Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautuisi kehitysvammaisen raskauteen?

Vierailija
29.09.2010 |

Lähipiirissä kehitysvammaisen tytön on havaittu olevan raskaana. Abortti ei ole mahdollinen, sillä raskausviikkoja on reilusti yli 20. Vamman periytymisen riski on olemassa, mutta on aika pieni.

Tytön kehitysvamman huomioonottaen kyseessä on ollut raiskaus/hyväksikäyttö...

Kuka vauvan hoitaa? Tyttö itse ei siihen kykene.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa varmasti tietenkin tutkitaan. Raskaanaoleva tyttö (tai nainen, onhan hän jo lähemmäs 30v.) asuu asuntolassa, missä on muita hänen kaltaisiaan.

Teoriassa mahdollinen syyllinen voi löytyä asuntolasta (asukkaat, henkilökunta), tytön työpaikasta tai lähipiiristäkin.

Surullinen ja järkyttävä tapaus. Ei tahdo oikein todeksi ymmärtää.

ap

Jos hän pääsee kulkemaan ulkona,  niin valitettavasti tyttöjä ja myös poikia "saalistaan". Tytöt voivat kuvitella seurustelevansa ja heidät on helppo puhua ympäri mihin vain. Tätä ainakin oli 80-90-luvulla. Luultavasti vieläkin

Ennen heillä oli lainsäätämä asema (vajaavaltaisuus), joka pyrki suojelemaan ihme hampeilta ja muilta limanuljaskoilta. Kehitysvammaisten määräkin oli silloin suurempi, kun silloiset heikkolahjaiset (nyk. laaja-alaiset oppimisvaikeudet) luokiteltiin kehitysvammaisiksi. Enää heikkolahjaisia ei luokitella kehitysvammaisiksi, ja he sitten elävät vanhempien ja muiden läheisten auttamana tai vankilassa/päihdehuollossa normaaliälyisen statuksella.

Se on se itsemääräämisoikeus. Teoriassa ihan kiva ajatus, mutta konkreettisesti se on aivan riipaiseva näky, kun aikuinen lapsi vailla järkeä syö itsensä pulskaan kuntoon törsäämällä rahaa Arnoldsin donitseihin, ja lähipiiri seuraa kauhuissaan, kohta menee liikuntakyky tuota menoa, jos sydän sinne asti kestää.

Toinen on pyöräyttänyt teinistä alkaen vauvoja liukuhihnalta, koska "ne ovat ihania", ja ne on lopulta huostaanotettu suoraan synnytyslaitokselta, kun äidillä ei ole kykyä huolehtia edes itsestään eikä nuoren äitikään voi kaikkia lapsenlapsia ottaa hoiviinsa. Kahden lapsenlapsen huoltajuudesta nuoren äiti tappeli. Kestämätön tilanne lasten kannalta, kun suoraan synnytyslaitokselta päädytään vieraiden aikuisten hoiviin, kun tietoisesti annetaan negatiivisen kierteen jatkua koska ei voi edes ehkäisyä ehdottaa.

Kolmannella on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia eli on heikkolahjainen. Ei ole menestynyt työharjoitteluissa eikä kouluissa. Opiskeli lyhyen aikaa siivoualan tutkintoa, joka sitten keskeytyi eikä ehtinyt suoriutua työstä määräajassa. Ei osaa itse hoitaa arkisiakaan asioita, perustieto heikkoa, taipuvainen masennukseen ja alkoholi maistuu, vapaa-aika menee baareissa käydessä. Äiti auttaa rahallisesti sekä etuuksien hakemisessa, laskujen maksamisessa yms. Käytännössä ihan vammainen, jopa lievästi kehitysvammaisiin verrattuna, joita yhteiskunta sentään tukee. Surullinen dg nykyään.

Vierailija
82/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä siis jaotellaan ihmisiä yhteuskuntakelpoisiksi ja .. hylkiöiksi? Todella törkeää. Miten voitte sanoa, ettei jollain toisella ole oikeutta ja oletatte, että teillä itsellä on? 

Seksuaalivalistus kuului kehitysvammaisille myös siksi, etteivät joudu hyväksikäytettäväksi niin helposti. 

Et kykene näkemään kokonaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksei vammaisilta voi katkaisita "piuhoja" ettei ne voi saada lapsia. Kauheeta.

Epäeettistä, etenkin, jos ei ole varmasti periytyvää sairautta. Samalla logiikalla voisi pakkosteriloida kaikki lihavat, alkoholistit, tupakoijat, pienirintaiset sun muut normista poikkeavat

Logiikka ei nyt sulla ihan pelaa, em "normista poikkeavat" pystyvät yleensä huolehtimaan jälkikasvustaan, myös useat alkoholistit. Vaikka se ei tietysti lapsen etu olekaan.

Olen ehkäisykapselien kannalla. Se, että on henkisesti lapsen tasolla, ei tarkoita että on fyysisesti eli seksihaluja on. Lapsi tarvitsee älyllisesti kykenevät vanhemmat, muulla vammaisuudella ei ole merkitystä.

Jep, ja siitä läskistä on aina mahdollista  päästä eroon, jos tahtoa riittää. Sama pätee myös huumeidenkäyttäjiin ja alkoholisteihin, joista löytyy riippuvuuksista irti päässeitä ihmisiä, jolloin ovat saaneet uuden tilaisuuden päästä kiinni normaaliin elämään. Kehitysvammainen ei koskaan parane kehitysvammastaan, vaikka miten tukisi. 

Vierailija
84/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni lievää kehitysvammaa ja voi se olla että kyseinen henkilö itse on unohtanut ottaa pilerin ja ei ole osannut ja uskaltanut kertoa jos pelkää ja ei tiijä mitä sanoa. Minulla itselläni tullut vahinko ja tosi loukkaavaa oli kun omat vanhemmat sanoo että minut pitäisi leikata. Kyllä lievästikehitysvammaisella täytyy olla oikeus synnyttää lapsi ja pitää se jos haluaa. Minusta kehitysvammaisten asuntolat pitäisi ola sellaisia että voi kehitysvvammaiset perustaa pergheen jos sitä haluaa mutta on apu ja tuki lähellä. Minä olen itse alkanut haaveilemaan kehitysvammaisen poikakaverin kanssa että kyllä men halutaan yksi lapsi ja olen pohtinut vaikka tiijän että voi tulla kummallakin jaksaminen eteen muita vaihto ehtoja siihen sitten antaisin oman lapsen siinä tapauksessa adoptoitavaksi jos nyt 6 vuoden päästä teen poikakaverin kanssa ,muytta ei sitä voi tietää kuinka kehitysvammainen pärjä

Kannattaa jokaisen katsoa Super-Nannya, niin näette millaisia diktaattoreita normaaliälyisten perheissä on nykyään: kaupassa lapsi määrää mitä ostetaan, kotona lapsi määrää mitä syödään jne. ja vanhempi taipuu lapsen määräyksiin eikä uskalla sanoa ei ja asettaa rajoja. Kun jo lapsen kasvatus on tänä päivänä monille normaaliälyisille haastavaa kaverivanhemmuuden takia, niin miten kehitysvammainen selviäisi jonkun diktaattorin roolin ottavan lapsen kanssa. Ja sitten normaaliälyisten lapset ryöstävät, hakkaavat ja jopa tappavat toisia alaikäisiä. Yritäpä siinä kehitysvammaisena kasvattaa tasapainoisia ihmisiä yhteiskuntaan, jossa huumeet, mielenterveysongelmat ja nuorisorikollisuus rehottavat.

Lapsen kasvatus alkaa olla viimeistään haastavaa siinä vaiheessa, kun tulee uhmaikä, murrosikä ja teini-ikä. Vauvan hoitaminen voi olla vielä rutiininomaista ja onnistua kehitysvammaiselta, mutta ymmärrys ei riitä välttämättä siihen, että lapsi kasvaa ja tarpeet muuttuvat iän myötä. Teinin tunnekuohut ne varsinkin pahoja ovat, joista kehitysvammainen ei tule selviytymään ja varsinkin, jos tämä teini on taipuvainen vedättämään vanhempiaan, karkailee kotoa, käyttää päihteitä ja on muita hankaluuksia.

Vierailija
85/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehtiin vielä 50-luvulla paljon pakkosterilisaatioita esim. vammaisille, mielenterveysongelmaisille ja epilepsiaa sairastaville. Nykyisin pakkosterilisaatio on laissa kielletty.

Kenenkään kehitysvammaisen on siis turha pelätä pakkosterilisaatiota. Vaikka vanhempanne tai muut ihmiset sitä kuinka vaatisivat, niin kukaan ei sitä voi tehdä ilman teidän lupaanne.

Toinen asia on sitten vanhemmuus. Kuten joku aiemmin kirjoittikin, niin valtaosa kehitysvammaisista ei kykene lasta asianmukaisesti hoitamaan. Kehitysvamman pitää olla todella lievä, että lapsen hoitaminen edes tuettuna onnistuu. Siitä syystä näille lievästikin kehitysvammaisille on asioista syytä vakavasti puhua.

