Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia vaihdevuosioireet voi olla pahimmillaan?

Vierailija
09.09.2023 |

Millaisia vaihdevuosien keholliset tai mielen tuntemukset voivat olla kaikkein pahimmillaan? Voiko ihminen muuttua kuin eri ihmiseksi?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jos on aina olleet ns. 'helpot' menkat (säännöllinen kierto, pieni vuotomäärä, ei juuri oireita: pientä mahakipua 1 päivänä, ja edeltävänä yönä unettomuutta, hieman ihon/hiusten rasvoittumista menkkojen alla) niin onko odotettavissa myös 'helpot' (esi-)vaihdevuodet, vai rytiseekö sitten kunnolla?

Mulla on aina ollut helpot menkat, kellontarkat, niukat ja kivuttomat. Hain juuri E-pillerit esivaihdevuosioireisiin, olen 44. Yöhikoilu ja unettomuus olisivat pian tehneet minusta työkyvyttömän. Jipii.

Vierailija
62/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva tunne virtsatulehduksesta muttei kuitenkaan tulehdusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten helpot menkat oli nuorena Yleensä kuukautisten väli pitenee kun ovulaatio ei tule ku välillä.

Ja jos ei oo estrogeenipuutosta vielä kunnolla ni menkat on sitten järkyttävät kun ne myöhässä alkaa. Itse olen nyt siinä tilanteessa. Tää on järkyttävää.

Vierailija
64/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kohta 52v.

Vierailija
65/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kolme kertaa kilon menkat, eli ärsyynnyttyäni punnitsin käytetyt siteet, kun valuin ihan älyttömästi muistaakseni viiden päivän aikana. Ja hemoglobiini tietenkin putosi, ja olin väsynyt ja ajatus ei kulkenut

Ne älyttömän runsaat menkat olivat pahinta, ja gyneltä en saanut apua.

Toko hikoilin, ja olihan se sellaista villatakki päälle-villatakki pois - sähläystä, mutta sen kyllä kestin.

Vierailija
66/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikoilu, katkonainen uni ja siitä johtuva jatkuva väsymys oli mulle liikaa. Hormonikorvaushoito auttaa onneksi.

Silläkin on haittansa.

Kerro toki lisää.

Vierailija
67/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä, Rupes heti vituttaan urakalla. Jotkut esivaihtarit meneillään ja kauhulla ootan tulevaa.

Älä suotta. Itselläni on hikoilu-kuumat aallot kausia, ja nimenomaan vain kausia. Yöuni samoin ajoittain pätkittäistä. Muita oireita ei ole. En käytä hormonikorvaushoitoja. Liikunta auttaa. En ole huomannut esim mitään mielialajuttuja.

Vierailija
68/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten helpot menkat oli nuorena Yleensä kuukautisten väli pitenee kun ovulaatio ei tule ku välillä.

Ja jos ei oo estrogeenipuutosta vielä kunnolla ni menkat on sitten järkyttävät kun ne myöhässä alkaa. Itse olen nyt siinä tilanteessa. Tää on järkyttävää.

Esivaihdevuosissa väli pitenee. Lähempänä menopaussia sitten väli lyhenee alle kolmeen viikkoon ja kesto pitenee. Samoin minulla runsastuivat todella rajusti siitä mitä oli ollut vuosikymmenet. Viimeisellä kerralla kahdella isoimmalla siteellä istuessa penkki kastui. Onneksi oli sitten vihdoin se viimeinen kerta...

Vierailija
69/105 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma kuumia aaltoja, hikeä puskee, mieliala aaltoilee, ellei suvussa syöpää niin jokaisen kiukkuisen "akan" pitäisi syödä hormonipiltsuja. 

Laastari ja voide ovat matalariskisempiä vaihtoehtoja.

Vierailija
70/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa tää on kun kk tulee ehkä kerran puolessa vuodessa ja nekin tosi niukkana. T: 54v

Vierailija
71/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ne tulee harvakseltaan jättimäisinä tulvina.

Vierailija
72/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ne miehilläkin olla vaihdevuodet,kärttyisyys esim

Vierailija
73/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkistääkö liikunta vaihdevuosissa? Sitä aina tarjotaan lääkkeettömäksi hoidoksi naistenlehdessä, mutta onko siitä oikeasti apua pahoissa oireissa?

Liikiunta auttaa vähän, mulle lähinnä niin, että pääsin purkamaan sitä jatkuvaa vtutuksen tunnetta ja ärsyyntyneisyyttä. Mutta ei se mitään oikeasti ratkaissut.

Ei auta ei. Lisäksi sekin vaan ärsyttää/harmittaa vaan lisää, ettei liikunnasta enää tule sitä hyvää oloa mitä ennen.

Ei samoista vanhoista lajeista eikä uusista. Tai no, juoksusta etenkin metsässä voisi tietenkin ehkä vielä tullakin, mutta nämä vaihtarien/iän aiheuttamat nivelongelmat etenkin polvissa on aika täydellinen este tuolle lempparilajille.

Muutenkin riepoo tämä, että yhtäkkiä on kuin joku köntys eikä kroppa tunnu ollenkaan omalta. Eikä kyllä mielialakaan vaikka se vaihteleekin hurjasti niin oikeastaan enää ikinä ei ole sitä entisenlaista fiilistä.

Pelottaa sekin että josko se ei koskaan enää palaakaan. Loppuikäkö sitä pitää olla ihan itselleen vieras ja kummallinen ihminen? Miksi tästä ei kukaan varoittanut? Saati siitä, että nämä oireet alkaa jo alta viisikymppisenä ja pahenee melko nopsaankin kun ne vaan alkuun pääsee..

Vierailija
74/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkistääkö liikunta vaihdevuosissa? Sitä aina tarjotaan lääkkeettömäksi hoidoksi naistenlehdessä, mutta onko siitä oikeasti apua pahoissa oireissa?

itse suosittelen liikuntaa, lihastreeniä ja aerobista..helpottaa oireita ja stressiä

Ei nuo määräänsä enempää auta eikä ihmeitä tee. Toki olo olisi varmasti vielä kenkumpi ilman liikuntaa ja muutenkin terveellistä elämäntapaa, mutta on valheellista väittää että näillä jokainen saisi jotenkin tuntuvankin helpotuksen oireisiinsa.

Vierailija
75/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta kun tarjotaan työksi TONTTUILUA 🎅

Vierailija
76/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse suosittelen liikuntaa, lihastreeniä ja aerobista..helpottaa oireita ja stressiä

No jaa. Itse huomasin just vaan olevani normiakin kärttyisämpi lenkillä ja tupisen itsekseni vittusaatananprkelettä. Ei siis mitenkään kovin rentouttavaa.

Vierailija
77/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän evolutiivinen tarkoitus tällä satunnaisella murhanhimolla on? Jestas mikä raivo piilee lempeässäkin keski-ikäisessä tädissä, kun hormonit heittelehtivät. Vastaavaan on aiemmin päässyt tymäköillä kortisonikuureilla, steroidejahan ne. Mutta vv-raivo, miksi?

Vierailija
78/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiki päällä on koko ajan. Päivälläkin. Kotona parvekkeen ovi auki jatkuvasti ja yöllä vain ohut peitto päällä. Ihme kyllä ei ole luonteeseeni vaikuttanut mitenkään. Kyse on sopeutumisesta. Jotenkin tähän vain tottuu että on jatkuvasti kuuma. Sain kyllä lääkäriltä Vagisania, mutta en ole vielä ottanut käyttöön. En oikein halua hormooneja. Toivoisin minäkin että tämä hikoilu loppuisi joskus. Sydänkin hakkaa joskus aika lujaa. Sydän-parkani puolesta olen huolissani miten se kestää tätä.

Hei, ethän kuitenkaan asu ekassa (tai tokassakaan kerroksessa)? Saati maantasalla.

Tuo yöllä auki oleva partsin ovi on nykymaailmassa sellainen vaaratekijä, että sitä tosiaan voi saada härtslaagin kun herää siihen että joku uppo-outo jätkä seisoo omassa makkarissa.

Vierailija
79/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen miettinyt, että jos on aina olleet ns. 'helpot' menkat (säännöllinen kierto, pieni vuotomäärä, ei juuri oireita: pientä mahakipua 1 päivänä, ja edeltävänä yönä unettomuutta, hieman ihon/hiusten rasvoittumista menkkojen alla) niin onko odotettavissa myös 'helpot' (esi-)vaihdevuodet, vai rytiseekö sitten kunnolla?

Valitettavasti itselläni on karseat vaihdevuodet vaikka kuukautiset olivat aina suht helpot. Ja siksi olinkin ehkä tavallaan yllätetty ja pitkään ihmettelin kaikkia vaivoja.

Vierailija
80/105 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten ihmettelin, kun hikoilin kuin pieni sika normiduunimatkafillaroinnin jälkeen. Tuli ensin mieleen, että on joko kunto huono tai jokin tauti päällä. Oheen tulivat inhottavat hikoilupuuskat, eli ilmeisesti nämä vaihdevuosiin liittyvät kuumat aallot. Kestivät useamman kuukauden ja tulivat ihan aivan ennakoimattomilla ajoilla. Tilanne yllättäen sitten rauhoittui tänä keväänä, toki tuota lievää kuumien aaltojen tuntua on edelleenkin, mutta ei enään niin voimakkaana. Harmittaa heidän kohdalla, joilla tämä kuumat aallot oire.yhtmä voi kestää useampia vuosia. Tosin nyt on vielä nuo lihas-ja nivelkipu-oireet edelleenkin päällä. Nämä kyllä siedän huomattavasti paremmin, kuin nuo saatanalliset kuumat aallot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi