Kysymys sinulle jolla on kaapissa ylimääräisiä vaatteita. Miksi et luovu niistä?
Miksi et luovu niistä vaatteista jotka ovat esim väärän tyylisiä tai kokoisia tai joita ei muuten tule käytettyä? Tai jos vaatteita on yksinkertaisesti liikaa? Etkö jaksa? Puuttuuko kierrätysmahdollisuus? Ajatteletko että nämä nykyiset riittää loppuiäksi? Kiinnostaa mitä palstalaiset miettii.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Koska eivät menneet nettikirpparilla kaupaksi tai oletus olisi, että ilmaiseksi tai täysin naurettavaan hintaan pitäisi saada. Luultavimmin roudaan vanhat vaatteet kaatopaikalle, koska tällä vahditaan roskisten täyttymistä ja luultavimmin tulisi sanomista, jos heittäisin jätesäkillisen vaatteita taloyhtiön roskikseen.
Oletko kuullut tekstiilien kierrätyksestä?
Tänä syksynä olen vienyt isot kasat Uffiin, Fidaan, kierrätyskeskukseen, Reloveen ja lumppuihin . Vielä on karsittavaa. Mutta kun on ollut samoissa mitoissa ja kaikki sinänsä sopii ja on käyttökelpoisia. Mutta esim viisi mustaa hautajaismekkoa on ehkä turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovun kyllä. Uusien ostosten suhteen noudatan ns planetaarista vaatekaappia eli pyrin ostamaan käytettyjä ja jos ei löydy niin tavoitteena max 5 uutta vaatetta vuodessa.
Nyt juuri matkalla etsimään kirpparilta lenkkihousuja kun edelliset kului puhki. Kengät ostan aina uutena.Voisiko palstamammat kertoa miksi tämä kommentti on saanut alapeukkuja? En voi ymmärtää, toivon että olisin itse yhtä kurinalainen. Ihan liikaa tulee osteltua kaikenlaista.
Kiinnostaa täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Koska eivät menneet nettikirpparilla kaupaksi tai oletus olisi, että ilmaiseksi tai täysin naurettavaan hintaan pitäisi saada. Luultavimmin roudaan vanhat vaatteet kaatopaikalle, koska tällä vahditaan roskisten täyttymistä ja luultavimmin tulisi sanomista, jos heittäisin jätesäkillisen vaatteita taloyhtiön roskikseen.
Voihan niitä vaatteita viedä roskiin vaikka yhden kassin viikossa. 52 kassia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luovun, niin taas tulee jotkut kissanristiäiset mihin pitää pukeutua oman mukavuusalueen ulkopuolelle eikä kaapissa ole mitään, eikä kaupassakaan. Niitä ne ylimääräiset on: hautajaisiin, suvun kesäjuhliin, isotädin synttäreille, appiukon häihin, hellepäiville (joita vihaan).
Taas yksi läski joka vihaa helteitä😆
Juu, niinpä.... Hiki valuu, liikkua ei jaksa ja vielä pitäis laittaa jotkut keveät vaaleat pellavasortsit ja kiva toppi ja tuntea olevansa ihmisten ilmoilla kuin kotonaan. Bmi:ni on kunnossa, mutta olen farkkuihminen.
Mun vaatteet mahtuu 120x 180x 40 cm kaappiin, kengät on muualla, joten ongelmani ei ole suuren suuri.
Kirppikset on mt-ongelmaisia naisia varten.
Liian pieniä vaatteita säilytän koska laatu on aivan eri mitä tämänhetkisessä tarjonnassa. Nousseet tuotantokustannukset ja huonot puuvillasadot on tehneet sen että kudos on jo selvästi löyhempää uusissa vaatteissa puhumattakaan että saumat on valmistettu lapsityövoimalla ja menee miten sattuu. Ei samaa laatua saa enää kaupasta maksamatta itseään kipeäksi joten en ajatellut luopua niistä jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kokevat kai olevansa tärkeitä moisen sijaistoiminnan kautta. Ja kun ei töissä käydä, on aikaa luuhata niissä haisevissa halleissa.
Varmaan vielä joskus olen taas koossa 38, tämä koko 56 on vaan tilapäistä.
