Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?
Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?
Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?
Kommentit (1103)
Leningrad cowboys go America -elokuvassa ahne manageri herkuttelee itse, mutta kun bändin jäsenet valittavat, että vatsat kurnii, hän vastaa: You need sunshine and fresh air!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ootte työttömiä muttette ihan pää kainalossa, niin harkitkaa ihan oikeasti uudelleenkouluttautumista. Työvoimakoulutusta, omaehtoisia opintoja amiksessa tai amkissa, tai edes jonkinlaista täydennyskoulutusta. Jos ei oo mitään ideaa, mitä tekis, niin menkää ensin ammatinvalinnanohjaukseen. Kertakin voi riittää siihen, että löytyy se tavoiteltava ala. Sinne voi itse ilmoittautua tai työkkäri ohjata. Suosittelen.
T. 2 vuotta työtön 2016-2017, jonka jälkeen kävin edellämainitun polun. Hain kouluun, pääsin. Ollut vakituisesti työelämässä vuodesta 2019.
Mä olen ollut jo uudelleenkoulutuksessa. Mutta eipä mitkään opinnot tuo terveyttä takaisin.
Niin olen minäkin ollut uudelleenkoulutuksessa, työpaikka kyllä tämän jälkeen löytyi. Terveys pysyi samana mitä ennenkin.
Onpas kiva kun sun sairaus ei pahene eikä aiheuta kovaa kipua.
Omana sairautena vaikeahoitoinen neurologinen sairaus, mikä ei koskaan lääkärin mielestä parane. Aivoleikkaus oli myös jonkun aikaa sitten. Ja kyllä tää kipua aiheuttaa, en myöskään ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Etkö ymmärrä että toisilla sairaus rajoittaa työntekoa eikä työnantajat edes palkkaa ihmistä joka ei ole täysin terve.
Opintotukea ei saa toiseen tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on aina olemassa, ei kukaan tässä valtiossa tyhjän päälle tipu. Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus.
Kaikkein ikävimmässä asemassa onkin nyt työssäkäyvät köyhät tai pariskunnat, joissa toinen käy matalapalkkaisessa työssä ja toinen on työtön.
He eivät toimeentulotukea saa, vaan maksavat kaiken pienellä palkallaan, ehkä saavat hiukan asumistukea tai työttömyystukea.
Suojaosien ja lapsikorotusten poisto jälkeen osa näistä köyhistä tulee tippumaan viimein toimeentulotuelle.
Se syö työn kannattavuuden rippeetkin pois ja passivoittaa, koska toimeentulotuelta pois pyrkiminen on tutkitusti haastavaa.
Kieltämättä ikävää, jos se toinenkin nyt sitten joutuisi menemään töihin. Ihan järkyttävää. Miksei vaan nykyiset työlliset tee enemmän töitä ja maksa enemmän verotåja, tai tilata jostain kaukomailta työvoimaa elättämään raasuja työttömiä? Tai oteta velkaa raasujen elättämiseksi?
Mä olen todellakin tällainen puolison elättämä "raasu". Työllistän kyllä jatkuvasti mm. kipupoliklinikan ja ortopedian lääkäreitä, psykologia, fysioterapeuttia, Kelan työntekijöitä, Typin työntekijää ja ammatillisia kuntouttajia. Itseäni en vaan saa työllistettyä.
Tervetuloa mun elämään. Kipuja vuodesta 2009 saakka. Terveydenhoito on kriisissä, joten saamani kuntoutus on aika olematonta. Vasen puoli on halvaantunut osittain, kun ei leikattu ajoissa. Krooniset kivut luvattu loppuelämäksi. Käytössä 2 kipulaastaria, hermosärkylääke, tulehduskipulääkkeet, unilääkkeet ja tens-laite.
Työelämän "asiantuntijat" yrittävät jälleen kuntouttaa mua kohti työelämää uudella kurssilla. Missään työssä en ole kyennyt saamaan määräaikaisuuteen ikinä jatkoa, luultavasti sairaspoissaolojen takia. Kohta varmaan keksivät, että voisin opiskella kolmannen ammatin ja ryhtyä vaikka palkanlaskijaksi!
Eläkkeet ja kuntoutustuet evätään toistuvasti. Työkkäri antaa olla työmarkkinatuella, vaikkeivat edes kehota etsimään töitä tässä tilanteessa.
Kertokaa se työ, jonne mä voin mennä nyt heti, mielellään ennen tulevia tukien leikkauksia?
Mä en tiedä maksetaanko tästä, mutta voisit alkaa tän palstan modeksi. Nykyiset on ihan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Opintotukea ei saa toiseen tutkintoon, vaikka ekalla ei saisikaan töitä.
Tämä juuri ihmetyttää hallituksen toimissa, että työttömänä oloa kurjistetaan, mutta mitään ratkaisuja/uusia polkuja ei todellakaan tarjota, vaan niistäkin leikataan lisää. Toivomus olisi ilmeisesti britti/amerikkalaistyyliin, että köyhät, sairaat ja epäonniset kuolee pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ilmainen raha kelpaa, niin vaihtakaa osia vaikka meksikolaisten työttömien kanssa. Silloin tilille ei tule penniäkään. Saisivat ulisijat asioihin vähän perspektiiviä. Olen itsekin ollut aikoinaan työtön, mutta olin kiitollinen siitä, että ylipäätään sain tukia. En työssäkäyvänä halua laittaa omista tuloistani työttömille enää penniäkään, maksan jo todella paljon veroja.
Sinun työttömyyttäsi tuli silti tukea? En minä olisi halunnut.
Tietenkin juuri hänen työttömyyttä tuli tukea. Hän on poikkeustapaus.
Oikeasti hän maksaa nyt takaisin saamiaan rahoja ja kitisee siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Et sitten ilmeisesti ole lukenut uutisia? Aikuiskoulutustuki leikataan pois.
Opintotukea saa aina toisen asteen opintoihin.
Joillakin voi olla opintotukikuukaudet jo täynnä.
https://www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja
Ja missä tässä puhuttiin toisen asteen opinnoista? Ei missään.
kirjoitti:
Jos nyt pakotetaan kaikki puolikuntoiset ja muuten työllistymättömät myymään asunto laman aikana halvalla ja nopeasti ja vuokralle. Niin mikä säästö se on, kun sitten sille maksetaan vuokralla myös asumistukea ja toimeentulotukea, kun nyt maksetaan vain soviteltua työttömyysetuutta?
Rikkaat putsaa näin asunnot itselleen kuten 90 luvulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se meitä liikuttaa, syö kynsiäs. Pystyn hommaamaan kenelle tahansa terveelle halukkaalle työpaikan viidessä minuutissa. Ei ole halukkaita ollut, ainakaan jonoksi asti.
No niin, ketjun työttömät kysykäähän tästä? Ei varmasti tule mitään konkreettista apua eikä työpaikkaa. Joka työttömyysketjussa on joku tälläisellä uhoava ja siihen on tartuttu sekä kysytty työpaikasta. Ei vastausta joka kerta!
Tuo on huijari.
Älkää missään nimessä antako hänelle mitään teidän henkkoht tietojanne, ties mitä tekee niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei työ syystä tai toisesta ole just sun juttu, niin sopeuta menopuolta.
Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.
Miten voi sopeuttaa menopuolta kun ei ole mitään mistä sopeuttaa?
Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.
Ai kuvittelet köyhällä olleen varaa wolttailla tai tehdä mitään hankintoja muuta kuin maksaa vuokra ja ruoka. Ei köyhät osta uusia huonekalujakaan. Asuvat jo nyt niin halvalla kuin pystyvät. Kokkari Benkku ehdotti neuvottelemaan vuokranantajan kanssa edullisemmasta vuokrasta. Että sellaisia täysin todellisuudesta ulkona olevia neuvoja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ootte työttömiä muttette ihan pää kainalossa, niin harkitkaa ihan oikeasti uudelleenkouluttautumista. Työvoimakoulutusta, omaehtoisia opintoja amiksessa tai amkissa, tai edes jonkinlaista täydennyskoulutusta. Jos ei oo mitään ideaa, mitä tekis, niin menkää ensin ammatinvalinnanohjaukseen. Kertakin voi riittää siihen, että löytyy se tavoiteltava ala. Sinne voi itse ilmoittautua tai työkkäri ohjata. Suosittelen.
T. 2 vuotta työtön 2016-2017, jonka jälkeen kävin edellämainitun polun. Hain kouluun, pääsin. Ollut vakituisesti työelämässä vuodesta 2019.
Mä olen ollut jo uudelleenkoulutuksessa. Mutta eipä mitkään opinnot tuo terveyttä takaisin.
Niin olen minäkin ollut uudelleenkoulutuksessa, työpaikka kyllä tämän jälkeen löytyi. Terveys pysyi samana mitä ennenkin.
Omana sairautena vaikeahoitoinen neurologinen sairaus, mikä ei koskaan lääkärin mielestä parane. Aivoleikkaus oli myös jonkun aikaa sitten. Ja kyllä tää kipua aiheuttaa, en myöskään ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Etkö ymmärrä että toisilla sairaus rajoittaa työntekoa eikä työnantajat edes palkkaa ihmistä joka ei ole täysin terve.
Todellakin ymmärrän, uudelleenkoulutukseen jouduin/menin sen takia, kun en aiempaa työtä enää pystynyt tekemään. Sairaus toi työrajoitteita, enkä pystynyt enää jatkamaan siinä tehtävässä, kolmikantakeskustelun jälkeen se oli hei hei. Itse en työhakemuksessa tai ansioluettelossa mainitse omaa sairautta mitenkään (se ei ole väärin). Haen myös vain niitä töitä mihin olen kykenevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmeisesti ole lukenut uutisia? Aikuiskoulutustuki leikataan pois.
Et sitten ole kuullut opintolainasta. Sillä minäkin opiskelin maisteriksi asti.
Lainalla mäkin. Nyt olen sitten työtön maisteri jonka pitää sitä lainaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on aina olemassa, ei kukaan tässä valtiossa tyhjän päälle tipu. Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus.
Kaikkein ikävimmässä asemassa onkin nyt työssäkäyvät köyhät tai pariskunnat, joissa toinen käy matalapalkkaisessa työssä ja toinen on työtön.
He eivät toimeentulotukea saa, vaan maksavat kaiken pienellä palkallaan, ehkä saavat hiukan asumistukea tai työttömyystukea.
Suojaosien ja lapsikorotusten poisto jälkeen osa näistä köyhistä tulee tippumaan viimein toimeentulotuelle.
Se syö työn kannattavuuden rippeetkin pois ja passivoittaa, koska toimeentulotuelta pois pyrkiminen on tutkitusti haastavaa.
Ei ole. Kaikista ikävimmässä asemassa ovat ne toimeentulotukiasiakkaat, jotka haluaisivat tehdä 150 eurolla töitä toimeentulotuen päällä, mutta se työn tekeminen heiltä estetään eikä ilman 150 euroa oikein pärjää muuta kuin syömällä pelkkää makaronia ja sekin on otettu pois hyllyiltä kaupoista.
Toimeentulotuella saa kyllä syödäkseen. Asumiskulut, lääkkeet, terveydenhoito, kotivakuutus ja sähkö maksetaan sun puolesta. Käteen jää 570€ ruokarahaa per aikuinen ja 300€ per lapsi. Jos et saa sillä kuin makaronia, on jossain toimissasi korjattavaa.
Se matalapalkkainen maksaa itse kaiken edellämainitun, tosin saattaa saada hiukan asumistukea. Työssäkäyvä köyhä maksaa lisäksi työmatkakulut ja enemmän ruokakuluja. Eväslounaatkin kun ovat kalliimmat, kuin kotona syöminen. Kotona voi lounaankin korvata ruisleivällä tai puurolla, mutta töissä ei jaksa käydä ilman kunnon kotiruokaa.
On kyllä tosi naiivia kuvitella, että julkinen terveydenhuolto riittää kaikilla ja että sieltä saa avun kaikkiin kroonisiin sairauksiin. Esim. kunnallinen fysioterapia on pelkkä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa että työnantajat palkkaavat myös vakavan sairauden kanssa eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei työ syystä tai toisesta ole just sun juttu, niin sopeuta menopuolta.
Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.
Miten voi sopeuttaa menopuolta kun ei ole mitään mistä sopeuttaa?
Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.
Olen muuttanut hallituksen mielestä edullisempaan asuntoon eli heidän mielestään kallis vuokra-asunto on edullisempi kuin halpa aso.
En omista huonekaluja ja syön pelkkää makaroonia. Telkkaria ei ole koskaan ollut, 19 euron kengät hajosivat eikä varaa ole ostaa uusia.
Kirpparilta ja kierrätyskeskuksista saa kyllä erittäin halvalla. Jätät yhden makaronipussin ostamatta.
Etkä sä oikeasti syö pelkkää makaronia.
Minä käyn useinkin kierrätyskeskuksessa, mutta koskaan en ole löytänyt teinipojalleni koon 49 kenkiä. Onneksi voin tilata niitä Zalandosta, mutta maksavat kyllä aika paljon. Tori.fi:stä sain kerran hänelle ihan ilmaiset talvisaappaat.
Menkää töihin, se on ihan itsestä kiinni! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin, se on ihan itsestä kiinni! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nunna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa missä on se paikka minne kuka vain voi tulla ja alkaa hommiin. On minustakin sulaa hulluutta ihmisten olla vuosikaudet Kelan rahoilla, mutta työllistyminen ei aina ole omasta halusta kiinni. Ja itselläni on kyllä työ ja aivan riittävä palkka, että en tällä hetkellä liity tähän keskusteluun.
Esim. siivoojaksi pääsee lähes kuka vaan, jos on työkykyinen.
