsingissä on tunnettu hyvätuloisten omakotitaloalueena. Tulotaso on korkea, työttömyys matalaa, asuntojen neliöluvut suuria ja väki Helsingin koulutetuinta.

Alue vaikuttaa vierailijan silmissä rauhalliselta ja idylliseltä, mutta silti monessa postilaatikossa tai aidassa on kiinni tarra tai kyltti, joka kertoo valvontakameroista. Niin myös Joonaksen perheellä."

Siis onko se toimittajan mielestä jotenkin vakavampi asia että hyvätuloisten lasta kiusataan? Köyhiä lapsia nyt kuuluukin kiusata mutta ei nyt sentään tällaisella alueella asuvia? Oma lapsuuteni ja nuoruuteni oli tällaista jo 25v sitten. Mutta nyt se on kauheaa kun ongelmat alkaa vyöryä lähiöistä rikkaiden alueille?

Vierailija
1335/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioihin puuttuja kirjoitti:

Omassa asuinympäristössä kiusaaminen laajeni ongelmaksi sen jälkeen kun uusi varakkaiden asuinalue rakennettiin entisen ns tavallisen alueen viereen. Harva se päivä näkee näitä rajattomia ja röyhkeitä pikkupoikia kiusaamassa jotakuta. Joskus olen pysähtynyt ja kysynyt " onko kaikki ok", kun näyttää vähän arveluttavalta tuo meininki. Esim joku on maassa tai puheet ovat kiusaamista. Sakki on hajaantunut, saa nähdä uskaltaako tämmöistä puuttumista enää tehdä. Täytyy myöntää että luulin aiemmin väkivaltaisen kiusaamisen olevan ongelma vähävaraisilla alueilla. Isommat ongelmat näyttävät kuitenkin olevan siellä minne miljoonataloja on rakennettu. Näin Oulussa.

Missä päin sellaisia alueita Oulussa on?

Vierailija
1336/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, kiusaajien vanhemmat löytäneet keskusteluun. Penskat saa tehdä ihan mitä niitä huvittaa, hengen viemisessäkö se raja menee, mistä voi jotain rangaistusta harkita? Pistää kyllä vihaksi näin syvä piittaamattomuus. Mitä keinoja ihmiskunnalla on ratkaista isoja yhteisiä ongelmia, kun lapset kasvatetaan tietoisesti mahdollisimman röyhkeiksi ja itsekkäiksi kuspoiksi?

Minkä taakseen jättää sen edestään löytää, napsahtaa omaan nilkkaan jossakin vaiheessa ihan varmasti. Rajat on rakkautta, suurta rakkautta.

Vierailija
1337/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu nyt jo. Sorry, jos tuo juttu ei nyt sopinut sinun pirtaasi, mutta kyllä se asia noin on kuin kirjoitin. Ei se minun vikani ole, jos jonkun vanhempi näkee asian eri tavalla kuin uhrin perhe ja pitää uhria kiusaajana.

Älä ole naivi. Tottakai lapset yrittää selittää asiat itselleen parhain päin ja sen seurauksena vanhemmat vain silittää päätä. Sanotaan nyt että Joonas olisi itse kiusaaja, mistä jutussa ei ollut kerrassaan mitään merkkejä, ratkaisu olisi silloinkin se että nostetaan kissa pöydälle ja käydään ne keskustelut Joonaksen ja hänen vanhempien kanssa. EI niin että hei tehän voisitte mennä joukolla mölisemään Joonaksen kodin nurkille ja uhkailla sieltä ja heitellä taloa munilla ja räjäytellä postilaatikoita ja jahdata poikaa ja pikkuveljeä koulusta kotiin. Mikään näistä asioista ei ole hyväksyttävä missään tilanteessa.

Vierailija
1338/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on aina kauhea asia varsinkin lapsilla. Mutta toimittajan tapa kirjoittaa antaa kyllä todella omituisen kuvan hänen arvomaailmastaan.

"Joonaksen perheen asuinalue Helsingissä on tunnettu hyvätuloisten omakotitaloalueena. Tulotaso on korkea, työttömyys matalaa, asuntojen neliöluvut suuria ja väki Helsingin koulutetuinta.

Alue vaikuttaa vierailijan silmissä rauhalliselta ja idylliseltä, mutta silti monessa postilaatikossa tai aidassa on kiinni tarra tai kyltti, joka kertoo valvontakameroista. Niin myös Joonaksen perheellä."

Siis onko se toimittajan mielestä jotenkin vakavampi asia että hyvätuloisten lasta kiusataan? Köyhiä lapsia nyt kuuluukin kiusata mutta ei nyt sentään tällaisella alueella asuvia? Oma lapsuuteni ja nuoruuteni oli tällaista jo 25v sitten. Mutta nyt se on kauheaa kun ongelmat alkaa vyöryä lähiöistä rikkaiden alueille?

Kummallinen kuvitelma, että rikkaiden alueet olisi ikinä olleet kiusaamisvapaita alueita.

Vierailija
1339/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka yleinen käsitys on, että korkeasti koulutetut ja työelämässä menestyneet vanhemmat ovat "kunnon vanhempia", niin ei saisi unohtaa, että nimenomaan monista hyväpalkkaisista statusammateista löytyy paljon narsis-eja, psyko-aatteja ja muuten vaan kylmiä, ahneita ihmisiä. Esimerkkinä juristit.

Tietyt työtehtävät vaativat kylmyyttä ja vallan/rahan jatkuvaa häikäilemätöntä tavoittelua, joten nämä ihmiset ovat tietenkin kotonakin kylmiä. Tietenkin. Ja se kylmyys siirtyy (ja usein periytyykin osittain) lapsiin.

Joten ei ole mikään ihme, että monien juristien, virkamiespomojen, rahoitusalan ammattilaisten ja toimitusjohtajien lapset ovat itsekin kusipäitä.

T. KTM

Vierailija
1340/1761 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kuulin radion uutisista, että poliisin mukaan useilla lapsilla on varusteena myös vii__dakko_veitsiä tai retki__kir__veitä. Siis missä on vanhempien vastuu??? 

Vanhemmat antaa lapsille nuo varusteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi