Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi small talk on joillekin niin älyttömän vaikeaa?

Vierailija
10.09.2023 |

Tämä on ollut päivän puheenaihe mieheni kanssa. Olimme viime viikolla häissä ja pöydässämme istui lisäksemme 2 molemmille tuttua henkilöä. Loput 4 olivat tuntemattomia. Kolmen kanssa juttu alkoi sujua kuin automaattisesti esittäytymisen jälkeen, vieruskaverini taas istui tuppisuuna koko ruokailun ajan. Ei asia minua sinällään haittaa, jotkut haluavat ilmeisesti syödä hiljaisuudessa, mutta en voi kuin ihmetellä miten joku edes osaa olla niin tyly kun toinen koittaa kohteliaasti viritellä edes pientä keskusteluntynkää.

-Ai että, tämä hummus on kyllä tosi hyvää.
-Joo on.
-Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä. Mitä hommia teet?
-Oon lastenhoitaja.
-Okei, mäkin olen tehnyt samaan työhön liityviä opintoja. Tykkäätkö alasta?
-Joo.

Kekkereissä oli myös toinen tyyppi jonka kanssa oli pakko yrittää jotain jutella kun naamatusten osuttiin, mutta ei. Ei hymyä, lyhyet vastaukset, ei mitään vastakysymyksiä. Tiedän kuitenkin että nämä ihmiset ovat korkeasti koulutettuja, ns. hyvissä työpaikoissa ja parisuhteissa. Eli eivät siis mitään täysin syrjäytyneitä mt-potilaita.

Mikäli et pysty edes puolen minuutin keskusteluun vieruskaverin kanssa juhlapöydässä tai vessajonossa, mikä on syy? Onko se vain "ei kiinnosta"? Ei moniakaan kiinnosta vieraan ihmisen asiat, mutta käytöstavat monet silti hallitsevat.

Kommentit (606)

Vierailija
441/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono provo

No on. Kuka hitto vieköön juttelee koko päivän miehensä kanssa joistain sulkeutuneista kahdesta häävieraasta ja vielä viikon päästä tapahtumien jälkeen ja sitten tulee vauva.fi kyselemään mikä tämmöinen ILMIÖ on:D

Millainen ihminen tulee ketjuun ja vääristelee täysillä muiden sanomisia, ja sitten ärsyyntyy niistä omista kuvitelmistaan? Et meinaan ole edes ainoa, ja tämäkin ilmiö kiinnostaa.

Ap

Luepa aloitusviestisi uudelleen, kaiken mitä kirjoitin edellä pitää paikkansa. Ei ole mitään vääristelyä. Juttelit koko päivän miehesi kanssa asiasta ja tulit tänne jatkamaan ja ihmettelet ilmiöitä

Jep. Normaali ihminen olisi kohauttanut olkiaan, unohtanut ja jatkanut elämää. Mutta ap vatvoo ja naureskelee tätä ensin oikein miehensä kanssa ja lopulta tulee vielä päivien päästä avautumaan av:lle. Haukkuu hiljaisia tuppisuuksi useissa viesteissä. Ei nyt anna ap:sta erityisen miellyttävää kuvaa.

Onko tuppisuu nyt se sana mikä hiertää? Mielestäni ei mikään loukkaus vaan ihan kuvaava sana ihmisestä joka ei keskustele.

Ap

Tulee tupen rapinat kun tuppisuuksi haukut kohteliaita ihmisiä. Tuppisuun vastakohta on varmaankin puukkosuu?

Tuppisuisuus ei ole kohteliasta.

Ap

Hiljaisuus on kohtelias tapa kertoa, että ole ystävällinen ja suksi kuuseen.

Yhteisissä häissä ei voi toivottaa toista suksimaan kuuseen. Itse pitää suksia jos ei kuuppa kestä.

Ap

Hyvä että suksittekin loukkaantuneen miehesi kanssa

Emme suksineet. Enkä tiedä loukkaantuiko mieheni. Häntä asia häiritsi enemmän, hänellä on tapana attribuoida negatiiviset sosiaaliset tilanteet enemmän itseensä kuin minulla. Etsii siis vikaa itsestään jos joku toinen on törppö.

Ap

Olette jutelleet pitkään kun miehesi vähän loukkaantui etkä tiedä loukkaantuiko hän.

En voi sanoa hänen puolestaan onko hän loukkaantunut vai ei, emme kumpikaan käytä kys. sanaa oikein ikinä missään yhteydessä. Asia häiritsi häntä, sen tiedän.

Ap

Miehesi on muutenkin häiriintynyt.

Vierailija
442/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on kyllä _erittäin_ raskaan oloinen ihminen. Toki voi olla trolli, mutta oletetaan nyt että ei olisi.

Minusta taas ap on sellainen, jonka haluaisin viereeni kutsuilla 👍. Avoin ja sosiaalisesti taitava.

Mä en taas siedä ap:n kaltaisia.

Haluan syödä ja juoda kahvit aivan rauhassa.

Eli pysyttelet kotona. Koska jos olet vaikka kutsuilla, joudut juttelemaan ainakin tervehdyksen verran. Jos tämäkin on sulle liikaa olet kyllä tökerö.

En pysyttele.

Käyn juhlissa ja tervehdin ihmisiä mutta haluan syödä rauhassa ilman että joku rasittava kälättäjä on kokoajan kyselemässä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Small talk tuntuu ainakin itsestäni todella pinnalliselta ja merkityksettömältä. Jotenkin keskustelua ehkä täytyy viritellä, mutta joku säästä tai ruuasta jaarittelu tuntuu vaan tosi tyhjänpäiväiseltä.

Kyseenalaistaisin myös sellaisen small talk -kulttuurin, jossa kevyttä jutustelua tehdään sen takia että niin kuuluu tehdä. Itse ajattelisin, että muiden kanssa keskustellaan sen takia, että ollaan aidosti kiinnostuneita toisista.

Monilla suomalaisilla on paha tapa karttaa hiljaisuutta ja tarve täyttää puheella hetkellisetkin hiljaiset hetket. Mikä siinä hiljaisuudessa on niin vaikeaa tai kiusallista? Tai mikä siinä erilaisten ihmisten kohtaamisessa on niin haasteellista? Eikö ole rikkaus että toimimme eri tavoin?

Vierailija
444/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on pakko olla lähäri ammatiltaan. Ei millään pahalla mutta kyseisellä alalla on juuri sellaisia ihmisiä mitä ap on

Nostan hattua lähäreille, jos heidän keskuudessaan hyvät pöytätavat ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus.

Ap

Kyllä yleensä ovat sosiaalisia ja haukkuvat poikkeavaisuuksia. Joskus ollut samassa työpaikoissa mutta luojan kiitos ei tarvitse heidän haukkumisiaan kuunnella sen enempää kun on tauot eri aikaan

Vierailija
445/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskan jauhanta ei kiinnosta jos joku jatkaa varoituksista huolimatta lyön ja kovaa.

Vierailija
446/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsosiaalista käytöstä haukkua tuntematonta juhlavierasta tuppisuuksi ja törpöksi anonyymillä paskapalstalla.

Häpeäisit, ap.

Vierailija
447/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Small talk tuntuu ainakin itsestäni todella pinnalliselta ja merkityksettömältä. Jotenkin keskustelua ehkä täytyy viritellä, mutta joku säästä tai ruuasta jaarittelu tuntuu vaan tosi tyhjänpäiväiseltä.

Kyseenalaistaisin myös sellaisen small talk -kulttuurin, jossa kevyttä jutustelua tehdään sen takia että niin kuuluu tehdä. Itse ajattelisin, että muiden kanssa keskustellaan sen takia, että ollaan aidosti kiinnostuneita toisista.

Monilla suomalaisilla on paha tapa karttaa hiljaisuutta ja tarve täyttää puheella hetkellisetkin hiljaiset hetket. Mikä siinä hiljaisuudessa on niin vaikeaa tai kiusallista? Tai mikä siinä erilaisten ihmisten kohtaamisessa on niin haasteellista? Eikö ole rikkaus että toimimme eri tavoin?

Minä olen kyllä aidosti kiinnostunut muista ihmisistä. Mikä mielestäsi olisi hyvä tapa avata keskustelu pöytäseurueessa, jottei aihe ole pinnallinen tai merkityksetön?

-Mitä ajattelet kuolemasta?

-Oletko poliittisesti enemmän vasemmalla vai oikealla?

-Onko luottamustasi koskaan petetty perustavanlaatuisesti?

-Mitä mieltä olet turkistarhauksesta?

Itse ajattelen että ruoka tai työala on hyvä aloitus, siitä voi sitten kiinnostuksen mukaan edetä merkityksellisempiin aiheisiin jos kiinnostaa.

Ap

Vierailija
448/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mieluummin hiljaa kuin juttelen ihmisen kanssa, joka utelee ensimmäisenä työstä. Eli olen enimmäkseen kuvaillun kaltaisissa tilanteissa hiljaa tai sitten töksäytän, mitä työkseni teen, tylysti ihan tarkoituksella, ja käännän huomioni muualle.

Vierailija
449/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mieluummin hiljaa kuin juttelen ihmisen kanssa, joka utelee ensimmäisenä työstä. Eli olen enimmäkseen kuvaillun kaltaisissa tilanteissa hiljaa tai sitten töksäytän, mitä työkseni teen, tylysti ihan tarkoituksella, ja käännän huomioni muualle.

Utelin ensimmäisenä hummuksesta.

