Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yksinolo tekee hyvää ja on tarpeellista etenkin naiselle"

Vierailija
10.09.2023 |

Nyt on asiaa!! Hyvä hyvä, Marika Riikonen!

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000009829873.html

Kommentit (568)

Vierailija
41/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä artikkeli. Lapseni on muuttamassa kohta omilleen ja olen saanut useita "nyt on sinullakin aikaa etsiä parisuhde" -kommentteja. Tätä ennen sukulaiset, naapurit ja työkaverit ovat päivitelleet "miksi et ole löytänyt ketään" ja silloin vetosin yksinhuoltajuuteeni. Virhe. En vain jaksanut enkä jaksa selostaa että haluan elää itselleni, en halua kumppania pyörimään ympärilleni. Ei kompromisseja, ei ongelmia, ei vaatimuksia. Vapaus ja mielenrauha. Kaipa täytyy ilmoittaa kaikille että sopivaa henkilöä ei löytynyt, seuraava kysymys.

On ihanaa olla itsellinen nainen. En tarvitse ketään arkeeni eikä "yksinäinen vanhuus" pelota. Jos elän vanhaksi niin asiat kyllä järjestyvät ja jos eivät niin elämä on. Ei kukaan tai mikään voi varmistaa, että elämässä kaikki menee hyvin. Mitä tahansa voi sattua, mutta sillä välin kun muistaa tehdä asioita jotka tekevät onnelliseksi niin se on tärkeintä ja onnellisen elämän avain.

Vierailija
42/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde voi olla turva miehelle, mutta ei naiselle. Kun mies sairastuu, nainen hoivaa häntä ja ryhtyy omaishoitajaksi, Kun nainen sairastuu, mies alkaa chattailla muiden naisten kanssa ja ajatus on jo tulevassa.

Tämä on nähty niin monta kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 10v avoliittoa, sitten reilut 6v asumista lasteni kanssa, lapset viikonloppuja/lomia isällään. Jälkimmäisellä puoliskolla olen ollut selkeästi enemmän oma itseni. Nyt olen kovin ihastunut orastavan suhteen kumppaniin ja vaikka kaipaan hänen kosketustaan joka päivä ja odotan seuraavaa tapaamista, en haaveile siitä että asuisimme vakituisesti yhdessä. Tämä on ihan parasta.

Vierailija
44/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva paheksuu yksin asuviin liittyviä stereotypioita ja samassa lauseessa kertoo parisuhteeseen liittyä stereotypioita.

Ja jäi kiinnostamaan veroedusta, halvemmat hotellit, jne. Mitä veroetuja voin nyt vaimona saada?

Mistä sä mitään paheksuntaa luit yksinasuvia kohtaan? Hyvin kirjoitettu teksti ja jonka voisin allekirjoittaa omalta kohdaltani täysin.

Vierailija
45/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhde voi olla turva miehelle, mutta ei naiselle. Kun mies sairastuu, nainen hoivaa häntä ja ryhtyy omaishoitajaksi, Kun nainen sairastuu, mies alkaa chattailla muiden naisten kanssa ja ajatus on jo tulevassa.

Ei pätenyt omissa vanhemmissani.

Vierailija
46/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitanko millaisia malliesimerkjejä olen nähnyt niin monta kertaa yksinolevista naisista?

Vierailija
47/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva paheksuu yksin asuviin liittyviä stereotypioita ja samassa lauseessa kertoo parisuhteeseen liittyä stereotypioita.

Ja jäi kiinnostamaan veroedusta, halvemmat hotellit, jne. Mitä veroetuja voin nyt vaimona saada?

Mistä sä mitään paheksuntaa luit yksinasuvia kohtaan? Hyvin kirjoitettu teksti ja jonka voisin allekirjoittaa omalta kohdaltani täysin.

YKSINÄINEN poloinen. Toista puolikastaan kaipaava lemmenkipeä sinkku. Pikkuyksiössä riutuva sivuhenkilö, joka odottaa oikean elämän alkamista.

Tamperelainen toimittaja Marika Riikonen, 48, on saanut tarpeekseen mielikuvista, joita yksinasuviin liitetään.

Pahoittelut väärästä sanavalinnasta. Jutun alussa luetellaan lista stereotypioita joita yksinasuviin liitetään ja myöhemmin jutussa hän kuvaa parisuhdetta vastaavilla käsitteillä.

Vierailija
48/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitää saada kodissaan omaa rauhaa, mutta sitä nykyinen asuntorakentaminen ei tue. Meillä on erillinen keittiö, jossa minä nyt istun koneella palstaillen, juon aamukahvia ja kuuntelen radiota. Mies on olohuoneessa katsomassa telkkaria oman aamukahvinsa kanssa. Eipä onnistuisi pienessä olohuone-keittiö-huoneessa kuin kuulosuojainten kanssa. Meidän asunto ei ole iso, mutta luojan kiitos tässä on väliseiniä ja ovia, jotka saa halutessaan kiinni.

Vierailija
49/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyinen kertakäyttökulttuuri viestitä pikemminkin sitä ettei parisuhde ole mikään ihanne ja normi?

Vierailija
50/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väsyttävää ja raivostuttavaa, että yksinasuva nähdään vähän vajavaisena aikuisena, ei täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.

Hän ei saa äänestää? Hän ei ole saanut opiskella? Hänellä ei ole saanut asuntoa? Hän ei saa käydä töissä? Hän ei saa valita harrastuksiin, jne? Puuttuuko häneltä ihmisoikeudet?