Vierailija kirjoitti:
Liian pieniä vaatteita säilytän koska laatu on aivan eri mitä tämänhetkisessä tarjonnassa. Nousseet tuotantokustannukset ja huonot puuvillasadot on tehneet sen että kudos on jo selvästi löyhempää uusissa vaatteissa puhumattakaan että saumat on valmistettu lapsityövoimalla ja menee miten sattuu. Ei samaa laatua saa enää kaupasta maksamatta itseään kipeäksi joten en ajatellut luopua niistä jatkossakaan.
Tämä. Olen aina ostanut laatua ja sellaista en laita eurolla samanhintaisen shein-paskan viereen kirpparille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Kaikki on niin kallista, etten voi tarpeen tulla ostella mitä huvittaa. Parempi hillota varavaatteita pahan päivän varalle.
Tilaa tämä vie, mutta on pelastanut minut monessa tilanteessa. Kun paino on noussut tai laskenut, tai tärkeä vaate menee rikki, tulee tehtyä löytöjä kaapin perukoilta.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Yhtä lailla muehiä käy kirppareilla, eikä tartte olla mt-ongelmia.
Olen lihonut ulos osasta vaatteista, tai vaan aika ajanut ohi, mutta ne ovat niin laadukkaita tai kauniita, etten raaski heittää pois/viedä kirpparille. Matkoilta ostettuja merkkivaatteita, nahkaa, mokkaa, neuleita, aitoja materiaaleja jne. Annan tyttärelleni. Yhdessä perkaamme kaappia aina muodin mukaan. Tytölle ei kelpaa kuin muodikkaat jutut. Nyt kelpaa ysäri.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Hyvälaatuisia vaatteita on melkein mahdotonta enää löytää kohtuuhinnalla. Joko ostaa halpaa lumppua tai maksaa itsensä kipeäksi.
Just annoin äitille pari-kolme matkalaukullista liian pieniä vaatteita (lihoin masennuslääkityksen aloituksen jälkeen yli 30 kg) ja joita säilytin JOS vielä joskus laihtuisin. En mä tule laihtumaan niin kauan kun syön tätä lääkettä ja tulen syömään tätä loppuikäni. Äiti laittoi vaatteet Toriin ja olen tienannut jo monta sataa. Itse en jaksa tuota myyntirumbaa joten olisin tehnyt vaatteista rättejä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, joko valkoinen kämppä tyyliin maisa torppa, emännällä on kaikki mahd kauneudenhoito mitä pikkurahalla saa, kulmat, ripset, huultentäytöt, kynnet, hiukset, jotka vie vähintään 200-300 kuussa. Käy kirppiksellä samanhenkisten kanssa. Valittaa kuinka ei oo rahaa lasten harrastuksiin ym. Toinen kirpparityyppi on tyyliin manuela bosco, hippityyli, tekee shamppoot saippuat ja deodorantit itse. Ei oo koskaan käynyt töissä koska käsittää itsensä taiteilijaksi. Lapsille vegaania. Myy kirpparilla käsitöitä ym. Katsoo tarotkorteista, uskoo enkeleihin, myy posetiivarikortteja joissa elämänfilosofia tyyliin Mustimmankin pilven takana paistaa aurinko.
Eläkkeelle jäädessäni vein kaikki siistit työvaatteet kierrätykseen. Myöskin ne sitten jos laihdun/lihon vaatteet. Lopuilla sinnittelen loppuun asti, olkoot vaikka vanhanaikaisia. Muoti ei enää kiinnosta eikä houkuttele.
Mulla on jo pidempään ollut ajatuksissa siivota (ja karsia) oma vaatekaappi. Ruuhkavuosien keskellä sitä on vain tullut siirrettyä eteenpäin.. Lasten vaatekaappeja olen kyllä päivittänyt.
Jospa vielä tämän vuoden aikana saisin aikaiseksi käydä omankin vaatekaapin kimppuun.
Kukaan ei niitä osta ja yleensä käytän vaatteet loppuun...
Olen vienyt säkkikaupalla vaatteita keräykseen viimeisen kolmen vuoden aikana, mutta vieläkin on paljon hävitettäviä vaatteita. Iso vaatehuone on vieläkin täynnä, mutta hyvässä järjestyksessä.