Ap

Vierailija
450/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi loukkaantua siitä että joku ei juttele, erikoista. Ymmärtäisin ehkä jos on ihan kaveri ja käytös muuttuu, mutta silloinkin miettisin ensimmäisenä onko mielen päällä jotain. Mutta johtuu ehkä siitä kun tunnen niin paljon erilaisia ihmisiä. Sattuipa kerran sellainenkin jossa juhlissa vieraalta oli juuri kuollut läheinen ja ymmärrettävää ettei jaksanut jutella niitä näitä mutta halusi silti olla läsnä.

Olettamukset muista ihmisistä tietämättä taustoja ei ole koskaan oikein hyvä idea

Vierailija
451/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäsosiaalista käytöstä haukkua tuntematonta juhlavierasta tuppisuuksi ja törpöksi anonyymillä paskapalstalla.

Häpeäisit, ap.

Juuri tämä. Ihmiset ovat oksettavia joskus

Vierailija
452/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vuorokausi täynnä! Jaksaa jaksaa ap! Vielä on muutama tunti aika jankuttaa, ennen kuin palsta sulkeutuu! Ja huomenna sama levy päälle.

Vierailija
453/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta vuorokausi täynnä! Jaksaa jaksaa ap! Vielä on muutama tunti aika jankuttaa, ennen kuin palsta sulkeutuu! Ja huomenna sama levy päälle.

Luen kommentteja ja vastailen niin kauan kuin keskustelu on käynnissä. Jankuttaminen ei kuulu tapoihin, en tiedä tiedätkö mitä se tarkoittaa?

Muista että muut keskustelut löytyvät oikeasta reunasta jos ahdistus kasvaa liian suureksi.

Ap

Vierailija
454/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on kyllä _erittäin_ raskaan oloinen ihminen. Toki voi olla trolli, mutta oletetaan nyt että ei olisi.

Minusta taas ap on sellainen, jonka haluaisin viereeni kutsuilla 👍. Avoin ja sosiaalisesti taitava.

Eli pysyttelet kotona. Koska jos olet vaikka kutsuilla, joudut juttelemaan ainakin tervehdyksen verran. Jos tämäkin on sulle liikaa olet kyllä tökerö.

En pysyttele.

Käyn juhlissa ja tervehdin ihmisiä mutta haluan syödä rauhassa ilman että joku rasittava kälättäjä on kokoajan kyselemässä jotain.

Eli et hallitse small talkin taitoa ja olet tosiaan epäkohtelias.

Vierailija
455/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajien kokoontumisajot. Oletko ap miettinyt miltä tästä hiljaisesta tuntuu jos tunnistaakin sinut? Jos hänellä oikeasti on jokin este mikä haittaa toimimasta kuten valtaosa ihmisistä. Oletko sitä miettinyt, kun hyvin huonoon sävyyn hänestä juttelet täällä.

Yleistä kyllä että ihmiset näin toimii jos joku on hiljainen. Miten moni on työpaikalla kiusattu koska on erilainen kuin muut ja jopa käy eri aikaan kahvit juomassa koska ei jaksa small talkia. Tämmöisiä ihmisiä aletaan vierastaa ja pahimmassa tapauksessa kiusata

Vierailija
456/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajien kokoontumisajot. Oletko ap miettinyt miltä tästä hiljaisesta tuntuu jos tunnistaakin sinut? Jos hänellä oikeasti on jokin este mikä haittaa toimimasta kuten valtaosa ihmisistä. Oletko sitä miettinyt, kun hyvin huonoon sävyyn hänestä juttelet täällä.

Yleistä kyllä että ihmiset näin toimii jos joku on hiljainen. Miten moni on työpaikalla kiusattu koska on erilainen kuin muut ja jopa käy eri aikaan kahvit juomassa koska ei jaksa small talkia. Tämmöisiä ihmisiä aletaan vierastaa ja pahimmassa tapauksessa kiusata

Hän ei voisi olla työssään jos hänellä olisi este osallistua kahvipöytäkeskusteluun.

Ap

Vierailija
457/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei voisi olla työssään jos hänellä olisi este osallistua kahvipöytäkeskusteluun.

Ap

Autisti voi olla luonteva kahvipöytäkeskustelussa muttei häävieraana tuntemattomien seurassa

Vierailija
458/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Näin minä aina sanon asiakkaillekin työkkärissä, että et pääse edes tontuksi, jos ei osaa kohteliasta samll talkia.

Ap

Vierailija
459/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysyttele.

Eli et hallitse small talkin taitoa ja olet tosiaan epäkohtelias.

En ole kiinnostunut small talkista ja minulle on ihan yks hailee jos joku pitää minua epäkohteliaana.

Vierailija
460/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä outo tunne jos keskustellessa saa vaan lyhyitä vastauksia takaisin. Siinä tulee tunne mikä minussa on vikana, olenko epämiellyttävä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän