Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautuisi kehitysvammaisen raskauteen?

Vierailija
29.09.2010 |

Lähipiirissä kehitysvammaisen tytön on havaittu olevan raskaana. Abortti ei ole mahdollinen, sillä raskausviikkoja on reilusti yli 20. Vamman periytymisen riski on olemassa, mutta on aika pieni.

Tytön kehitysvamman huomioonottaen kyseessä on ollut raiskaus/hyväksikäyttö...

Kuka vauvan hoitaa? Tyttö itse ei siihen kykene.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen lievästi kehari. huolehdin itsestäni ja talous on hyvä.  tuli keskenmeno mutta toipuminen on menossa. ehkä yritetään uudestaan kun ollaan naimisissa.

Vierailija
22/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään vammaisia ei yleensä steriloida, koska se olisi eugeniikkaa. Sen sijaan vammaisille naisille asennetaan joko ehkäisykapseli- tai kierukka. Sama lopputulos, mutta enemmän haittoja vammaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju. Mutta jos tapahtuu noin, lapsi sijoitetaan joko lähipiiriin tai vieraaseen perheeseen. Ilman äidin lupaa ei kehitysvammaisenkaan lasta adoptoida.

Vierailija
24/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksei vammaisilta voi katkaisita "piuhoja" ettei ne voi saada lapsia. Kauheeta.

Epäeettistä, etenkin, jos ei ole varmasti periytyvää sairautta. Samalla logiikalla voisi pakkosteriloida kaikki lihavat, alkoholistit, tupakoijat, pienirintaiset sun muut normista poikkeavat

Vierailija
25/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan hyväksikäyttö tai raiskaus on läheisten siitä ilmoitettava myös poliisille. Tai viimeistään neuvolan. Tyttö ja läheiset pitää lapsen jos niin haluaa tai antaa sen adobtioon.

Että ihan adoBtioon. Elämäm_koulu is strong on this one.

Vierailija
26/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kehitysvammainen äiti ei itse kykene huolehtimaan lapsesta, voidaan lapsi esim. sijoittaa toiseen perheeseen. Tai antaa adoptioon.

Tilanne kuitenkin vaatii varmasti tarkkaa kartoittamista. Ei kehitysvamma automaattisesti tarkoita, ettei kykene vanhemmuudesta suoriutumaan.

Jotkut vammaiset kasvattavat itse lasta kotonaan, mutta heillä käy päivittäin joku ammattilainen auttamassa lapsen hoidossa.

Vierailija
27/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksei vammaisilta voi katkaisita "piuhoja" ettei ne voi saada lapsia. Kauheeta.

Epäeettistä, etenkin, jos ei ole varmasti periytyvää sairautta. Samalla logiikalla voisi pakkosteriloida kaikki lihavat, alkoholistit, tupakoijat, pienirintaiset sun muut normista poikkeavat

Logiikka ei nyt sulla ihan pelaa, em "normista poikkeavat" pystyvät yleensä huolehtimaan jälkikasvustaan, myös useat alkoholistit. Vaikka se ei tietysti lapsen etu olekaan.

Olen ehkäisykapselien kannalla. Se, että on henkisesti lapsen tasolla, ei tarkoita että on fyysisesti eli seksihaluja on. Lapsi tarvitsee älyllisesti kykenevät vanhemmat, muulla vammaisuudella ei ole merkitystä.

Vierailija
28/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu kun lapsi pienenä jo tajuaa menneensä kehityksessä vanhempien ohi? Onko tätä tutkittu?

Sääliksi käy kyllä, kaikki tietävät miten julmia toiset lapset voivat olla.

Milloin lapsesta tulee vanhempiensa hoitaja ja huoltaja?

Vierailija
29/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispuolinen serkkuni on kehitysvammainen, samoin hänen aviomiehensä. Heille on syntynyt kaksi lasta, tyttö ja poika. Kummatkin terveitä ja lahjakkaita. Tyttö asui alkujaan vanhempiensa kanssa, mutta aika pian todettiin, että sijaisperhe on hänelle parempi vaihtoehto. Poika sen sijaan annettiin jo suoraan laitokselta adoptioon. Aikuisena kummatkin lapset pitivät vanhempiinsa yhteyttä ja ymmärsivät, että vanhemmilla oli omat puutteensa. He rakastivat lapsiaan omilla tavallaan, vaikka eivät pystyneetkään heistä huolehtimaan. Kolmaskin lapsi tälle parille oli tulossa, mutta naiselle tehtiin abortti ja sen jälkeen sterilisaatio.