Ei muuten pääse nykyään.
Todellakin pääsee. Lähes kaikista duunaritöistä on valtava ylitarjonta eikä tekijöitä saada millään. Mitään muita vaatimuksia ei ole kuin että on valmis tekemään työtä.
Kaikki muu on silkkaa tekosyytä loisia muiden rahoilla kotona.
Turha itkeä sitten, ei tuilla ole tarkoitus muuta kuin pysyä hengissä ja on tosi hyvä, että niitä lasketaan.
Täällä ei ole ainoatakaan siivoojan paikkaa auki. Kesällä oli 1 mutta työtunnit 10h viikossa ja paikka oli 50km päässä.
Ai niin unihdin tämän: ei ole pakko asua perähikiällä. Tee niinkuin kaikki muutkin ei köyhät: muuta sinne missä on töitä.
Opiskelu, muutto ja työn vastaanottaminen.
Kas siinä, ongelmasi on nyt ratkaistu eikä yhtään tekosyytä jäljellä.
Jep, ja sitten kun hän muuttaa ja on edelleen tai joutuu uudestaan työttömäksi, valitetaan että miksi hän ei muuta sinne, missä on halvemmat vuokrat. Köyhä ei tee koskaan mitään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Eikös he ole sanoneet että kaikki voi mennä töihin tienaamaan niin että pärjää. Ja joku kansanedustaja sanoi että metsään keräämään marjoja, sieniä jotka riittävät ruuaksi.
Niin ja niitä timantteja arvokkaampia käpyjä! Kukaan ei vaan koskaan kerro, minne ne kävyt sitten viedään, että pääsee suuriin seteleihin käsiksi.. Saakohan jokamiehen oikeuden puitteissa käpyjä edes kerätä? Nehän ovat metsän eläinten ravintopakkauksia talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa missä on se paikka minne kuka vain voi tulla ja alkaa hommiin. On minustakin sulaa hulluutta ihmisten olla vuosikaudet Kelan rahoilla, mutta työllistyminen ei aina ole omasta halusta kiinni. Ja itselläni on kyllä työ ja aivan riittävä palkka, että en tällä hetkellä liity tähän keskusteluun.
Tuo on totta, ja lisäksi voi joutua onnettomuuteen tai sairastua yllättäen, jolloin tipahtaa pois hyvin toimeentulevan ihmisen taloudesta, mutta hetken aikaa menot kuitenkin ovat entisellään. Tällä hetkellä sen omistusasunnonkaan myyminen ei ole varmaa joka paikassa.
Itsekin huutelen sivusta, mutta tämmöinen tullut mieleen, kun nähnyt elämää ja tukien varaan tippumista syystä, jota itse ei ole tehnyt. Velatkaan ei aina ole täysin omia, kun ei ole ymmärretty romanttisuudessaan ikuiseen rakkauteen uskoessa olla tekemättä avioehtoa, mikä on kyllä täysin inhimillistä rakkauden huumassa - ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kaikista ikävimmässä asemassa ovat ne toimeentulotukiasiakkaat, jotka haluaisivat tehdä 150 eurolla töitä toimeentulotuen päällä, mutta se työn tekeminen heiltä estetään eikä ilman 150 euroa oikein pärjää muuta kuin syömällä pelkkää makaronia ja sekin on otettu pois hyllyiltä kaupoista.
Toimeentulotuella saa kyllä syödäkseen. Asumiskulut, lääkkeet, terveydenhoito, kotivakuutus ja sähkö maksetaan sun puolesta. Käteen jää 570€ ruokarahaa per aikuinen ja 300€ per lapsi. Jos et saa sillä kuin makaronia, on jossain toimissasi korjattavaa.
Se matalapalkkainen maksaa itse kaiken edellämainitun, tosin saattaa saada hiukan asumistukea. Työssäkäyvä köyhä maksaa lisäksi työmatkakulut ja enemmän ruokakuluja. Eväslounaatkin kun ovat kalliimmat, kuin kotona syöminen. Kotona voi lounaankin korvata ruisleivällä tai puurolla, mutta töissä ei jaksa käydä ilman kunnon kotiruokaa.
Ei jää. Kaikki lainatkin pitää maksaa. Mä opiskelin ja otin lainaa ja kyllä se pitää maksaa takaisinkin.
Opintolainan pankille maksaa kylläkin kela jos et sitä itse maksa.
Kela taas perii sen sinulta pois,mutta jos olet toimeentulotuella,niin ei voi edes periä ja opintolainasi vanhenee 5 vuodessa.
Ei jää. Kaikki lainatkin pitää maksaa. Mä opiskelin ja otin lainaa ja kyllä se pitää maksaa takaisinkin.