Kysymys sinulle jolla on kaapissa ylimääräisiä vaatteita. Miksi et luovu niistä?
Miksi et luovu niistä vaatteista jotka ovat esim väärän tyylisiä tai kokoisia tai joita ei muuten tule käytettyä? Tai jos vaatteita on yksinkertaisesti liikaa? Etkö jaksa? Puuttuuko kierrätysmahdollisuus? Ajatteletko että nämä nykyiset riittää loppuiäksi? Kiinnostaa mitä palstalaiset miettii.
Kommentit (105)
Koska on paljon fiksumpaa laihtua niihin vaatteisiin kuin heittää laadukkaat, kauniit vaatteet pois tai myydä ne murto-osalla siitä mitä niistä on itse maksanut. Veikkaisin, että mulla on varmaan 20 000 arvosta vaatteita ja jos myisin noi niin saisinkohan ehkä muutaman tonnin takaisin.
Mulla oli mökin ullakolla iso varastotila vaatteille. Vuosikymmenien myötä sinne kertyi valtava varasto vaatteita, osa ihan käyttämättömiä. Olen ollut hyvin hoikka ja hyvin lihava, niin mukamas sen varjolla niitä säilöin. Nyt olen ollut 10 vuotta suunnilleen normaalin kokoinen ja toissa kesänä tein valtavan työn sen vaatevaraston tyhjentämiseksi.
Toin aina jätesäkillisen kaupunkiin vaatteita viikottain ja kävin ne sitten läpi: roskiin, hyväntekeväisyyten, käyttöön, kierrätykseen jne. Huomasin, että kun jostain ihanuudesta ei olisi raaskinut luopua, niin kun sen pakkasi laatikkoon tai pussiin, niin se unohtui pian. Lapset kävi valkkaamassa haluamansa, ja loput sitten mahdollisimmana pian pois silmistä. Siellä oli paljon vintage-tavaraa ja merkkivaatteitakin ja yksi lapsi myi niitä kirppiksellä. Siinäkin on niin iso työ pestessä ja silityksessä ja hinnoittelussa, että en olisi itse viitsinyt moista järjestää.
(niitä vaatteita siis kertyi vuosikymmenien aikana, jos jotakuta kauhistuttaa tuo määrä)
Nyt vaatteeni sopivat vaatekomeroon ja yhteen kaappiin. Ja kaikki ovat suunnilleen oikean kokoisia, vaikka olenkin hieman laihtunut korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mökin ullakolla iso varastotila vaatteille. Vuosikymmenien myötä sinne kertyi valtava varasto vaatteita, osa ihan käyttämättömiä. Olen ollut hyvin hoikka ja hyvin lihava, niin mukamas sen varjolla niitä säilöin. Nyt olen ollut 10 vuotta suunnilleen normaalin kokoinen ja toissa kesänä tein valtavan työn sen vaatevaraston tyhjentämiseksi.
Toin aina jätesäkillisen kaupunkiin vaatteita viikottain ja kävin ne sitten läpi: roskiin, hyväntekeväisyyten, käyttöön, kierrätykseen jne. Huomasin, että kun jostain ihanuudesta ei olisi raaskinut luopua, niin kun sen pakkasi laatikkoon tai pussiin, niin se unohtui pian. Lapset kävi valkkaamassa haluamansa, ja loput sitten mahdollisimmana pian pois silmistä. Siellä oli paljon vintage-tavaraa ja merkkivaatteitakin ja yksi lapsi myi niitä kirppiksellä. Siinäkin on niin iso työ pestessä ja silityksessä ja hinnoittelussa, että en olisi itse viitsinyt moista järjestää.
(niitä vaatteita siis kertyi vuosikymmenien aikana, jos jotakuta kauhistuttaa tuo määrä)
Nyt vaatteeni sopivat vaatekomeroon ja yhteen kaappiin. Ja kaikki ovat suunnilleen oikean kokoisia, vaikka olenkin hieman laihtunut korona-aikana.
Hatunnosto tälle palstalaiselle.
En ole uskonnollinen mutta ajattelen että on hyvä pitää vain ne tavarat jota tulee käytettyä ja laittaa kaikki muu kiertoon. Kyllä sitten kun tulee jokin uusi tarve voi ostaa uutena tai käytettynä tai kysyä vaikka läheisiltä onko kenelläkään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole uskonnollinen mutta ajattelen että on hyvä pitää vain ne tavarat jota tulee käytettyä ja laittaa kaikki muu kiertoon. Kyllä sitten kun tulee jokin uusi tarve voi ostaa uutena tai käytettynä tai kysyä vaikka läheisiltä onko kenelläkään ylimääräistä.
Tätä ei nyt kysytty. Mene muualle viisastelemaan.
43 astetta on lämmintä ja hikoiluttaa varmaan hoikempaakin, jos ulkona pystyy olemaan.
Miksi mä luopuisin niistä vaatteista? Mikä pointti tässä aloituksessa nyt on?
Kaapit täynnä vaatteita ja vaatteita on myös varastossa. Ihan tajuton määrä. En ole jaksanut käydä niitä läpi. TULIKO SELVÄKSI?
Hinnat nousee, kohta ei ole varaa ostaa uusia, pahan päivän varalle säästän, kotona voi pitää niitä vanhempia tai vähemmän sopivia
Poistan kaapistani vuosittain vaatteet, joita syystä tai toisesta en ole käyttänyt. Lukuunottamatta muutamaa kaunista ja ajatonta vaatetta, joita olen säilönyt jopa 10 vuotta siinä toivossa että vielä jonain päivänä mahdun niihin. Ja tänä kesänä niin tapahtui!
Muuten minulla on vaatekaapeissani hyvin tilaa, kaikki vaatteet mahtuvat henkareille, myös kalliit villaneuleet sellaisille isoille, niille suunnitelluille henkareille. Alusvaatteet omissa laatikoissaan, sukat samoin. Kaappi on siisti, voisin huoletta pitää liukuoviseinän auki ja niin teenkin säännöllisesti tuuletuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska toivon että laihdun vielä ja saan vanhat pienet vaatteet sopimaan päälleni.
Kuinka pitkään olet toivonut? Ei se toivomisella tapahdu.
Sama ongelma täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eivät menneet nettikirpparilla kaupaksi tai oletus olisi, että ilmaiseksi tai täysin naurettavaan hintaan pitäisi saada. Luultavimmin roudaan vanhat vaatteet kaatopaikalle, koska tällä vahditaan roskisten täyttymistä ja luultavimmin tulisi sanomista, jos heittäisin jätesäkillisen vaatteita taloyhtiön roskikseen.
Oletko kuullut tekstiilien kierrätyksestä?
Ihmiset eivät oikein tiedä missä on tekstiilinkierrätyspaikka. Autottomat eivät jaksa kuljettaa painavia kuormia pitkiä matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kirppikset on mt-ongelmaisia naisia varten.
Eivät ole. Ne ovat olemassa köyhempää väestönosaa varten. Kirppiksiä tarvitaan myös siksi, että maapallon resursseja säästyisi.
Koska laihduin nykyiseen kokooni syömishäiriön ansiosta ja pelkään, että jos vielä joskus pääsen normipainoon, kaapista ei löydy mitään sopivan kokoisia vaatteita. En halua heittää vanhoja lemppareita pois ja muutenkin vaatekaapin (uudestaan) uusiminen tulisi liian kalliiksi :(
En saa aloitettua. En tiedä mistä johtuu, mutta vanhempani ovat samanlaisia. Karjalaisia ollaan.
Olen vuosikausia elätellyt toivoa, että joistain kalliimmista vaatteista saisin jollain kirpparilla edes vähän rahaa takaisin. Koska kaikki aiemmat kirppariyritykset on jääneet siihen etten saa edes kirpparimaksujen verran rahaa takaisin, tämä on edelleen vain aikomus.
Vaihdevuosi-iän lähestyessä ruuan katsomisesta lihominen on lisääntynyt. 5-10 kg laihtuminen edellyttäisi vuodeksi 800-1000 kcal dieettiä. Tämäkin on jäänyt aikomukseksi, mutta eihän sitä ikinä tiedä.
Kun säilytystilasta ei ole pulaa, ei ole tullut heitettyä yo. syistä noin 80% vaatteistaan ufflin laatikkoon.
Mulla on äidiltä perittyjä vaatteita säilöttynä. Kaikki eivät ihan sovi, mutta ne ovat takavuosien loistavaa materiaalia, joten en laita kiertoon. Nykyään tuollaista laatua ei enää myydä. Elättelen toiveita, että pienin korjauksin saan niistä vuosien mittaan kunnon perusasuja.
Viety on kierrätykseen, joille ei käyttöä, sekään ei kaikkia miellytä, joku ivasi luuletko olevasi hyväntekijä, vaikka osa oli vanhoja pyyhkeitä joita kehotettu kierrättämään eläinten makuusijoiksi.
Laiskuuttani en viitsi käydä vaatteita läpi.
Itse kyllästyin loputtomaan vaatekaaokseen ja pistin kaikki mekot 10e hintaan kirpparille. Kaverit oli kauhuissaan kun kaikki olivat kallista laatuvaatetta, mutta minä yksinkertaisesti kyllästyin kaaokseen ja päätin laittaa hinnat joilla ne kanssa menevät.
Tienasin 370e ja yritän olla ajattelematta sitä tosiasiaa, että samalla rahalla olisin saanut kaupasta näitä vaatteita ehkä 2kpl.
Tein tämän kesän alussa enkä ole katunut. Kaapeissa on tilaa ja olo on kevyt.