Kysymys sinulle jolla on kaapissa ylimääräisiä vaatteita. Miksi et luovu niistä?
Miksi et luovu niistä vaatteista jotka ovat esim väärän tyylisiä tai kokoisia tai joita ei muuten tule käytettyä? Tai jos vaatteita on yksinkertaisesti liikaa? Etkö jaksa? Puuttuuko kierrätysmahdollisuus? Ajatteletko että nämä nykyiset riittää loppuiäksi? Kiinnostaa mitä palstalaiset miettii.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä luopuisin niistä vaatteista? Mikä pointti tässä aloituksessa nyt on?
Joku köyhä haluaisi saada halvalla kalliita vaatteita kirpparilta? En mä ainakaan luovu mistään, ellen päädy siihen ettei kyseinen vaate sovi vartalonmallilleni. Silloinkin laitan uffin tms keräykseen, koska ne lafkat työllistävät ihmisiä ja haluan tukea sitä. Risat vaatteet heitän roskiin.
Kaapit on täynnä enimmäkseen kirpputorilta ostettuja vaatteita.
Minulla paino vaihtelee, ja olen oppinut kantapään kautta, että vaatteita pitää olla siltä varalta, että laihdun/ lihon. Varalla pitää siis olla esim. talvitakkeja montaa kokoa.
Eihän se mikään ihannetilanne ole, että paino vaihtelee reilusti, mutta niin on käynyt niin useasti, että olen hyväksynyt sen "pysyväksi" vaihteluksi.
Kilpirauhasen liikatoiminnan seurauksena laihduin niin paljon, että piti uusia koko vaatekaappi. Alusvaatteita myöten. Siihen paloi rahaa monta tonnia. Säilytin vanhat vaatteeni, jos vaikka lihon jossain vaiheessa takaisin entisiin mittoihini. Ei ole varaa heittää toista 3000-4000€ vaatteisiin.
Olen nyt toista kertaa raskaana ja paino nousee taas reippaasti. Säästin onneksi esikoisen ajoilta hyväkuntoiset äitiys- ja imetysvaatteet, "väliajan" isommat vaatteet, sekä ne joita pidin ennen raskautta.
Harmi kyllä vartalon malli muuttui sen verran, etteivät kaikki vanhat lempparit enää istuneet päälle, kun palauduin synnytyksestä, joten ne laitoin kiertoon. Ärsyttää, kun nyssäköitä on useampia pyörimässä nurkissa, mutta eipähän tarvitse uusia koko vaatevarastoa, kun koko muuttuu niin reippaasti lyhyessä ajassa. Eikä kyllä moiseen olisi varaakaan, kun kaikki kallistuu koko ajan ja omat tulot taas tippuvat..
Kysymys taitaa olla lähinnä siitä, tuleeko kaapissa olevista vaatteita hyvä fiilis vai ei. Itselleni ei tule hyvä fiilis liian pienistä vaatteita. Ne oikein ilkkuvat kaapissa että senkin läskimatami. Taidankin kuskata ne kiertoon. Kassi kerrallaan, kun tulee muutenkin asiaa kauppakeskukseen jossa on vaatekierrätys. Parhaat retkeilyvaatteet vien Partioaitan keräykseen.
Säilön pahan päivän varalle. Joko oman pahan päivän tai jonkun muun. Onpa antaa tarvitseville. Jos nyt vien kierrätykseen (olen paljon vienytkin), ne menee usein turhuuteen koska vielä ihmiset ei ymmärrä pulasta ja puutteesta paljonkaan ja kuluttavat huolettomina. Pian voi nuokin olla tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kerran käytetyt hyvät vaatteet ei mene kirppiksellä edes vitosella (merkkivaatteet 30€) joten ei kannata. Laitan vaikka roskikseen, periaatteessa en anna ilmaiseksi noin hyvää tavaraa
Jos sun merkkivaatteet on tasoa Burberry, LV, Gucci, D&G niin sitten ymmärrän tuon 30€:n hintapyynnön. Ostin itse juuri Burberryn mekon, D&G:n vyön, D&G:n silkkipaidan ja Burberryn puuvillapaidan 30-35€:lla/kpl. Muista vaatteista: Hugo Bossin paita, Patrizia Pepe jakkupuku, Filippa K mekkoja kolme kappaletta ostin hintaan 3-10€/kpl.
Kierrättäminen kannattaa aina, vaikka itse jääkin tappiolle. Mulle on tärkeintä omassa kierrätyksessä se, että saan vaatteet takaisin kiertoon ei tulojen teko. Jokainen varmaan ymmärtää, että maailma hukkuu jätteeseen ja käytettyyn tavaraan ja siitä ei pitäisi saada enää kuin hiluja jos sulla on pokkaa edes ostaa uutta. Kesällä myin omia pieniä silkkimekkoja DvF, D&G, Tory Burch, Hugo Boss hintaan 5-10€/kpl ja meni ihan kivasti kaupaksi.
Mä ostan uutena yleensä vain alushousut ja sukat. Tosin paksumpia sukkia ei ole vuosiin tarvinnut ostaa, koska ne ei yksinkertaisesti mene rikki. Housuja en omista kuin kahdet juoksulegginsit ja muuten olen aina hame tai mekko päällä. Talvisin käytän sukkahousuja, mutta olen mallin katsonut sellaiseksi, että varpaissa on oma kangaskaistale ja kantapäissä oma. Eli kun menee varpaista tai kantapäästä rikki niin sukkahousuja voi silti käyttää. Kengät on kirpparilta joko uusi kuntoisena tai sitten todella vähän käytettynä.
Minulla pn vaatteita, joita en käytä, mutta joista en luovu. Koska ne ovat kivoja. Tykkään niistä, niissä on potentiaalia. Mutta vastaan ei vain ole tullut tilnnetta, jossa niitä käyttäisin, tai sopiva ylä/alaosa puuttuu. Kai se suurin syy on, että on kilpailevia vaatteita, jotka on vielä kivempia.
Vierailija wrote:
Olen vuosikausia elätellyt toivoa, että joistain kalliimmista vaatteista saisin jollain kirpparilla edes vähän rahaa takaisin. Koska kaikki aiemmat kirppariyritykset on jääneet siihen etten saa edes kirpparimaksujen verran rahaa takaisin, tämä on edelleen vain aikomus.
Vaihdevuosi-iän lähestyessä ruuan katsomisesta lihominen on lisääntynyt. 5-10 kg laihtuminen edellyttäisi vuodeksi 800-1000 kcal dieettiä. Tämäkin on jäänyt aikomukseksi, mutta eihän sitä ikinä tiedä.
Kun säilytystilasta ei ole pulaa, ei ole tullut heitettyä yo. syistä noin 80% vaatteistaan ufflin laatikkoon.
Jatkan omaan vastaukseeni: mutta kun tulee elämänkriisi ja kaipaa tekemistä, silloin on hyvä laittaa pois ne kalliimmatkin ja liian pienet vaatteet. Vein monta kassillista vaatteita keräyslaatikkoon. Lisäksi kun paikalliseen kauppakeskukseen oli tullut poistotekstiilien keräys, liian kulahtaneet ja huonokuntoiset sai sinne. Silti kaappeihin jäi vielä paljon vaatteita, joita en tällä hetkellä käytä, kun eivät syystä tai toisesta ihan täydellisesti ole mieleen.
Kun ovat hyväkuntoisia ja ajattelen että joskus niitä voi vielä tarvita, jos ei muuta niin siivotessa/remontoidessa. Jonkun lapsen vaatteen olen säilyttänyt ihan vain ihanan muiston vuoksi.
Olen juuri muuttamassa ja kyllä tosiaan harmittaa, että on paljon vaatteita, jotka eivät mahdu minulle, mutta pidän niistä kaikista vaatteista mitä minulla ja myydessä saisin vain murto-osan siitä mitä olen itse maksanut niin eihän siinä oikeastaan ole mitään järkeä ja laihduttaminen on paljon fiksumpaa kuin ostaa uudet vaatteet kalliimmalla. Joitakin kiloja olen jo laihtunutkin.
Minulla on kaapissa hieman pieneksi jääneitä vaatteita, joita aion käyttää josko saisin vähän laihdutettua. En meinaa painon vaihtelun takia hävittää hyviä vaatteita. Lisäksi minulla on paljon vaatteita joita olen saanut ilmaiseksi sukulaisilta. Kaikkia en ehdi käyttää usein mutta säästän kaikki vähänkin mieluisat jos joskus tarvitsen.
En raski luopua ylimääräisestä talvipompasta, kovilla pakkasilla se on hyvä.
Itselläni on lopultakin iso vaatekaappi ja paljon mieluisia vaatteita, ja tosiaankin tykkään siitä. Aina ennen vaatteita oli vain vähän, ja suurin piirtein käytin vähät lempivaatteeni puhki, enkä vain jaksanut ostella uusia. Nykyään iso osa vaatteista on kierrätettyjä, ja jos yhtään kyllästyn niihin, laitan itsekin ne kiertoon. Eikä kaapeissani ole mitään, mikä ei mahdu päälleni, poistan niitä kyllä säännöllisesti, koska en jaksa uskoa laihtumiseenkaan.
Olen pikkuhiljaa luopunut. Mutta on työlästä laittaa niitä parempia myyntiin. Nyt on tosin yksi erä laitettu nettikirpparille, mutta karsittavaa olisi edelleen. Aika ajoin vien myös Kierrätyskeskuksen keräykseen jotakin. Osa menee roskiin
Olen alkanut tekemään niin, että käyn kaapin säännöllisisti läpi.
1. Samankokoiseksi kasvanut tytär on saanut kaapistani monia vaatteita niin haluttuaan (osa itselleni liian nuorekkaita eikä tule usein käyttöä)
2. Kulahtaneemmat kierrätykseen ilmaiseksi. Kun kangas menee pilalle, ei ole paljoa enää tehtävissä.
3. Korjaan pienet reiät, purkaumat jne. Vaate saa lisää käyttöikää. Valkaisen värjääneitä valkoisia vaatteita ja niistä tulee kuin uusia.
4. Ostan enää vastuullisesti tuotettuja vaatteita mahdollisimman hyvästä matetiaalista. Muovivaatteet jätän kauppoihin, vaikka tyyli miellyttäisi kovastikin.
5. Synnytysten jälkeen lantio leveni pysyvästi. Käytännössä kaikki housut meni uusiksi tällöin, valitettavasti. Painoa ei jäänyt enemmän kuin ennenkään, joten laihdutus ei auta.
6. Nyt raskaana käytän edellisten äitiysvaatteita, mm. Talvitakilla mennään jo kolmatta raskautta. Ostan mahdollisimman vähän äitiysvaatteita, koska niitä tarvitsee niin lyhyen ajan. En heittänyt pois koska lapsia oli vielä toiveissa. Imetysliivit säästin edellisestä parhaat ja vähän huonommat annoin ilmaiseksi pois (laadukkaita nekin).
7. Teen saman myös lasten vaatekaapeille.
8. Aion panostaa aidosti laadukkaaseen Suomessa tehtyyn neuleeseen, kun saan säästettyä rahaa. Mieluisa neule on pitkäaikainen ja monikäyttöinen vaate.
9. Jos ostan uuden vaatteen, se johtuu siitä että edellinen vastaava on kelvottomassa kunnossa. Jos ostan uuden vaatteen siksi, että se on niin hieno, laitan jonkun vastaavan kaapistani kiertoon tai myyntiin.
10. Iän myötä oppinut tuntemaan itselle sopivat mallit ja värit muodista huolimatta. Tämä on vähentänyt hutiostoja onneksi.
Vierailija wrote:
Kerran käytetyt hyvät vaatteet ei mene kirppiksellä edes vitosella (merkkivaatteet 30€) joten ei kannata. Laitan vaikka roskikseen, periaatteessa en anna ilmaiseksi noin hyvää tavaraa
Harvinaisen typerä periaate.
Siksi, että ennen olen luopunut ja nyt harmittelen että pitikin mennä siitäkin vaatteesta luopumaan kun nyt ois just ollut käyttöä sellaiselle. Vaatteita on paljon, mutta on myös vaatehuone jonne ne mahtuu. Pyrin myös käyttämään esim kulahtaneet neuleet loppuun kotipaitoina. Sopimattomia vaatteita minulla ei ole, paino on pysynyt samoissa niin pitkään.
Ei niitä kukaan muu halua. Tekstiilikeräykseen vieminen vaatisi erittäin hankalan bussimatkan ja autoa ei ole. Niiden kierrätysarvo on matala, sillä haksahdin ennen hankkimaan polyesterivaatteita. Vaatteille on hyvin tilaa suuressa vaatehuoneessa.
Jos olisi kunnollista vaatetta, vien ne hyväntekeväisyyskirppikselle.