Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?
Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?
Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on aina olemassa, ei kukaan tässä valtiossa tyhjän päälle tipu. Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus.
Kaikkein ikävimmässä asemassa onkin nyt työssäkäyvät köyhät tai pariskunnat, joissa toinen käy matalapalkkaisessa työssä ja toinen on työtön.
He eivät toimeentulotukea saa, vaan maksavat kaiken pienellä palkallaan, ehkä saavat hiukan asumistukea tai työttömyystukea.
Suojaosien ja lapsikorotusten poisto jälkeen osa näistä köyhistä tulee tippumaan viimein toimeentulotuelle.
Se syö työn kannattavuuden rippeetkin pois ja passivoittaa, koska toimeentulotuelta pois pyrkiminen on tutkitusti haastavaa.
Kieltämättä ikävää, jos se toinenkin nyt sitten joutuisi menemään töihin. Ihan järkyttävää. Miksei vaan nykyiset työlliset tee enemmän töitä ja maksa enemmän verotåja, tai tilata jostain kaukomailta työvoimaa elättämään raasuja työttömiä? Tai oteta velkaa raasujen elättämiseksi?
Mä olen todellakin tällainen puolison elättämä "raasu". Työllistän kyllä jatkuvasti mm. kipupoliklinikan ja ortopedian lääkäreitä, psykologia, fysioterapeuttia, Kelan työntekijöitä, Typin työntekijää ja ammatillisia kuntouttajia. Itseäni en vaan saa työllistettyä.
Tervetuloa mun elämään. Kipuja vuodesta 2009 saakka. Terveydenhoito on kriisissä, joten saamani kuntoutus on aika olematonta. Vasen puoli on halvaantunut osittain, kun ei leikattu ajoissa. Krooniset kivut luvattu loppuelämäksi. Käytössä 2 kipulaastaria, hermosärkylääke, tulehduskipulääkkeet, unilääkkeet ja tens-laite.
Työelämän "asiantuntijat" yrittävät jälleen kuntouttaa mua kohti työelämää uudella kurssilla. Missään työssä en ole kyennyt saamaan määräaikaisuuteen ikinä jatkoa, luultavasti sairaspoissaolojen takia. Kohta varmaan keksivät, että voisin opiskella kolmannen ammatin ja ryhtyä vaikka palkanlaskijaksi!
Eläkkeet ja kuntoutustuet evätään toistuvasti. Työkkäri antaa olla työmarkkinatuella, vaikkeivat edes kehota etsimään töitä tässä tilanteessa.
Kertokaa se työ, jonne mä voin mennä nyt heti, mielellään ennen tulevia tukien leikkauksia?
"Terveydenhoito on kriisissä"
Oiskohan terveydenhoidossakin aika priorisoida ketä hoidetaan ja miten paljon? Onko järkeä kaataa rahan kankkulan kaivoon ja hoitaa "turhaa ja toivotonta" potilasta omaisuuden edestä? Siellä olisi jonossa varmasti vaikka kuinka paljon sellaisia joiden hoidosta oikeasti hyötyisi niin potilas itse kuin yhteiskuntakin. Ja sitten tuhlataan niitä vähäisiä resursseja tällaisiin....
Ehkä sinun panoksesi yhteiskunnalle voisi olla se, että et enää juokse noissa hoidoissa ja tutkimuksissa, ja näin veisi paikkaa monilta muilta.
On kallista ja epäinhimillistä jättää kipu hoitamatta. Mutta turhaan painostetaan sairaita töihin, kun töitä ei ole kaikille terveillekään.
Osatyökykyistenkin kannattaa jatkossa yrittää hakea eläkettä, kun osa-aikatyö tehdään kannattamattomaksi.
Kipu voi usein olla ihan vain korvien välissä. Enkä suoraan sanoen ymmärrä, miten tuossa tilanteessa tulisi juurikaan kalliimmaksi jättää kipu hoitamatta, kun ko henkilö ei muutenkaan tuota yhteiskunnalle yhtään mitään, on vain pelkkä iso menoerä ilman hyötyjä.