Jos henkinen ikä on alle murrosiän, niin silloinhan raskauden alkaminen yleensä tarkoittaa hyväksikäyttöä tai raiskausta, elleivät kyseessä sitten ole kehitysvammaisten keskinäiset seksikokeilut. Tällaiset pitää tietenkin selvittää asianmukaisesti. Va

Epileptikko voi sentään saada terveen lapsen, mitä nyt nykypäivänä tiedetään asioista paremmin. Sama kuin steriloisi HIV-positiivisen naisen vain sen stigman takia, vaikka nykyisen estolääkityksen ansiosta HIV ei tartu äidistä lapseen.

Kehitysvammainen taas sen sijaan ei opi missään vaiheessa huolehtimaan omasta jälkikasvusta, eikä välttämättä edes itsestään. Se on sama kuin antaisi lapsen hoitaa lasta, ja normaalisti kehittynyttä lastakin pitäisi olla koko ajan opastamassa lastenhoidossa: milloin annat ruoan, milloin laitat lapsen nukkumaan, milloin vaihdat vaipan, miten selviydyt lapsen uhmasta ja myöhemmin teinin tunnekuohuista jne. 

Vierailija
86/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään kun en vaivaa ikinä päätäni muiden ongelmilla. Mulle aivan yksi lysti lisääntyykö joku vammainen vai ei. Mua on kiinnostanut tähänkin asti vaan omat asiani.

Vierailija
87/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään kun en vaivaa ikinä päätäni muiden ongelmilla. Mulle aivan yksi lysti lisääntyykö joku vammainen vai ei. Mua on kiinnostanut tähänkin asti vaan omat asiani.

Todellisuudessa olet kunnon kyylä.

Vierailija
88/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan todellisuudessa ei vähempää voisi kiinnostaa muiden elämät ja asiat. En jaksa välittää yhtään kenenkään tekemisistä millään tavalla. sitä kun on oma elämä niin ei tarvitse eikä ole pienintäkään energiaa kiinnostua ulkopuolisten asioista. Älä kauppaa kyylä tapojasi muille, ei mua kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut enkä jaksa uskoa että alkaa flipata tuolla tavalla että koskaan alkaisikaan kiinnostaa. 

Vierailija
89/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan todellisuudessa ei vähempää voisi kiinnostaa muiden elämät ja asiat. En jaksa välittää yhtään kenenkään tekemisistä millään tavalla. sitä kun on oma elämä niin ei tarvitse eikä ole pienintäkään energiaa kiinnostua ulkopuolisten asioista. Älä kauppaa kyylä tapojasi muille, ei mua kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut enkä jaksa uskoa että alkaa flipata tuolla tavalla että koskaan alkaisikaan kiinnostaa. 

Höpsistä. Toisten asiat kiinnostavat sinua selvästi normaalia enemmän. Siksi raivostuit noin paljon koska tiedät sen olevan totta.

Vierailija
90/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen huostaanotto ja adoptio.

Vierailija
91/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen huostaanotto ja adoptio.

Ja tietenkin myös rikosilmoitus.

Vierailija
92/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisella pojallani on lievä/keskivaikea kehitysvamma+adhd. Tyttöystävä on, jolla lievä kehitysvamma. Lapsi on tulossa vaikka me vanhemmat (myös tytön vanhemmat) vastustimme asiaa pitkään ja mitään ei voi enää tehdä raskauden ollessa pidemmällä. Se nyt nähdään miten lapsiperhearki alkaa rullaamaan, varsinkin askarruttaa kun lapsi tulee teini-ikään, kokeeko häpeää/huonommuuden tunnetta vanhempiensa takia, voiko siitä joutua kiusatuksi, abrakteista asioista puhuminen vanhempien kanssa jne. ja myös periytyvyys mietityttää. Oma raskausaika oli hankala uhkaavine keskenmenoineen, joka on todennäköisesti syy pojan kehitysvammaan, vaikka varsinaista syytä ei ole virallistettu. Suvussa tasan yksi oppimishäiriöinen, mutta ei laaja-alaisesti vaan on lukihäiriöinen ja opiskellut pidemmälle. Tukea tulevat tarvitsemaan ja lasun sekä vammaispalveluiden lisäksi me tulevat isovanhemmat autamme parhaamme mukaan, vaikkei tämä kuulunut tulevaisuuden suunnitelmiin. Järkeä aion takoa päähän että ei enää yhtään jälkikasvua sillä jo yhdessä lapsessakin sitä tulee taatusti olemaan nuorella parilla tarpeeksi. 

