Miten kihlaus käytännössä toimii?
Eli siis mun mies on alkanut antaa viitteitä, että saattaisi kosia pian.
Mutta kun ollaan keskusteltu tästä aiheesta, ollaan tajuttu että ollaan molemmat vähän pihalla että miten nää asiat käytännössä toimii.
Kun on kihloissa, päättääkö pari sitten vaan että "mennään vaikka 2 vuoden päästä naimisiin x päivänä", vai kosiiko mies jotenkin uudestaan ennen kuin kuuluu päättää hääpäivä?
Onko molemmilla siis kihlasormus, vaiko vaan naisella?
Ja kun menee naimisiin, saako molemmat sitten toisen sormuksen?
Toivottavasti ei oo ihan hölmöjä kysymyksiä... Mun vanhemmat ei olleet koskaan naimisissa tai kihloissa, niin mulla on tosi vähän kokemusta ja tietoa tälläisistä asioista.
Kommentit (23)
Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta. Se että milloin menee naimisiin, on tosin jokaisen parin oma valinta. Jotkut menee naimisiin vuoden sisällä kihlauksesta, toiset muutaman vuoden ja osalla ei ole mikään kiire ja saattavat odottaa kymmenenkin vuotta tai pidempään. Sormuksia ei ole pakko hankkia. Jos sormuksen hankkii niin samaa sormusta voi halutessaan käyttää myös naimisiin mentäessä.
Me menimme kihloihin 3.11. ja naimisiin 25.5. eli olimme kihloissa puolitoista vuotta. Tänään on 33. hääpäivä. 😍
Kihloihin ei "mennä". Kun mies (tai nainen) kysyy että "tulisitko aviopuolisokseni" tai muu vastaava kysymysmuoto ja toinen vastaa tähän "Kyllä", on tällöin sovittu nainisiinmenosta (hei daa, juurihan se sitä kysyi) ja tilannetermi on siis "kihlautuneet".
Kihlauksen merkiksi voidaan hankkia sormus tai sormukset tai olla hankkimatta. Tapoja on monia. Kihlasormusta valittaessa kannattaa miettiä myös vihkisormusta, millainen sopii siihen pariksi
Suotavaa olisi, että jonkinlainen aikataulu tai jopa päivämäärä olisi keskusteluissa mukana. Esim. Kahden vuoden kuluttua heinäkuussa tai sitten parille jokin muu tärkeä päivämäärä.