No kipuhan on aina korvien välissä. Niin ne aivot toimii pelle.
Kielikuvat ovat näköjään sinulle liian vaikeita ymmärtää, joten väännetään rautalangasta. Eli kipu on psykosomaattista/kuviteltua. Oliko nyt tarpeeksi selvästi sanottu vai sisältikö liian vaikeita sanoja?
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalitukijärjestelmä on liian avokätinen.
Muualla maailmassa olisi huulet auki jos kuulisivat, että täällä omistuasuja, huolimatta asunnon hinnasta, on oikeutettu asumistukeen. Jopa miljonaomaisuudella voi saada asumistuki.
Minusta se ei yksinkertaisesti voi käydä kenenkään järkevän oikeustajuun. Sosiaaliturva on viimesijainen yhteiskunnan apu, eikä mikään ensisijainen vipukorsi, johon jokaisen pitäisi koskea ja päästä käsiksi.
Eniten ihmettelen, miksi vasemmisto vastustaa tätä, jonka nimenomaan pitäisi ajaa heikompiosaisten asemaa? Mikä ongelma siinä on, että yli 50 000 euron omaisuudella tukea ei saa? Ehkä vasemmisto kuitenkin ajaa rikkaiden systeemiä huijaavien asiaa.
Tässä oli nyt puhe KÖYHISTÄ ja millä niiden köyhien ja kenties kipeiden onnistuu elää, jos tukia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Et sitten ilmeisesti ole lukenut uutisia? Aikuiskoulutustuki leikataan pois.
Et sitten ole kuullut opintolainasta. Sillä minäkin opiskelin maisteriksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!
Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.
Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.
Enpä päässyt kouluun enkä kauppaan.
N42.
Etäopinnot amkissa? On monia kouluja ja aloja, joihin pääsee käytännössä kaikki hakeneet sisään.
En päässyt kouluun avustajaksi.
Opettele lukemaan.Hohhoijaa. Täällä on annettu valtavasti vaihtoehtoja, mutta mikään ei kelpaa. Et päässyt kouluun avustajaksi niin et voi hakea etäopintoihin?
Mihin etäopintoihin? En ole puhunut mitään opiskelusta.
Minulla muuten on 3 koulutusta.No sitten kannattaa alkaa miettimään sitä opiskelua.
Edelleen, minulla on 3 koulutusta.
Miten voi olla läpäissyt kolme koulua, jos ei osaa lukea edes lyhyitä lauseita?
Luehan tuo ketju ihan itse ja katso, miten naurettavia sun vastaukset on.Ohis
En päässyt kauppaan enkä kouluun töihin.
Mitä naurettavaa siinä on?Mä en yhtään ihmettele, ettet päässyt 😂😂😂😂😂
Kuitenkin olin 20v töissä. Vieläkö naurat? En ymmärrä mitä yrität sanoa.
Kuten jo sanoin tuon käymänne viestiketjun perusteella lukutaitosi on aivan surkea! Toinen sanoo/ kysyy jotain ja sinä vastaat tyyliin hyvää päivää kirvesvartta.
Miten se etäopiskelu liittyy minuun? En ole lähdössä opiskelemaan.
Idiootti 🤦
Väite oli että töitä löytyy kun vain haluaa töitä. Vaikka koululle tai kauppaan.
Vastasin etten päässyt.
Tämäkö tekee minusta idiootin?
🙄
No hyvä että ainakin rasismiin on puututtu! (sarkasmia)
Työttömiä ja köyhiä saa vapaasti sorsia ja heidän ongelmiaan irviä.
Jos köyhä avautuu vaikeasta elämäntilanteestaan esim. työttömyys ja asuntovelkaa tai sairaus ja kalliit lääkkeet. Hän saa hyvin halventavia kommentteja osakseen ja hänet nähdään uhriutuvana ruikuttajana.
Häntä saa työkkäri käyttää ilmaistyövoimana eli hänelle ei tarvitse edes maksaa palkkaa tekemästään työstään.
Onko se ihmisarvoista elämää että, Sanna Marinin sanoi, "Vauraassa maassa" ollaan palkattomassa työharjoittelussa ja "leipä" jonotetaan leipäjonossa?
Tätä köyhien epäinhimillistä kohtelua peitellään nostamalla "rasismi" keskustelun keskiöön.
Ollaan "hyviä ihmisiä" kun vastustellaan tässä rasismia.
Rasisminvastainen mielenosoituskin sai 10 000 ihmistä liikkeelle. Köyhien mielenosoitus saa muutaman hassun liikkeelle, koska se ei ole trendikästä ja köyhyys on pelottavaa ja rumaa.
Ei ole varaa netflixiin ja vaatteetkin pitää hankkia kirppareilta. Hei! tosi noloo mennä jonkun rupusakin mielenosoitukseen! Ei sovi mun imagoon!
Köyhiä solvataan koska pelätään että niin voi käydä itsellekin. Köyhät halutaan nähdä syyllisinä omaan onnettomuuteensa. Köyhyys ei tapahdu MINULLE koska olen fiksu, ahkera ja etevä, toisin kuin köyhät.
Uudet heikennykset köyhien asemaan, kätketään rasismikeskustelulla. Ihmiset ovat kuin suuria lapsia: Heidän huomionsa saa pelottavan helposti kiinnitettyä oikeista ongelmista jonninjoutavaan.
Joku supisuomalainen Susanne Päivärintakin uhriutui "sydäntäsärkevästi" ja nikotellen avautui lapsena kokemastaan rasismista, kun opettaja oli ihmetellyt hänen ruskettunutta ihoaan että mahtaako olla suomalainen..." Kyllä siinä hukkuu köyhän eläkeläisen ongelmat että ostaaki ruokaa vai lääkkeitä, ja köyhän perheen pohdinta, miten selvitä asuntovelasta ja sähkölaskuista.
Vierailija kirjoitti:
Paskin neuvo ikinä täällä oli kehotus perustaa toiminimi, jos on kroonisesti sairas ja köyhä :D Jos homma ei tuotakaan mitään tai terveys pettää entisestään, kukas ne kipulaastarit ja fyssat sitten maksaa? Aivan, omillasi olet. Pahimmillaan joutuu sairaalahoitoon (kipulääkkeiden äkillisesti loppuessa) ja sairaalalasku suoraan ulosottoon.
Jos homma ei tuotakaan mitään, sen voi aina lopettaa. Tai vaikka tuottaisi mutta ei jaksa ja halua enää tehdä, sen kun lopettaa ja siirtyy takaisin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.
Et sitten ole kuullut opintolainasta. Sillä minäkin opiskelin maisteriksi asti.[/quote
Sehän onkin oikein oikeiston märkä uni kun edellinen opintolaina on maksamatta, leikataan kouluttautumismahdollisuudet, tuet ja työnnetään vielä uusi opintolaina niskaan.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että ainakin rasismiin on puututtu! (sarkasmia)
Työttömiä ja köyhiä saa vapaasti sorsia ja heidän ongelmiaan irviä.
Jos köyhä avautuu vaikeasta elämäntilanteestaan esim. työttömyys ja asuntovelkaa tai sairaus ja kalliit lääkkeet. Hän saa hyvin halventavia kommentteja osakseen ja hänet nähdään uhriutuvana ruikuttajana.
Häntä saa työkkäri käyttää ilmaistyövoimana eli hänelle ei tarvitse edes maksaa palkkaa tekemästään työstään.
Onko se ihmisarvoista elämää että, Sanna Marinin sanoi, "Vauraassa maassa" ollaan palkattomassa työharjoittelussa ja "leipä" jonotetaan leipäjonossa?Tätä köyhien epäinhimillistä kohtelua peitellään nostamalla "rasismi" keskustelun keskiöön.
Ollaan "hyviä ihmisiä" kun vastustellaan tässä rasismia.
Rasisminvastainen mielenosoituskin sai 10 000 ihmistä liikkeelle. Köyhien mielenosoitus saa muutaman hassun liikkeelle, koska se ei ole trendikästä ja köyhyys on pelottavaa ja rumaa.