Tuollaisia tapauksia on Suomessakin useita. Lähes aina kuitenkin käy niin, että lapsi ei pysty vanhempiensa kanssa elämään. Sterilisaatio on mielestäni paras vaihtoehto, jos näyttää siltä, ettei vanhemmista ole huoltajaksi. Oikeus seksuaalisuuteen ja rakkauteen meillä kaikilla kuitenkin täytyy olla.

Vierailija
30/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä on on tämän kehitysvammaisen naisen älyllinen taso? Kykeneekö huolehtimaan itsestään ja ottamaan miten vastuuta? Entä asuminen, asuuko kotona, tuettuna vai asuntolassa? Se, saako kehitysvammainen ihminen pitää lapsensa riippuu siitä, miten hyvin hänen arvioidaan pystyvän siitä huolehtimaan. Lievästi kehitysvammainen vanhempi voi myös saada tukea ja apua lapsen hoitoon, jos tarvitsee sitä. Muut vaihtoehdot on sitten sijoitus tai adoptio.

Vierailija
31/70 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni nykyään on varsin tavallista, että kehitysvammaiset tytöt / naiset steriloidaan siinä vaiheessa kun he tulevat murrosikään. Ehkä kaikkia ei kuitenkaan.

AP spekuloi hyväksikäytöllä ja raiskauksella. Nekin voivat olla mahdollisia, mutta eikö aivan hyvin voi olla myös niin, että tällä naisella on poikaystävä, jonka kanssa hän seurustelee. Petipuuhiakin on kokeiltu ja siitä on nyt näkyvät seuraukset. Kyllä se luonto vetää tikanpojan puuhun, vaikka ymmärrys olisikin lapsen tasolla. Juuri tämän takia olisikin tarpeen hoitaa sterilointi riittävän varhain.

Vierailija
32/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammojen kirjo on todella laaja ja monimuotoinen. Pääsääntöisesti sanoisin, että hyvin harva kehitysvammainen kykenisi riittävään vanhemmuuteen, rakkauteen, tunteisiin, seurusteluun ja seksiin he tietysti pystyvät.

Jos kehitysvammainen asuu asuntolassa, se yleensä kertoo sen, ettei ole kykenevä huolehtimaan itsestään. Tuetusti tai kokonaan itsenäisesti asuvat voisivat onnistua perheenä, mutta hoito- ja ryhmäkodit ei ole oikeita paikoja kasvattaa asukkaiden lapsia.

Tiedän muutaman kehitysvammaisen parin, mutta heillä ei ole lapsia. Tunnen myös yhden kv:n naisen, joka asui nuorena yksin ja kylän miehet kävi hyväksikäyttämässä, sai lapsenkin ennen kun tähän puututtiin. Lapsi kasvoi sijaisperheessä, mutta on tämän bio-äitinsä kanssa tekemisissä ja äiti nykyisin asuntolassa.

Vierailija
33/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä kehitysvammaisen tytön on havaittu olevan raskaana. Abortti ei ole mahdollinen, sillä raskausviikkoja on reilusti yli 20. Vamman periytymisen riski on olemassa, mutta on aika pieni.

Tytön kehitysvamman huomioonottaen kyseessä on ollut raiskaus/hyväksikäyttö...

Kuka vauvan hoitaa? Tyttö itse ei siihen kykene.

Suhtaudun ristiriitaisesti ja tapauskohtaisesti. Mitään yleismielipidettä minulla ei ole, koska ei ole yleiskehitysvammaisiakaan.

Tietosi tapauksesta ovat kovn hatarat, mutta kai sinulla joku omakin suhtautuminen omaan aiheeseesi on. Mikset kertoisi sitä meille muille? 

34/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti ehkäisy hoidetaan automaattisesti, miksihän tämän naisen kohdalla ei ole toimittu näin? 

On melko todennäköistä, että siellä on vehdattu omien kesken; esim. down-henkilöillä hormonit kyllä hyrrää.

Kehitysvammainen ei ole minusta koskaan kognitiivisilta ominaisuuksiltaan riittävä vanhemmaksi. Lapsen tarpeista täytyy minusta aina huolehtia ensisijaisesti jonkun muun. Parhaassa tapauksessa voivat olla kuitenkin yhteydessä tiiviisti.

Juridinen huoltajuus on minusta oltava ei-kehitysvammaisella henkilöllä.

Vierailija
35/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kehitysvammalaitoksessa töissä 80-luvulla ja silloin kaikille naispuolisille syötettiin e-pillereitä. Sitä sanottiin kuukautisten estolääkkeeksi. Olin 18v tyttönen ja myöhemmin olen ymmärtänyt miksi. Kyllä ne miespuoliset ja jotkut naispuolisetkin etenkin keväisin olivat aika seksuaalisesti vauhkoina ja jutut sen mukaisia.

Ehkä tuollainen on sitten nykyään kiellettyä, epä-eettistä tms, mutta ainakin kahden kehitysvammaisen ihmisen lapsesta voi tulla aika sairas. Ja eivät tietenkään pysty itse hoitamaan.

Tällaista varmaan sattuu, lapsi joutunee laitoshoitoon, äiti pääsee varmaan samaan laitokseen ja saa autella lapsen hoidossa. Mikäli lapsi on elinkelpoinen. Välttämättä ei siis mikään huono lopputulos. Laitokset ovat kodikkaita ja kodinomaisia ja turvallisia sekä äidille että lapselle.

Vierailija
36/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotenkin käpöykäpöy -vammainen vai liikuntavammaa?

Vierailija
37/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kehitysvammaisia ei steriloida? Seksuaalisuus saattaa olla joillakin voimakas vietti. Vanhemmuutteen he eivät kuitenkaan kykene. 

Vierailija
38/70 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehitysvammaisia ei steriloida? Seksuaalisuus saattaa olla joillakin voimakas vietti. Vanhemmuutteen he eivät kuitenkaan kykene. 

Tätä tehtiin 1930-luvulla ja kehitysvammaisten sterilaatiolla on sen takia hyvin negatiivinen, eugeniikan kaiku, vaikka se järkevää olisikin.

Vierailija
39/70 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni lievää kehitysvammaa ja voi se olla että kyseinen henkilö itse on unohtanut ottaa pilerin ja ei ole osannut ja uskaltanut kertoa jos pelkää ja ei tiijä mitä sanoa. Minulla itselläni tullut vahinko ja tosi loukkaavaa oli kun omat vanhemmat sanoo että minut pitäisi leikata. Kyllä lievästikehitysvammaisella täytyy olla oikeus synnyttää lapsi ja pitää se jos haluaa. Minusta kehitysvammaisten asuntolat pitäisi ola sellaisia että voi kehitysvvammaiset perustaa pergheen jos sitä haluaa mutta on apu ja tuki lähellä. Minä olen itse alkanut haaveilemaan kehitysvammaisen poikakaverin kanssa että kyllä men halutaan yksi lapsi ja olen pohtinut vaikka tiijän että voi tulla kummallakin jaksaminen eteen muita vaihto ehtoja siihen sitten antaisin oman lapsen siinä tapauksessa adoptoitavaksi jos nyt 6 vuoden päästä teen poikakaverin kanssa ,muytta ei sitä voi tietää kuinka kehitysvammainen pärjää vaikka ei osaiskaan mitään sen tietää vasta sitten kun se on sillä sylissä että osako ruokkia ja vaihtaa kuiviin ja mikään muu ei ole tärkeimpää kuin rakkaus ja huomio lapselle. Ehkä se on halunnut pitää lapsen ja ei ole siksi kellekkään kertonut kun jos on pelännyt että se pakotetaan sterilisaatioon jota minä en itse ainakaan halua mistään hinnasta vaikka olen vammainen,. Kehitysvammaisten lakiin ja asuntola juttuihin se muutos täytyy tulla.

Oikeus ja oikeus synnyttää lapsi, entä lapsen oikeudet? Moni vetoaa lasten kärsivän ja joutuvan kiusatuksi homovanhempien takia. Miettikää lasta, jonka vanhemmat ovat kehitysvammaisia. Enemmän lapset tulee kärsimään vanhempien kehithysvammaisuudesta, jos lapsi sattuu olemaan terve. Lapsella on oikeus olla lapsi, eikä ottaa aikaisemmin aikuisen roolia, kun omat vanhemmat ei osaa auttaa kielissä ja matematiikassa eivätkä osaa täyttää Kelan lomakkeita. Terveillä vanhemmillakin on vaikeaa pitää karkailevaa ongelmanuorta aisoissa, niin miten kehitysvammainen moiseen kykenee.

Vierailija
40/70 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näidenkö on tarkoitus synnyttää niitä uusia suomalaisia veronmaksajia?