Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?

Vierailija
08.09.2023 |

Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?

Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?

Kommentit (1103)

Vierailija
541/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsos, firmathan antavat nyt kaikille työttömille kokopäivätyön sekä hyvän palkan, jolla pärjää ilman yhteiskunnan tukia.

Näin helppoa se on tämän perskokkare-hallituksen mukaan.

Aivan, eli siksi työ ei kelpaa, kun ei ole heti hyvä palkka. Itse olen hyväpalkkainen, mutta tehnyt 35 vuotta ahkerasti töitä aloittaen huonoilla palkoilla.

Palkalla pitää pystyä elämään. Kukaan ei jaksa tehdä töitä nälissään ja kodittomana. Kerrotko meille miten sinä jaksoit tehdä?

Vierailija
542/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseksi syntyminen on kuin lottovoitto. Meillä on ilmainen koulutus ja jokainen voi lukea itsensä hyväpalkkaiseksi juristiksi tai lääkäriksi tai mihin vaan hyväpalkkaiseen ammattiin. Voi myös perustaa oman yrityksen. Ei ole pakko elää köyhyydessä.

Juu, ja jokaiselle on varmasti luvassa unelmien työpaikka ja asunto juuri sieltä mistä sen haluaa.

Ihan varmasti joulupukki on olemassa.

No josodotukset on tuommoiset, että noi kaikki odottaa jossain valmiina, niin se vaan kertoo, että yhteiskunta on hyysännyt sua niin paljon, että et enää miellä, että joskus pitää ottaa omaakin vastuuta.

Olen vaatimattomista oloista, ei ihan terveistä vanhemmista, ja elämäni pääasia on ollut niistä asioista selviäminen sekä mahdollisimman pienten haittojen aiheuttaminen, esim. lapsilleni.

Minulla on 3 ammattitutkintoa ja yo-tutkinto iltalukiosta. Tarkoitus on opiskella ainakin yksi tutkinto lisää, vaikka olen jo yli 50 v.

Teen pienipalkkaista työtä mikä työllistää. Vakityön lisäksi minulla on 3 sivutyönantajaa. Tällä viikolla tein fyysistä ylityötä 15 tuntia. En päihteile. Harrastan itseni sivistämistä. Maksan itse autoni ja asuntolainani.

Lapseni ovat raittiita ja koulutettuja. Heillä on terveet elämäntavat. Ensimmäisen synnytin alle 20 -vuotiaana, ja hänellä on korkeakoulututkinto, vakityö ja omistusasunto.

Vieläkö lisää vastuun ottamista?

Ai niin, pelastin lähipiirille tärkeän mökin kaatumasta maahan. En tosin tehnyt sitä itse, vaan yhteistyössä muiden kanssa. Osaan siis tarttua ongelmiin ja verkostoitua.

Mitä sinä olet saanut aikaan?

Jos sun tavoite kerran oli se unelmien työ ja asunto, niin itseäsi ihan saat syyttää, ettet niitä saanut. Löydän tekstistäsi useammankin kohdan missä olet mokannut ja tehnyt huonot valinnat. Miksi tuollaiselle pitäisi yhteiskunnan antaa kaikki mitä haluaa? Ei niin mitään järkeä sun jutuissas 🙄.

Eri

Olen elämääni oikein tyytyväinen. En käsitä eikä kiinnosta, miten olen mielestäsi mokannut.

En valinnut kotiani enkä niitä olosuhteita. Nousin niistä.

Kaikki on oikein hyvin, mutta en voi mitään jos se närästää jotakuta.

Mene itseesi, jos edes pystyt siihen.

Opettele sitten lukemaan mihin viesteihin ja viestiketjuihin vastaat, jos kerta kaikki on aivan mainiosti 🤦🏻.

Ehkä 5-kymppinenkin voisi vielä sellaisen taidon oppia, jos oikein kovasti harjoittelee... se tosin vaatisi, että katselee vähän pitemmälle kuin omaa nenäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ilmainen raha kelpaa, niin vaihtakaa osia vaikka meksikolaisten työttömien kanssa. Silloin tilille ei tule penniäkään. Saisivat ulisijat asioihin vähän perspektiiviä. Olen itsekin ollut aikoinaan työtön, mutta olin kiitollinen siitä, että ylipäätään sain tukia. En työssäkäyvänä halua laittaa omista tuloistani työttömille enää penniäkään, maksan jo todella paljon veroja.

Sinun työttömyyttäsi tuli silti tukea? En minä olisi halunnut. 

Vierailija
544/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttien yleinen tyyli tukee edelleen teoriaani, että oikeisto houkuttaa luokseen juuri kiusaajaluonteita.

Oikeisto houkuttaa luokseen omilla rahoillaan pärjääviä. Se että minun täytyy elättää myös sinua, on pahemman luokan kiusaamista. Pärjäät onneksi jatkossa omillasi

Vierailija
545/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on aina olemassa, ei kukaan tässä valtiossa tyhjän päälle tipu. Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. 

Kaikkein ikävimmässä asemassa onkin nyt työssäkäyvät köyhät tai pariskunnat, joissa toinen käy matalapalkkaisessa työssä ja toinen on työtön.

He eivät toimeentulotukea saa, vaan maksavat kaiken pienellä palkallaan, ehkä saavat hiukan asumistukea tai työttömyystukea.

Suojaosien ja lapsikorotusten poisto jälkeen osa näistä köyhistä tulee tippumaan viimein toimeentulotuelle.

Se syö työn kannattavuuden rippeetkin pois ja passivoittaa, koska toimeentulotuelta pois pyrkiminen on tutkitusti haastavaa.

Ei ole. Kaikista ikävimmässä asemassa ovat ne toimeentulotukiasiakkaat, jotka haluaisivat tehdä 150 eurolla töitä toimeentulotuen päällä, mutta se työn tekeminen heiltä estetään eikä ilman 150 euroa oikein pärjää muuta kuin syömällä pelkkää makaronia ja sekin on otettu pois hyllyiltä kaupoista.

Toimeentulotuella saa kyllä syödäkseen. Asumiskulut, lääkkeet, terveydenhoito, kotivakuutus ja sähkö maksetaan sun puolesta. Käteen jää 570€ ruokarahaa per aikuinen ja 300€ per lapsi. Jos et saa sillä kuin makaronia, on jossain toimissasi korjattavaa.

Se matalapalkkainen maksaa itse kaiken edellämainitun, tosin saattaa saada hiukan asumistukea. Työssäkäyvä köyhä maksaa lisäksi työmatkakulut ja enemmän ruokakuluja. Eväslounaatkin kun ovat kalliimmat, kuin kotona syöminen. Kotona voi lounaankin korvata ruisleivällä tai puurolla, mutta töissä ei jaksa käydä ilman kunnon kotiruokaa.

Miksi levität valheita ja yksinkertaisimmat uskoo?

Olen pariin otteeseen vuosien varrella joutunut turvautumaan toimeentulotukeen lapseni kanssa, enkä koskaan ole tuollaisia summia saanut. Se mitä laskuri näyttää, on optimistinen arvio siitä mitä Kelan algoritmi l.virkailija laskee.

Olen eri, mutta ihan maalaisjärkeen käy se, ettei sillä ttt:lla ole tarkoituskaan elää mukavasti. Sitä pitäisi saada ja myöntää vain ja ainoastaan ihan pakollisiin juttuihin ja minimimäärät. Se on tarkoitettu ihan aivan viimesijaiseksi tueksi ja väliaikaiseksi.

Toimeentulotuesta on laki. Tuokin lapsen kanssa elävä ja toimeentulotukea saanut on saanut lain mukaan ihan sen summan, johon hän on ollut oikeutettu. Laskukaava on jokaisella sama. Perusosaan lasketaan tietty mukaan käteen jäävät osat lapsilisästä, elatusmaksuista ja muista rahoista.

Toimeentulotukea ei siis välttämättä tule "tuollaisia summia" mutta ne summat on ne, mitä jää käteen. Jäipä se mistä tuesta tahansa. Toimeentulotuki paikkaa sen verran, mitä käteenjäävästä perusosasta jäisi puuttumaan.

Vierailija
546/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!

Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.

Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.

Enpä päässyt kouluun enkä kauppaan.

N42.

Etäopinnot amkissa? On monia kouluja ja aloja, joihin pääsee käytännössä kaikki hakeneet sisään.

En päässyt kouluun avustajaksi.

Opettele lukemaan.

Hohhoijaa. Täällä on annettu valtavasti vaihtoehtoja, mutta mikään ei kelpaa. Et päässyt kouluun avustajaksi niin et voi hakea etäopintoihin?

Mihin etäopintoihin? En ole puhunut mitään opiskelusta.

Minulla muuten on 3 koulutusta.

No sitten kannattaa alkaa miettimään sitä opiskelua.

Edelleen, minulla on 3 koulutusta.

Miten voi olla läpäissyt kolme koulua, jos ei osaa lukea edes lyhyitä lauseita?

Luehan tuo ketju ihan itse ja katso, miten naurettavia sun vastaukset on.

Ohis

Vierailija
547/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei todella pysty minkään kaltaiseen työhön työn teon estävän pysyvän sairauden tai pysyvän vamman takia hänet siirretään eläkkeelle, kun asiasta on saatu täysi varmuus. Suomessa on tähän asti ollut melko helppo vain heittäytyä vuosikausiksi mitään tekemättömäksi ja yhteiskunnan elätettäväksi, toivottavasti tästä mahdollisuudesta tehdään nyt totaalinen loppu.

Toivottavasti joudut itse joskus tilanteeseen jossa olet työkyvytön mutta et tarpeeksi sairas eläkevakuutusyhtiön lääkäreille. Sitten voit miettiä tarkemmin millaista on olla yhteiskunnan elätti nyky Suomessa. 

Vierailija
548/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benin suosikkikahviloiden ja baarien tarjoilijat tuskin kovin rahakkaita on ja osa-aikaisia hekin!

Vierailija
549/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen köyhän tarvitse joka vuosi sitä viikon ulkomaanmatkaa ja Linnanmäkipäivää pitää. Samoin jos on tiukkaa ja ei ole töitä (varsinkin jos itse tietää, että töitä ei saakkaan), niin miksi pitää asua pk-seudun 1500€/kk vuokrakämpässä? Landella saman saa 500€/kk. Vai odottaako köyhät sitä ilmaista omistusasuntoa?

Ilmaista huviakin voi harrastaa monessa paikassa.

Vierailija
550/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He saavat veronmaksajien maksamia tukia, jolla on elettävä, vaikka tiukkaa tekisikin. Suomen työttömät/köyhät ovat maailman mittakaavassa onnekkaassa asemassa. Olen ulkomailla nähnyt todellista köyhyyttä, jossa työttömät eivät saa tilille mitään tukia eivätkä kattoa päänsä päälle, vaan elävät kirjaimellisesti kadulla. Lopettakaa jatkuva ulina, kyllä monilla työssäkäyvilläkin tekee tiukkaa. Hinnat ovat nousseet, ei tässä kenelläkään helppoa ole.

Jos työssäkäyvällä tekee tiukkaa niin taloudenhoito on surkealla tolalla. Ellei palkka sitten ole kokopäivätyöstä alle 1000 euroa.

Vierailija
551/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttien yleinen tyyli tukee edelleen teoriaani, että oikeisto houkuttaa luokseen juuri kiusaajaluonteita.

Oikeisto houkuttaa luokseen omilla rahoillaan pärjääviä. Se että minun täytyy elättää myös sinua, on pahemman luokan kiusaamista. Pärjäät onneksi jatkossa omillasi

Muistaahan sitten rikkaat oikeistolaiset kansanedustajat jättää muhkeita tippejä tarjoilijoille?

Vierailija
552/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!

Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.

Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.

N42.

Etäopinnot amkissa? On monia kouluja ja aloja, joihin pääsee käytännössä kaikki hakeneet sisään.

Opettele lukemaan.

Hohhoijaa. Täällä on annettu valtavasti vaihtoehtoja, mutta mikään ei kelpaa. Et päässyt kouluun avustajaksi niin et voi hakea etäopintoihin?

Ohis

En päässyt kauppaan enkä kouluun töihin.

Mitä naurettavaa siinä on?

Vierailija
553/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei todella pysty minkään kaltaiseen työhön työn teon estävän pysyvän sairauden tai pysyvän vamman takia hänet siirretään eläkkeelle, kun asiasta on saatu täysi varmuus. Suomessa on tähän asti ollut melko helppo vain heittäytyä vuosikausiksi mitään tekemättömäksi ja yhteiskunnan elätettäväksi, toivottavasti tästä mahdollisuudesta tehdään nyt totaalinen loppu.

Toivottavasti joudut itse joskus tilanteeseen jossa olet työkyvytön mutta et tarpeeksi sairas eläkevakuutusyhtiön lääkäreille. Sitten voit miettiä tarkemmin millaista on olla yhteiskunnan elätti nyky Suomessa. 

Kyllähän niillä tuilla pärjää ihan hyvin. En minäkään ymmärrä tätä valitusta täällä.

Eri

Vierailija
554/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vaikeahoitoinen neurologinen sairaus, vaikuttaa viikottain. En ollut oikeutettu työkyvyttömyyseläkeeseen, sitten piti uudelleen kouluttautua ja hakea töitä. Hain vuoden verran töitä, kun löyty ensin lyhyt määräaikainen pesti, sitten vuoden päästä sain vakituisen pestin ja nyt itsellä myös omistusasunto.

Vierailija
555/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42.

Opettele lukemaan.

Ohis

Mä en yhtään ihmettele, ettet päässyt 😂😂😂😂😂

Vierailija
556/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaahan sitten rikkaat oikeistolaiset kansanedustajat jättää muhkeita tippejä tarjoilijoille?

Tippaan jos palvelu on poikkeuksellisen hyvää. En siitä että joku kantaa tilaamani annoksen pöytään. Lapsikin pystyy siihen.

Vierailija
557/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työllisty nykyisellä ammatilla, niin menee koulun penkille opiskelemaan työllistävän ammatin. Opintotukea ei olla leikkaamassa.

Opintotuki ei riitä toiseen tutkintoon, jos opiskellut jo korkeakoulututkinnon. Eli muita neuvoja?

T. Työssäkäyvä hyvätuloinen korkeakoulutettu, mutta ymmärtää ettei asiat ole kaikilla yhtä hyvin itsellä

Vierailija
558/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42.

Opettele lukemaan.

Ohis

Mä en yhtään ihmettele, ettet päässyt 😂😂😂😂😂

Kuitenkin olin 20v töissä. Vieläkö naurat? En ymmärrä mitä yrität sanoa.

Vierailija
559/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskin neuvo ikinä täällä oli kehotus perustaa toiminimi, jos on kroonisesti sairas ja köyhä :D Jos homma ei tuotakaan mitään tai terveys pettää entisestään, kukas ne kipulaastarit ja fyssat sitten maksaa? Aivan, omillasi olet. Pahimmillaan joutuu sairaalahoitoon (kipulääkkeiden äkillisesti loppuessa) ja sairaalalasku suoraan ulosottoon.

Vierailija
560/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se meitä liikuttaa, syö kynsiäs. Pystyn hommaamaan kenelle tahansa terveelle halukkaalle työpaikan viidessä minuutissa. Ei ole halukkaita ollut, ainakaan jonoksi asti.