Ei ole varaa netflixiin ja vaatteetkin pitää hankkia kirppareilta. Hei! tosi noloo mennä jonkun rupusakin mielenosoitukseen! Ei sovi mun imagoon!
Köyhiä solvataan koska pelätään että niin voi käydä itsellekin. Köyhät halutaan nähdä syyllisinä omaan onnettomuuteensa. Köyhyys ei tapahdu MINULLE koska olen fiksu, ahkera ja etevä, toisin kuin köyhät.
Uudet heikennykset köyhien asemaan, kätketään rasismikeskustelulla. Ihmiset ovat kuin suuria lapsia: Heidän huomionsa saa pelottavan helposti kiinnitettyä oikeista ongelmista jonninjoutavaan.
Joku supisuomalainen Susanne Päivärintakin uhriutui "sydäntäsärkevästi" ja nikotellen avautui lapsena kokemastaan rasismista, kun opettaja oli ihmetellyt hänen ruskettunutta ihoaan että mahtaako olla suomalainen..." Kyllä siinä hukkuu köyhän eläkeläisen ongelmat että ostaaki ruokaa vai lääkkeitä, ja köyhän perheen pohdinta, miten selvitä asuntovelasta ja sähkölaskuista.
Olispa oppositio keskittynyt pistämään kapuloita rattaisiin tässä köyhyysasiassa eikä länkyttänyt jonninjoutavaa rasismivöyhötystään kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kiukuttelua. Ihan oma päätös olla menemättä mihinkään töihin tai kuntouttaviin. Sitten vaan rahoittaa elämänsä itse, niin me muutkin teemme.
Miksi haluaisit, että työtön menee kuntouttavaan? Paljon kalliimmaksi tuo veronmaksajalle tulee, eikä siitä muutenkaan mitään hyötyä ole.
Mielenkiintoinen näkemys joillakin tuosta kuntouttavasta työtoiminnasta. Siellä ei todellakaan kuntouteta ketään vaan sitä on viikossa ehkä yksi tai kaksi päivää säilytyksessä. Suurin osa pyörittelee siellä peukaloita, kun mitään tekemistä ei anneta. Kuntouttava on pelkästään tilastojen siivousta.
Sama näiden avoimien paikkojen kanssa. Kuukausitolkulla samat paikat hakevat työntekijöitä. Varmasti hakijoita on, ei vaan ole sitä avointa paikkaa. Tällä vain luodaan kuva, että töitä olisi.
Myyntipaikoissa on suurin osa provikkapalkkaisia, ujo, huonon ulosannin omaava ei niissä hommissa ansaitse killinkiäkään.
Hoitoalalle ei todellakaan sovi äkkipikainen ihmisvihaaja.
Ajokortiton ei voi mennä bussikuskiksi ja ajokorttia ei niin vaan pysty taloudellisten seikkojen vuoksi hankkimaan.
Tässä osa syistä miksi kaikki työ ei käy kaikille.
Yrittäkää nyt jo ymmärtää sekin, että työttömiä, piilotyöttömiä ym. on helvetin paljon enemmän kuin niitä avoimia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole taloudellisesti mahdollista opiskella. Sairaana ei paukut riitä sekä opiskelemaan että käymään töissä samaan aikaan. Ja pelkkä tyotylmyystuki ei riitä. On velkainen omistusasunto, joten ei tule muita tukia. Vuokralle en mene
Kuulostaa siltä että tiedät vallan hyvin mistä rahat. Asunto myyntiin ja vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole kuullut opintolainasta. Sillä minäkin opiskelin maisteriksi asti.[/quote
Sehän onkin oikein oikeiston märkä uni kun edellinen opintolaina on maksamatta, leikataan kouluttautumismahdollisuudet, tuet ja työnnetään vielä uusi opintolaina niskaan.
Onhan se tietty parempi vaan makoilla ja valittaa kuin opiskella lainalla tutkinto sellaisella alalla, joka työllistää, jonka palkalla saisi sitten lainatkin maksettua pois... työttömien näköala on selvästikin erittäin lyhytnäköinen, kun yhtään pitemmälle ei osata eikä edes haluta nähdä. Tuolla asenteella ei kyllä koskaan työllisty, kun jo parin vuoden satsaus omaan tulevaisuuteensa ja toimeentuloon on jotain ihan kamalaa, ja aivan suunnaton vääryys edes ehdottaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!
Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.
Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.
N42.
Etäopinnot amkissa? On monia kouluja ja aloja, joihin pääsee käytännössä kaikki hakeneet sisään.
Opettele lukemaan.Hohhoijaa. Täällä on annettu valtavasti vaihtoehtoja, mutta mikään ei kelpaa. Et päässyt kouluun avustajaksi niin et voi hakea etäopintoihin?
Minulla muuten on 3 koulutusta.No sitten kannattaa alkaa miettimään sitä opiskelua.
Sulla on siis yli puolet työurasta tekemättä. Hopi hopi, töihin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin te nälkään kuolette, ei teidän ole tarkoitus muiden rahoilla elellä yhtään edes välttävästi, vaan vain niin että ette kuole nälkään. Kyllä ihminen aina jotain keksii jos haluaa rahaa tupakkaan ja kaljaan. Miksi muiden pitäisi kustantaa muiden elämä ?
Miltä tuntuu olla noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tietty parempi vaan makoilla ja valittaa kuin opiskella lainalla tutkinto sellaisella alalla, joka työllistää, jonka palkalla saisi sitten lainatkin maksettua pois... työttömien näköala on selvästikin erittäin lyhytnäköinen, kun yhtään pitemmälle ei osata eikä edes haluta nähdä. Tuolla asenteella ei kyllä koskaan työllisty, kun jo parin vuoden satsaus omaan tulevaisuuteensa ja toimeentuloon on jotain ihan kamalaa, ja aivan suunnaton vääryys edes ehdottaakaan.
En ikinä ottaisi opintolainaa koska ei ole mitään takeita että saan opinnot loppuun tai että pystyisin tekemään päivääkään töitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut työtön. Olen aina ollut valmis muuttamaan, tekemään muutoksia, tekemään kaikkeni, että voin käydä töissä. Tykkään tehdä töitä. On mukavaa kuulua työporukkaan. Toki tällaisella motivaatiolla en ole koskaan ollut myöskään köyhä.
Sama itsellä. Tämä on ollut meillä 1960 luvulla syntyneille vielä suhteellisen helppoa. 1950 luvun lapsille kaikki järjestyi elämässä jopa suht automaattisesti.
Edelleen voi törmätä jossakin 1950 luvulla syntyneeseen joka on merkononi pohlajta vailla konserininjohtaja.
Töitä oli valita asti ja kouluihin pääsi helposti melko huonoillakin papereilla.
Mikään tämä ei ole helppoa nuoremmille sukupolville
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin te nälkään kuolette, ei teidän ole tarkoitus muiden rahoilla elellä yhtään edes välttävästi, vaan vain niin että ette kuole nälkään. Kyllä ihminen aina jotain keksii jos haluaa rahaa tupakkaan ja kaljaan. Miksi muiden pitäisi kustantaa muiden elämä ?
Sen takia, etteivät yhteiskunnassa vallitse viidakon lait. Et sinäkään viihtyisi sellaisessa Suomessa.
sama itkijä jos tuet laskee ni sit rikolliseks .työ ei näytä oleva vaihtoehdoissa.turpaa tulee ja haulikko toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N42.
Sulla on siis yli puolet työurasta tekemättä. Hopi hopi, töihin siitä.
Menisin jos palkattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ottaisi opintolainaa koska ei ole mitään takeita että saan opinnot loppuun tai että pystyisin tekemään päivääkään töitä.
Tämä kertoo erittäin paljon sun asenteestasi ja motivaatiosta ylipäätään työllistyä tai tehdä mitään. Nuo kun on ihan itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla noin tyhmä?
ihan täyttä asiaa meidän työtä tekevien mielestä
Väite oli että töitä löytyy kun vain haluaa töitä. Vaikka koululle tai kauppaan.
Vastasin etten päässyt.
Tämäkö tekee minusta idiootin?