Vierailija
93/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehtiin vielä 50-luvulla paljon pakkosterilisaatioita esim. vammaisille, mielenterveysongelmaisille ja epilepsiaa sairastaville. Nykyisin pakkosterilisaatio on laissa kielletty.

Kenenkään kehitysvammaisen on siis turha pelätä pakkosterilisaatiota. Vaikka vanhempanne tai muut ihmiset sitä kuinka vaatisivat, niin kukaan ei sitä voi tehdä ilman teidän lupaanne.

Toinen asia on sitten vanhemmuus. Kuten joku aiemmin kirjoittikin, niin valtaosa kehitysvammaisista ei kykene lasta asianmukaisesti hoitamaan. Kehitysvamman pitää olla todella lievä, että lapsen hoitaminen edes tuettuna onnistuu. Siitä syystä näille lievästikin kehitysvammaisille on asioista syytä vakavasti puhua.

Jos henkinen ikä on alle murrosiän, niin silloinhan raskauden alkaminen yleensä tarkoittaa hyväksikäyttöä tai raiskausta, elleivät kyseessä sitten ole kehitysvammaisten keskinäi

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Työttömiä on työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hoitamassa lapsia päiväkodeissa. 

Vierailija
94/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunkin lasta voi hoitaa kehitysvammainen päiväkodissa, koska lääkärit eivät tee diagnooseja. 

Vierailija
95/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin lasta voi hoitaa kehitysvammainen päiväkodissa, koska lääkärit eivät tee diagnooseja. 

Jos ihmisillä on vaikeuksia työllistyä työkkärin kuuluisi miettiä myös terveystarkastuksia. 

Vierailija
96/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tässä kävi.. aloitus vuodelta 2010.. Lapsi jo15 v.

Vierailija
97/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen äidin, jolla on kehitysvamma , ja hän on synnyttänyt tyttären, jolla on fyysinen vamma. Kuinka nämä kaksi naista voivat ymmärtää toistensa vammoja?

Vierailija
98/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisella pojallani on lievä/keskivaikea kehitysvamma+adhd. Tyttöystävä on, jolla lievä kehitysvamma. Lapsi on tulossa vaikka me vanhemmat (myös tytön vanhemmat) vastustimme asiaa pitkään ja mitään ei voi enää tehdä raskauden ollessa pidemmällä. Se nyt nähdään miten lapsiperhearki alkaa rullaamaan, varsinkin askarruttaa kun lapsi tulee teini-ikään, kokeeko häpeää/huonommuuden tunnetta vanhempiensa takia, voiko siitä joutua kiusatuksi, abrakteista asioista puhuminen vanhempien kanssa jne. ja myös periytyvyys mietityttää. Oma raskausaika oli hankala uhkaavine keskenmenoineen, joka on todennäköisesti syy pojan kehitysvammaan, vaikka varsinaista syytä ei ole virallistettu. Suvussa tasan yksi oppimishäiriöinen, mutta ei laaja-alaisesti vaan on lukihäiriöinen ja opiskellut pidemmälle. Tukea tulevat tarvitsemaan ja lasun sekä vammaispalveluiden lisäksi me tulevat isovanhemmat autamme parhaamme mukaan, vaikkei tämä kuulunut tulevaisuuden suunnit

Olen lähes täysin varma, että vastuu lapsesta loppujen lopuksi jää teille isovanhemmille.

Vierailija
99/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisillä on vaikeuksia työllistyä työkkärin kuuluisi miettiä myös terveystarkastuksia. 

Työkkärin kautta tehdään tervystarkastuksia mutta niissä(kin) työkyvyttömistä taianomaisesti tehdään työkykyisiä.

Vierailija
100/113 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voi tehdäkin avustavia tehtäviä ja ne voi onnistuakin kehitysvammaiselta. Eräs perhetutun tytär on tehnyt töitä päiväkodissa avustavan työntekijän roolissa. Pitää olla aika hyvätasoinen tehdäkseen kyseistä työtä. Lapset juurikin pitäneet kun ollut aikaa olla mukana leikeissä yms. lasten kanssa siinä missä tet-harjoittelijoistakin, kun varsinaisilla työntekijöillä oli paljon muutakin hommaa. Vanhempana toimiminen ja lapsen kasvattaminen onkin aivan eri juttu kuin niiden hoitaminen työnä.