Onko 900e vuokra liikaa yhdelle
pk-seudulla?? 54 neliötä, kaksio. Tulot käteen 2400e/kk.
Kommentit (39)
Olen AP:n kanssa samaa mieltä - nyt on ehdottomasti hymiön paikka!
Helsingissä taitaa olla aika normaali, mutta muualla Suomessa todella korkea. Esimerkkinä: tienaan nettona suurin piirtein tuon saman, mutta vuokra on 400 euroa kuussa sekä 24:en euron vesimaksu. Työpaikka on alle kilometrin päässä.
Yks tuttu katsoi uusia yksiöitä Lumolla vai Satollakohan oli, yli 800€/kk oli yksilöiden vuokrat ja nämä aika lähellä Helsingin keskustaa, mutta kuitenkin selvästi ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
On edullinen, jos on uusi ja pääkaupunkiseudulla.
Vähiten mä luotan uusiin taloihin.
Varsinkin niiden parvekkeisiin.
Mulla on sama vuokra jasamat nettotulot, mutta elätän lisäksi 17-vuotiasta. Hyvin pärjäät.
Maksan as.lainaa ja yhtiövastiketta n. 1000 e kuussa. Kallista mutta loppujen lopuksi kämppä jää minulle, ei mene rahat vuokraisäntien taskuihin. Kärvistellään nyt, sit eläkkeellä helpottaa.
Kattonut vierestä kun tutulla vuokra tuollainen ja sillä menee siis 50% palkasta vuokraan Ei pk-seutu edes..höveli rahan käyttäjä..
Sulla sentään isompi palkka joten voi harkita
Vierailija kirjoitti:
Maksan as.lainaa ja yhtiövastiketta n. 1000 e kuussa. Kallista mutta loppujen lopuksi kämppä jää minulle, ei mene rahat vuokraisäntien taskuihin. Kärvistellään nyt, sit eläkkeellä helpottaa.
Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää etteivät kaikki ole samassa tilanteessa kuin sinä? Ei välttämättä halua tai saa asuntolainaa, tai saa mutta asuntoihin on sitten sijaittava jossain hevonkuusessa.
Vesi 20 e/kk. Ei saunaa , taloyhtiösauna on. Lasitettu parveke on asunnossa.
T. Ap.
Jos haluaa asua kaksiossa, niin ei sitä ton alle oikein saa. Jos ei nyt ole hirveä läävä tai jotain muuta vialla, sit tietty saa edullisempiakin tai jos käy hirveä tuuri ja saa kaupungin asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää etteivät kaikki ole samassa tilanteessa kuin sinä? Ei välttämättä halua tai saa asuntolainaa, tai saa mutta asuntoihin on sitten sijaittava jossain hevonkuusessa.
Varsinkaan niin suurta lainaa, että siitä joutuu tonnin maksamaan kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Aina näihin ketjuihin työntyy velkapersemuumit jeesustelemaan omistusasumisen ihanuudesta 😂
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnon kulut eivät lopu koskaan, ja niistä eroon pääseminen vaatii yleensä tuhansien eurojen työntämisen jonkun geelitukkaisen kiinteistökoijarin taskuihin ja hinnan määrittää kulloinenkin markkina. Nollakorkojen aika ei enää tule palaamaan ja taloyhtiöiden konkurssiaalto on vasta tulossa. Remontit (oman asuntosi ja taloyhtiön), vastike, mahdollinen arvonalenema, kodinkoneet, kaikki ovat sinun vastuullasi 100% nyt ja aina niin kauan kuin asunnon omistat. Myös asunnon kaikki virheet vuosikausia sen jälkeenkin kun olet siitä erooon päässyt.
Omistaminen voi olla hieno ja kannattava juttu, useimmille se on kuitenkin vuosikymmenien tai loppuiän taakka. Suomalaisissa elää sitkeästi slaavilainen sokea omistusasumisen ihannointi.
Mulla on Punavuoressa asunto vuokralla. 35 neliötä, 800 e . Aina on ollut tulijoita
Vierailija kirjoitti:
Aika kallis. Oma asuntolainani on pienempi ja sitä vastaan asun 70 neliön pikkutalossani omalla puutarhalla. Jos asut viisi vuotta 900 euron vuokralla, tulet heittämään kankkulan kaivoon 54.000 euroa.
Ei se nyt kankkulan kaivoon mee. Sillä saa kuitenkin katon päänpälle ja kodin. On vapaa muuttamaan koska vaan pois eikä tarvitse ottaa velkaa asuntoon ja tyytyä ehkä huonompaan. Vuokralla Asuminen on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkaan niin suurta lainaa, että siitä joutuu tonnin maksamaan kuussa.
Eikös tuossa ollut jo vastikekin mukana. Toki korko menee pankille, eikä sitä takaisin saa. Ja toisaalta, kun löytää edullisen vuokra-asunnot, niin saattaa asua halvemmalla kuin vastike+lainan lyhennys+korko.
Esimerkiksi meillä kaikki asumiskulut, siis vuokra (sis veden)+sähkö+autopaikka+sauna on yli 500€ halvempi kuin, että omistaisimme asunnon ja maksaisimme vastike+autopaikka+sauna+sähkö+lainan lyhennys+korko yhdistelmää. Eli pystymme joka kk sijoittamaan/säästämään/käyttämään 500€ enemmän.
Mistä löydät noin halvalla? Itse löysin 33 neliön yksiön 850 eurolla (+ vesi, sähkö ja vakuutus eli yhteensä noin 1000 e/kk).