Elämme kaiken tämä hyvinvoinnin keskellä uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri, ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.

Yksinasuva joustaa työpaikalla lomaviikoissa???ei saa verohelpotuksia??? eikä kutsua pariskuntien illanviettoihin???Hän maksaa suhteellisesti enemmän kuluistaan??? ja vaikka jopa hotellihuoneesta???

Vierailija
51/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset voi paremmin yksinään kuin miehet.

Luonto on järjestänyt tuonkin asian. Miehet elää lyhyemmän elämän, ja nainen jää jäljelle mm.huolehtimaan jälkeläisistä.

Miksi kaikki naiset eivät sitten ole yksin, vaan reilusti yli 3/4 osaa naisista elää parisuhteissa miehen kanssa? Jos kerran vointi on parempi yksin, niin miksi sitä kumppania pitää niin kamalan kipeästi etsiä koko ajan?

En tunne kyllä ketään 40+ naista, joka etsisi enää kipeästi miestä asumaan kanssaan. Ihan eri asia perheenperustamisiässä ja kun seksivietti on vielä voimakas.

Vierailija
52/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.taloustaito.fi/blogit/kati-malinen/perheella-on-painoa-vero…

Vierailija
53/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen. Hyvä juttu, allekirjoitan täysin ja itsekin olen introverttina naisena samanlaisia asioita paljon miettinyt. Etenkin lehtien tuputtama parisuhdepropaganda on todella ahdistavaa. Parisuhde alkaa vaikuttaa vankilalta, jonka ylläpitäminen on loputonta työtä ja oman itsensä uhraamista. 

Asun yksin, mutta olen suhteessa. Eli olen se rusinat pullasta-tyyppi. Tästä tosiaan saa kuulla toisinaan ja aina olen ihmetellyt miksi. 

Vierailija
54/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa outo artikkeli. Itse olen liki koko aikuiselämäni ollut parisuhteessa, mutta en todellakaan tunnista noita vaatimuksia. Kavereissa löytyy yksinasuvia, eikä heitä kukaan kummastele.

Vierailija
55/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei koskaan ole tyttö-/naisystävää ollut, joten mulle on ihan vieras ajatus jakaa koti jonkun toisen ihmisen kanssa.

Vierailija
56/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto on järjestänyt tuonkin asian. Miehet elää lyhyemmän elämän, ja nainen jää jäljelle mm.huolehtimaan jälkeläisistä.

Miksi kaikki naiset eivät sitten ole yksin, vaan reilusti yli 3/4 osaa naisista elää parisuhteissa miehen kanssa? Jos kerran vointi on parempi yksin, niin miksi sitä kumppania pitää niin kamalan kipeästi etsiä koko ajan?

En tunne kyllä ketään 40+ naista, joka etsisi enää kipeästi miestä asumaan kanssaan. Ihan eri asia perheenperustamisiässä ja kun seksivietti on vielä voimakas.

Olen ravintolassa töissä ja kuuntelen työssäni lähes joka ilta yksinäisiä naisia, varsinkin 40+. Mutta en silti erehdy luulemaan, että kaikki naiset kaipaa kumppania vierelleen vaikka nämä naiset kaipaa, joten älä sinäkään tee olettamuksia omien kokemuksiesi kautta. Totuus on jossain siellä puolessa välissä.

Vierailija
57/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tosi hyvin kaipuun yksinäisyyteen ja ennen kaikkea hiljaisuuteen. Tai ylipäätään omaan rauhalliseen tilaan jossa itse voi päättää äänimaailmasta.

Avioliitossa ja kahden alaikäisen äitinä se toteutuu vain äärimmäisen harvoin. Ja silloin harvoin kun se toteutuu, saan jälkeenpäin kuulla 70+ vuotiaiden appivanhempieni arvostelleen, miten outo & epäsosiaalinen erakko olen kun halusin jäädä yksin kotiin tai lähteä yksin mökille.

Olen siis kokenut tuon jutussa mainitun kaksijakoisuuden: suomalaisia pidetään yksinäisinä erakkoina mutta heti jos joku haluaa olla pienen hetken yksin omilla ehdoillaan, sitä kuitenkin karsastetaan ja pidetään outona.

Vierailija
58/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset hakeutuvat ihan itse sosiaalisuutta vaativille aloille ja sen jälkeen toteavat, että vapaa-ajalla tarvitsevat yksinäisyyttä. Onpa yllätys.

Vierailija
59/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ravintolassa töissä ja kuuntelen työssäni lähes joka ilta yksinäisiä naisia, varsinkin 40+. Mutta en silti erehdy luulemaan, että kaikki naiset kaipaa kumppania vierelleen vaikka nämä naiset kaipaa, joten älä sinäkään tee olettamuksia omien kokemuksiesi kautta. Totuus on jossain siellä puolessa välissä.

"Olettamuksia"... No minä olen itse nainen, joten kai nyt tiedän naisten sielunelämästä enemmän kuin joku mies, joka kuuntelee pubiruusujen tarinoita työssään? Sinähän se siinä oletat, että jonkun marginaalisen porukan kokemukset ovat luotettavampi kuva totuudesta kuin keskivertonaisen tuttavapiiri.

Fakta on edelleen, että naisilla romahtaa parisuhdehalut siinä noin 40-v. Siksihän niitä erojakin tulee siinä iässä paljon.

Vierailija
60/568 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanne olisi kumppanin kanssa, mutta suuressa asunnossa, jossa molemmille omat vetäytymishuoneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä