Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?
Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?
Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Googletin vähän.
Lähihoitajaksi voi opiskella lähes täysin verkossa.
Voi erikoistua lapsiin ja nuoriin, jos ei fyysisten syiden takia pysty nostelemaan vanhuksia.
Opintotukea saa 400e. Valtiontakaamaa opintovelkaa 600. Sen takaisinmaksamista ei tarvitse pelätä, koska on varma työpaikka. Tuohon vielä asumistuki.
Työntekijöistä on pulaa koko Suomessa.
Mikä estää hakeutumasta alalle?
Opiskelen korkeakoulussa tekniikan alaa, lapsikorotuksella opintotukea saan 385e/kk. MISTÄ revit tuon 400e/kk lähärin tutkintoon? Lapsettomat opiskelutoverit saavat opintotukea n. 280e kuussa. Nyt vielä saan mimun ja kahden lapsen alle kouluikäisen lapseni vuokrakotiin asumistukea 400e/kk, ilmeisesti jatkossa asumislisän n. 200e.
Opintolainaa käsittääkseni on mahdollista nostaa vain, jos on oikeutettu opintotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. En halua enää elättää teitä. Terveisin rikas.
Muutatko ulkomaille? Koska muuten elättäjäroolisi vaan tulee kasvamaan ja köyhien ongelmat elämässäsi näkymään, koska kaupungit haluavat tukea väestön sekoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Koskaservica kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään joka muistaa vaikka 1980- lukua? Silloin ei ollut juurikaan valittamista ja ihmiset ottivat työtä kuin työtä vastaan.
Meidänkään lähipiirissä ei ollut ainuttakaan työtöntä. Eikä valitettu työmatkoista. Osa kulki kimppakyydeillä töihin. Aina löytyi jokin keino.Joo, mutta työelämä ei ollut täynnä sääntöjä ja se jousti.
Äiti teki pelkkää iltavuoroa isolla keittiöllä. Nykyään ei voi valita vuorojaan. Toki nämä keittiöt on lakkautettu.
Jos jaksaisi sairaana tehdä nelipäiväistä työviikkoa.Sekään ei kelpaa ja joka paikassa on muka pulaa työtekijöistä.Tämä ihminen ei tiedä mistä puhuu. Työelämä oli huomattavasti kankeampaa 80-90-luvulla. Palkat olivat myös todella matalia eikä etuuksia kehdattu nostaa näin paljon kuin nyt. Sosiaalitoimistoissa asiointi j vaikkapa toimeentulotuen ts. köyhäinavun nostaminen oli häpeällistä. Jäivät sosiaalisten piirien ulkopuolelle.
Sukulaismies vammautui päästään jo ihan pienenä ja hän oli heikkolahjainen. Koulussa hän ei pärjännyt, mutta niin vain pääsi sitten myöhemmin isolle tehtaalle apumieheksi. Hän oli siellä eläkeikäänsä asti eli vuosikymmeniä. Nykyään ei ole enää apumiehen töitä ja jos onkin, ei niihin heikkolahjaisia palkata.
Minä sain sossusta 80-luvulla 600 markkaa käteisenä suoraan käteen, kun kämppis muutti pois pari päivää ennen kuun vaihdetta mitään etukäteen ilmoittamatta enkä siihen hätään saanut ketään siihen tilalle. Ei minua hävettänyt eikä minua syrjitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo mitä muissa maissa työttömät tekevät, niin aika moni muuttaa esim. vanhempiensa tai sisarusten luo, kunnes pääsee taas jaloilleen. Toinen vaihtoehto on rikosten tekeminen.
Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio eikä kukaan järkevä ihminen halua muuttaa maatamme miksikään Meksikoksi.
Puolet kansasta äänesti hallituspuolueita, joten selvästi puolet kansasta haluaa nimenomaan leikata köyhiltä.
Vasemmistopuolueet eivät olisi leikanneet.
Purra valehteli että persut ei lähde hallitukseen joka leikkaa huono-osaisilta.
Kepulta häipyneet irto äänestäjät uskoivat ja tässä ollaan nyt.
Purra on viimeisellä kaudellaan mutta nähtäväksi jää miten pahaa vahinkoa onnistuu saamaa aikaan ek-kokoomuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela myöntää sinulle metsästysluvan ja leikkaa kaikki tuet pois. Näin olet vapaa etsimään itse ravintosi.
kortin voi suorittaa,käytetty haulikko on edullinen.jänisjahti,kanalinnut onnistuu maanomistajan luvalla,myös valtion maille saa ostaa lupia
Metsästetty liha taitaa tulla kaikki kulut yhteenlaskettuna kalliimmaksi kuin metsästää kaupan -60% ilta-alesta lihaa pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaservica kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään joka muistaa vaikka 1980- lukua? Silloin ei ollut juurikaan valittamista ja ihmiset ottivat työtä kuin työtä vastaan.
Meidänkään lähipiirissä ei ollut ainuttakaan työtöntä. Eikä valitettu työmatkoista. Osa kulki kimppakyydeillä töihin. Aina löytyi jokin keino.Joo, mutta työelämä ei ollut täynnä sääntöjä ja se jousti.
Äiti teki pelkkää iltavuoroa isolla keittiöllä. Nykyään ei voi valita vuorojaan. Toki nämä keittiöt on lakkautettu.
Jos jaksaisi sairaana tehdä nelipäiväistä työviikkoa.Sekään ei kelpaa ja joka paikassa on muka pulaa työtekijöistä.Tämä ihminen ei tiedä mistä puhuu. Työelämä oli huomattavasti kankeampaa 80-90-luvulla. Palkat olivat myös todella matalia eikä etuuksia kehdattu nostaa näin paljon kuin nyt. Sosiaalitoimistoissa asiointi j vaikkapa toimeentulotuen ts. köyhäinavun nostaminen oli häpeällistä. Jäivät sosiaalisten piirien ulkopuolelle.
Sukulaismies vammautui päästään jo ihan pienenä ja hän oli heikkolahjainen. Koulussa hän ei pärjännyt, mutta niin vain pääsi sitten myöhemmin isolle tehtaalle apumieheksi. Hän oli siellä eläkeikäänsä asti eli vuosikymmeniä. Nykyään ei ole enää apumiehen töitä ja jos onkin, ei niihin heikkolahjaisia palkata.
Minä sain sossusta 80-luvulla 600 markkaa käteisenä suoraan käteen, kun kämppis muutti pois pari päivää ennen kuun vaihdetta mitään etukäteen ilmoittamatta enkä siihen hätään saanut ketään siihen tilalle. Ei minua hävettänyt eikä minua syrjitty.
Digiteollistuminen, kuten teollistuminenkin aikoinaan, vie työpaikkoja pois koko ajan. Kyseessä ei ole enää pelkästään "menkää töihin!" ongelma, vaan mitä tehdään, kun työpaikkoja poistuu ja uusia ei tule tilalle, vaan ne korvataan koneella ja digitalisaatiolla?
Olen itse työskennellyt viestinnässä melkein 30 vuotta. ChatGTP ja muut vastaavat tulevat jatkossa viemään tekstiin liittyviä töitä pois. Enää ei tarvitse esimerkiksi yrityksen miettiä myyviä tekstejä, verkkosivuja, mainosten käsikirjoituksia tai blogitekstejä, vaan kone kirjoittaa ne parilla avainsanalla ja yhdellä napinpainalluksella toimitusjohtajan puolesta.
Nykyisessä yrityksessä meillä ei ole enää graafista suunnittelijaa, koska mitä graafista pientä juttuja tarvitaan, sen pystyy hoitamaan digitaalisesti itse ilman graafista osaamista, koska koneohjelmilla on valmiita, helposti muokattavia graafisia suunnitelmia valmiina. Vaihdat vaan tekstin ja ehkä taustan värin sopimaan yrityksen värimaailmaan ja voilá! Tehty.
Hollywoodissa lakkoillaan suuresti, koska filmiyhtiöt ovat keksineet, että he mallentavat näyttelijät 3D-malleiksi ja sen jälkeen tekevät elokuvat tekoälyllä. Samoin ääninäyttelijöitä ei tarvita, kone matkii ääninäyttelijät suoraan. Käsikirjoittajille ei tarvitse maksaa mitään, kone kirjoittaa käsikirjoituksen. Amazonissa ongelmana on feikkikirjailijat, jotka suoltavat valmiita kirjoja ChatGPT:llä myyntiin.
Ammatteja jää koko ajan pois. Sihteereitä ei enää ole. Konekirjoittajia ei enää ole. Jääpalamiehiä kuljettamassa jäitä ei enää ole, eikä kengittäjille ole enää töitä samoin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ootte työttömiä muttette ihan pää kainalossa, niin harkitkaa ihan oikeasti uudelleenkouluttautumista. Työvoimakoulutusta, omaehtoisia opintoja amiksessa tai amkissa, tai edes jonkinlaista täydennyskoulutusta. Jos ei oo mitään ideaa, mitä tekis, niin menkää ensin ammatinvalinnanohjaukseen. Kertakin voi riittää siihen, että löytyy se tavoiteltava ala. Sinne voi itse ilmoittautua tai työkkäri ohjata. Suosittelen.
T. 2 vuotta työtön 2016-2017, jonka jälkeen kävin edellämainitun polun. Hain kouluun, pääsin. Ollut vakituisesti työelämässä vuodesta 2019.
Mä olen ollut jo uudelleenkoulutuksessa. Mutta eipä mitkään opinnot tuo terveyttä takaisin.
Niin olen minäkin ollut uudelleenkoulutuksessa, työpaikka kyllä tämän jälkeen löytyi. Terveys pysyi samana mitä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Murtautumalla rikkaiden koteihin ja murhaamalla asukkaat. Siellä on ruokaa ja suojaa jonkinaikaa, rahaa tai myytävää tavaraa. Lähtee vain ennenkuin kukaan alkaa epäillä mitään ja valtaa seuraavan rikkaan talon samalla metodilla. Poliisilla ei ole resurssia tutkia niin montaa murhaa.
Ja jos jää kiinni, pääsee vankilaan elämään ilmaiseksi myös.
Persuille kylään ja lainaan jos naapureina.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkään lähipiirissä ei ollut ainuttakaan työtöntä. Eikä valitettu työmatkoista. Osa kulki kimppakyydeillä töihin. Aina löytyi jokin keino.
Ja muistatko mitä tapahtui 80-luvun jälkeen? Siinä 90-luvun alussa? Alkaa L-kirjaimella.
En nyt tiedä katosiko kommenttini mutta on täällä jotain tähän viittaavaan puhuttu.
Suomi on sellainen mee että sinä kun menet kauppaan ja kysyt että saatko vaikka leipäpussin tjsp. ettei tarvitse varastaa, silloin saat sen. Köyhät elää Afrikassakin. Väkiluku nousee siellä enemmän kuin missään muualla vaikka on köyhää, toki myös kuolee ihmisiä niin kuin kuolee Suomessakin ja aivan joka sekunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ootte työttömiä muttette ihan pää kainalossa, niin harkitkaa ihan oikeasti uudelleenkouluttautumista. Työvoimakoulutusta, omaehtoisia opintoja amiksessa tai amkissa, tai edes jonkinlaista täydennyskoulutusta. Jos ei oo mitään ideaa, mitä tekis, niin menkää ensin ammatinvalinnanohjaukseen. Kertakin voi riittää siihen, että löytyy se tavoiteltava ala. Sinne voi itse ilmoittautua tai työkkäri ohjata. Suosittelen.
T. 2 vuotta työtön 2016-2017, jonka jälkeen kävin edellämainitun polun. Hain kouluun, pääsin. Ollut vakituisesti työelämässä vuodesta 2019.
Mä olen ollut jo uudelleenkoulutuksessa. Mutta eipä mitkään opinnot tuo terveyttä takaisin.
Niin olen minäkin ollut uudelleenkoulutuksessa, työpaikka kyllä tämän jälkeen löytyi. Terveys pysyi samana mitä ennenkin.
Onpas kiva kun sun sairaus ei pahene eikä aiheuta kovaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
sitten on viljelypalstoja ainakin Hgissä
Espoossa viljelypalsta maksaa 68 euroa vuodessa ja ainakin alkuun palstan kasvillisuutta perustettaessa tulee paljon kuluja. Minulla on ollut palsta jo vuosia ja välineet onneksi hankittu, mutta tuottavaa hommaa tuo ei missään tapauksessa ole eikä ratkaisu köyhän ruokapulaan. Saan parempaa tavaraa kaupan hävikkilaatikosta 1 eurolla / kg. Esim. basilikaruukku maksoi 18 senttiä. Nykyään lähinnä poimin pensaista marjat ja keitän niistä mehua. Ostin Lidlin hyvästä tarjouksesta mehustimen jokunen vuosi sitten 23 eurolla, joten ehkä se kohta alkaa olla tienannut hintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä töitä. Ihan niin kuin me muutkin. Jos ei ole työkyvytön, jotain pystyy aina tekemään.
"Jotain pystyy aina tekemään"
I-d-i-oooo-tti.
Aika moni tässä maassa nimenomaan tekee jotain, eli osa-aikatöitä., joko oman vointinsa mukaan tai siksi ettei työantaja anna enemmän tuntja. Miten heitä auttaa, että asmistuki ja sovitellun päivärahan suojaosuus poistetaan, ja saavat useita satasia vähemmän?
Heitä kannustetaan menemään toiseen työhön ja sitten vielä kolmanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kiva kun sun sairaus ei pahene eikä aiheuta kovaa kipua.
Omana sairautena vaikeahoitoinen neurologinen sairaus, mikä ei koskaan lääkärin mielestä parane. Aivoleikkaus oli myös jonkun aikaa sitten. Ja kyllä tää kipua aiheuttaa, en myöskään ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä katosiko kommenttini mutta on täällä jotain tähän viittaavaan puhuttu.
Suomi on sellainen mee että sinä kun menet kauppaan ja kysyt että saatko vaikka leipäpussin tjsp. ettei tarvitse varastaa, silloin saat sen. Köyhät elää Afrikassakin. Väkiluku nousee siellä enemmän kuin missään muualla vaikka on köyhää, toki myös kuolee ihmisiä niin kuin kuolee Suomessakin ja aivan joka sekunti.
Tavoitteena saada Suomi Afrikan tasolle. Sosiaaliturva alas. Leipää vaan kerjäämään.
Nyt jos käyt kerjäämässä kaupasta ruokaa, sinut ajetaan ulos.
Mutta ehkä orbanin hallitus saa kauppiaan säälimään nälkää näkeviä! Ehkä laitetaan lapset kerjuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei työ syystä tai toisesta ole just sun juttu, niin sopeuta menopuolta.
Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.
Miten voi sopeuttaa menopuolta kun ei ole mitään mistä sopeuttaa?
Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.
Olen muuttanut hallituksen mielestä edullisempaan asuntoon eli heidän mielestään kallis vuokra-asunto on edullisempi kuin halpa aso.
En omista huonekaluja ja syön pelkkää makaroonia. Telkkaria ei ole koskaan ollut, 19 euron kengät hajosivat eikä varaa ole ostaa uusia.
Kirpparilta ja kierrätyskeskuksista saa kyllä erittäin halvalla. Jätät yhden makaronipussin ostamatta.
Etkä sä oikeasti syö pelkkää makaronia.
Mulla on kyllä kenkiä mutta alkoi kiinnostaa. Mistä saa 40 sentillä toimivat kengät?
Mitä köyhät haluatte elämältä ja mitä olette valmis tekemään sen eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei työ syystä tai toisesta ole just sun juttu, niin sopeuta menopuolta.
Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.
Miten voi sopeuttaa menopuolta kun ei ole mitään mistä sopeuttaa?
Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.
Olen muuttanut hallituksen mielestä edullisempaan asuntoon eli heidän mielestään kallis vuokra-asunto on edullisempi kuin halpa aso.
En omista huonekaluja ja syön pelkkää makaroonia. Telkkaria ei ole koskaan ollut, 19 euron kengät hajosivat eikä varaa ole ostaa uusia.
Joo joo. Hohhoijaa. Miten on mahdollista, että osa säästää tuista (kuten minä aiemmin) ja osa syö pelkkää makaronia. Velkaneuvojalle tai jollekin elämänhallintakurssille!
Koska ihmisten tilanteet ovat eri. Mä en voi säästää tt-tuestani koska lyhennän jatkuvasti opintolainaa.
Ei kiinnosta. En halua enää elättää teitä. Terveisin rikas.