Terveyskeskuksessa asioinnista tietävät, labroista kysymys
Pitääkö aina käydä lääkärin vastaanotolla että pääsee verikokeeseen? Olen käynyt lääkärillä puolisen vuotta sitten ja rauta ei ollut sopivalla tasolla. Olen syönyt rautaa siitä lähtien ja haluaisin tsekata onko vaikuttanut mitenkään (oireiden perusteella ei välttämättä). Pitääkö mun kysyä aikaa lääkärille, vai voiko kontrolliin päästä tapaamatta lääkäriä välillä?
Kommentit (12)
Hoitaja on kirjoittanut mulle lähetteet monenlaisiin verikokeisiin tk:ssä.
Tutkimuksia voi myös ostaa itse ilman lähetettä. Olisiko ne yleensä parin kympin luokkaa, osa halvempia, osa kalliimpia. Ystäväni käy näin labroissa koska raskaus romahdutti arvoja, mutta lääkäri ei näe tarpeellisena tutkia.
Juu, onhan tuo toinen vaihtoehto mennä yksityiselle jos tk:ssa ei helposti tutkita. Ajattelin vaan että pääsisikö pelkällä puhelinsoitolla tässä tapauksessa, mutta vissiin ei. Ap
Soita ja kysy. Sillä selviää. Oletko katsonut, että sulla ei ole lähetettä kontrolliin? Jos oli raudat kokeissa alhaalla ja sovit rautakuurista lääkärin kanssa?
Musta on ihan törkeetä, että yksityisellä he veloittavat labrasta 150 euroo, vaikka saavat potilaalta verta.
Vierailija kirjoitti:
Soita ja kysy. Sillä selviää. Oletko katsonut, että sulla ei ole lähetettä kontrolliin? Jos oli raudat kokeissa alhaalla ja sovit rautakuurista lääkärin kanssa?
Julkisella ei labralähetteet näy missään omakannassa tai muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ei labralähetteet näy missään omakannassa tai muuallakaan.
Maisassa näkyy. Ja selviäähän tämä toki soittamalla, jos ei ole maisaa.
Viimeksi kun soittelin ajanvaraukseen kuukautisongelma-asioissa, niin sain ihan puhelmisessa hoitajala lähetteet labroihin ja myös reseptin. Hoitsu toki kävi jossain välissä kysymällä lääkäriltä, että haluaako, että potilas tulee vastaanotollesi. Ei halunnut. Kehotti kyllä minua varaamaan ajan ehkäisyneuvolaan (heillä käy siellä gyne kai välillä ottamassa gyenpuolen potilaita vastaan) verikokeissa käynnin jälkeen jos niissä jotain häikkä tai ongelmani jatkuu. Minulla oli ja ongelmakin jatkui ja yt sitten on aika sinne ehkäisyneuvolaan
Että ei tarvi käydä aina vastaanotolla.
mielestäni ihan hyvä systeemi, että ne potilaat vaan vastaanotolle, jotka lääkärin pitää fyysisesti tavata ja sitten muissa asioissa lääkäri päättää, että onko tämän potilaan oireissa tarpeen labrakokeita. Itse ainakin käytän mielelläni tällaista palvelua, kun on se aina oma hässäkkänsä sitten varata niitä aikoja ja erikseen mennä istumaan vastaanotolle. Tuntuu turhalta mennä sinen tuhlaamaan kaikkien aikaa vain siksi, että ollaan naamatusten ja lääkäri sanoo, että joo, käy nyt näissä verikokeissa ensin ja kattellaan sitten. Paljon parempi, että niissä verikokeissa käydään ensin ja sitten tarvittaessa käydään fyysisesti vastaanotolla. Säästyy yhteiskunnalta rahaakin.
En ole pariin vuoteen käynyt terveysasemalla mutta sellainen muistikuva on että kävin aina katsomassa laboratoriotulokset omalta tietokoneelta ja omalta "terveyssivustolta" pystyi lähettämään kysymyksen johon vastasi hoitaja tai lääkäri tai hoitaja kysyi ensin lääkäriltä ja vastasi viestillä.
Voi tietenkin soittaa myös ja kysyä mutta tällöin hoitaja saattaa vastata itse kysymättä asiaa lääkäriltä.
Lääkäriaikoja ei yleensä anneta nykyään kovin helposti ainakaan täälläpäin missä asun.
Tarvitset labralähetteen jos julkiselle haluat. Itse kun maksat ottavat yksityisellä mitä vaan pyydät